רוצה להתעלות
משתמש ותיק
קיבלתי משלוח מנות עם מוצרים איני אוכל את הכשריהם, מותר לי העביר לאחר במשלוח מנות?
יהודי רציני אמר:לכאו' יש לחלק בין אופן שאינך אוכל הכשר זה משום חומרא ואז ודאי שאתה יכול לשלוח לבין אם אתה אוחז שזו בעיה אמיתית שאז יש בזה חשש דלפני עיור.
אני לא מצליח להבין. אם אין חשש אמיתי אז מה הטעם בחומרא. ואין זה דומה למבואר במסכת ביצה, פרק שנייעקב שלם אמר:יהודי רציני אמר:לכאו' יש לחלק בין אופן שאינך אוכל הכשר זה משום חומרא ואז ודאי שאתה יכול לשלוח לבין אם אתה אוחז שזו בעיה אמיתית שאז יש בזה חשש דלפני עיור.
כך מחלק הגרשז"א לגבי לבקש מחבר שיפתח בקבוק עבורו בשבת וכדו'
מובא בספר מאור השבת
לא הבנתי אתה לא מכיר את המושג חומרא, כל מה שאתה נוהג הוא רק עפ"י עיקר הדין?HaimL אמר:אני לא מצליח להבין. אם אין חשש אמיתי אז מה הטעם בחומרא. ואין זה דומה למבואר במסכת ביצה, פרק שנייעקב שלם אמר:יהודי רציני אמר:לכאו' יש לחלק בין אופן שאינך אוכל הכשר זה משום חומרא ואז ודאי שאתה יכול לשלוח לבין אם אתה אוחז שזו בעיה אמיתית שאז יש בזה חשש דלפני עיור.
כך מחלק הגרשז"א לגבי לבקש מחבר שיפתח בקבוק עבורו בשבת וכדו'
מובא בספר מאור השבת
אמרו לו: מה נעשה לבית אביך, שהיו מחמירין על עצמן ומקילין לכל ישראל, להיות אופין פיתין גריצין וחורי.
כי שם, בפשטות, ר"ג ס"ל להחמיר כב"ש, רק שנפסקה הלכה כב"ה, ולכן לא היה יכול להחמיר בזה לכל ישראל.
אבל אם ברור למישהו שאין חשש אמיתי בדבר, מדוע להחמיר בו.
חומרא זה דבר שיש בו ספק מעיקר הדין. וכאן זה נהיה קצת סבוך. למשל, בדוגמה שהובאה, על פתיחת בקבוק בשבת. אם אני מחמיר בזה, וחברי לא מחמיר בזה, אז ייתכן שאסור לי לתת לו בקבוק בשבת שיפתח לעצמו. כי אם אני מחזיק את הפתיחה לאיסור שבת, הרי נתתי לו איסור.יהודי רציני אמר:לא הבנתי אתה לא מכיר את המושג חומרא, כל מה שאתה נוהג הוא רק עפ"י עיקר הדין?HaimL אמר:אני לא מצליח להבין. אם אין חשש אמיתי אז מה הטעם בחומרא. ואין זה דומה למבואר במסכת ביצה, פרק שנייעקב שלם אמר:כך מחלק הגרשז"א לגבי לבקש מחבר שיפתח בקבוק עבורו בשבת וכדו'
מובא בספר מאור השבת
אמרו לו: מה נעשה לבית אביך, שהיו מחמירין על עצמן ומקילין לכל ישראל, להיות אופין פיתין גריצין וחורי.
כי שם, בפשטות, ר"ג ס"ל להחמיר כב"ש, רק שנפסקה הלכה כב"ה, ולכן לא היה יכול להחמיר בזה לכל ישראל.
אבל אם ברור למישהו שאין חשש אמיתי בדבר, מדוע להחמיר בו.
ועכשיו לגוף התשובה- נניח שישנו דבר שאותו גוף כשרות אינו מקפיד עליו, ואומנם מעיקר הדין אין כל בעיה עם מה שנוהגים כן אלא שיש מי שחושש לזה (כגון שיש דעה כזו) ולכן אף שמעיקר הדין גם אתה סבור שאין בעיה איתם מ"מ אתה מחמיר שלא לאכול מאותו גוף כשרות וכדו', כמו"כ יכול להיות מקרה שאתה לא אוכל מאותו גוף כשרות כיון שלא ביררת עליו מספיק טוב אומנם ידוע בקרב הציבור שהוא גוף כשרות טוב ואפשר לסמוך עליו.
טוב אז אל תסביר. מה אעשה. שמא אחר ירצה להסביריהודי רציני אמר:כמדומני שכל המחמיר תבוא עליו ברכה לדוגמא- הוא בדבר שעיקר ההלכה כדעה המתירה אלא שחוששים לדעה האוסרת ומ"מ ודאי שמי שנוהג כעיקר הדין אין בזה כל חשש,
איני רואה צורך להסביר יותר מזה.
HaimL אמר:חומרא זה דבר שיש בו ספק מעיקר הדין. וכאן זה נהיה קצת סבוך. למשל, בדוגמה שהובאה, על פתיחת בקבוק בשבת. אם אני מחמיר בזה, וחברי לא מחמיר בזה, אז ייתכן שאסור לי לתת לו בקבוק בשבת שיפתח לעצמו. כי אם אני מחזיק את הפתיחה לאיסור שבת, הרי נתתי לו איסור.יהודי רציני אמר:לא הבנתי אתה לא מכיר את המושג חומרא, כל מה שאתה נוהג הוא רק עפ"י עיקר הדין?HaimL אמר:אני לא מצליח להבין. אם אין חשש אמיתי אז מה הטעם בחומרא. ואין זה דומה למבואר במסכת ביצה, פרק שני
אמרו לו: מה נעשה לבית אביך, שהיו מחמירין על עצמן ומקילין לכל ישראל, להיות אופין פיתין גריצין וחורי.
כי שם, בפשטות, ר"ג ס"ל להחמיר כב"ש, רק שנפסקה הלכה כב"ה, ולכן לא היה יכול להחמיר בזה לכל ישראל.
אבל אם ברור למישהו שאין חשש אמיתי בדבר, מדוע להחמיר בו.
ועכשיו לגוף התשובה- נניח שישנו דבר שאותו גוף כשרות אינו מקפיד עליו, ואומנם מעיקר הדין אין כל בעיה עם מה שנוהגים כן אלא שיש מי שחושש לזה (כגון שיש דעה כזו) ולכן אף שמעיקר הדין גם אתה סבור שאין בעיה איתם מ"מ אתה מחמיר שלא לאכול מאותו גוף כשרות וכדו', כמו"כ יכול להיות מקרה שאתה לא אוכל מאותו גוף כשרות כיון שלא ביררת עליו מספיק טוב אומנם ידוע בקרב הציבור שהוא גוף כשרות טוב ואפשר לסמוך עליו.
אבל ייתכן שזה מותר, כי מאחר ואני מחמיר רק מספק, מי אמר שהספק שלי מוציא מידי קולתו של חברי, ואין זה נקרא מכשול.
וכל זה רק אם אני נותן לו בקבוק לפתוח לעצמו. אבל אם אני נותן לו בקבוק לפתוח עבורי, אז אם אני מחזיק את הפתיחה לאיסור שבת, אז ייתכן שאסור לי כלל וכלל להנות מהפתיחה שלו, שהרי בשבילי היא איסור שבת (ומסתבר שאם החמרתי באיסור, לא אקל באיסור הנאה ממלאכת שבת, שהוא מדרבנן, כי אז אלה תרתי דסתרי אהדדי, שהרי תפסתי חומרא מצד אחד, ובזה גופא אני תופס קולא מצד שני).
אבל אשמח להסבר אחר, בנוגע להבנת המושג חומרא.