התחפושת שני מובנים לה, ברובד השטחי התחפושת היא הצגת הצגה כיסוי והעלמת האמת, ועטיית מסכה על האישיות המקורית האותנטית. אבל לכשנתבונן יותר נראה כי אדרבה ואדרבה, בבחינה מסויימת האדם מעלים את אמיתת אישיותו, נוטה ממסלולי טבעיו, וחושב את מעלותיו לחסרונותיו. במובן זה פעמים התחפושת ודוקא היא, היא היא העמידה על מקומו האמיתי של האדם, על רצונותיו על חלומותיו ועל שאיפותיו. לכשתימצי לומר התחפושת של התחפושת דוקא היא גילוי העומק.
בלשון אחרת אמר המשגיח רבי ירוחם הלוי ממיר, כי אוי לו לאדם שאינו מכיר בחסרונותיו, אבל אוי ואבוי לו לאדם שאנו מכיר במעלותיו, שהרי הם אלו כלי העבודה, שאיתם משורר האדם את שירת חייו בכל מנגינותי', בשפה המודרנית משתמשים בביטוי הדל "מודעות עצמית", אבל כמה שלווה וסיפוק מביאה לאדם ההיכרות האישית שלו עם עצמיותו. וברוח האמור, התבוננות בכל התחפושות שאנחנו עושים על עצמינו מכורח ומרצון, תביא אותנו להארת והבנת זויות חדשות בנבכי אישיותינו – גם אם תחפושת ואפילו תחפושת נבחרת לרוב אינה מבטאת אלא נקודה אחת באישיות, עלינו להתבונן במרכזיות הנקודה, בחיוביות שבה, ובאור שנוכל להזריח ממנה.
במיוחד הדברים אמורים לבעלי קורות חיים סוערים ולא שגרתיים, בהם עומדים כוחות הנפש למבחנים חדים, והאפשרויות לעמוד על התכונות רבות יותר ומגוונות, ומאידך גם התועלת שבהכרת משמעות התגובות ותנועות החיים, מועילה יותר לצלוח בגבורה ובצמיחה את הקשיים.
עם כל זאת, ועם כל הצורך והתועלת שבמודעות העצמית, ישנו גם היבט שלישי לתחפושת, כי מותר ולעיתים אף רצוי להתעטף באיזו תחפושת, להזניח את החיטוט הפנימי בתוכן הנפש, ואדרבה, לחיות עם האמת שבהצגה ועם היופי שבהעמדת הפנים. והשי"ת יעזור לנו שקדושת מרדכי ואסתר תשפיע לנו את היכולת הזאת ואת כל היכולות לכל החגים והמועדים ולכל ימות השנה.
בלשון אחרת אמר המשגיח רבי ירוחם הלוי ממיר, כי אוי לו לאדם שאינו מכיר בחסרונותיו, אבל אוי ואבוי לו לאדם שאנו מכיר במעלותיו, שהרי הם אלו כלי העבודה, שאיתם משורר האדם את שירת חייו בכל מנגינותי', בשפה המודרנית משתמשים בביטוי הדל "מודעות עצמית", אבל כמה שלווה וסיפוק מביאה לאדם ההיכרות האישית שלו עם עצמיותו. וברוח האמור, התבוננות בכל התחפושות שאנחנו עושים על עצמינו מכורח ומרצון, תביא אותנו להארת והבנת זויות חדשות בנבכי אישיותינו – גם אם תחפושת ואפילו תחפושת נבחרת לרוב אינה מבטאת אלא נקודה אחת באישיות, עלינו להתבונן במרכזיות הנקודה, בחיוביות שבה, ובאור שנוכל להזריח ממנה.
במיוחד הדברים אמורים לבעלי קורות חיים סוערים ולא שגרתיים, בהם עומדים כוחות הנפש למבחנים חדים, והאפשרויות לעמוד על התכונות רבות יותר ומגוונות, ומאידך גם התועלת שבהכרת משמעות התגובות ותנועות החיים, מועילה יותר לצלוח בגבורה ובצמיחה את הקשיים.
עם כל זאת, ועם כל הצורך והתועלת שבמודעות העצמית, ישנו גם היבט שלישי לתחפושת, כי מותר ולעיתים אף רצוי להתעטף באיזו תחפושת, להזניח את החיטוט הפנימי בתוכן הנפש, ואדרבה, לחיות עם האמת שבהצגה ועם היופי שבהעמדת הפנים. והשי"ת יעזור לנו שקדושת מרדכי ואסתר תשפיע לנו את היכולת הזאת ואת כל היכולות לכל החגים והמועדים ולכל ימות השנה.