[אולי זה מתאים דוקא אחרי חנוכה, כי זה בעיקר נפק"מ לזמנים אחרים]
אם נשאל כל אחד למה אומרים הלל בחנוכה - ישיב בפליאה "מה בכלל השאלה? הרי היה נס!"
אבל כעת גיליתי במגילת תענית נימוק חדש ומעניין וז"ל:
"ומה ראו לגמר בהם את ההלל - ללמדך שכל תשועה ותשועה שעשה הקב"ה לישראל הם מקדימין לפניו בהלל ושבח...
וכן הוא אומר בעזרא ויען כל העם בהלל ובהודות לה' כי טוב כי לעולם חסדו על ישראל וכו'.
ואומר לה' הישועה - על עמך ברכתך סלה, להקב"ה לעשות ניסים ונפלאות ולנו להללו ולברכו".
בקיצור: אם הבנתי נכון אז בעצם קבעו את אמירת ההלל לדורות הבאים (שלא היו בשעת הצרה והישועה) כדי שאף הם ילמדו את העקרון ויעשו גם הם כך מעצמם כל אימת שיוושעו מצרות בעתיד.
ולכן אולי נבחר הלשון "מקדימין" לפניו בהלל ושבח, כי זה צריך לבוא מעצמנו והקב"ה לא אמור לצוות על זה, וגם לא אמור להיות כתוב בהלכה כי אז זו לא תהיה תודה אמיתית אלא עוד קיום יבש של לצאת ידי חובת דין להגיד...
נ.ב. אולי יש כאן קריאת קודש מחז"ל לימינו אנו לשים לב לכל מיני שינויים עצומים לטובה במצבם של כלל ישראל במשך שבעים השנים האחרונות, ופשוט לומר מידי פעם דברי שבח והלל על כל הסכנות שחלפו מעל ראשנו וניצלנו מהם.
וכן לכל יחיד ויחיד על ישועות פרטיות.
אם נשאל כל אחד למה אומרים הלל בחנוכה - ישיב בפליאה "מה בכלל השאלה? הרי היה נס!"
אבל כעת גיליתי במגילת תענית נימוק חדש ומעניין וז"ל:
"ומה ראו לגמר בהם את ההלל - ללמדך שכל תשועה ותשועה שעשה הקב"ה לישראל הם מקדימין לפניו בהלל ושבח...
וכן הוא אומר בעזרא ויען כל העם בהלל ובהודות לה' כי טוב כי לעולם חסדו על ישראל וכו'.
ואומר לה' הישועה - על עמך ברכתך סלה, להקב"ה לעשות ניסים ונפלאות ולנו להללו ולברכו".
בקיצור: אם הבנתי נכון אז בעצם קבעו את אמירת ההלל לדורות הבאים (שלא היו בשעת הצרה והישועה) כדי שאף הם ילמדו את העקרון ויעשו גם הם כך מעצמם כל אימת שיוושעו מצרות בעתיד.
ולכן אולי נבחר הלשון "מקדימין" לפניו בהלל ושבח, כי זה צריך לבוא מעצמנו והקב"ה לא אמור לצוות על זה, וגם לא אמור להיות כתוב בהלכה כי אז זו לא תהיה תודה אמיתית אלא עוד קיום יבש של לצאת ידי חובת דין להגיד...
נ.ב. אולי יש כאן קריאת קודש מחז"ל לימינו אנו לשים לב לכל מיני שינויים עצומים לטובה במצבם של כלל ישראל במשך שבעים השנים האחרונות, ופשוט לומר מידי פעם דברי שבח והלל על כל הסכנות שחלפו מעל ראשנו וניצלנו מהם.
וכן לכל יחיד ויחיד על ישועות פרטיות.