זמירות שבת


חידוד
הודעות: 216
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חידוד » 13 ינואר 2021, 16:07

אברהם העברי כתב:
14 יולי 2020, 14:46
דרומאי כתב:
14 יולי 2020, 12:10
אברהם העברי כתב:
13 יולי 2020, 16:25




לא האחרונים אלא השלישי והרביעי (ומתוך ערפל, דרוך בנעל,)
לא שונו ע"י הצנזורה, אלא משום מלכות.
קראתי פעם בזמירון מהדורה מדעית שריה"ל עצמו חיבר גם את הגירסא שבידינו ולכאו' הוא כמו שכתבת אך לא ידוע לי לזה מקור
(מלבד מה שהגירסא העכשווית מאוד מוצלחת ומדויקת מבחינת החרוזים והמשקלים ולא מתאימה לצנזורה)


לאחרונה קראתי ואינני זוכר היכן שבית אחד אכן הוחלף מחמת הצנזורה אבל בית אחד הוא מריה"ל עצמו.

כמדומה שעל הבית דיבר בקדשו היה כתוב  שהוא מריה"ל עצמו והבית ובאו כולם אינו מריה"ל.
 

ערכים:


חידוד
הודעות: 216
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חידוד » 13 ינואר 2021, 16:10

יואל נהרי כתב:
13 ינואר 2021, 16:07
חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2020, 10:14
 
יש גם ב'חי ד' וברוך צורי', כאלו שאומרים 'כהלל וכשמאי' במקום 'כהלל ולא כשמאי', כמדו'.

שם גרוע יותר כי הרסו את המשמעות לגמרי.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 469
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 13 ינואר 2021, 16:17

חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2020, 10:14
דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:50
המתקנים סברו שהפייט בא לקלל את המתאבלים בשבת שיהו אחור נסוגים ולכן תיקנו הנוסח, אבל באמת כוונת הפייט שהמתאבלים- דהיינו האבלים, בו אחור נסוגים- בהגיע השבת הם נסוגים אחור מאבלותם ואין נוהגין אבלות בפרהסיא [שמעתי מת"ח אחד ז"ל].

התיקון בבית האחרון הוא במקום 'מחל מלאכה בו סופו להכרית' שקאי על עונש כרת למחלל שבת, תיקנו 'השומר אותו סופו לשארית'- מקוה שדייקתי בנוסח.

בדומה לזה יש שני גירסאות בפיוט קל מסתתר בשפריר חביון... - בקטע האחרון הנוסח המקורי הוא חָזָק מְיַחֵד כְּאֶחָד, עֶשֶׂר סְפִירוֹת, ומַפְרִיד אַלּוּף לֹא יִרְאֶה מְאוֹרוֹת, ויש ששינו את הגירסא ואומרים ומַייחד אַלּוּף יִרְאֶה מְאוֹרוֹת.


דבר מצוי הוא ששינו בפיוטים וזמירות בדברים כגון אלו ואציין עוד דוגמאות.
  1. בידיד נפש הנוסח המקורי היה 'והיתה לך שפחת עולם' ושינו לומר 'והיתה לה שמחת עולם', ואוסיף שראיתי לאחד מתלמידי הגר"ש אוירבך שכתב שכאמרו לו שכן הנוסח המקורי שנמצא בכתי"ק של החרדים עצמו לא הסכים לשיר כך ואמר שאין זה שיבושי דפוס אלא בכונה שינו מהנוסח המקורי.

זה לא השינוי היחיד בידיד נפש. יש כמה וכמה שינויים בכל הבתים.

הנוסח המקורי הרבה יותר מובן (מה זה "מהר אֶהוֹב"?) ומסתדר.
(בפועל גם אני שר יחד עם כל אנ"ש את הנוסח המקובל. אבל השווער שלי היקה מאז שגילה את הנוסח המקורי התחיל לשיר אותו דווקא)

הנה הנוסח

יְדִיד נֶפֶשׁ, אָב הָרַחְמָן
מְשךְ עַבְדָךְ אֶל רְצונָךְ
יָרוּץ עַבְדָךְ כְמו אַיָל
יִשְתַחֲוֶה מוּל הֲדָרָךְ
כִי יֶעְרַב לו יְדִידוּתָךְ
מִנּפֶת צוּף וְכָל טָעַם

הָדוּר, נָאֶה, זִיו הָעולָם
נַפְשִי חולַת אַהֲבָתָךְ
אָנָא אֵל נָא, רְפָא נָא לָהּ
בְהַרְאות לָהּ נעַם זִיוָךְ
אָז תִתְחֵזֵק וְתִתְרַפֵא
וְהָיְתָה לָךְ שִפְחַת עולָם

וָתִיק, יֶהְמוּ רַחֲמֶיךָ
וְחוּס נָא עַל בֵן אוהֲבָךְ
כִי זֶה כַמֶה נִכְסף נִכְסַף
לִרְאות בְתִפְאֶרֶת עֻזָךְ
אָנָא אֵלִי, מַחְמָד לִבִי
חוּשָה נָא, וְאַל תִתְעַלָם

הִגָלֵה נָא וּפְרשׂ, חָבִיב
עָלַי אֶת סֻכַת שְלומֶךְ
תָאִיר אֶרֶץ מִכְבודָךְ
נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָךְ
מַהֵר, אָהוּב, כִי בָא מועֵד
וְחָנֵנִי כִימֵי עולָם


אבר כיונה
הודעות: 1107
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 ינואר 2021, 16:34

חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:07
לאחרונה קראתי ואינני זוכר היכן שבית אחד אכן הוחלף מחמת הצנזורה אבל בית אחד הוא מריה"ל עצמו.

כמדומה שעל הבית דיבר בקדשו היה כתוב  שהוא מריה"ל עצמו והבית ובאו כולם אינו מריה"ל.
זה כתוב באשכול הזה בעצמו באחד הדפים הקודמים


חידוד
הודעות: 216
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חידוד » 13 ינואר 2021, 16:35

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
13 ינואר 2021, 16:17
חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2020, 10:14


בדומה לזה יש שני גירסאות בפיוט קל מסתתר בשפריר חביון... - בקטע האחרון הנוסח המקורי הוא חָזָק מְיַחֵד כְּאֶחָד, עֶשֶׂר סְפִירוֹת, ומַפְרִיד אַלּוּף לֹא יִרְאֶה מְאוֹרוֹת, ויש ששינו את הגירסא ואומרים ומַייחד אַלּוּף יִרְאֶה מְאוֹרוֹת.


דבר מצוי הוא ששינו בפיוטים וזמירות בדברים כגון אלו ואציין עוד דוגמאות.
  1. בידיד נפש הנוסח המקורי היה 'והיתה לך שפחת עולם' ושינו לומר 'והיתה לה שמחת עולם', ואוסיף שראיתי לאחד מתלמידי הגר"ש אוירבך שכתב שכאמרו לו שכן הנוסח המקורי שנמצא בכתי"ק של החרדים עצמו לא הסכים לשיר כך ואמר שאין זה שיבושי דפוס אלא בכונה שינו מהנוסח המקורי.

זה לא השינוי היחיד בידיד נפש. יש כמה וכמה שינויים בכל הבתים.

הנוסח המקורי הרבה יותר מובן (מה זה "מהר אֶהוֹב"?) ומסתדר.
(בפועל גם אני שר יחד עם כל אנ"ש את הנוסח המקובל. אבל השווער שלי היקה מאז שגילה את הנוסח המקורי התחיל לשיר אותו דווקא)

הנה הנוסח

יְדִיד נֶפֶשׁ, אָב הָרַחְמָן
מְשךְ עַבְדָךְ אֶל רְצונָךְ
יָרוּץ עַבְדָךְ כְמו אַיָל
יִשְתַחֲוֶה מוּל הֲדָרָךְ
כִי יֶעְרַב לו יְדִידוּתָךְ
מִנּפֶת צוּף וְכָל טָעַם

הָדוּר, נָאֶה, זִיו הָעולָם
נַפְשִי חולַת אַהֲבָתָךְ
אָנָא אֵל נָא, רְפָא נָא לָהּ
בְהַרְאות לָהּ נעַם זִיוָךְ
אָז תִתְחֵזֵק וְתִתְרַפֵא
וְהָיְתָה לָךְ שִפְחַת עולָם

וָתִיק, יֶהְמוּ רַחֲמֶיךָ
וְחוּס נָא עַל בֵן אוהֲבָךְ
כִי זֶה כַמֶה נִכְסף נִכְסַף
לִרְאות בְתִפְאֶרֶת עֻזָךְ
אָנָא אֵלִי, מַחְמָד לִבִי
חוּשָה נָא, וְאַל תִתְעַלָם

הִגָלֵה נָא וּפְרשׂ, חָבִיב
עָלַי אֶת סֻכַת שְלומֶךְ
תָאִיר אֶרֶץ מִכְבודָךְ
נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָךְ
מַהֵר, אָהוּב, כִי בָא מועֵד
וְחָנֵנִי כִימֵי עולָם


הכרתי את כל הנוסח וציינתי את מה שנגע לענין המדובר, אבל טוב שהעלית לתועלת הציבור.
אגב מענין איזה שינויים במיוחד היה חשוב לגר"ש אוירבך.

ושים לב שמהר אהוב זה רק שינוי בניקוד שא"א להוכיח מהכת"י למה הוא התכון אלא שזה פשוט מסברא.

ולטענתך שהנוסח המקורי יותר מובן נראה ברור ששינו משום שלא כאו"א הרגיש את עצמו במדרגת אהבת ה' שראוי לו לשורר מחמד ליבי וכדו' 
ולכן העדיפו אפי' לשון קצת דחוקה.


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 13 ינואר 2021, 16:42

יואל נהרי כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
"שיר ובו ח' בתים ובכ"א ד' חרוזים בסיום שוה והד' הוא פסוק מתנ"ך. ובבית הא' חתום משה (אולי הוא בר קלונימוס הזקן) אות בתחילת כל חרוז מהג' אחר תיבה הא'. והשאר ע"פ א"ב. ג' אותיות בכ"א אות בתחילת כל חרוז מהג'. ובית ח' הכולל ד' אותיות קרש"ת והפסוק. נחסר מפני השלום. ונשאר רק הפסוק ובשינוי".
בקטע שאני כתבתי (המובא במחזור ויטרי) מה "מפני השלום" איכא בזה?

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 13 ינואר 2021, 17:09

חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:35
ולטענתך שהנוסח המקורי יותר מובן נראה ברור ששינו משום שלא כאו"א הרגיש את עצמו במדרגת אהבת ה' שראוי לו לשורר מחמד ליבי וכדו'
בשל תפוצתו הרבה של הפיוט נפלו בו שינויים ושיבושים רבים, שהבולט והמפורסם שבהם הוא החלפה של המשפט "והייתה לך שפחת עולם" ל"והייתה לה שמחת עולם". שיבושים נוספים היו במשפט "אנא אלי מחמד לבי", שבנוסח אשכנז שובש ל"אלה חמדה לבי" (שהפך לאחר מכן לשיר בתנועות הנוער), ובחלק מנוסחי עדות המזרח שונה ל"אנא אלי חמדת לבי", ככל הנראה מתוך רצון להתרחק משמו של מוחמד.
מקור


מביט מן החרכים
הודעות: 61
הצטרף: 03 אוקטובר 2020, 22:42
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי מביט מן החרכים » 13 ינואר 2021, 17:30

אליהו52 כתב:
13 יולי 2020, 23:18
חריף
צ"ל מר כלענה

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 13 ינואר 2021, 17:47

בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 21:42
מישהו יודע מה עניין 3 פעמים?
הגרע"י אמר פעם שמספיק פעם אחת, והאשכנזים אומרים שלוש פעמים כי המלאכים לא מבינים אותם....

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 148
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ובכן » 13 ינואר 2021, 18:19

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
13 ינואר 2021, 16:17
הנה הנוסח
...מִנּפֶת צוּף וְכָל טָעַם

...וְהָיְתָה לָךְ שִפְחַת עולָם

...חוּשָה נָא, וְאַל תִתְעַלָם

...וְחָנֵנִי כִימֵי עולָם
אם כבר הוזכר שיר הידידות הלז, אשטחה נא את תמיהתי. אשר נראה שהמחבר כיון לחרוז סופי הבתים יחד, ומשום מה הבית הראשון אינו מתחרז כחביריו.
[אינני יודע אם כבר דובר בזאת כאן]


לבי במערב
הודעות: 1337
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 678 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 13 ינואר 2021, 19:12

ובכן כתב:
13 ינואר 2021, 18:19
אם כבר הוזכר שיר הידידות הלז, אשטחה נא את תמיהתי. אשר נראה שהמחבר כיון לחרוז סופי הבתים יחד, ומשום מה הבית הראשון אינו מתחרז כחביריו.
חלופי קמ"ץ־פת"ח מצויים הֵמָּה, ואין בזה מן הקושיא.
ואם למלעיל־מלרע כוונת מר, הלא ידוע שהיו משנים מן הכללים לחיבת החרוז.

 
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
13 ינואר 2021, 16:17
(מה זה "מהר אֶהוֹב"?)
בסדור אדה"ז הוא לנכון: 'אָהוּב'.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 148
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ובכן » 13 ינואר 2021, 19:19

לבי במערב כתב:
13 ינואר 2021, 19:12
ובכן כתב:
13 ינואר 2021, 18:19
אם כבר הוזכר שיר הידידות הלז, אשטחה נא את תמיהתי. אשר נראה שהמחבר כיון לחרוז סופי הבתים יחד, ומשום מה הבית הראשון אינו מתחרז כחביריו.
חלופי קמ"ץ־פת"ח מצויים הֵמָּה, ואין בזה מן הקושיא.
ואם למלעיל־מלרע כוונת מר, הלא ידוע שהיו משנים מן הכללים לחיבת החרוז.

לא הבנתי איך זה מתרץ את תמיהתי. מה חורז את 'טעם' ל'תתעלם'?
לבי במערב כתב:
13 ינואר 2021, 19:12
 
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
13 ינואר 2021, 16:17
(מה זה "מהר אֶהוֹב"?)
בסדור אדה"ז הוא לנכון: 'אָהוּב'.
דומני שזה מה שרצה הרב המוגב לומר, שהנוסחא הנפוצה משובשת, והאמת כמו בכת"י, וכמופיע גם בסידור אדה"ז.


לבי במערב
הודעות: 1337
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 678 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 13 ינואר 2021, 19:24

ובכן כתב:
13 ינואר 2021, 19:19
[א] לא הבנתי איך זה מתרץ את תמיהתי. מה חורז את 'טעם' ל'תתעלם'?
[ב] דומני שזה מה שרצה הרב המוגב לומר, שהנוסחא הנפוצה משובשת, והאמת כמו בכת"י, וכמופיע גם בסידור אדה"ז.
[א] אכן לא הבנתי את קושיית מר. עמו המחילה.
[ב] שאר השינויים שבכתה"י לא נכללו בסי' אדה"ז, כנראה - מפני שלא היו מצויים במקומו.
 

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 13 ינואר 2021, 19:59

ובכן כתב:
13 ינואר 2021, 19:19
והאמת כמו בכת"י
כתב היד אינו מנוקד!
 פרופ' מאיר בניהו גילה את כתב היד המקורי של הפיוט כתוב בעצם כתיבת ידו של המחבר בגנזי בית המדרש לרבנים באמריקה. הוא הדפיס אותו בעלה בודד, יחד עם אהרן מירסקי שניקדו.


יואל נהרי
הודעות: 902
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 394 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי יואל נהרי » 13 ינואר 2021, 21:02

הלומד ילד כתב:
13 ינואר 2021, 16:42
יואל נהרי כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
"שיר ובו ח' בתים ובכ"א ד' חרוזים בסיום שוה והד' הוא פסוק מתנ"ך. ובבית הא' חתום משה (אולי הוא בר קלונימוס הזקן) אות בתחילת כל חרוז מהג' אחר תיבה הא'. והשאר ע"פ א"ב. ג' אותיות בכ"א אות בתחילת כל חרוז מהג'. ובית ח' הכולל ד' אותיות קרש"ת והפסוק. נחסר מפני השלום. ונשאר רק הפסוק ובשינוי".
בקטע שאני כתבתי (המובא במחזור ויטרי) מה "מפני השלום" איכא בזה?
viewtopic.php?f=33&t=7155&p=92360&hilit ... %9D#p92351
 


לבי במערב
הודעות: 1337
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 678 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 13 ינואר 2021, 23:13

'מפני השלום', כמובן, היינו הצנזור־רע.
ואינו בגדר השערה, אלא דבר ודאי וברור כחמה.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 469
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 13 ינואר 2021, 23:18

הכהן כתב:
13 ינואר 2021, 19:59
כתב היד אינו מנוקד!

בסדר. אבל גם סידור אדה"ז, וגם הסברא (אחרת אינו מובן) וגם ההקשר (זה מגיע אחרי קלי מחמד לבי וביטויים דומים) - די משכנעים שכוונת המחבר היתה ל"אָהוּב".

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 13 ינואר 2021, 23:27

יתכן, אבל אין לזה קשר עם מציאת כתב היד


לבי במערב
הודעות: 1337
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 678 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 14 ינואר 2021, 03:00

יעוי' כאן בארוכה (לפי־ערך).


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 14 ינואר 2021, 07:19

לבי במערב כתב:
13 ינואר 2021, 23:13
השלום'
למה הציק לצנזורה הקטע הזה אם לא מהחשבון שאמרתי שלא הבדילו בין שני הפיוטים ד'כל מקדש'

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 14 ינואר 2021, 07:35

לבי במערב כתב:
14 ינואר 2021, 03:00
יעוי' כאן בארוכה (לפי־ערך).
חסום ב"ה


לבי במערב
הודעות: 1337
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 678 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 14 ינואר 2021, 09:57

הכהן כתב:
14 ינואר 2021, 07:35
חסום ב"ה
[ראה ברכות פ"ט מ"ה].
מוסג"פ:
מהר אהוב כי בא מועד.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 14 ינואר 2021, 11:20

לבי במערב כתב:
14 ינואר 2021, 09:57
[ראה ברכות פ"ט מ"ה].
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 78#p243678


עת הזמיר
הודעות: 26
הצטרף: 30 דצמבר 2020, 20:42
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי עת הזמיר » 14 ינואר 2021, 12:44

בסידור עולת ראיה יש כמה שינויי נוסחאות בידיד נפש, אחד מהם שאני זוכה הוא שהמילה זיוך מנקד בקמץ ואילו המילה עוזך מנוקד בסגול, האם משהו יודע משמעות השינוי?
לגבי הפיוט "חי ה'" כבר צויין לעייל שיש גורסים כהלל וגם כשמאי, אני יודע שהר"י הוטנר זצ"ל הקפיד בזה מאד, והשאלה הוא לאיזה מח' הלל ושמאי הכוונה, דאם המכוון למח' בדיני קידוש מה קודם, הרי שאין מקום לומר וגם כשמאי, אבל אם הכוונה למח' בענין ההכנות לשבת אם ברוך ה' יום יום או להכין מתחילת השבוע לשבת הרי ודאי שאנו בדרגתינו יכולים לקיים קצת משניהם. (אגב עי' בפח"י על ענין ששמאי מידה אחרת היתה לו בהדגש ענין המידה)


משה הלוי זוכמיר
הודעות: 9
הצטרף: 13 ינואר 2021, 22:29
נתן תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי משה הלוי זוכמיר » 14 ינואר 2021, 14:12

ריש תורא כתב:
12 יולי 2020, 23:54
מה אדבר כתב:
12 יולי 2020, 23:48
יש שדנים אם מותר לשדך בנים בשבת או רק בנות, כדמשמע מלשון הפיוט "ולשדך הבנות".
אך האמת שנאמר כן רק משום החריזה "וגם לחשוב חשבונות וכו' ולשדך הבנות"...
ויש להוכיח מיניה וביה דאם ישדך הבת ודאי ישדכנה עם בן...
ויש לדחות דתלוי במה יש לו צורך...

בדרך הלצה, יכול להיות שהסמיכות לחשוב חשבונות הרהורים מותרים ולשדך הבנות,
כי בנישואי הבת שההוצאות מרובות, עלול לחשוב חשבונות...
מה בדרך הלצה????  זה הפירוש.
 


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 14 ינואר 2021, 16:27

בידיד נפש, בחרדים כתוב "כי יערב", והיתה לך שפחת עולם", "לראות מהרה בתפארת", "אנא קלי מחמד לבי חושה נא", "מהר אהוב כי בא מועד וחונני"


בשלמא
הודעות: 653
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי בשלמא » 14 ינואר 2021, 16:27

פיוט נוסף של החרדים
אורך מתוק ערוב עלי שמחת לבי וששוני, אהוב נפשי כל אחלי, לבל אמוש מנגדך

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2007
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 428 פעמים
קיבל תודה: 644 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 01:31

הפיוט "יום זה לישראל" גם עבר כמה 'מוטציות':
בסידור משנת 1584 הפיוט קטוע והאקרוסטיכון שלו שם הוא "יצחק לח". משורר אלמוני לקח את חלקו הראשון של הפיוט, החתום באקרוסטיכון "יצחק", וחיבר לו בתים נוספים כדי ליצור את האקרוסטיכון "יצחק לוריא חזק".
בנוסח המקורי (נמצא במכלול, אשמח למקור אחר), ישנם בתים שלא נדפסו בנוסחאות המצויות (להלן חסר ניקוד והדגשה), ולעומת זאת יש בתים שנוספו על המקור (להלן בסוגריים מרובעות).

להלן השיר על כל בתיו :
יוֹם זֶה לְיִשְׂרָאֵל אוֹרָה וְשִׂמְחָה שַׁבָּת מְנוּחָה

צִוִּיתָ פִּקּוּדִים בְּמַעֲמַד סִינַי
שַׁבָּת וּמוֹעֲדִים לִשְׁמֹר בְּכָל שָׁנַי
לַעֲרוֹךְ לְפָנַי מַשְׂאֵת וַאֲרוּחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

חֶמְדַּת הַלְּבָבוֹת לְאֻמָּה שְׁבוּרָה
לִנְפָשׁוֹת נִכְאָבוֹת נְשָׁמָה יְתֵרָה
לְנֶפֶשׁ מְצֵרָה יָסִיר אֲנָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

קִדַּשְׁתָּ בֵּרַכְתָּ אוֹתוֹ מִכָּל יָמִים
בְּשֵׁשֶׁת כִּלִּיתָ מְלֶאכֶת עוֹלָמִים
בּוֹ מָצְאוּ עֲגוּמִים הַשְׁקֵט וּבִטְחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה


סתרי תעלומות חכמה מפארת
במצות תמימות תורה מישרת
נפש מהדרת יציל משוחה
שבת מנוחה

לְאִסּוּר מְלָאכָה צִוִּיתָנוּ נוֹרָא
אֶזְכֶּה הוֹד מְלוּכָה אִם שַׁבָּת אֶשְׁמוֹרָה
אַקְרִיב שַׁי לַמּוֹרָא מִנְחָה מֶרְקָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה


ממיני מטעמים אערך שלחני
כבשים תמימים פרות ויין שני
בטובך רחמני תמיד אשמחה
שבת מנוחה

הואל נהלני צור על מי מנוחות
במהרה הראני בבנין שמחות
אזי כל אנחות אלי אשכחה
שבת מנוחה

[וְשִׁיר אֶעֱרָךְ לָךְ בְּנִגּוּן וּנְעִימָה
מוּל תִּפְאֶרֶת גָּדְלָךְ נַפְשִׁי לְךָ כָּמַהּ
לִסְגֻלָּה תְּמִימָה קַיֵּם הַבְטָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

רְצֵה תְּפִלָּתִי כְּמוֹ קָרְבַּן נַחְשׁוֹן
וְיוֹם מְנוּחָתִי בְּרִנָּה וּבְשָׂשׂוֹן
חָבִיב כְּבַת אִישׁוֹן בְּרֹב הַצְלָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

יִשְׁעֲךָ קִוִּינוּ יָהּ אַדִּיר אַדִּירִים
בֶּן דָּוִד מַלְכֵּנוּ שְׁלַח נָא לָעִבְרִים
וְיִקְרָא לִדְרוֹרִים רֶוַח וַהֲנָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

אָנָּא עֶלְיוֹן נוֹרָא הַבִּיטָה עָנְיֵנוּ
פְּדֵנוּ בִּמְהֵרָה חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ
שַׂמַּח נַפְשֵׁנוּ בְּאוֹר וְשִׂמְחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה]

חַדֵּשׁ מִקְדָּשֵׁנוּ זָכְרָה נֶחֱרֶבֶת
טוּבְךָ מוֹשִׁיעֵנוּ תְּנָה לַנֶּעֱצֶבֶת
בְּשַׁבָּת יוֹשֶׁבֶת בְּזֶמֶר וּשְׁבָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה


[זְכוֹר קָדוֹשׁ לָנוּ בִּזְכוּת יִקְרַת הַיּוֹם
שְׁמוֹר נָא אוֹתָנוּ בְּיוֹם זֶה וּבְכָל יוֹם
דּוֹדִי צַח וְאָיוֹם תָּבִיא רְוָחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה

קוֹל רִנָּה וִישׁוּעָה לְיִשְׂרָאֵל הַשְׁמִיעָה
בְּבֹא חֶזְיוֹן תְּשׁוּעָה צוּר מַצְמִיחַ יְשׁוּעָה
אוֹר שִׁמְשִׁי הוֹפִיעָה תָּמִיד הַזְרִיחָה
שַׁבָּת מְנוּחָה]


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים