נחפשה דרכינו אמר:
בזכות הנס הגדול תיקנו להרבות בשמחה, וחלק מהשמחה היא להרבות שמחה ורעות ע"י משלוח מנות, ושגם האביונים ישמחו. זה ההסבר הפשוט. מעבר לזה כמובן יש להאריך מה עומד מאחורי כל דבר
פשוט שמצות היום הם לא רק אפשרות טכנית לאפשר לכולם לשמח, וגם ביו"ט יש מצות שמחה ולא תיקנו משלוח מנות
ואפי' בר"ה שכתוב בעזרא ושלחו מנות לאין נכון לו אין בזה חיוב ומצוה כמו בפורים וכנראה שבר"ה זה אכן רק ענין שכולם ישמחו ולא ממהות היו"ט,
וכנראה שצורת השמחה של פורים היא שמחה של הכלל, שמחה ציבורית של העם ולכן צורת השמחה על ידי שכולם משתתפים אחד עם השני בשמחה
ויש לבאר שהמן אמר 'ישנו עם אחד מפוזר ומפורד' וזה המצב של עם ישראל בגלות שמתבטל הצורה הכללית של עם ישראל כעם אחד
אם מפני המציאות הפשוטה של מפוזר ואם מפני שמה שמאחד את ישראל הוא שכולם סביב הקב"ה והמקדש ויש להם ארץ אחת
[ועי' מהר"ל נתיב הצדקה פ"ו שלא נעשו ישראל ערבים זה לזה עד שבאו לארץ מפני שלא נעשו כאיש אחד עד שבאו לארץ עיש"ה]
ולכן הגלות היא שמבטלת את ה'אחד' של עם ישראל
ובפורים נתגלה המצב של ישראל בגלות, שגם שם הקב"ה מנהיג ומשגיח עליהם והגלות הוא רק 'הסתר'
ולא כמו שסברו מתחילה שאמרו ליחזקאל 'עבד שגירשו רבו כלום יש לו עליו?'
והגילוי שנתגלה בפורים הוא שמחבר את ישראל להיות עם אחד ולכן השמחה בזה היא שהציבור שמח על מציאותו
וההצלה 'ממות לחיים' היא גם ביחס לכלל ולא רק לפרט
וכן מבואר במדרשים ובספה"ק שהפסוק 'ועם נברא יהלל ק-ה' מדבר על פורים
שיש לעם בריאה חדשה וקיום על ידי הפורים-לך כנוס את כל היהודים
אפריילכען פורים