הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

ספק בדין מוציא את חבירו בקריאת מגילה


פותח הנושא
מתחזק
סטטוס: לא מחובר

ספק בדין מוציא את חבירו בקריאת מגילה

שליחה על ידי מתחזק » 20 מרץ 2019, 20:58

האם יכול אדם להוציא את חבירו בקריאת המגילה כגון שקרא החצי בעצמו, וחסר לו החצי השני של המגילה,
האם יכול המוציא להתחיל מהחצי השני של המגילה. באופן שכלפיו אין זה קריאת מגילה כלל.

ערכים:


פותח הנושא
מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: ספק בדין מוציא את חבירו בקריאת מגילה

שליחה על ידי מתחזק » 21 מרץ 2019, 00:03

המשך להנ"ל. ולכאורה נראה פשוט דמועיל ולא משנה כלל שאצל הקורא הוי רק קריאת מקצת המגילה, דכיון שיכול להוציא מדין ערבות אם כן הכל תלוי בשומע.
ולפי זה יוצא דבר מחודש, שאם אדם קורא בשביל השני, אף באופן שבירך בשבילו את הברכה מדין ערבות, מותר לקורא להפסיק בדיבור באמצע הקריאה, והעיקר שהשומע לא יפסיק.


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספק בדין מוציא את חבירו בקריאת מגילה

שליחה על ידי מאן דהו » 21 מרץ 2019, 00:08

נידון דומה קצת כתב בספר אהל מועד באחד ששמע חלק מהברכה ואמר חלק בעצמו בשם רבי עקיבא אייגר, שיוצא באופן זה ידי חובה, אולם החזון איש פליג. וכתב שיסוד מחלוקתם בחקירה אם שומע כעונה הוא צורה נוספת של דיבור, ולכן מסתבר שאפשר לצרף ב' סוגי דיבור להיות כברכה מעלייתא. משא"כ החזון איש לשיטתו שחולק על הבנה זו, ולדעתו דיבור המשמיע מתייחס לשומע, ואין לשומע כלל דיבור עצמי, שוב ניתן לומר כי אין לצרף ב' אופנים אלו, כי בחצי ברכה יוצא בברכתו הוא, ואילו החצי השני של הברכה נעשה על ידי דיבורו של המשמיע, ונמצא כי מצוה אחת מתקיימת על ידי שני אנשים שונים, ולא מהני.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פורים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח