היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי רוצה לדעת » 20 מרץ 2019, 11:33

מגילה דף ט"ז ע"א: בההיא שעתא נתעטף מרדכי וקם ליה לצלותא אתא המן ויתיב ליה קמייהו ואוריך עד דסליק מרדכי לצלותיה אמר להו במאי עסקיתו אמרו ליה בזמן שבית המקדש קיים מאן דמנדב מנחה מייתי מלי קומציה דסולתא ומתכפר ליה אמר להו אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי, עכ"ל.
ויש להבין המן הרשע, היאך זה שפתאום הבין שהתורה שמרדכי לומד תבטל את גזירתו,
וביאר מרנא הגראי"ל זיע"א שאת האמת הפשוטה הזאת שהתורה מגנא ומצלא כל אחד יכול להבין ואפי' המן הרשע, אלא ש"הגאוה" מעוורת את העינים מלראות את האמת הפשוטה כל כל,
כאשר המן התחיל ליפול והושפל מכבודו, או אז נפתחו במעט עיניו והבין את האמת הפשוטה הזו, כי התורה מגנא ומצלא

מצורף מתוך הספד של הגאון ר' חזקיהו יוסף מישקובסקי שליט"א על להבחל"ח מרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל
ביאור ממרנא הגראי''ל ז'צ'ל.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ערכים:


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 20 מרץ 2019, 12:56

ההספד הוא לא מרח"י שרייבר, אלא מרח"י מישקובסקי...
שמעתי הדברים גם מהג"ר איתמר גרבוז ששמע כן מהגראי"ל, והוסיף בשאלה: איך המן הבין כזה "בריסקער הבנה"? [הבנה בריסקאית] ובתשובה: גם המן כשמקבל איזה בעיטה, יכול לשים את הגאוה בצד...


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 20 מרץ 2019, 13:35

אמנם המהר"ל כתב שאין כוונת חז"ל שכך אמר המן אלא שכך היה ראוי לו לומר לפי האמת אם היה מבין,
וכמו שפירשו התוס' חולין ז. לגבי מה שהשיב נהר גינאי לרבי פנחס בן יאיר בתי' השני עי"ש.



מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1272
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 מרץ 2019, 21:48

רוצה לדעת כתב:
20 מרץ 2019, 11:33
מגילה דף ט"ז ע"א: בההיא שעתא נתעטף מרדכי וקם ליה לצלותא אתא המן ויתיב ליה קמייהו ואוריך עד דסליק מרדכי לצלותיה אמר להו במאי עסקיתו אמרו ליה בזמן שבית המקדש קיים מאן דמנדב מנחה מייתי מלי קומציה דסולתא ומתכפר ליה אמר להו אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי, עכ"ל.
ויש להבין המן הרשע, היאך זה שפתאום הבין שהתורה שמרדכי לומד תבטל את גזירתו,
וביאר מרנא הגראי"ל זיע"א שאת האמת הפשוטה הזאת שהתורה מגנא ומצלא כל אחד יכול להבין ואפי' המן הרשע, אלא ש"הגאוה" מעוורת את העינים מלראות את האמת הפשוטה כל כל,
כאשר המן התחיל ליפול והושפל מכבודו, או אז נפתחו במעט עיניו והבין את האמת הפשוטה הזו, כי התורה מגנא ומצלא

מצורף מתוך הספד של הגאון ר' חזקיהו יוסף מישקובסקי שליט"א על להבחל"ח מרן הגר"ד פוברסקי זצ"ל
ביאור ממרנא הגראי''ל ז'צ'ל.pdf
הווארט הזה צ"ב גדול, שהרי אין עינינו רואות שהתורה מגנא ומצלא אלא אדרבה יש צדיק ורע לו ויש רשע וטוב לו, ואילו לא היה כן היתה הבחירה ניטלת, ורק שקבלה בידינו מאבותינו שהמציאות היא שתורה מגנא ומצלא, אבל המן שלא היה קבלה בידיו איך ידע דבר זה אפילו בלי גאווה? וכי כל גוי בעולם הוא בעל גאווה בזה שאינו יודע שתורת היהודים מגנא ומצלא? אתמהה.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 מרץ 2019, 01:56

בכלל הווארט הזה לא מובן, המן לא אמר שתורה מגינה ומצלי, הוא אמר שקרבנות מגיני ומצלי, וצ"ע.


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 21 מרץ 2019, 09:21

פרלמן משה כתב:
21 מרץ 2019, 01:56
בכלל הווארט הזה לא מובן, המן לא אמר שתורה מגינה ומצלי, הוא אמר שקרבנות מגיני ומצלי, וצ"ע.
גם בקרבנות יש מגני ומצלי כמש"כ בפרשת שמות
נלכה נזבחה לה' אלוקינו פן יפגעינו בדבר או בחרב
ועי"ש ברמב"ן שזה יסוד הקרבנות


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 מרץ 2019, 11:58

יהודי של פעם כתב:
21 מרץ 2019, 09:21
פרלמן משה כתב:
21 מרץ 2019, 01:56
בכלל הווארט הזה לא מובן, המן לא אמר שתורה מגינה ומצלי, הוא אמר שקרבנות מגיני ומצלי, וצ"ע.
גם בקרבנות יש מגני ומצלי כמש"כ בפרשת שמות
נלכה נזבחה לה' אלוקינו פן יפגעינו בדבר או בחרב
ועי"ש ברמב"ן שזה יסוד הקרבנות
אבל הווארט לא נכון


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 21 מרץ 2019, 12:14

בכל אופן הגמ' לא מדברת על הקרבה בפועל שהרי לא הקריבו רק עסקו בתורת הקרבן
רק מדובר על ה'ונשלמה פרים שפתינו' שהלימוד של הקרבנות חשיב כהקרבה
ומה כל כך קשה לכם??
(וידוע יסוד האבני נזר בהקדמה שבכל מצוה הלימוד הוא חלק מחלקי המצוה
וכשם ששבת הוא כנגד כל המצוות כך לימוד הלכות שבת כמש"כ שם עי,ש)


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 מרץ 2019, 12:44

יהודי של פעם כתב:
21 מרץ 2019, 12:14
בכל אופן הגמ' לא מדברת על הקרבה בפועל שהרי לא הקריבו רק עסקו בתורת הקרבן
רק מדובר על ה'ונשלמה פרים שפתינו' שהלימוד של הקרבנות חשיב כהקרבה
ומה כל כך קשה לכם??
(וידוע יסוד האבני נזר בהקדמה שבכל מצוה הלימוד הוא חלק מחלקי המצוה
וכשם ששבת הוא כנגד כל המצוות כך לימוד הלכות שבת כמש"כ שם עי,ש)
ככה זה הולך, כדי להצדיק את הווארט, משבשים את הגמ'!
הנה מה שכתוב בגמ': אמר להו במאי עסקיתו אמרו ליה בזמן שבית המקדש קיים מאן דמנדב מנחה מייתי מלי קומציה דסולתא ומתכפר ליה אמר להו אתא מלי קומצי קמחא דידכו ודחי עשרה אלפי ככרי כספא דידי, עכ"ל. על מה דיבר המן? על תורה מגינה? על מעלת עוסק כאילו הקריב? הוא דיבר על כחן של קרבנות ותו לא!!!


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי אלימלך » 21 מרץ 2019, 14:08

יהודי של פעם כתב:
21 מרץ 2019, 12:14
בכל אופן הגמ' לא מדברת על הקרבה בפועל שהרי לא הקריבו רק עסקו בתורת הקרבן
רק מדובר על ה'ונשלמה פרים שפתינו' שהלימוד של הקרבנות חשיב כהקרבה
ומה כל כך קשה לכם??
(וידוע יסוד האבני נזר בהקדמה שבכל מצוה הלימוד הוא חלק מחלקי המצוה)
כיונת למהרש"א שם.
אגב האבני נזר מובא וורט ששאל, המן שהיה שונא ישראל למה אמר לרבנן דחי עשרת אלפי וכו'. אלא רצה שיפסיקו להתפלל


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי רוצה לדעת » 21 מרץ 2019, 14:43

מרן גאב"ד מפונבי"ז זיע"א הוסיף בדברי הגמ' שם שהם עסקו בהלכות קמיצה ששייך לבנין בית המקדש, וזהו מעלתם שבזמן שהם תחת גזירה של להשמיד להרוג ולאבד, הם עוסקים בהלכתא למשיחא, ומראה לנו גודל אמונתם בגאולה, ובזכות זה הם נצלו. כך שמעתי.
ולכל המעוררים שכוונת הגמ' בזכות הקרבנות, איני מבין הלא לא היה שם כלל בפועל קמיצה שהרי לא היה ביהמ"ק, ובהכרח כוונת הגמ' ללימוד תורה של קמיצה שזה מה שייגן עליהם,
ולמה להיתפס אי איירי על קרבנות דמגנא או על לימוד תורה,
עיקר השאלה היתה היאך פתאום המן נעשה "מבין" שיש משהו שמגן על ישראל והוא עוד מודה שהולך ליפול, וע"ז באו דברי מרנא הגראי"ל זיע"א שישנם דברים פשוטים שאף עכו"ם יכול להבין [צא ולמד מהרבה עכו"ם שכן מבינים שעם ישראל הם העם הנבחר וכו' וכו' וסוד קיומם בגלות שזה דבר בלתי נתפס בשכל אנושי היאך זה עם שלם שכ"כ הרבה עמים רצו לכלותו והנה הוא עומד וקיים] ואלא ש"הגאוה" מסנוורת עינהם, ורק כעת שהמן התחיל ליפול, נפתחו עיניו!
הדברים מאירים, והם בחינת "הוא היה אומר" כנודע לכל סלידת מרן זיע"א מ"גאוה גאוה גאוה וכו'".... וד"ל. וע"ז אמרו חכמים "מי שמבין מבין, ומי שלא, לא....]


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 מרץ 2019, 19:01

רוצה לדעת כתב:
21 מרץ 2019, 14:43
מרן גאב"ד מפונבי"ז זיע"א הוסיף בדברי הגמ' שם שהם עסקו בהלכות קמיצה ששייך לבנין בית המקדש, וזהו מעלתם שבזמן שהם תחת גזירה של להשמיד להרוג ולאבד, הם עוסקים בהלכתא למשיחא, ומראה לנו גודל אמונתם בגאולה, ובזכות זה הם נצלו. כך שמעתי.
ולכל המעוררים שכוונת הגמ' בזכות הקרבנות, איני מבין הלא לא היה שם כלל בפועל קמיצה שהרי לא היה ביהמ"ק, ובהכרח כוונת הגמ' ללימוד תורה של קמיצה שזה מה שייגן עליהם,
ולמה להיתפס אי איירי על קרבנות דמגנא או על לימוד תורה,
עיקר השאלה היתה היאך פתאום המן נעשה "מבין" שיש משהו שמגן על ישראל והוא עוד מודה שהולך ליפול, וע"ז באו דברי מרנא הגראי"ל זיע"א שישנם דברים פשוטים שאף עכו"ם יכול להבין [צא ולמד מהרבה עכו"ם שכן מבינים שעם ישראל הם העם הנבחר וכו' וכו' וסוד קיומם בגלות שזה דבר בלתי נתפס בשכל אנושי היאך זה עם שלם שכ"כ הרבה עמים רצו לכלותו והנה הוא עומד וקיים] ואלא ש"הגאוה" מסנוורת עינהם, ורק כעת שהמן התחיל ליפול, נפתחו עיניו!
הדברים מאירים, והם בחינת "הוא היה אומר" כנודע לכל סלידת מרן זיע"א מ"גאוה גאוה גאוה וכו'".... וד"ל. וע"ז אמרו חכמים "מי שמבין מבין, ומי שלא, לא....]
זה שהמן ידע שמצוות מגינות מבואר במסכת מגילה י"ג אמר רבא ליכא דידע לישנא בישא כהמן אמר ליה תא ניכלינהו אמר ליה מסתפינא מאלקיו דלא ליעביד בי כדעבד בקמאי אמר ליה ישנו מן המצות אמר ליה אית בהו רבנן כו', הרי מפורש בגמ' שידע, ועיניו היו פתוחות מעיקרא!
וע"ז אמרו חכמים מי שיודע את הגמ' יודע, ומי שלא, לא....


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 21 מרץ 2019, 22:26

חבל שכבודו טורח להקשות קושיות ולהביא מאמרי חכמים בלי להסתכל בפנים [צורף להודעה הראשונה באשכול],
הגראי"ל הקשה קושיא זו
איך ידע המן שעיקר ביטול הגזירה אינו על ידי הצום והתפילות אלא ע"י הריתחא דאו'
שזוהי ההשקפה הטהורה המסורה לבני התורה ואיך זכה לזה גוי עמלקי?
ועל זה אמר מה שאמר ואין לזה שום שייכות לגמ' שהבאתם.
מה כל כך מפריע לבנ'אדם לראות וורט טוב מהרב זצ"ל??


