ויבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו - ואח"כ יעשו עץ גבוה חמישים אמה... ויתלו את מרדכי עליו?

אסף

משתמש ותיק
הנה מפורש במגילה שהצורך של המן לגזור את גזירת להשמיד להרוג ולאבד התעורר בעקבות מיאונו של מרדכי להשתחוות לפניו כשאר עם הארץ ונוסף הפסוק המחריד - "ויבז בעיניו לשלח יד במרדכי לבדו כי הגידו לו את עם מרדכי ויבקש המן להשמיד את כל היהודים אשר בכל מלכות אחשורוש עם מרדכי" - המן רוצה ומתכונן להרוג עם שלם בשל אי נוחות ציבורית.
ויש לשאול מה קרה לפתע ביום שבו ראה את מרדכי לבדו ולא קם ולא זע ממנו שלשם כך כינס את כל אוהביו ואת זרש אשתו מה לעשות במרדכי - והלא לשם סילוקו של מרדכי התאנה לעם שלם להשמידו והגזירה עומדת וממתנת ליום עליו נפל הפור. ולהיכן נעלם חששו על כבודו האבוד בשליחת יד במרדכי לבדו?
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
לא הבנתי את השאלה. המן התמלא חמה ורצה נקמה, ולכן קבע להשמיד את כל עם מרדכי. אח"כ רתח בשנית בגלל מרדכי ולא יכול להמתין עד לי"ג באדר אלא רצה להרגו מיד. איזו אי נוחות ציבורית ואיזה כבוד?
 

אלימלך

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
עיין במלבי"ם שעמד על שאלתך.

וז"ל
הנה יעצוהו בחכמה, שיוכל לנקום במרדכי ובכ"ז לא יוחשב לו להעדר כבוד, כי אם יתלה את מרדכי רק מצד חטאו בעצמו שלא השתחוה לו, הוא לו פחיתות כבוד שהיה לו ריב עם איש יהודי בעבור שהקל בכבודו, אבל לפעמים יצוה המלך לתלות איש אחד מן המורדים בו להפיל מורא על העם, לאמר כל מי שיעשה כזה כן יהיה משפטו להתלות, ובזה בוחרים תמיד היותר שפל מן העם, ותולים אותו על עץ גבוה שיראוהו כל העם למען יראו וייראו, ואם יתלה מרדכי על אופן הזה לא יהיה זה לו להעדר כבוד
מצורף תי' נוסף
 

קבצים מצורפים

  • מטוב.PDF
    123.6 KB · צפיות: 6

אסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
חגי פאהן אמר:
לא הבנתי את השאלה. המן התמלא חמה ורצה נקמה, ולכן קבע להשמיד את כל עם מרדכי. אח"כ רתח בשנית בגלל מרדכי ולא יכול להמתין עד לי"ג באדר אלא רצה להרגו מיד. איזו אי נוחות ציבורית ואיזה כבוד?

המן התעורר לזה רק בגלל מרדכי ומלכתחילה לא היה לא ענין מיוחד כנגד היהודים אלא כלפי מרדכי לבדו.
(בגמ' מבואר שהיתה לו ולאחשורוש שנאה מוקדמת אבל בפסוקים עצמם לא הוזכר אלא זעמו על מרדכי)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
סבא אמר:
ברית מלח אמר:
3. לכאורה משמע שכל גזירת היהודים באה בגלל שמרדכי לא הסכים להשתחות להמן כמש"כ בפ"ג פסוק ו': '...ויבקש המן להשמיד את כל היהודים אשר בכל מלכות אחשורוש עם מרדכי' ויש להבין מדוע הנהיג מרדכי לעמוד בפני המן ולא יכל להימנע מלעמוד על ידו וכך הייתה נמנעת לכאורה הגזירה?
בפשטות היה חייב לעמוד שם, כי כי היה "יושב בשער המלך" דהיינו שהיה בתפקיד שם, ומבעלי המחשבה מפורסם לומר, שמרדכי הבין שהגזירה הייתה על שהשתחוו לצלם, וממילא הבין שחייבים דווקא מסירות נפש שלא להשתחוות לצלם, וכשמבינים שורש העניינים הכל נראה אחרת.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=31&t=1946
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
אסף אמר:
חגי פאהן אמר:
לא הבנתי את השאלה. המן התמלא חמה ורצה נקמה, ולכן קבע להשמיד את כל עם מרדכי. אח"כ רתח בשנית בגלל מרדכי ולא יכול להמתין עד לי"ג באדר אלא רצה להרגו מיד. איזו אי נוחות ציבורית ואיזה כבוד?

המן התעורר לזה רק בגלל מרדכי ומלכתחילה לא היה לא ענין מיוחד כנגד היהודים אלא כלפי מרדכי לבדו.
(בגמ' מבואר שהיתה לו ולאחשורוש שנאה מוקדמת אבל בפסוקים עצמם לא הוזכר אלא זעמו על מרדכי)
והוא רצה לעשות נקמה שלמה, ולכן רצה לאבד לא רק את האיש השנוא עליו, אלא גם את כל קרוביו ועמו.

כמדומני שבלהשמיד עם שלם יש קצת יותר "אי נוחות ציבורית" מאשר להרוג איש אחד.
 

יעבץ

משתמש ותיק
חגי פאהן אמר:
אסף אמר:
חגי פאהן אמר:
לא הבנתי את השאלה. המן התמלא חמה ורצה נקמה, ולכן קבע להשמיד את כל עם מרדכי. אח"כ רתח בשנית בגלל מרדכי ולא יכול להמתין עד לי"ג באדר אלא רצה להרגו מיד. איזו אי נוחות ציבורית ואיזה כבוד?

המן התעורר לזה רק בגלל מרדכי ומלכתחילה לא היה לא ענין מיוחד כנגד היהודים אלא כלפי מרדכי לבדו.
(בגמ' מבואר שהיתה לו ולאחשורוש שנאה מוקדמת אבל בפסוקים עצמם לא הוזכר אלא זעמו על מרדכי)
והוא רצה לעשות נקמה שלמה, ולכן רצה לאבד לא רק את האיש השנוא עליו, אלא גם את כל קרוביו ועמו.

כמדומני שבלהשמיד עם שלם יש קצת יותר "אי נוחות ציבורית" מאשר להרוג איש אחד.
כוונת השואל, שפשט הכתוב ויבז בעיניו היינו, שנחשב להמן לבזיון כאילו הוא נטפל לאיזה אדם אחד שלא משתחווה לו, והוא רצה לעשות עצמו כאילו זה לא 'מזיז לו', לכן הציע להרוג את כל היהודים כתכנית ממלכתית מסודרת, לתועלת הממלכה שאת מצוות המלך אינם עושים...
ולכן קשה אם מעיקרא כך קסבר, מה פתאום לא היה אכפת לו להתבזות כך ולתלות את מרדכי.
על זה בא תי' המלבי"ם.
ואפשר גם לומר שפשוט לא יכל לסבול יותר.
וניתן גם לפרש לשון ויבז בעיניו באופן אחר, שלהעניש את מרדכי היה עונש בזוי בעיניו, כלומר נקמה קטנה מידי, ולפי זה כמובן הקושיה לא מתעוררת מלכתחילה.
 

אלימלך

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
כוונת השואל, שפשט הכתוב ויבז בעיניו היינו, שנחשב להמן לבזיון כאילו הוא נטפל לאיזה אדם אחד שלא משתחווה לו, והוא רצה לעשות עצמו כאילו זה לא 'מזיז לו', לכן הציע להרוג את כל היהודים כתכנית ממלכתית מסודרת, לתועלת הממלכה שאת מצוות המלך אינם עושים...
ולכן קשה אם מעיקרא כך קסבר, מה פתאום לא היה אכפת לו להתבזות כך ולתלות את מרדכי.

אולי בתחילה מרדכי היה בזוי בעיניו אולם עתה כשראה את אומץ ליבו שאפ' לא זע נעשה חשוב בעיניו
 
חלק עליון תַחתִית