חידוד כתב: ↑13 ינואר 2021, 16:03
יושב אוהלים כתב: ↑14 יולי 2020, 10:14
דרומאי כתב: ↑13 יולי 2020, 13:50
המתקנים סברו שהפייט בא לקלל את המתאבלים בשבת שיהו אחור נסוגים ולכן תיקנו הנוסח, אבל באמת כוונת הפייט שהמתאבלים- דהיינו האבלים, בו אחור נסוגים- בהגיע השבת הם נסוגים אחור מאבלותם ואין נוהגין אבלות בפרהסיא [שמעתי מת"ח אחד ז"ל].
התיקון בבית האחרון הוא במקום 'מחל מלאכה בו סופו להכרית' שקאי על עונש כרת למחלל שבת, תיקנו 'השומר אותו סופו לשארית'- מקוה שדייקתי בנוסח.
בדומה לזה יש שני גירסאות בפיוט קל מסתתר בשפריר חביון... - בקטע האחרון הנוסח המקורי הוא חָזָק מְיַחֵד כְּאֶחָד, עֶשֶׂר סְפִירוֹת,
ומַפְרִיד אַלּוּף לֹא יִרְאֶה מְאוֹרוֹת, ויש ששינו את הגירסא ואומרים
ומַייחד אַלּוּף יִרְאֶה מְאוֹרוֹת.
דבר מצוי הוא ששינו בפיוטים וזמירות בדברים כגון אלו ואציין עוד דוגמאות.
- בידיד נפש הנוסח המקורי היה 'והיתה לך שפחת עולם' ושינו לומר 'והיתה לה שמחת עולם', ואוסיף שראיתי לאחד מתלמידי הגר"ש אוירבך שכתב שכאמרו לו שכן הנוסח המקורי שנמצא בכתי"ק של החרדים עצמו לא הסכים לשיר כך ואמר שאין זה שיבושי דפוס אלא בכונה שינו מהנוסח המקורי.
זה לא השינוי היחיד בידיד נפש. יש כמה וכמה שינויים בכל הבתים.
הנוסח המקורי הרבה יותר מובן (מה זה "מהר אֶהוֹב"?) ומסתדר.
(בפועל גם אני שר יחד עם כל אנ"ש את הנוסח המקובל. אבל השווער שלי היקה מאז שגילה את הנוסח המקורי התחיל לשיר אותו דווקא)
הנה הנוסח
יְדִיד נֶפֶשׁ, אָב הָרַחְמָן
מְשךְ עַבְדָךְ אֶל רְצונָךְ
יָרוּץ עַבְדָךְ כְמו אַיָל
יִשְתַחֲוֶה מוּל הֲדָרָךְ
כִי יֶעְרַב לו יְדִידוּתָךְ
מִנּפֶת צוּף וְכָל טָעַם
הָדוּר, נָאֶה, זִיו הָעולָם
נַפְשִי חולַת אַהֲבָתָךְ
אָנָא אֵל נָא, רְפָא נָא לָהּ
בְהַרְאות לָהּ נעַם זִיוָךְ
אָז תִתְחֵזֵק וְתִתְרַפֵא
וְהָיְתָה לָךְ שִפְחַת עולָם
וָתִיק, יֶהְמוּ רַחֲמֶיךָ
וְחוּס נָא עַל בֵן אוהֲבָךְ
כִי זֶה כַמֶה נִכְסף נִכְסַף
לִרְאות בְתִפְאֶרֶת עֻזָךְ
אָנָא אֵלִי, מַחְמָד לִבִי
חוּשָה נָא, וְאַל תִתְעַלָם
הִגָלֵה נָא וּפְרשׂ, חָבִיב
עָלַי אֶת סֻכַת שְלומֶךְ
תָאִיר אֶרֶץ מִכְבודָךְ
נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָךְ
מַהֵר, אָהוּב, כִי בָא מועֵד
וְחָנֵנִי כִימֵי עולָם