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 22 מרץ 2019, 00:18

יהודי של פעם כתב:
21 מרץ 2019, 22:26
חבל שכבודו טורח להקשות קושיות ולהביא מאמרי חכמים בלי להסתכל בפנים [צורף להודעה הראשונה באשכול],
הגראי"ל הקשה קושיא זו
איך ידע המן שעיקר ביטול הגזירה אינו על ידי הצום והתפילות אלא ע"י הריתחא דאו'
שזוהי ההשקפה הטהורה המסורה לבני התורה ואיך זכה לזה גוי עמלקי?
ועל זה אמר מה שאמר ואין לזה שום שייכות לגמ' שהבאתם.
מה כל כך מפריע לבנ'אדם לראות וורט טוב מהרב זצ"ל??
התייחסתי לדברים שנכתבו כאן לא לקבצים מצורפים. ואכן שם כתוב באופן אחר, אבל ג"כ תמוה מאותו הטעם, דהרי המן לא אמר שריתחא דאורייתא דחתה הגזירה אלא הקרבנות!!!


יהודי של פעם
הודעות: 163
הצטרף: 13 מרץ 2019, 23:52
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי יהודי של פעם » 22 מרץ 2019, 00:27

פשוט שהכוה ללימוד שלמדו שם, כמש"כ שם בגמ' ששאל במאי קעסקיתו,
וציינו כאן למעלה שכן הבין גם מהרש"א ועוד,
ואיני יודע איך אפשר להבין אחרת,
וגם אם אפשר זה לא קושיא


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 557
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי פרלמן משה » 22 מרץ 2019, 00:51

יהודי של פעם כתב:
22 מרץ 2019, 00:27
פשוט שהכוה ללימוד שלמדו שם, כמש"כ שם בגמ' ששאל במאי קעסקיתו,
וציינו כאן למעלה שכן הבין גם מהרש"א ועוד,
ואיני יודע איך אפשר להבין אחרת,
וגם אם אפשר זה לא קושיא
איני יודע מה קשה להבין הגמ' כפשוטה דקאי על עצם הקרבנות, וכלשון הגמ' אתא מלי קומצי קמחא דידכו, הרי ממש כעין זה אי' בגמ' לעיל דף י"ג אמר ריש לקיש גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהן לשקליו והיינו דתנן באחד באדר משמיעין על השקלים וכו'. ופשוט דהכוונה שזכות השקלים בזמן שביהמ"ק קיים היא זו שהגינה לאח"כ, וה"נ הכא.
אכן, רבנו המהרש"א מפרש כן, כהרחבת יישובו מה ענין קמיצה למנחת העומר ע"ש, אבל לומר דזהו פשטות הגמ' איני רואה למה.
אמנם גם לפי דברי המהרש"א אין הביאור שהמן הגיע לידי הבנה זו מאליו, אלא שמרדכי אמר לו באותה שעה את דברי חז"ל שהעוסק כאילו הקריב!!


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 931
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היאך פתאום המן הבין שעסק התורה של מרדכי יבטל את גזירתו? הארה נפלאה ממרן הגראי"ל זצ"ל

שליחה על ידי אלימלך » 22 מרץ 2019, 13:20

ישנו וורט דומה כמדומה של הברכת פרץ על עשיו שכתוב בו "למה לי בכורה ויבז עשיו את הבכורה" ופי' חז"ל שהיה מלגלג על הבכורה ואח"כ כתוב שהתלונן לאביו "את בכורתי לקח" משמע שכאב לו שהפסיד את הבכורה?
ומסביר הסטיפלער שבתחילה שהיתה לו תאות האכילה והלצון בזה אבל עתה שלא היתה התאוה אז ראה את המציאות נכוחה שמכר את הבכורה תמורת נזיד עדשים
[ולפי פשוטו עשיו היה ונשאר עם בזויו ואמר כן לאביו משום שידע שבעיני יצחק הבכורה חשובה ויש עוד פשטים ואכ"מ]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח