איטשע מאיר לורנץ כתב: ↑11 פברואר 2021, 14:04
שאר לעמו כתב: ↑11 פברואר 2021, 13:12
איטשע מאיר לורנץ כתב: ↑11 פברואר 2021, 12:40
תל בית שמש נמצא על כביש שלושים ושמונה הרבה יותר רחוק משם הוא ליד בית שמש ולא בתוך בית שמש
הספק שהתעורר בבית שמש הוא לא בגלל תל בית שמש אלא בגלל תל ירמות שם נמצא חומה כל שהיא
ובכל זאת תמהני כי ביהושע אין הוא מוזכר בין ערי המבצר
תל בית שמש גם סמוך וגם נראה לבית שמש דהיום.
תל ירמות: ראה יהו' יב יא, ושם טו לה, וגם הוא סמוך ונראה.
בשניהם לא גרים בני אדם. אך אם ימצא שם אדם בפורים זה משליך על הכל לכולי עלמא (אף להמ"ב והברכ"י).
לא דייקת בדברי עמדתי על כך שתל בית שמש לא נמצאת במקום שציין (שהוא בתוך בית שמש) אלא ליד בית שמש מחוצה לה
גם על תל ירמות אמרתי שהוא סמוך ונראה יותר אפילו מתל בית שמש (
אני בעצמי חונה על התל, בקיצר סמוך ונראה) ושוב עיי"ש שהוא אינו עיר מבצר ביהושע והחומה שנמצאה בהחלט יכול להיות מתקופה מאוחרת בהרבה
אינני יודע מה אתה מגדיר 'עיר מבצר' ומה לא.
הירושלמי ריש מגילה אומר שכל עיר שנמנית בנחלות השבטים ביהושע היא עיר מוקפת חומה מימי יהושע.
ואמנם יש שם בירו' תירוץ נוסף, אלא שאין התירוצים סותרים זל"ז, אף שגם לא בהכרח דמאן דמתרץ לה להא סבר לה להא,
אלא שגם הכי פירש הגר"א בספר יהושע שכל עיר הנזכרת על הנחלות היא מוקפת חומה מימי יהושע. ממילא הפשטות שלכו"ע ס"ל לתירוץ הירו' שכל עיר הנזכרת - עיר מופק"ח מימי יהושע היא.
(כ"ז זולתי מה שהתפרש להדיא שאינה עיר מבצר. וכמו"כ במקום שהוזכר במפורש ערי מבצר יש סיבה לכך, וא"ז נוגע לנידון דידן).
וא"כ ירמות שהוזכרה כעירו של מלך ירמות, וכעיר בנחלת יהודה הנה עיר מבצר. ולא נ"מ ממתי החומה שאנחנו רואים כיום, אף שבהחלט המומחים סבורים שהיא מימי ההתנחלות ושלאחריהם.
איטשע מאיר לורנץ כתב: ↑11 פברואר 2021, 14:05
שאר לעמו כתב: ↑11 פברואר 2021, 13:15
איטשע מאיר לורנץ כתב: ↑11 פברואר 2021, 12:39
לא יודע היכן מצאת עוד קרא המוזכר שם בית שמש באיזור הזה
פתח את ספר יהושע ותראה בעצמיך
אינני יודע מדוע הגבתי כך שם. אולי תקנת את הודעתך שעליה נסובו דברי שם, וממילא דברי התייתרו.
נסוב על הערתי שהעיר בית שמש נמצאת בנפתלי אשר ליד הצפון ולא ליד העיר בית שמש דהיום, ועל כך נאמרה הערתך ועליה הערתי
צדקת, לא הייתי מרוכז, ולא שתקנת אתה דבר מה אח"כ.
ובכן, מה בכך? בית שמש ישנה בצפון וביהודה. ולא בבית שמש שבצפון עסקינן ביחס לאשכול זה.
אלא שגם בית שמש אשר בגבול יהודה ודן מוקפ"ח מימי יהושע (ואח"כ ניתנה ללוים, ואז פשוט שסתרו חומתה. וגם צ"ל שנחלו אותה גם בני דן וגם בני יהודה, אלו במגרש ואלו בעיר וכיו"ב, על דרך שפירש הגר"א ביהו' כמה פעמים. אבל הלויים נטלו גם המגרש וגם העיר כמפורש בקרא).
נכון שאצל דן היא נקראת גם 'עיר שמש', אך זה מצוי במקרא לרוב (עשרות רבות; הן בשמות ערים, הן בשמות אנשים). ואותם פסוקים מזכירים את צרעה ואשתאול הן אצל דן והן אצל יהודה, ומצורפת עליהם בפסוקים אלו עיר שמש/בית שמש.
הערבים קראו לה עין שמש, אך זה לא מוריד מזיהויה הודאי. ובתקופה שקדמה לה נקראה בית שמש (ראה איבסביוס, מלמד, ערך 258), ומקומה מזוהה לפי מרחקה מבית גוברין ומאמאוס. ואין ספק בדבר.