פורום לתורה מאחלת לחו"ר וכל בית ישראל פורים שמח!

למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 09:49

שמעתי תשובה א' בשם הגר"ש קלוגר זצ"ל שביאר עפ"י מה שמצינו אצל לוט שאמר לו המלאך (בראשית יט, יז) "ויאמר המלט על נפשך אל תביט אחריך וגו'", וביארו חז"ל (מובא ברש"י שם) שהמלאך אמר ללוט "מאחר שאין אתה ניצל בזכות עצמך אלא רק בזכות אברהם אין אתה ראוי להביט עליהם". וא"כ גם כאן בזמן הריגת ושתי עדיין לא היו ראויים ישראל לנס כי לא עשו תשובה ע"ז שנהנו מסעודתו של אותו רשע, ומה שנהרגה ושתי זה לא היה בזכותם, אלא כדי להכשיר את זה שאסתר תיבחר למלכות, ולכן גם לא זכו לראות בהריגתה, (וראיתי בא' מהמפרשים שהרגוה בצינעה, כדי שלא יתפרסם הדבר שמרדה במלך, ורק אח"כ אמר ממוכן שאולי בכל זאת ישמעו אנשים על זה ויתפרסם, ועדיין יהיה ביזיון למלך, אבל טעם ההשגחה בזה הוא מפני טעם הנ"ל שלא זכו ישראל לראות במפלתה), ומשום כך לא נכתב הריגתה במגילה. משא"כ בזמן הריגת המן כבר עשו ישראל תשובה כהוגן, ובזכותם נעשית להם הישועה, לכך זכו לראות במפלתו של המן. עכ"ד.
והוספתי לומר בס"ד שהיה בזה גם טובה לעם ישראל, כיון שאם היו מפרסמים שהרגו את ושתי, ואח"כ היו בוחרים את אסתר למלכה תחתיה היו אנשים מרננים שהיהודים גרמו להריגתה של ושתי כדי שאסתר תיכנס במקומה, (כמו שבכל דבר שקורה מאשימים את עם ישראל), לכן ע"פ ההשגחה נהרגה בצינעה, שלא ישמעו מזה וירננו על עם ישראל.

שמעתי ג"כ שיש דברים מהגר"א ע"ז, ואשמח אם מישהו יכול להביאם.

ואשמח לשמוע עוד תשובות ממקורות, ומדברי ידידי הת"ח דפה.
יישר כחכם


משה נפתלי
הודעות: 1481
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי משה נפתלי » 23 פברואר 2021, 10:32

תרגום אסתר:
יִפֻּק פִּתְגָם גְּזֵרַת מַלְכוּתָא מִן קָדָמוֹי דִּי לָא תֵעֹל וַשְׁתִּי קֳדָם מַלְכָּא, וּמִן בָּתַר דְּתֵיתֵי קֳדָם מַלְכָּא יִגְזֹר מַלְכָּא וְיַעְדֵּי יָת רֵישָׁהּ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן מַלְכָּא לַחֲבֶרְתָּהּ דְּשַׁפִּירָא מִנָּהּ.
.
דרשות חתם סופר חלק א, לפורים תקצ"ו לפ"ק:
הרבה מפרשים אומרים שלא נגזר עליה מיתה, אלא שלא תבוא עוד אל המלך. אך חכמינו ז"ל קבלו דנהרגה. נראה לי, הם לא גזרו אלא שלא תבוא עוד אל המלך ולא להמיתה, אלא גזרו שיתן מלכותה לרעותה הטובה ממנה, כדי שתתקנא בירך חברתה, ותצטער צער עולם, וקשה ממיתה. ויש לומר, אז מתה או המיתה עצמה מקנאה וצער. ודברי חכמינו ז"ל קיימים.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 10:37

משה נפתלי כתב:
23 פברואר 2021, 10:32
יִפֻּק פִּתְגָם גְּזֵרַת מַלְכוּתָא מִן קָדָמוֹי דִּי לָא תֵעֹל וַשְׁתִּי קֳדָם מַלְכָּא, וּמִן בָּתַר דְּתֵיתֵי קֳדָם מַלְכָּא יִגְזֹר מַלְכָּא וְיַעְדֵּי יָת רֵישָׁהּ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן מַלְכָּא לַחֲבֶרְתָּהּ דְּשַׁפִּירָא מִנָּהּ.
לא שאלתי אם הרגוה, שאלתי למה זה לא כתוב במגילת אסתר.
ואכן יש שכתבו שלא נהרגה ממש, אבל לפחות לאלה שסוברים שדברי התרגום הם כפשוטו שאכן הרגוה, למה זה לא כתוב בפסוקים.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 10:51

1.jpg

2.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 10:59

3.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:02

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 10:51
ביאור הגר"א

ייש"כ
ובעניותי לא הבנתי את דברי הגר"א במילים שהדגשתי:
הגרא.PNG

וכי כל מי שהמלך לא נצרך לה לבא אליו תיהרג?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:03

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:02
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 10:51
ביאור הגר"א

ייש"כ
ובעניותי לא הבנתי את דברי הגר"א במילים שהדגשתי:
הגרא.PNG

וכי כל מי שהמלך לא נצרך לה לבא אליו תיהרג?

שמא משום כלי שנשתמש בו...


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:07

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 10:59
 מלבים
ייש"כ.
אמנם לא הבנתי, האם לפי ביאורו של המלבי"ם אכן נהרגה ושתי או לא?
אם לא, הרי כבר כתבתי שאין קושייתי לפי מי שסובר שאכן לא נהרגה, אלא לפי הדעות שכן נהרגה.
ואם לדעתו כן נהרגה, למה לא כתוב א זה במגילה?
 


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:07

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:02

וכי כל מי שהמלך לא נצרך לה לבא אליו תיהרג?


ועוד י"ל...
4.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:09

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:07
ייש"כ.
אמנם לא הבנתי, האם לפי ביאורו של המלבי"ם אכן נהרגה ושתי או לא?
אם לא, הרי כבר כתבתי שאין קושייתי לפי מי שסובר שאכן לא נהרגה, אלא לפי הדעות שכן נהרגה.
ואם לדעתו כן נהרגה, למה לא כתוב א זה במגילה?


מוזכר כמה פעמים בתו"ד שנהרגה, וצ"ל שכיון שלא זאת היתה עיקר התקנה, לכך לא נזכר במגילה


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:11

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 10:37
משה נפתלי כתב:
23 פברואר 2021, 10:32
יִפֻּק פִּתְגָם גְּזֵרַת מַלְכוּתָא מִן קָדָמוֹי דִּי לָא תֵעֹל וַשְׁתִּי קֳדָם מַלְכָּא, וּמִן בָּתַר דְּתֵיתֵי קֳדָם מַלְכָּא יִגְזֹר מַלְכָּא וְיַעְדֵּי יָת רֵישָׁהּ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן מַלְכָּא לַחֲבֶרְתָּהּ דְּשַׁפִּירָא מִנָּהּ.
לא שאלתי אם הרגוה, שאלתי למה זה לא כתוב במגילת אסתר.
ואכן יש שכתבו שלא נהרגה ממש, אבל לפחות לאלה שסוברים שדברי התרגום הם כפשוטו שאכן הרגוה, למה זה לא כתוב בפסוקים.

מתוך דברי התרגום עולה שגזרו שלא תבוא ושתי לפניו, וכשעברה על הגזירה ובאה, נהרגה משום כך.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:13

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:07
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:02

וכי כל מי שהמלך לא נצרך לה לבא אליו תיהרג?


ועוד י"ל...
4.jpg
ייש"כ
1. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
ב. בעניותי לא הבנתי למה בהמן וכן כאשר הגויים שנלחמו עם ישראל כן מפורש שהרגו אותם, ולא חשש להשתמש ב"לשון נקיה"?
 

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 843
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 636 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי בבלי » 23 פברואר 2021, 11:15

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13
א. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
על פי בר אילן:
ביוגרפיה - מגילת סתרים
ר' דוד שלמה אייבשיץ נולד בערך בשנת תקט"ו (1755) בעיר אוזירן. היה רב בכמה קהילות בפולין ובסוף בעיר סורוקה, ובשנת תקס"ח (1808) עלה ארצה והתיישב בצפת, ובה נפטר בשנת תקע"ד (1814). חיבר ספרים רבים בהלכה, ביניהם 'לבושי שרד" על שו"ע או"ח ויו"ד, (למאגר הוכנס 'לבושי שרד' על או"ח ע"פ מהדורת השו"ע השלם מהד' מכון ירושלים), ושו"ת 'נאות דשא'. כמו כן חיבר ספרי חסידות רבים, ביניהם הספר 'ערבי נחל' על התורה שנדפס לראשונה בתקפ"ה (1825), והוכנס למאגרנו ע"פ מהדורת ירושלים תשס"ו. ספרו 'מגילת סתרים' נדפס לראשונה בשנת תרכ"ב (1862), ולמאגרנו הוכנסה המהדורה החדשה והמתוקנת שנדפסה בירושלים תשס"ד. רבים מכתביו בהלכה וחסידות אבדו.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:18

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13

ייש"כ
1. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
ב. בעניותי לא הבנתי למה בהמן וכן כאשר הגויים שנלחמו עם ישראל כן מפורש שהרגו אותם, ולא חשש להשתמש ב"לשון נקיה"?

1. ה"ה רבי יעקב מליסא, בעל נתיה"מ וחוו"ד ודה"ח ושאר ספרים...
ב. (כך במקור) שמא משום כבוד מלכות.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:19

בבלי כתב:
23 פברואר 2021, 11:15
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13
א. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
על פי בר אילן:
ביוגרפיה - מגילת סתרים
ר' דוד שלמה אייבשיץ נולד בערך בשנת תקט"ו (1755) בעיר אוזירן. היה רב בכמה קהילות בפולין ובסוף בעיר סורוקה, ובשנת תקס"ח (1808) עלה ארצה והתיישב בצפת, ובה נפטר בשנת תקע"ד (1814). חיבר ספרים רבים בהלכה, ביניהם 'לבושי שרד" על שו"ע או"ח ויו"ד, (למאגר הוכנס 'לבושי שרד' על או"ח ע"פ מהדורת השו"ע השלם מהד' מכון ירושלים), ושו"ת 'נאות דשא'. כמו כן חיבר ספרי חסידות רבים, ביניהם הספר 'ערבי נחל' על התורה שנדפס לראשונה בתקפ"ה (1825), והוכנס למאגרנו ע"פ מהדורת ירושלים תשס"ו. ספרו 'מגילת סתרים' נדפס לראשונה בשנת תרכ"ב (1862), ולמאגרנו הוכנסה המהדורה החדשה והמתוקנת שנדפסה בירושלים תשס"ד. רבים מכתביו בהלכה וחסידות אבדו.

הוא אכן חיבר ספר בשם "מגילת סתרים" הנמצא בבר אילן, אך לא על מגילת אסתר.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:25

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:19
בבלי כתב:
23 פברואר 2021, 11:15
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13
א. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
על פי בר אילן:
ביוגרפיה - מגילת סתרים
ר' דוד שלמה אייבשיץ נולד בערך בשנת תקט"ו (1755) בעיר אוזירן. היה רב בכמה קהילות בפולין ובסוף בעיר סורוקה, ובשנת תקס"ח (1808) עלה ארצה והתיישב בצפת, ובה נפטר בשנת תקע"ד (1814). חיבר ספרים רבים בהלכה, ביניהם 'לבושי שרד" על שו"ע או"ח ויו"ד, (למאגר הוכנס 'לבושי שרד' על או"ח ע"פ מהדורת השו"ע השלם מהד' מכון ירושלים), ושו"ת 'נאות דשא'. כמו כן חיבר ספרי חסידות רבים, ביניהם הספר 'ערבי נחל' על התורה שנדפס לראשונה בתקפ"ה (1825), והוכנס למאגרנו ע"פ מהדורת ירושלים תשס"ו. ספרו 'מגילת סתרים' נדפס לראשונה בשנת תרכ"ב (1862), ולמאגרנו הוכנסה המהדורה החדשה והמתוקנת שנדפסה בירושלים תשס"ד. רבים מכתביו בהלכה וחסידות אבדו.

הוא אכן חיבר ספר בשם "מגילת סתרים" הנמצא בבר אילן, אך לא על מגילת אסתר.
אז מי כן הוא מחבר הספר?
 

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 843
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 636 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי בבלי » 23 פברואר 2021, 11:26

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:25
אז מי כן הוא מחבר הספר?
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:18
1. ה"ה רבי יעקב מליסא, בעל נתיה"מ וחוו"ד ודה"ח ושאר ספרים...


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:27

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:25
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:19
בבלי כתב:
23 פברואר 2021, 11:15
על פי בר אילן:
הוא אכן חיבר ספר בשם "מגילת סתרים" הנמצא בבר אילן, אך לא על מגילת אסתר.
אז מי כן הוא מחבר הספר?
 
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:18
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13

ייש"כ
1. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?
ב. בעניותי לא הבנתי למה בהמן וכן כאשר הגויים שנלחמו עם ישראל כן מפורש שהרגו אותם, ולא חשש להשתמש ב"לשון נקיה"?

1. ה"ה רבי יעקב מליסא, בעל נתיה"מ וחוו"ד ודה"ח ושאר ספרים...
ב. (כך במקור) שמא משום כבוד מלכות.

 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:29

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:18
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13
ב. בעניותי לא הבנתי למה בהמן וכן כאשר הגויים שנלחמו עם ישראל כן מפורש שהרגו אותם, ולא חשש להשתמש ב"לשון נקיה"?
"זאת ועוד" כתב:
ב. (כך במקור) שמא משום כבוד מלכות.


א"כ זה לא כ"כ קשור ל"לשון נקיה", ואם זה אכן משום כבוד מלכות אז זה כמו שהבאתי בתחילת דברי שלכן הרגוה בצינעה.
 


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:33

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:29
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:18
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13
ב. בעניותי לא הבנתי למה בהמן וכן כאשר הגויים שנלחמו עם ישראל כן מפורש שהרגו אותם, ולא חשש להשתמש ב"לשון נקיה"?
"זאת ועוד" כתב:
ב. (כך במקור) שמא משום כבוד מלכות.

א"כ זה לא כ"כ קשור ל"לשון נקיה", ואם זה אכן משום כבוד מלכות אז זה כמו שהבאתי בתחילת דברי שלכן הרגוה בצינעה.
שוב נתעוררתי שמעכ"ת רמז בשאלתו את התשובה... (במודגש)
אמנם אכתי תיקשי מבגתן ותרש, ושמא "ויתלו שניהם על עץ" אכתי לשון נקיה.
ועוד י"ל דאי"ז מלשונו של בעל המגילה, אלא שכך אמר ממוכן בלשון נקיה.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:35

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:33
שוב נתעוררתי שמעכ"ת רמז בשאלתו את התשובה... (במודגש)
?


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 11:36

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:35
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:33
שוב נתעוררתי שמעכ"ת רמז בשאלתו את התשובה... (במודגש)
?
משום שנלחמו עם ישראל, היא הנותנת, לפרסם הריגתם ולא לחוש ללשון נקיה.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:39

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:27
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:25
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:19

הוא אכן חיבר ספר בשם "מגילת סתרים" הנמצא בבר אילן, אך לא על מגילת אסתר.
אז מי כן הוא מחבר הספר?
 
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 11:18
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:13

ייש"כ
1. מי הוא בעל ה"מגילת סתרים"?


1. ה"ה רבי יעקב מליסא, בעל נתיה"מ וחוו"ד ודה"ח ושאר ספרים...
התבלבלתי לגמרי.
הובא שהנתיבות חיבר ספר אחר בשם מגילת סתרים, אבל זה שעל מגילת אסתר הוא לא מהנתיבות, שהרי הנתיבות לא חיבר ספר בשם זה על מגילת אסתר.
ושאלתי א"כ מי כן הוא המחבר של ספר מגילת סתרים זה על מגילת אסתר?
ולמה ענית לי שוב שזה הנתיבות??
 

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 843
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 636 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי בבלי » 23 פברואר 2021, 11:41

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:39
הובא שהנתיבות חיבר ספר אחר בשם מגילת סתרים, אבל זה שעל מגילת אסתר הוא לא מהנתיבות, שהרי הנתיבות לא חיבר ספר בשם זה על מגילת אסתר.
ושאלתי א"כ מי כן הוא המחבר של ספר מגילת סתרים זה על מגילת אסתר?
הפוך!
הובא שהנתיבות כן חיבר את הספר ושרבי דוד שלמה אייבשיץ לא חיבר.


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:47

בבלי כתב:
23 פברואר 2021, 11:41
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:39
הובא שהנתיבות חיבר ספר אחר בשם מגילת סתרים, אבל זה שעל מגילת אסתר הוא לא מהנתיבות, שהרי הנתיבות לא חיבר ספר בשם זה על מגילת אסתר.
ושאלתי א"כ מי כן הוא המחבר של ספר מגילת סתרים זה על מגילת אסתר?
הפוך!
הובא שהנתיבות כן חיבר את הספר ושרבי דוד שלמה אייבשיץ לא חיבר.
אודה ולא אבוש לומר שטעיתי, ולא שמתי לב לפרטי הדברים.
יש"כ.
 


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 12:02

מנות הלוי 1.jpg
מנות הלוי 2.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זאת ועוד
הודעות: 336
הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי זאת ועוד » 23 פברואר 2021, 12:04

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 12:02
מנות הלוי 1.jpg
מנות הלוי 2.jpg
וי"ל לפירושו, שכיון שנהרגה לאחר שהסירוה מהיות מלכה, אין זה ענין למגילתנו, ודי לנו במה שהסירוה מלהיות מלכה ומינו תחתיה את אסתר.
 


פותח הנושא
יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה לא מוזכר במגילת אסתר שהרגו את ושתי, רק ש"מלכותה יתן המלך לרעותה הטובה ממנה" (א,יט)?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 12:18

זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 12:04
זאת ועוד כתב:
23 פברואר 2021, 12:02
מנות הלוי 1.jpg
מנות הלוי 2.jpg
וי"ל לפירושו, שכיון שנהרגה לאחר שהסירוה מהיות מלכה, אין זה ענין למגילתנו, ודי לנו במה שהסירוה מלהיות מלכה ומינו תחתיה את אסתר.

אבל עדיין צ"ע למה לא עשו כך גם להמן, בתחילה להעביר ממנו את הטבעת וליתנה למרדכי ולשים אותו על בית המן, ואח"כ להרגו, ולמה הרגוהו תחילה ורק אח"כ העביר את הטבעת למרדכי וכו'.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פורים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], במבי, נתנאל דביר, פראנק | 6 אורחים