מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
-
פותח הנושא - הודעות: 581
- הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
השו"ע בתרפ"ז ב' פוסק שמבטלין ת"ת למקרא מגילה ומקורו בגמ' ריש מס' מגילה.
ותמוה מאד דזה פשיטא ולמה אין הלכה כזאת בהלכות חנוכה ובשאר מצוות
וביותר דשם הגמ' לומדת את זה מילפותא ולחנוכה אין ילפותא אז למה מבטלין???
ותמוה מאד דזה פשיטא ולמה אין הלכה כזאת בהלכות חנוכה ובשאר מצוות
וביותר דשם הגמ' לומדת את זה מילפותא ולחנוכה אין ילפותא אז למה מבטלין???
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
עי' בתוס' שם שלפי דבריו י"ל שהחידוש הוא שמבטלים כדי לשמוע מגילה ברוב עם.
-
פותח הנושא - הודעות: 581
- הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
זה חידוש שאין לו שום רמז בגמ'
באמת כך נקטו נושאי כליו של השו"ע
ולדעתי זה עניין רחוק.
-
- הודעות: 15
- הצטרף: 03 ינואר 2021, 11:50
- נתן תודה: 24 פעמים
- קיבל תודה: 6 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
שאלת ב' שאלות:
א. מדוע צריכה הגמ' ילפותא, ומ"ש מחנוכה.
ב. מנין לנו"כ שהדיון הוא עם ה'ברב עם', ולא על הקריאה גופא.
למה שלא תאמר שקושיא מיתרצת בחבירתה?
מכך שצריך ילפותא, מוכח שאין הלימוד על הקריאה.
יישר כוחך.
א. מדוע צריכה הגמ' ילפותא, ומ"ש מחנוכה.
ב. מנין לנו"כ שהדיון הוא עם ה'ברב עם', ולא על הקריאה גופא.
למה שלא תאמר שקושיא מיתרצת בחבירתה?
מכך שצריך ילפותא, מוכח שאין הלימוד על הקריאה.
יישר כוחך.
-
- הודעות: 1012
- הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
- נתן תודה: 284 פעמים
- קיבל תודה: 365 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
@יצחק ב שים לב עד כמה לשון הגמ' בדקדוק.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א
דאמר רב יהודה אמר רב: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, תניא נמי הכי: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה. מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה . לא מדובר על עצם קיום הקריאה, אלא על לבוא לשמוע, כך שהחידוש או שבאים לשמוע ברוב עם, או שאפשר היה לומר שמקדימים קריאת מגילה ולא דוחים לאחר כך (יעוי' ברמ"א שמגילה קודמת למצוות דאורייתא אך לא דוחה שום מצוה אם תתבטל המצוה)
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א
דאמר רב יהודה אמר רב: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, תניא נמי הכי: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה. מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה . לא מדובר על עצם קיום הקריאה, אלא על לבוא לשמוע, כך שהחידוש או שבאים לשמוע ברוב עם, או שאפשר היה לומר שמקדימים קריאת מגילה ולא דוחים לאחר כך (יעוי' ברמ"א שמגילה קודמת למצוות דאורייתא אך לא דוחה שום מצוה אם תתבטל המצוה)
-
פותח הנושא - הודעות: 581
- הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
דיוק נחמדיראתי בפצותי כתב: ↑22 פברואר 2021, 20:40@יצחק ב שים לב עד כמה לשון הגמ' בדקדוק.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א
דאמר רב יהודה אמר רב: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, תניא נמי הכי: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה. מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה . לא מדובר על עצם קיום הקריאה, אלא על לבוא לשמוע, כך שהחידוש או שבאים לשמוע ברוב עם, או שאפשר היה לומר שמקדימים קריאת מגילה ולא דוחים לאחר כך (יעוי' ברמ"א שמגילה קודמת למצוות דאורייתא אך לא דוחה שום מצוה אם תתבטל המצוה)
לדעתי העלובה, עדיין זה דחוק ביותר, שכל הנושא בכל הסוגיא, זה העניין של ב"רוב עם", וזה לא מוזכר כי אם בדרך רמז.
אגב בסוף הסוגיא בדברי רבא אין מוזכר "באין לשמוע" אלא מקרא מגילה בסתם.
וצ"ע
ייש"כ
-
- הודעות: 413
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 762 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
אפשר לומר דכיון דמצות המגילה היא סוג של לימוד תורה על כן הו''א דאין צריך לבטל תורה בשביל לימוד תורה, קמ''ל.
-
- הודעות: 618
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 114 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
שמעתי שבזמן הכאת המן.
יש ביטול תורה וביטול מגילה.
אבל יש פרסומי ניסא.
יש ביטול תורה וביטול מגילה.
אבל יש פרסומי ניסא.
-
פותח הנושא - הודעות: 581
- הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
אכן חשבתי על כיוון זה.כמעיין המתגבר כתב: ↑22 פברואר 2021, 22:20אפשר לומר דכיון דמצות המגילה היא סוג של לימוד תורה על כן הו''א דאין צריך לבטל תורה בשביל לימוד תורה, קמ''ל.
וכעין סברת הירושלמי על רשב"י וחבריו שלא הפסיקו לקרי"ש
והדברים צריכים עיון.
ייש"כ
Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?
"מכאן סמכו של בית רבי" וכו' - תמהני לפי דברים שמדובר על עצם קיום קריאת המגילה וכי עד בית רבי לא היו אנשים שלמדו תורה שנסתפקו אם לבטל ת"ת בשביל קריאת המגילה.
וברור שמה שנתח' בבית רבי זה שאפי' שהיה קיבוץ של רבים ביטלוה עבור קריאת המגילה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
דף צג: - איבע"ל בעינן שיעור לזה ושיעור לזה או דילמא שיעור אחד לכולם
על ידי יושב אוהלים » 07 יוני 2020, 16:29 » ב שבת - 0 תגובות
- 64 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
07 יוני 2020, 16:29
-
-
- 12 תגובות
- 150 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי well
02 ספטמבר 2020, 00:29
-
-
גיטין ס. תורה מגילה מגילה ניתנה בכל אופן יש לברר מתי נכתבה והאיך ומי כתבו ולמאן דאמר שמשה כתבה ישה גם כן לברר האיך ומתי
על ידי שלמה מפשטיאן » 19 אפריל 2020, 21:53 » ב גיטין - 5 תגובות
- 125 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
19 אפריל 2020, 22:12
-
-
- 2 תגובות
- 44 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב שלם
25 פברואר 2021, 15:11
-
-
כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' גיליון 11 - מהדורת טיזר לכבוד ימי הפורים
על ידי פשטות המתחדשים » 10 מרץ 2020, 00:12 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 0 תגובות
- 143 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פשטות המתחדשים
10 מרץ 2020, 00:12
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], במבי, נתנאל דביר, פראנק | 4 אורחים