אני מרגיש שנאה אישית כלפי משפחת בן הודה שהחריבה את בית ישראל, ומגעילני להשתמש בשם שהחדירו.יוסף יוסף אמר:הייתי קורא גם לך גם 'קנאי', בכאו"פ באם הנך שוקל להפוך להיות 'קנאי', בהצלחה מרובה.
אני בכאו"פ לא מתחבר לזה כלל וכלל, השפה העברית לא יותר גרועה מאנגלית
ולכן לא קרה כלום עם השם חנוכיה מגיע משם
באם זה שנאה אישית, סליחה על מה שכתבתי.פרלמן משה אמר:אני מרגיש שנאה אישית כלפי משפחת בן הודה שהחריבה את בית ישראל, ומגעילני להשתמש בשם שהחדירו.יוסף יוסף אמר:הייתי קורא גם לך גם 'קנאי', בכאו"פ באם הנך שוקל להפוך להיות 'קנאי', בהצלחה מרובה.
אני בכאו"פ לא מתחבר לזה כלל וכלל, השפה העברית לא יותר גרועה מאנגלית
ולכן לא קרה כלום עם השם חנוכיה מגיע משם
זאת מילה שהומצאה על ידי דוברי הלאדינו.יוסף יוסף אמר:מי היכן מגיע המילה 'חנוכיה'
השנה יצא לי לפגוש באיזה קנאי אחד שהקפיד להגיד בדיבורו 'מנורה' ולא חנוכיה,
לתמיהתי השיב לי כי זה מילה שבן יהודה המציא בשפה העברית
דבריו נכונים?
או שיש לזה מקור קדום למילה הזו?
נבשר אמר:מהמכלול "עד היום השם הנפוץ לתשמיש קדושה זה בגולה, הוא "מנורת חנוכה" או סתם "מנורה". [highlight=yellow]השם "חנוכייה" רווח בקרב היהודים הספרדים בארץ ובארצות הבלקן (בכתיב שונה ובהטעמה מלעיל - "חנוקיאה"[/highlight])[1], והוא הוכנס לעברית בשנות ה'תר"ס בירושלים על ידי חמדה, אשתו של אליעזר בן-יהודה[2]. במסורת יהדות תימן המנורה נקראת פשוט "מנורת חנוכה". והביא שם תשובה מ 1798.
הוהו!הכהן אמר:אתגר: כמה מילים באשכול זה הן בעברית מחודשת?
על פי אבן שושן, בלי אחריות על נכונות הדברים.ים סוף אמר:דרך אגב אם כבר נפתח כאן אשכול בענייני דקדוק ומילים שהוכנסו בידי זדים הייתי מעוניין לדעת :
א. מה מקורה של המילה 'חולצה', שלא ידוע לי שנזכרה בתנ"ך. וזכורני שר' דן סגל היה נוהג לומר 'כותנת' במקומה.
ב. ממתי החלו להשתמש בביטוי 'גאון' ככינוי לאיש מוכשר מאד. שהרי בלשוה"ק הוא ביטוי המורה על שלטון משורש גאוה "ושברתי את גאון עוזכם". וכן תקופת ה'גאונים' לא בהכרח דברה על אנשים מוכשרים, אלא על סוג של ריש גלותא. (חוששני שהביטוי הועתק מהמילה 'גינייס' (אנגלית) שהיא באמת מורה על כשרון יוצא דופן.)
ג. המילה 'מכונה', כביטוי למכשיר חשמלי, שהרי בתורה היא משמשת כביטוי לבסיס. (כנראה גם כאן בוצעה העתקה מהמילה 'משינה / משינקה שאכן מבטאת סוג של מכשיר.)
ד. המילה 'מלבן' כביטוי למה שמכונה בלשון ארמי 'אריך וקטין', שהוא מרובע שאינו שווה צלעות. שהרי בלשון הקודש מלבן הוא סוג של לבנה אף במקום שנעשית בצורת ריבוע מדוייק.
ועוד כהנה רבות
נדיב לב אמר:מה עם סביבון?
גם מילה שמיוחסת לעיתונאי חילוני ציוני!
בגלל זה להפסיק להשתמש בה...
והרי שכחנו את תקופת הגאונים שהיתה קודם לכן.אור זרוע אמר:ב. "גאון" במובן של תואר כבוד לחכם גדול ומופלג בתורה, החל בתקופת הראשונים, אולם במובן של תואר למי שמחונן בשכל או בכשרונות בלתי רגילים, הוא מהעברית החדשה, בהשפעת הלועזית: genius
התואר "גאון" בתקופת הגאונים היה תואר כבוד שניתן אך ורק לראשי הישיבות בבבל, אבל סתם חכם בתורה, לא היה נקרא "גאון", השימוש בתואר "גאון" לכלל חכמי התורה, החל בתקופת הראשונים.יאיר אמר:והרי שכחנו את תקופת הגאונים שהיתה קודם לכן.אור זרוע אמר:ב. "גאון" במובן של תואר כבוד לחכם גדול ומופלג בתורה, החל בתקופת הראשונים, אולם במובן של תואר למי שמחונן בשכל או בכשרונות בלתי רגילים, הוא מהעברית החדשה, בהשפעת הלועזית: genius
אני לא מכיר את הסיפור הנ"ל, אבל אין צורך להגיע לכך.במבי אמר:כידוע לי עברית זה לשון הקודש ודרכה של שפה שהיא מתפתחת כמו שיש הבדל בין לשון המקרא ללשון המשנה שהוסיפה גם ביטויים בארמית לשפה ללשון הבאים אח"כ
ואגב להבדיל אא"א גם בן יהודה המוזכר לעיל זכור לי שהיה מגיע להתיעץ עם ר' יוסף חיים זוננפלד בשאלות לשוניות, כך שחלק ממקורותיו קדושים.
באמת אי אפשר לומר שהיה ת"ח, אבל הוא בהחלט היה מלומד מאוד, וכשחיבר את השפה הוא לא חיפש רק את הדרך שזה יתאים למקורות, אלא בעיקר רצה שיהיה קל לדיבור וכן להתאים אותו לרוח העולם המערבי בסגנון הסלנגים וכדומה.תיובתא אמר:הוא לא היה ת"ח, ופעמים רבות החטיא את המשמעות המדויקת של המלה (וי"א שחלק מההמילים סילף בכוונה) וכדו', אבל בסוף הוא לא יכול לגנוב לנו את המקורות הקדומים שלנו ולרשום אותם על שמו (כפי שיש המכבדים אותו ומייחסים לו דברים אלו).
אז גם את המילה חנוכיה נכשיר דרך הראשי תיבות...שנכתבו לפי הסדר ובאותו פסוק שלא כר"ת של הסביבון....במבי אמר:נדיב לב אמר:מה עם סביבון?
גם מילה שמיוחסת לעיתונאי חילוני ציוני!
בגלל זה להפסיק להשתמש בה...
אם עסקינן בזאת אוסיף שמצאתי שהפעם היחידה שמופיע המילה סביבון בר"ת היא בפרשת מקץ, הקשורה כ"כ לחנוכה !!!
(בדגש שהמילה הראשונה היא סביבותיה שקשורה לסיבוב הסביבון)
בראשית מא-מח
סביבותיה
נתן
בתוכה
ויצבור
יוסף
בר
יאיר אמר:והרי שכחנו את תקופת הגאונים שהיתה קודם לכן.אור זרוע אמר:ב. "גאון" במובן של תואר כבוד לחכם גדול ומופלג בתורה, החל בתקופת הראשונים, אולם במובן של תואר למי שמחונן בשכל או בכשרונות בלתי רגילים, הוא מהעברית החדשה, בהשפעת הלועזית: genius
בן איש חי שנה ראשונה פרשת וישב הלכות חנוכה אות ד אמר:מצוה להניחה בטפח הסמוך לפתח אפילו בזמן הזה שמדליקין בפנים, ואם אין מזוזה בימין יניחה בימין, ואם יש מזוזה יניחנה בשמאל הנכנס, והרי שלשה מצוות ביחד כי האדם הנכנס ולובש ציצית שהוא טלית קטן שעליו וראשי תבות שלהם צמ"ח ציצית מזוזה חנוכה, ובזכות זה יבא משיח צדקינו צמ"ח שמו (זכריה ו, יב), ויתקיים פתחו שערים ויבא גוי צדיק (ישעיה כו, ב) כי ימין ושמאל תפרוצי(ישעיה נד, ג), וכשיניח החנוכה על מזוזת הפתח בשמאל יניח בלילה הראשונה את הנר בקצה השני של מנורת החנוכה שהוא הרחוק מן הפתח, ובליל שני יניח נר השני בצידו שיהיה קרוב לפתח יותר מן הראשון, ובו מתחיל להדליק עד שנמצא בליל שמיני אותו נר הנוסף יהיה סמוך לפתח ממש, ובו מתחיל להדליק כדי שיפנה לצד ימין בהדלקה בכל לילה, אבל אם אין מזוזה בימין דאז מניח החנוכה בימין יעשה להפך דמניח בליל ראשון הנר קרוב לפתח, ובליל שני מניחו בצידו וכן על זה הדרך כדי שיהיה בכל לילה פונה לצד ימין כשהוא מתחיל להדליק נר הנוסף