אשת חיל


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 749
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי HaimL » 14 ינואר 2020, 01:29

חוזר בתשובה כתב:
14 ינואר 2020, 01:22
למה לא לכוון גם על האשה וגם על השכינה. 
לפי מה שכתוב בספר תומר דבורה(על מידת הגבורה) נראה שאין סתירה בין הדברים. 
אָמְנָם לְצֹרֶךְ אִשְׁתּוֹ יְעוֹרֵר יִצְרוֹ בְּנַחַת לְצַד הַגְּבוּרוֹת הַמְּתוּקוֹת כְּגוֹן לְהַלְבִּישׁה, לְתַקֵּן לָהּ בַּיִת, וְיֹאמַר הֲרֵי בָּזֶה שֶׁאֲנִי מַלְבִּישׁה אֲנִי מְתַקֵּן הַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא מִתְקַשֶּׁטֶת בַּבִּינָה שֶׁהוּא גְּבוּרָה דְכָלִיל כּוּלְּהוּ גְּבוּרוֹת וְהֵן מִתְמַתְקוֹת בַּהֲמוֹן רַחֲמֶיהָ. לְפִיכָךְ כָּל תִּקּוּנֵי הַבַּיִת הֵם תִּקּוּנֵי הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא מִתְמַתֶּקֶת מִצַּד יֵצֶר הָרַע הַנִּבְרָא לַעֲשׂוֹת רְצוֹן קוֹנוֹ לֹא זוּלַת, לְפִיכָךְ לֹא יְכַוֵּן הָאָדָם בּוֹ שׁוּם הֲנָאָה שֶׁל כְּלוּם אֶלָּא כְּשֶׁאִשְׁתּוֹ מִתְנָאָה לְפָנָיו בְּדִירָה נָאָה יְכַוֵּן לְתִקּוּנֵי שְׁכִינָה
אין פסול בלשבח את האשה. לא רק שזה לא סותר לכבוד שמים, אלא, זכו שכינה ביניהם וכו' וכו'

עיקר טענתי היא, שלא יכול להיות שאשת חיל בא לשבח את האישה, כי אז זה לא שווה בכל מקום ובכל זמן, וקצת נראה כדובר שקרים.
 


עמנואל
מאמרים: 0
הודעות: 109
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי עמנואל » 14 ינואר 2020, 01:34

בחמדת ימים כתב שיאמר אשת חיל כנגד השכינה. וקשה לומר ששרים פסוקי תורה לאות אהבה והוקרת האיש לאשתו. וכן נראה קצת מזה עוד שאומרים "מי ימצא"...


שמעיה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1367
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 344 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי שמעיה » 14 ינואר 2020, 12:37

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:56
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 00:51
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:47

בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלך
בלי קשר למה? 
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).

שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולם
טעות בהבנה. שלמה מתחיל את הפרק בקביעה: אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה.
ברור שמילים אלו אינן מתאימות לדבר שאינו נדיר ושכיח בכל בית יהודי.
 


שמעיה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1367
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 344 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי שמעיה » 14 ינואר 2020, 12:38

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:08
כלפי ליא כתב:
14 ינואר 2020, 01:04
כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו


כשהאר"י קרא את פרק אשת חיל בספר משלי הוא הוציא אותו מידי פשוטו?
הלא גם הגר"א שמפרש בארוכה את כל מזמור אשת חיל כנגד התורה במקום אחר מפרש כנגד האישה!

בבקשה להתיחס ענינית בלי פטרונות או הוספת דמגוגיות קלאסיות ושאינן

האר''י והגר''א בלומדם על פי פשוטו בספר משלי התייחסו אף לרובד הפשט. אך כשהאר''י תיקן אמירתו בליל שבת, די ברור שהתבסס על רובד הסוד.


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 593
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יואל נהרי » 14 ינואר 2020, 12:49

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 01:13
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:10


אז בוא נמחק את פרק אשת חיל!
למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינה
אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1270
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:13

שמעיה כתב:
14 ינואר 2020, 12:37
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:56
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 00:51

בלי קשר למה? 
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).
שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולם
טעות בהבנה. שלמה מתחיל את הפרק בקביעה: אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה.
ברור שמילים אלו אינן מתאימות לדבר שאינו נדיר ושכיח בכל בית יהודי.

זהו שאני הבנתי שחיימל מעיר הערה חזקה מזו. וכי כל הנשים הם נשות חיל שתיאור הפרק אשת חיל אחת לאחת תואם להנהגתם?
אבל אם זו קושייתו כפי שטרחת להסביר אזי שאין כאן הערה ושום כלום. התיאור של שלמה מטבע הדברים והזמן אמור להימשל על סוג פעולות שהיו בזמנו. ואין בזה משום חוסר התאמה לזמנינו כשהתוצאה אותה תוצאה ומה שהפעולות עצמם וכלי המלאכה וכו' השתנו אין בזה לגרוע מכוונת המזמר וכשם שטרחת להעיר תטרח גם מעט להבין הדברים הפשוטים
 


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1270
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:18

שמעיה כתב:
14 ינואר 2020, 12:38
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:08
כלפי ליא כתב:
14 ינואר 2020, 01:04
כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו


כשהאר"י קרא את פרק אשת חיל בספר משלי הוא הוציא אותו מידי פשוטו?
הלא גם הגר"א שמפרש בארוכה את כל מזמור אשת חיל כנגד התורה במקום אחר מפרש כנגד האישה!

בבקשה להתיחס ענינית בלי פטרונות או הוספת דמגוגיות קלאסיות ושאינן

האר''י והגר''א בלומדם על פי פשוטו בספר משלי התייחסו אף לרובד הפשט. אך כשהאר''י תיקן אמירתו בליל שבת, די ברור שהתבסס על רובד הסוד.
האר"י לא עקר את משמעותו הפשוטה של הפרק. וכמו בשעת לימודו בספר משלי, ראשית כל פירשו על דרך הפשט כך גם כשתיקן לאמרו לפי הקידוש הוא על דרך המתפרשת בשני פנים. האר"י הקדוש חלילה לא תיקן תורה חדשה ולו יהיה דברי תורה בפשטם פחות מסודם! וכמו שתיקן להוסיף אמירת מזמורים בתפילה


יהי חסדך עלינו
מאמרים: 0
הודעות: 55
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 14 ינואר 2020, 13:37

יש באיזה מדרש שאברהם אמר זאת בהספד על שרה?


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1270
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:42

יואל נהרי כתב:
14 ינואר 2020, 12:49
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 01:13

למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינה
אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].
מה פתאום לנשק ידי אימו. לנשק ידי השכינה. כמובן באירוניה
על כל פנים מקורך הוא מקור טוב להוכיח לכל מי שהעלה צד ששלמה המלך תיקן המזמור דווקא על השכינה ולא כנגד האישה, אימו או רעיה. ותודה על המקור


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 593
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 253 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יואל נהרי » 14 ינואר 2020, 13:45

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 13:42
יואל נהרי כתב:
14 ינואר 2020, 12:49
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14

אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].
מה פתאום לנשק ידי אימו. לנשק ידי השכינה. כמובן באירוניה
על כל פנים מקורך הוא מקור טוב להוכיח לכל מי שהעלה צד ששלמה המלך תיקן על השכינה ולא אישה אימו או רעיה. ותודה על המקור
זה לא סותר כמובן, כמו תמיד יכול להיות מרובד אחד בכוונת שלמה, ואלו ואלו דא"ח.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1270
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:46

אין חולק. ומתפרש מכמה פנים
ובתרגום יונתן על הפסוק אשת חיל כתב: אתתא כשרתא מנו ישכח יקירא היא מן כיפי טבתא טימהא:


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 897
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 278 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי הכהן » 15 ינואר 2020, 09:03

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 13:46
ובתרגום יונתן
התרגום המכונה תרגום יונתן


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1000
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי אלימלך » 15 ינואר 2020, 10:04

אנונימי כתב:
13 ינואר 2020, 22:56
האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?

לפי מה שהביאו כאן מהאר"י לא, אבל האנשים חושבים שמשבחים בזה את האשה שהיא אשת חיל וסוף סוף זו כונתם


רז בן ציון
מאמרים: 0
הודעות: 26
הצטרף: 18 ינואר 2020, 19:13
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי רז בן ציון » 25 ינואר 2020, 19:51

אולי זה בכלל לכבוד הבעל:
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ: 

זו כוונתי האישית בכל אופן...


נדיב לב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1270
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 25 ינואר 2020, 19:53

לא. יען ואיש חיל לא נמצא בפרק..

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים