הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה


פותח הנושא
יצחק בן חיים
הודעות: 31
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 17 מרץ 2019, 00:50

העירני בעל קורא מובהק, לענין טעות במנהג העולם (לטענתו), כידוע כל מילה שיש לה ניקוד פת"ח בסופה, לא קוראים את האות המנוקדת בפת"ח אלא רק את ההברה של האות, ומוסיפים כמו אל"ף בפת"ח לפני האות האחרונה, כגון המילה 'מזבח' אע"פ שהפת"ח הוא על האות חי"ת, מ"מ אין קוראים מזבח עם פת"ח על החי"ת אלא מוסיפים אל"ף לפני החי"ת, וכן בכל התיבות שיש בהם פת"ח בסופם כמו תפוח וכו'.
ולפי"ז העירני הבעל קורא שבפרשת זכור כשאר קוראים "'ואתה עיף 'ויגע' וכו'" אשר מנהג העולם הוא לבטאות את העי"ן של יגע כידוע, וזה טעות כי זה כמו שיקראו מזבח עם פת"ח על החי"ת, אלא צריך לדקדק להוסיף אל"ף פתוח"ה לפני העי"ן של ויגע, ואילו את העי"ן אי"צ לקרוא בפת"ח אלא רק הברה של האות עי"ן בלבד ותו לא.
וכמו"כ בקריאת המגילה בפסוק "יעשו עץ 'גבוה' וכו'", צריך ליזהר כנ"ל.
וחילוק זה אינו ניכר לאוזן אלא רק כשיש בעל קורא מובהק ורגיל, ואפשר לשמוע אצלו חילוק בהברה בין האותיות ה"א - אל"ף - עי"ן, כי אם לא זה ממילא נשמע אותו דבר ודו"ק.
דרך אגב הוא השמיע לי הקלטה שדיבר עם הגר"ש דבליצקי זללה"ה והסכים על ידו, וכן עם הגר"מ מאזוז שליט"א, ויען שראיתי שאין העולם נזהרים בכך אמרתי להעלות את הנושא לפורום לשמוע מה דעתכם בזה.


מעט דבש
הודעות: 133
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 22:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי מעט דבש » 19 מרץ 2019, 17:50

ז"ל המנחת שי (בראשית א, ו):
רָקִיעַ: כתוב במכלול (פב:) וכמו שנוציא אותיות או"י בנשימה לבד אף על פי שאינם נכתבות, כך נוציאם פעמי' בהרגשת המוצאות אף על פי שאינם נכתבות, כמו כֹחַ, רֵיחַ, נִיחֹחַ, שוֹמֵעַ, נוֹסֵעַ, שהוא כמו נוֹסֵאַע. וכ"כ בספר עט סופר, זל"ש, אנו נוהגי' לקרות אל"ף אחת בתיבה שיש בסופה אחת מאותיות ח"ע כמו מִזְבֵּחַ, אנו קורי' מִזְבֵּאַח, מִקְצוֹעַ מִקְצוֹאַע, וזאת האל"ף תקרא אות גנובה, עכ"ל. וכ"כ הראב"ע בספר צחות (ו:) ובספר מאזני לשון הקדש (כא.).
עיי"ש עוד.

=============

וזה אשר כתב רבי שבתי סופר (מדקדק אשכנזי מלפני כארבע מאות שנה, שסידורו קיבל את הסכמת גדולי הדור בזמנו - הב"ח, השל"ה הסמ"ע, המגלה עמוקות, המהרש"א ועוד).

וזה לשונו (הקדמה כללית, פרק ו):
... ואפשר שגם לזה רומז מה שאמרו רז"ל (כתובות קי:) 'כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אֱלוֹהַּ', וכמעט אין בהם גם אחד בארצותינו אלה שיודע לקרות המלה הזאת כתקונה, הלא למשמע אוזן דאבה נפשי, כי מדי שנה בשנה ביום הכיפורים יורדים לפני התיבה שלוחי הצבור הגדולים בעיניהם ובעיני שכמותם, ירידה ממש היא להם ולשולחיהם, כי שמעתי אומרים בודוי ד'על חטא', 'ועל כלם אֱלוֹהַּ סליחות', קוראים הה"א בפת"ח, ומוציאים אותה מן הפה בחוזק, לקיום המפיק. וכן עושים מדי יום ביומו בגאולת שחרית במלת 'משפיל גאים וּמַגְבִּיהַּ שפלים' שקורין ה"א של 'וּמַגְבִּיהַּ' בחוזק בנקודת הפת"ח. ולא ידעו ולא יבינו מה שמוציאים מפיהם...
ואח"כ מבאר את הקריאה הנכונה:
וכשתבוא לפני הה"א אחת מארבע תנועות גדולות, והן חול"ם, מלאפו"ם, צר"י, חיר"ק, כמו 'כי גָבֹהַּ מעל גָּבֹהַּ שומר' (קהלת ה, ז) 'מַגְבִּיהַּ פתחו' (משלי יז, יט) 'הַגְבֵּהַּ למעלה' (ישעיה ז, יא)... אז יוסיפו פת"ח לפני הה"א, וקורין הפת"ח כאילו הוא נקוד תחת אל"ף, ואחר האל"ף מוציאין אות הגרון שהוא נח נראה. וכתב החכם ר' אברהם אבן עזרא בספר צחות דף קל"ח ע"א (דפוס פיורדא ו:) וזה לשונו: "ויוסיפו בקריאה אל"ף פתוח"ה... כמו 'אֱלוֹהַּ', 'גָּבוֹהַּ'..."

וכן הוא בחי"ת ועי"ן, 'פָתֹחַ תפתח' (דברים טו, ח), 'אם שָׁמוֹעַ תשמע' (שמות טו, כב), 'וכל כלי פָתוּחַ' (במדבר יט, טו) 'שָׂרוּעַ וקלוט' (ויקרא כב, כג) 'פּוֹתֵחַ את ידך' (תהלים קמה, טו) 'זֹרֵעַ זרע' (בראשית א, כט) 'ולא תַצְמִחַ' (דברים כט, כב) 'יהי רָקִיעַ' (בראשית א, ו).


פותח הנושא
יצחק בן חיים
הודעות: 31
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 19 מרץ 2019, 19:35

אין לי סידור הנ"ל.
האם תוכל להעלות כאן בקובץ מצורף את הקטעים דלעיל מן הסידור הנזכר?
בתודה מראש


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 359
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 19 מרץ 2019, 19:50

יצחק בן חיים כתב:
17 מרץ 2019, 00:50
העירני בעל קורא מובהק, לענין טעות במנהג העולם (לטענתו), כידוע כל מילה שיש לה ניקוד פת"ח בסופה, לא קוראים את האות המנוקדת בפת"ח אלא רק את ההברה של האות, ומוסיפים כמו אל"ף בפת"ח לפני האות האחרונה, כגון המילה 'מזבח' אע"פ שהפת"ח הוא על האות חי"ת, מ"מ אין קוראים מזבח עם פת"ח על החי"ת אלא מוסיפים אל"ף לפני החי"ת, וכן בכל התיבות שיש בהם פת"ח בסופם כמו תפוח וכו'.
ולפי"ז העירני הבעל קורא שבפרשת זכור כשאר קוראים "'ואתה עיף 'ויגע' וכו'" אשר מנהג העולם הוא לבטאות את העי"ן של יגע כידוע, וזה טעות כי זה כמו שיקראו מזבח עם פת"ח על החי"ת, אלא צריך לדקדק להוסיף אל"ף פתוח"ה לפני העי"ן של ויגע, ואילו את העי"ן אי"צ לקרוא בפת"ח אלא רק הברה של האות עי"ן בלבד ותו לא.
וכמו"כ בקריאת המגילה בפסוק "יעשו עץ 'גבוה' וכו'", צריך ליזהר כנ"ל.
וחילוק זה אינו ניכר לאוזן אלא רק כשיש בעל קורא מובהק ורגיל, ואפשר לשמוע אצלו חילוק בהברה בין האותיות ה"א - אל"ף - עי"ן, כי אם לא זה ממילא נשמע אותו דבר ודו"ק.
דרך אגב הוא השמיע לי הקלטה שדיבר עם הגר"ש דבליצקי זללה"ה והסכים על ידו, וכן עם הגר"מ מאזוז שליט"א, ויען שראיתי שאין העולם נזהרים בכך אמרתי להעלות את הנושא לפורום לשמוע מה דעתכם בזה.
שמעתי הערה זו כבר לפני 11 שנה ומאז שמתי לב שכל בעלי הקריאה המדקדקים כבר מודעים לזה.


פותח הנושא
יצחק בן חיים
הודעות: 31
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 19 מרץ 2019, 20:00

אם כי אתה שמעת (ויתכן שגם אחרים) אך אני עדיין לא שמעתי...
רק כיון ש'לא שמענו אינו ראיה' כידוע, העליתי את הנושא כאן לפורום לשמוע מאי עמא דבר ומנהג העולם בזה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 מרץ 2019, 21:09

יישר כח לפותח האשכול, שמסב תשומת הלב לדבר חשוב זה.
הרבה בעלי קריאה 'מדקדקים' לא יודעים את הכלל הפשוט שפת"ח בסוף מילה נקראת 'פת"ח גנובה', כלומר מבטאים אותה עם פת"ח אל"ף לפניה.
ועד כדי כך רבתה הבורות אצל בעלי קריאה 'מדקדקים' רבים, שעוד מעיזים להתווכח על כך - מניין אתה יודע..
לאחד עקשן היה צורך לספר על הלל שצבט באזנו של הגר ששאלו על האות אל"ף מי אמר לך שזו אל"ף, וכשצעק אוזני אוזני שאלו הלל מי אמר לך שזו אוזן..

היה צריך להביא ראיה מהקלטה של הגרש"ד? של הר' מאזוז? כל ילד יודע את זה..


פותח הנושא
יצחק בן חיים
הודעות: 31
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 19 מרץ 2019, 21:16

כמובן כלל זה כל בר בי רב דחד יומא יודע מזה כדבריך.
רק יש כאלו שטוענים (בענ"ד לא ידוע לי מקור דבריהם) שאין כלל זה נוהג באותיות אה"ע, כ"א רק בחי"ת וכדו'.
ותראה באמת שאין הרבה מילים חוץ שמשתמשים בכלל הזה חוץ מאותיות חי"ת וכן אה"ע.
ולאפוקי מזה הלך לר' שריב ולהבחל"ח להרב מאזוז


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 19 מרץ 2019, 21:30

יצחק בן חיים כתב:
19 מרץ 2019, 21:16
ותראה באמת שאין הרבה מילים חוץ שמשתמשים בכלל הזה חוץ מאותיות חי"ת וכן אה"ע.
כמדומה שאין בכלל מילים כאילו מלבד המסתיימות ב ה.ע.ח
פתח גנובה קיימת באותיות גרוניות וב"ריש" לא נראה לי שיש.


פותח הנושא
יצחק בן חיים
הודעות: 31
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 19 מרץ 2019, 21:35

אתה כנראה צודק בדבריך, רק לא רציתי לומר בוודאות דבר שאיני ברור בו לגמרי

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח