כבתה זקוק לה!


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי דרומאי » 09 דצמבר 2018, 21:27

לכאורה בנרות ההידור כבתה זקוק לה, כיון שהנר העיקרי קיים יש הידור בהדלקת נרות כמנין הימים. הלא כן רבותי?


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 09 דצמבר 2018, 21:34

דרומאי כתב:לכאורה בנרות ההידור כבתה זקוק לה, כיון שהנר העיקרי קיים יש הידור בהדלקת נרות כמנין הימים. הלא כן רבותי?
למה ,לא מיבעיא לראשונים שתלו את הדין כז"ל , בהדלקה עושה מצווה , שהרי כבר קיים ההידור בהדלקה ,בדיוק כמו הנר העקרי שאין ענין לחדליקו שוב.
אלא אפילו למאן דפליג, ( איני זוכר אם יש ראיה מפורשת שסוברים, שגם למ"ד הנחה עושה מצווה ,יתכן שכבתה אין זקוק לה )ואפילו נימא הכי הרי קיים המצווה בהנחה.


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי דרומאי » 09 דצמבר 2018, 21:56

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:לכאורה בנרות ההידור כבתה זקוק לה, כיון שהנר העיקרי קיים יש הידור בהדלקת נרות כמנין הימים. הלא כן רבותי?
למה ,לא מיבעיא לראשונים שתלו את הדין כז"ל , בהדלקה עושה מצווה , שהרי כבר קיים ההידור בהדלקה ,בדיוק כמו הנר העקרי שאין ענין לחדליקו שוב.
אלא אפילו למאן דפליג, ( איני זוכר אם יש ראיה מפורשת שסוברים, שגם למ"ד הנחה עושה מצווה ,יתכן שכבתה אין זקוק לה )ואפילו נימא הכי הרי קיים המצווה בהנחה.
אני מסכים שכבר קיים ההידור ויי''ח, אולם ברור לכאורה שכל עוד הנר העיקרי דולק יתקיים ההידור גם אם כבו שאר הנרות וחזר והדליקם, דסו''ס יש כאן הידור במנין הנרות. וגדולה מזו מצינו ברעק''א שאף אם כבה נר העיקרי קודם שהדליק נר ההידור חוזר ומדליק נר העיקרי בשביל לקיים ההידור ומברך על נר ההידור.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 09 דצמבר 2018, 22:04

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:לכאורה בנרות ההידור כבתה זקוק לה, כיון שהנר העיקרי קיים יש הידור בהדלקת נרות כמנין הימים. הלא כן רבותי?
למה ,לא מיבעיא לראשונים שתלו את הדין כז"ל , בהדלקה עושה מצווה , שהרי כבר קיים ההידור בהדלקה ,בדיוק כמו הנר העקרי שאין ענין לחדליקו שוב.
אלא אפילו למאן דפליג, ( איני זוכר אם יש ראיה מפורשת שסוברים, שגם למ"ד הנחה עושה מצווה ,יתכן שכבתה אין זקוק לה )ואפילו נימא הכי הרי קיים המצווה בהנחה.
אני מסכים שכבר קיים ההידור ויי''ח, אולם ברור לכאורה שכל עוד הנר העיקרי דולק יתקיים ההידור גם אם כבו שאר הנרות וחזר והדליקם, דסו''ס יש כאן הידור במנין הנרות. וגדולה מזו מצינו ברעק''א שאף אם כבה נר העיקרי קודם שהדליק נר ההידור חוזר ומדליק נר העיקרי בשביל לקיים ההידור ומברך על נר ההידור.
איני מבין למה ברור לכבודו כך .
ןדברי הרעק"א אינם נוגעים לעניננו ,ששם לא קיים ההידור כלל ,ועיקר חידושו שיש ענין לקיים את המצווה שוב בשביל לקיים ההידור, וכנודע דברי הביה"ל והגריז"ס בענין .
אבל כאן אתה רוצה לחדש, שיש ענין שנר ההידור ימשיך לדלוק כל עוד והעיקר דולק, וזאת מנין לך והרי כיון שאתה מודה שכבר קיים ההידור, צרך להמציא כאן דין הידור חדש שכל עוד והעיקר דולק יש הידור בזה שההידור דולק ,וזאת מנין לך
וכי תאמר שגם ע"י הדלקת קוף יתקיים ההידור ?


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי דרומאי » 09 דצמבר 2018, 22:13

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב: למה ,לא מיבעיא לראשונים שתלו את הדין כז"ל , בהדלקה עושה מצווה , שהרי כבר קיים ההידור בהדלקה ,בדיוק כמו הנר העקרי שאין ענין לחדליקו שוב.
אלא אפילו למאן דפליג, ( איני זוכר אם יש ראיה מפורשת שסוברים, שגם למ"ד הנחה עושה מצווה ,יתכן שכבתה אין זקוק לה )ואפילו נימא הכי הרי קיים המצווה בהנחה.
אני מסכים שכבר קיים ההידור ויי''ח, אולם ברור לכאורה שכל עוד הנר העיקרי דולק יתקיים ההידור גם אם כבו שאר הנרות וחזר והדליקם, דסו''ס יש כאן הידור במנין הנרות. וגדולה מזו מצינו ברעק''א שאף אם כבה נר העיקרי קודם שהדליק נר ההידור חוזר ומדליק נר העיקרי בשביל לקיים ההידור ומברך על נר ההידור.
איני מבין למה ברור לכבודו כך .
ןדברי הרעק"א אינם נוגעים לעניננו ,ששם לא קיים ההידור כלל ,ועיקר חידושו שיש ענין לקיים את המצווה שוב בשביל לקיים ההידור, וכנודע דברי הביה"ל והגריז"ס בענין .
אבל כאן אתה רוצה לחדש, שיש ענין שנר ההידור ימשיך לדלוק כל עוד והעיקר דולק, וזאת מנין לך והרי כיון שאתה מודה שכבר קיים ההידור, צרך להמציא כאן דין הידור חדש שכל עוד והעיקר דולק יש הידור בזה שההידור דולק ,וזאת מנין לך
וכי תאמר שגם ע"י הדלקת קוף יתקיים ההידור ?
ודאי ע''י קוף לא כיון שאינו בר מצוה כלל ובעינן הדלקה דמצוה. אך כבתה הוי הדלקה גמורה ואין חילוק בין הדלקה ראשונה לאחרונה.
הראיה מרעק''א היא שהרי ההדלקה השניה אינה הדלקה דמצוה כלל ומה מהני לענין ההידור, אע''כ שעכ''פ כלפי הידור מהני גם הדלקה לאחר שכבתה אף שכבתה אין זקוק לה ודוק.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 09 דצמבר 2018, 22:28

שוב, בנידון דהרעק"א ההידור שמתקיים עכשיו, נותן להדלקה של עיקר המצווה שם של הדלקה מהודרת ,שלא היה לפני כן .
אבל כאן אתה ממציא דין הידור חדש .
לגבי קוף ,מכיון שהרי ההדלקת הידור התקיימה כבר ,אלא אתה רוצה שיהיה הידור חדש בזה שנרות של ההידור דולקים בפועל כל עוד והעיקר דולק, ומאי נפק"מ מי הדליק.


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי דרומאי » 09 דצמבר 2018, 22:31

האחד בא לגור כתב:שוב, בנידון דהרעק"א ההידור שמתקיים עכשיו, נותן להדלקה של עיקר המצווה שם של הדלקה מהודרת ,שלא היה לפני כן .
אבל כאן אתה ממציא דין הידור חדש .
לגבי קוף ,מכיון שהרי ההדלקת הידור התקיימה כבר ,אלא אתה רוצה שיהיה הידור חדש בזה שנרות של ההידור דולקים בפועל כל עוד והעיקר דולק, ומאי נפק"מ מי הדליק.
בעלמא כשמדליק הנר העיקרי וכבר יצא י''ח, ומיד אח''כ מדליק את ההידור והרי הדלקה עושה מצוה ואיך מהני ההידור לעיקר הנר, אלא שכלפי ההידור לאו דוקא הדלקה עושה מצוה אלא אפילו לאחר ההדלקה שייך הידור.

כשקוף מדליק אין זה נרות דולקים כלל לפי שאינם נרות דמצוה ופשוט.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 09 דצמבר 2018, 22:36

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:שוב, בנידון דהרעק"א ההידור שמתקיים עכשיו, נותן להדלקה של עיקר המצווה שם של הדלקה מהודרת ,שלא היה לפני כן .
אבל כאן אתה ממציא דין הידור חדש .
לגבי קוף ,מכיון שהרי ההדלקת הידור התקיימה כבר ,אלא אתה רוצה שיהיה הידור חדש בזה שנרות של ההידור דולקים בפועל כל עוד והעיקר דולק, ומאי נפק"מ מי הדליק.
בעלמא כשמדליק הנר העיקרי וכבר יצא י''ח, ומיד אח''כ מדליק את ההידור והרי הדלקה עושה מצוה ואיך מהני ההידור לעיקר הנר, אלא שכלפי ההידור לאו דוקא הדלקה עושה מצוה אלא אפילו לאחר ההדלקה שייך הידור.

כשקוף מדליק אין זה נרות דולקים כלל לפי שאינם נרות דמצוה ופשוט.
לא הבנתי כלל, בעלמא ההידור בזה שממשיכים את ההדלקה של העיקר גם להידור, וזה מעשה אחד , ובהידור הוא מקיים מצוה בהדלקתו של ההידור ,
ומה שכתבת שקוף אינו נרות של מצווה ,לא הבנתי מה זה ההגדרה החדשה הזאת , והרי בגמרא איתא שלמ"ד הנחה עושה מצווה הדליקו קוף יצא.


פותח הנושא
דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי דרומאי » 10 דצמבר 2018, 00:44

האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:שוב, בנידון דהרעק"א ההידור שמתקיים עכשיו, נותן להדלקה של עיקר המצווה שם של הדלקה מהודרת ,שלא היה לפני כן .
אבל כאן אתה ממציא דין הידור חדש .
לגבי קוף ,מכיון שהרי ההדלקת הידור התקיימה כבר ,אלא אתה רוצה שיהיה הידור חדש בזה שנרות של ההידור דולקים בפועל כל עוד והעיקר דולק, ומאי נפק"מ מי הדליק.
בעלמא כשמדליק הנר העיקרי וכבר יצא י''ח, ומיד אח''כ מדליק את ההידור והרי הדלקה עושה מצוה ואיך מהני ההידור לעיקר הנר, אלא שכלפי ההידור לאו דוקא הדלקה עושה מצוה אלא אפילו לאחר ההדלקה שייך הידור.

כשקוף מדליק אין זה נרות דולקים כלל לפי שאינם נרות דמצוה ופשוט.
לא הבנתי כלל, בעלמא ההידור בזה שממשיכים את ההדלקה של העיקר גם להידור, וזה מעשה אחד , ובהידור הוא מקיים מצוה בהדלקתו של ההידור ,
ומה שכתבת שקוף אינו נרות של מצווה ,לא הבנתי מה זה ההגדרה החדשה הזאת , והרי בגמרא איתא שלמ"ד הנחה עושה מצווה הדליקו קוף יצא.
ההידור אינו מצוה בפנ''ע, והראיה שהצריך רעק''א לחזור ולהדליק הנר הראשון כדי לברך על ההידור, ומש''כ דהוא מעשה אחד הוא סברא תמוהה דלא מצינו חילוק אם מדליק ההידור מיד או לאחר הרבה זמן (בתוך החצי שעה), וע''כ דההידור הוא מה שבשעה שהנר הראשון דולק מדליק עוד נרות, ולכן אין חילוק בין הדלקה ראשונה לשניה.

לענין קוף, ודאי למ''ד הנחה עושה מצוה חל המצוה ע''י הנחה ואין חילוק איך הודלק, אך אני לא באתי לומר דבהידור הנחה עושה מצוה, אלא דבהידור שייך הדלקה נוספת לאחר שכבתה ופשוט.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 10 דצמבר 2018, 01:22

דרומאי כתב:
האחד בא לגור כתב:
דרומאי כתב: בעלמא כשמדליק הנר העיקרי וכבר יצא י''ח, ומיד אח''כ מדליק את ההידור והרי הדלקה עושה מצוה ואיך מהני ההידור לעיקר הנר, אלא שכלפי ההידור לאו דוקא הדלקה עושה מצוה אלא אפילו לאחר ההדלקה שייך הידור.

כשקוף מדליק אין זה נרות דולקים כלל לפי שאינם נרות דמצוה ופשוט.
לא הבנתי כלל, בעלמא ההידור בזה שממשיכים את ההדלקה של העיקר גם להידור, וזה מעשה אחד , ובהידור הוא מקיים מצוה בהדלקתו של ההידור ,
ומה שכתבת שקוף אינו נרות של מצווה ,לא הבנתי מה זה ההגדרה החדשה הזאת , והרי בגמרא איתא שלמ"ד הנחה עושה מצווה הדליקו קוף יצא.
ההידור אינו מצוה בפנ''ע, והראיה שהצריך רעק''א לחזור ולהדליק הנר הראשון כדי לברך על ההידור, ומש''כ דהוא מעשה אחד הוא סברא תמוהה דלא מצינו חילוק אם מדליק ההידור מיד או לאחר הרבה זמן (בתוך החצי שעה), וע''כ דההידור הוא מה שבשעה שהנר הראשון דולק מדליק עוד נרות, ולכן אין חילוק בין הדלקה ראשונה לשניה.

לענין קוף, ודאי למ''ד הנחה עושה מצוה חל המצוה ע''י הנחה ואין חילוק איך הודלק, אך אני לא באתי לומר דבהידור הנחה עושה מצוה, אלא דבהידור שייך הדלקה נוספת לאחר שכבתה ופשוט.
לא אמרתי מעולם שההידור מצווה בפני עצמה, איפה ראית זאת בדברי ..
כל מה שאמרתי שברעק"א כתוב, ששייך לקיים המצווה עצמה בהידור אף לאחר שקימוה שלא בהידור, ודלא כביה"ל הידוע.
כמו כן ברור, שההידור נמשך כל זמן שהנר דולק, שאז דינו לקיים את ההידור בהדלקה , מעולם לא אמרתי אחרת.
אבל הנושא כאן הוא אחר לחלוטין, מכיון שגם ההידור דינו בהדלקה עושה מצווה ,וכבר נתקיים ההידור, ואילו אתה רוצה להמציא כאן דין חדש ,שיש משמעות בזה שעדיין דולק הנר של מצווה, בשביל שיהיה כאן עוד הידור להדליק שוב, וזו המצאה שאין לה מקור.
לגבי הנחה עושה מצווה ,אין זה מוסכם בראשונים כלל שצריך הנחה, ויש מהם שסוברים שאף אם קוף ידליקנו במקומו כשר, משום שבפועל דולקות הנרות במקומם ,וזה שהוכחתי שאין כאן ענין של נרות שאנם של מצווה .


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כבתה זקוק לה!

שליחה על ידי האחד בא לגור » 10 דצמבר 2018, 01:38

עיינתי ברעק"א תנינא סימן יג ,וראיתי שכתב בהיפוך שלאחר שנכבה אזדא המצווה ואינו יכול לברך כלל ,וגם כשדן שכן כל הנידון שלו היה האם אפשר לברך על הידור, אבל לא ראיתי שמעלה צד שידליק חזרה את נר העיקר.
אתה מדבר על רעק"א במקום אחר ?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח