זמירות שבת


אבר כיונה
הודעות: 1109
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 15 יולי 2020, 13:48

בן ראם כתב:
15 יולי 2020, 12:03
ומה עם המחבר? אולי הוא אליה?
המחבר הוא ר' משה אשקר.
הוא יכול לרמוז את שם החתן בשיר ולאו דוקא את שמו שלו.
לא צריך לנחש דברים ידועים שאין עליהם ספק

ערכים:


בן ראם
הודעות: 800
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי בן ראם » 15 יולי 2020, 14:28

אבר כיונה כתב:
15 יולי 2020, 13:48
לא צריך לנחש דברים ידועים שאין עליהם ספק
מקור?


אבר כיונה
הודעות: 1109
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 15 יולי 2020, 14:47

בן ראם כתב:
15 יולי 2020, 14:28
אבר כיונה כתב: ↑לפני 58 דקות
לא צריך לנחש דברים ידועים שאין עליהם ספק
מקור?
למשל כאן: https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
וכאן: http://www.pizmonim.org/hazzan.php?hazzan=MAshear


בלדד השוחי
הודעות: 921
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 302 פעמים
קיבל תודה: 461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי בלדד השוחי » 15 יולי 2020, 15:42

אבר כיונה כתב:
15 יולי 2020, 14:47
בן ראם כתב:
15 יולי 2020, 14:28
אבר כיונה כתב: ↑לפני 58 דקות
לא צריך לנחש דברים ידועים שאין עליהם ספק
מקור?
למשל כאן: https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
וכאן: http://www.pizmonim.org/hazzan.php?hazzan=MAshear
אולי ר"ת משה שהזכרת זה המחבר, והאב משה מוזכר במילים 'משה ואהרן', כמדומה כך נראה קצת בקישורך השני.


אבר כיונה
הודעות: 1109
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 15 יולי 2020, 15:46

בלדד השוחי כתב:
15 יולי 2020, 15:42
אולי ר"ת משה שהזכרת זה המחבר, והאב משה מוזכר במילים 'משה ואהרן', כמדומה כך נראה קצת בקישורך השני.
כנראה אתה צודק.
קראתי את זה מהר מדי.


בן זכאי
הודעות: 151
הצטרף: 12 מאי 2020, 22:57
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי בן זכאי » 16 יולי 2020, 23:48

בן ראם כתב:
15 יולי 2020, 12:03
ומה עם המחבר? אולי הוא אליה?
המחבר הור רבי משה אשקר הכהן מחלב-בסוף ימיו בארה"ב


פראנק
הודעות: 333
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי פראנק » 18 יולי 2020, 21:18

ב"אליו מי הקשה וישלם" כתב ראב"ע זיע"א
מרחיקין כל מיני סחורה גם דבר דבר אסורה בשבת וגם כל מחשבה זרה לכן יזכו לעולם שכולו שבת
ממתי מחשבה אסורה?


אברהם העברי
הודעות: 1072
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אברהם העברי » 18 יולי 2020, 21:53

פראנק כתב:
18 יולי 2020, 21:18
ממתי מחשבה אסורה?
לכאו' ר"ל מחשבת עסקיו


פראנק
הודעות: 333
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי פראנק » 18 יולי 2020, 22:48

אברהם העברי כתב:
18 יולי 2020, 21:53
פראנק כתב:
18 יולי 2020, 21:18
ממתי מחשבה אסורה?
לכאו' ר"ל מחשבת עסקיו

דיבור אסור הרהור מותר


אברהם העברי
הודעות: 1072
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אברהם העברי » 18 יולי 2020, 23:01

פראנק כתב:
18 יולי 2020, 22:48
אברהם העברי כתב:
18 יולי 2020, 21:53
פראנק כתב:
18 יולי 2020, 21:18
ממתי מחשבה אסורה?
לכאו' ר"ל מחשבת עסקיו

דיבור אסור הרהור מותר
שו"ע סי' ש"ו ס"ח
הרהור בעסקיו מותר ומכל מקום משום עונג שבת מצוה שלא יחשוב בהם כלל ויהא בעיניו כאלו כל מלאכתו עשויה:


אבר כיונה
הודעות: 1109
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 28 יולי 2020, 01:12

פראנק כתב:
18 יולי 2020, 21:18
ב"אליו מי הקשה וישלם" כתב ראב"ע זיע"א
אמנם בהרבה סידורים כתוב שהמחבר הוא ראב"ע, אבל באוצר השירה והפיוט כתוב שהמחבר הוא ר' אברהם ב"ר מאיר הלוי מהומפאלץ


שלום23
הודעות: 496
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי שלום23 » 28 יולי 2020, 01:39

יקיר כתב:
13 יולי 2020, 11:27
עוד לא הבנתי באותו פיוט מהו 'משוך חסדך ליודעיך, קל קנוא ונוקם' מה עניין הנקמה למתן שכר, אולי כי בזה אנו רואים את היות הבורא משלם על המעשים?
באגן הסהר מביא בשם הגר"י אברמסקי לפרש קל (שעכשיו נראה לנו רק) כקנא ונוקם


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 28 יולי 2020, 02:20

בן ראם כתב:
12 יולי 2020, 23:16
אלמוני כתב:
12 יולי 2020, 23:07
שמעתי מפי השמועה שמרן הגראי"ל שטיינמן פירש את הזמירות תוך כדי.
אם כבר בפירוש עסקינן אולי אי מי יודע מה פירושה של שורה בפיוט חלבי לשבת חתן- "אל מאד נעלה אקדם פניו", שנאמר בו - "ותמלוך המלכה רחל כשלמה במלכותו". ממתי רחל היא מלכה?

הייתי שמח לקבל אליי את כל הפיוט ואשתדל ללמדו ולפרש את הקשה בו 
770yadmm@gmail.com


אבר כיונה
הודעות: 1109
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 414 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי אבר כיונה » 28 יולי 2020, 02:39

0583253468 כתב:
28 יולי 2020, 02:20
הייתי שמח לקבל אליי את כל הפיוט
עי' קישור בראש עמוד זה


חסידי קדמאי
הודעות: 217
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 28 יולי 2020, 02:44

אבר כיונה כתב:
28 יולי 2020, 02:39
0583253468 כתב:
28 יולי 2020, 02:20
הייתי שמח לקבל אליי את כל הפיוט
עי' קישור בראש עמוד זה

אני מבין שמדבר על השכינה הק'


שימיקל
הודעות: 1
הצטרף: 11 ינואר 2021, 19:32
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי שימיקל » 11 ינואר 2021, 20:21

אצלינו ביהדות אלזס שרו גם את הקטע האחרון שמקורו במחזור ויטרי  


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 511
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 11 ינואר 2021, 21:48

שמתם לב למשקל היחודי בשיר יום שבת קודש הוא?
במבט ראשון קשה להבין את ההגיון בקצב שלו.
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ) שהיה חכם במיוחד כידוע, יצר יצירה שונה ומתוחכמת, משהו שלא היה לפניו בזמר היהודי מבחינת משקל וחריזה, ולדעתי אפילו הומור מוזיקלי דק.

3 חרוזים, ואחר כך 4, כשבאחד לפני האחרון יש התחכמות נוספת - חריזה פנימית בתוך המשפט. "יוסף חצה, דג ומצא"

חשבתי איך זה בכלל יכול לשבת על מנגינה, באיזה קצב?
חשבתי וחשבתי - ואז קלטתי את הקטע:
הבית השלישי בנוי לקבל איזה סלסול שמכפיל את מספר הפעימות שלו.

שימו לב (בתקוה שמוזיקלים מביניכם יבינו):

המקצב הוא של 4X4

יום שבת קודש הוא (פעימה אחת של 4))
אשרי האיש שומרהו (פעימה כנ"ל)
ועל היין -- זוכ-ר-הו (נמשך על 2 פעימות של 4)

ואל ישים אל ליבו (פעימה)
הכיס ריק ואין בו (פעימה)
ישמח וירוה - ואם לוה (מתחרז) - הצור יפרע חובו (2 המשפטים בבת אחת ב2 פעימות מחוברות)

(וככה בכל הבתים. תראו שזה יושב בדיוק! אפשר אם רוצים לחזור עוד פעם על הפעימה האחרונה - הצור יפרע חובו)

זה מסתדר במיוחד על קצב הורה, או מזרחי.

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2041
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 430 פעמים
קיבל תודה: 648 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הכהן » 11 ינואר 2021, 23:18

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
11 ינואר 2021, 21:48
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ)
???


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 11 ינואר 2021, 23:51

ריש תורא כתב:
12 יולי 2020, 23:32
דוגמא:
בזמירות שבת לא אומר שם ה' אלא בכינוי ואמר דכך נהגו בבריסק וכן ביה"ר לפני אכילת הסימנים בר"ה והעיר דבאמת במשנ"ב רט"ו סקי"ט מבואר דדרך שבח והודאה שרי לאדכורי וכמו בפיוטים בסליחות וכדו' שנתקנו אחרי כנה"ג ואפ"ה מדכרינן שם ד' אך הוסיף דאי מזכירים שם ה' יש להקפיד לא להפסיק בדיבור בזמירות
יש מהרש"א אינני זוכר כעת איפה, שבכ"מ שהוזכר שם ה' בפיוטים מצווה להזכירו שנאמר "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך"


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 11 ינואר 2021, 23:54

הכהן כתב:
11 ינואר 2021, 23:18
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
11 ינואר 2021, 21:48
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ)
???
הזמר הזה מתועד כמה מאות שנים לפני רבי יהונתן אייבשיץ
והיה שמו יהונתן והוא חיבר הפיוט בראשי תיבות של שמו, חוץ מהאות ק' של חזק, ונאבד לו הפיוט ומצאו איש א' והלך עם הפיוט לכמה קהילות ופייט להם זאת בשבת.
פ"א נזדמן מחבר הפיוט עם הגנב בעיר א' בשבת, ואמר לו הרי זה הפיוט שלי הוא, ונתווכחו ביניהם עד שהסכימו אנשי העיר שמי ששלו הפיוט יאמר על מה הוא בנוי, ולא ידע הגנב להשיב.
אך מחבר הפיוט אמר שזהו ר"ת שמו יהנתן חזק ללא האות ק'.
ואז חיבר הבית האחרון "קולי קולות" - של הגנב, "יחדלון בעת שירי יגדלון כי כטל הם יזלון, ועל ישיגו גבולי באורח שיר נפל חבלי וכו'"
 


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 11 ינואר 2021, 23:56

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
11 ינואר 2021, 21:48
שמתם לב למשקל היחודי בשיר יום שבת קודש הוא?
במבט ראשון קשה להבין את ההגיון בקצב שלו.
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ) שהיה חכם במיוחד כידוע, יצר יצירה שונה ומתוחכמת, משהו שלא היה לפניו בזמר היהודי מבחינת משקל וחריזה, ולדעתי אפילו הומור מוזיקלי דק.

3 חרוזים, ואחר כך 4, כשבאחד לפני האחרון יש התחכמות נוספת - חריזה פנימית בתוך המשפט. "יוסף חצה, דג ומצא"

חשבתי איך זה בכלל יכול לשבת על מנגינה, באיזה קצב?
חשבתי וחשבתי - ואז קלטתי את הקטע:
הבית השלישי בנוי לקבל איזה סלסול שמכפיל את מספר הפעימות שלו.

שימו לב (בתקוה שמוזיקלים מביניכם יבינו):

המקצב הוא של 4X4

יום שבת קודש הוא (פעימה אחת של 4))
אשרי האיש שומרהו (פעימה כנ"ל)
ועל היין -- זוכ-ר-הו (נמשך על 2 פעימות של 4)

ואל ישים אל ליבו (פעימה)
הכיס ריק ואין בו (פעימה)
ישמח וירוה - ואם לוה (מתחרז) - הצור יפרע חובו (2 המשפטים בבת אחת ב2 פעימות מחוברות)

(וככה בכל הבתים. תראו שזה יושב בדיוק! אפשר אם רוצים לחזור עוד פעם על הפעימה האחרונה - הצור יפרע חובו)

זה מסתדר במיוחד על קצב הורה, או מזרחי.
מקובל במשפחתנו לחן מדהים ומרגש על שיר זה, אך אינני יודע אם יכול אני לשלחו אליך
הודיעני נא את דרכיך והביא אליך למען ימצא חן בעיניך
 


סנגורן של ישראל
הודעות: 810
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 12 ינואר 2021, 01:06

הלומד ילד כתב:
11 ינואר 2021, 23:56
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
11 ינואר 2021, 21:48
שמתם לב למשקל היחודי בשיר יום שבת קודש הוא?
במבט ראשון קשה להבין את ההגיון בקצב שלו.
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ) שהיה חכם במיוחד כידוע, יצר יצירה שונה ומתוחכמת, משהו שלא היה לפניו בזמר היהודי מבחינת משקל וחריזה, ולדעתי אפילו הומור מוזיקלי דק.

3 חרוזים, ואחר כך 4, כשבאחד לפני האחרון יש התחכמות נוספת - חריזה פנימית בתוך המשפט. "יוסף חצה, דג ומצא"

חשבתי איך זה בכלל יכול לשבת על מנגינה, באיזה קצב?
חשבתי וחשבתי - ואז קלטתי את הקטע:
הבית השלישי בנוי לקבל איזה סלסול שמכפיל את מספר הפעימות שלו.

שימו לב (בתקוה שמוזיקלים מביניכם יבינו):

המקצב הוא של 4X4

יום שבת קודש הוא (פעימה אחת של 4))
אשרי האיש שומרהו (פעימה כנ"ל)
ועל היין -- זוכ-ר-הו (נמשך על 2 פעימות של 4)

ואל ישים אל ליבו (פעימה)
הכיס ריק ואין בו (פעימה)
ישמח וירוה - ואם לוה (מתחרז) - הצור יפרע חובו (2 המשפטים בבת אחת ב2 פעימות מחוברות)

(וככה בכל הבתים. תראו שזה יושב בדיוק! אפשר אם רוצים לחזור עוד פעם על הפעימה האחרונה - הצור יפרע חובו)

זה מסתדר במיוחד על קצב הורה, או מזרחי.
מקובל במשפחתנו לחן מדהים ומרגש על שיר זה, אך אינני יודע אם יכול אני לשלחו אליך
הודיעני נא את דרכיך והביא אליך למען ימצא חן בעיניך

למה שלא תזכה את הרבים?
 


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 511
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 228 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 12 ינואר 2021, 16:28

הלומד ילד כתב:
11 ינואר 2021, 23:56
ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
11 ינואר 2021, 21:48
שמתם לב למשקל היחודי בשיר יום שבת קודש הוא?
במבט ראשון קשה להבין את ההגיון בקצב שלו.
המחבר (רבי יהונתן אייבשיץ) שהיה חכם במיוחד כידוע, יצר יצירה שונה ומתוחכמת, משהו שלא היה לפניו בזמר היהודי מבחינת משקל וחריזה, ולדעתי אפילו הומור מוזיקלי דק.

3 חרוזים, ואחר כך 4, כשבאחד לפני האחרון יש התחכמות נוספת - חריזה פנימית בתוך המשפט. "יוסף חצה, דג ומצא"

חשבתי איך זה בכלל יכול לשבת על מנגינה, באיזה קצב?
חשבתי וחשבתי - ואז קלטתי את הקטע:
הבית השלישי בנוי לקבל איזה סלסול שמכפיל את מספר הפעימות שלו.

שימו לב (בתקוה שמוזיקלים מביניכם יבינו):

המקצב הוא של 4X4

יום שבת קודש הוא (פעימה אחת של 4))
אשרי האיש שומרהו (פעימה כנ"ל)
ועל היין -- זוכ-ר-הו (נמשך על 2 פעימות של 4)

ואל ישים אל ליבו (פעימה)
הכיס ריק ואין בו (פעימה)
ישמח וירוה - ואם לוה (מתחרז) - הצור יפרע חובו (2 המשפטים בבת אחת ב2 פעימות מחוברות)

(וככה בכל הבתים. תראו שזה יושב בדיוק! אפשר אם רוצים לחזור עוד פעם על הפעימה האחרונה - הצור יפרע חובו)

זה מסתדר במיוחד על קצב הורה, או מזרחי.
מקובל במשפחתנו לחן מדהים ומרגש על שיר זה, אך אינני יודע אם יכול אני לשלחו אליך
הודיעני נא את דרכיך והביא אליך למען ימצא חן בעיניך
 

תוכל להעלותו כאן כקובץ מצורף


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 13 ינואר 2021, 06:30

סנגורן של ישראל כתב:
12 ינואר 2021, 01:06
למה שלא תזכה את הרבים?
מכיוון שילד אנכי ולא אדע כיצד לפרסמו,
אשמח לקבל הדרכה מפורטת כיצד לפרסם הקלטת קול של הניגון


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 13 ינואר 2021, 06:33

יש את פיוט "יום ליבשה" של הריה"ל שהוא בעצם גאולה לפרשת בשלח ולשביעי של פסח, שנוהגים לזמרו גם בברית מילה.
בריש הפיוט נשכח בית אחד
"יום בצר נכבדת/ ואלי נחמדת/ ולך עוז יסדת/ מפי עוללים"
האות הראשונה היא יו"ד וכך נוצר בראשי תיבות הפיוט את שם המחבר יהודה הלוי ללא השתמשות ביו"ד שבתחילת הפזמון


הלומד ילד
הודעות: 96
הצטרף: 07 דצמבר 2020, 20:56
מיקום: ישראל
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי הלומד ילד » 13 ינואר 2021, 13:36

בסיום פיוט כל מקדש חסר בית "קדשם במצוותיך וטהרם כעצם השמים לטוהר, רוחך תניחמו כבהמה תרד הבקעה מן ההר, שבתם תשכנם בנחלת הסהר, כנחלים נטיו כגנות עלי נהר" מה שמשלים את סוף הא"ב
הסיבה לכך שנעלם מהסידורים היא, כי יש פיוט "כל מקדש" נוסף (הודפס בקיצור של"ה), ושם בבית האחרון כתוב נגד הגויים, והצנזור הורה להוריד את הבית האחרון של כל מקדש ולא יידע הצנזור להבדיל בין זה לזה


לבי במערב
הודעות: 1441
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 780 פעמים
קיבל תודה: 550 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי לבי במערב » 13 ינואר 2021, 15:36

הלומד ילד כתב:
13 ינואר 2021, 06:30
אשמח לקבל הדרכה מפורטת כיצד לפרסם הקלטת קול של הניגון
יעוי' נא כאן.
 


יואל נהרי
הודעות: 902
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי יואל נהרי » 13 ינואר 2021, 16:03

הלומד ילד כתב:
13 ינואר 2021, 13:36
בסיום פיוט כל מקדש חסר בית "קדשם במצוותיך וטהרם כעצם השמים לטוהר, רוחך תניחמו כבהמה תרד הבקעה מן ההר, שבתם תשכנם בנחלת הסהר, כנחלים נטיו כגנות עלי נהר" מה שמשלים את סוף הא"ב
הסיבה לכך שנעלם מהסידורים היא, כי יש פיוט "כל מקדש" נוסף (הודפס בקיצור של"ה), ושם בבית האחרון כתוב נגד הגויים, והצנזור הורה להוריד את הבית האחרון של כל מקדש ולא יידע הצנזור להבדיל בין זה לזה

ז"ל היעב"ץ שם לפני הפיוט:
"שיר ובו ח' בתים ובכ"א ד' חרוזים בסיום שוה והד' הוא פסוק מתנ"ך. ובבית הא' חתום משה (אולי הוא בר קלונימוס הזקן) אות בתחילת כל חרוז מהג' אחר תיבה הא'. והשאר ע"פ א"ב. ג' אותיות בכ"א אות בתחילת כל חרוז מהג'. ובית ח' הכולל ד' אותיות קרש"ת והפסוק. נחסר מפני השלום. ונשאר רק הפסוק ובשינוי".

ובסוף הפיוט עצמו כתב וז"ל: 
וי"ל שיסד ח' בתים וכנ"ל. וצ"ל (וכן הוגה בסידורים) ד' אלקי ישראל הבה תמים (שמואל א יד) פי' תן גורל תמים. והוא סיום בית הז'. וצ"ל ישראל נושע בד' תשועת עולמים (ישעיה מה) והוא סיום בית הח' הנחסר מפני השלום.

 


חידוד
הודעות: 226
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי חידוד » 13 ינואר 2021, 16:03

יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2020, 10:14
דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:50
המתקנים סברו שהפייט בא לקלל את המתאבלים בשבת שיהו אחור נסוגים ולכן תיקנו הנוסח, אבל באמת כוונת הפייט שהמתאבלים- דהיינו האבלים, בו אחור נסוגים- בהגיע השבת הם נסוגים אחור מאבלותם ואין נוהגין אבלות בפרהסיא [שמעתי מת"ח אחד ז"ל].

התיקון בבית האחרון הוא במקום 'מחל מלאכה בו סופו להכרית' שקאי על עונש כרת למחלל שבת, תיקנו 'השומר אותו סופו לשארית'- מקוה שדייקתי בנוסח.

בדומה לזה יש שני גירסאות בפיוט קל מסתתר בשפריר חביון... - בקטע האחרון הנוסח המקורי הוא חָזָק מְיַחֵד כְּאֶחָד, עֶשֶׂר סְפִירוֹת, ומַפְרִיד אַלּוּף לֹא יִרְאֶה מְאוֹרוֹת, ויש ששינו את הגירסא ואומרים ומַייחד אַלּוּף יִרְאֶה מְאוֹרוֹת.


דבר מצוי הוא ששינו בפיוטים וזמירות בדברים כגון אלו ואציין עוד דוגמאות.
  1. בפיוט יום שבת קודש הוא הנוסח המקורי היה 'ואם עברו ולא נזהרו אזי קרובה מיתתן' ושינו לומר 'ואם לא עברו ונזהרו אזי קרובה לידתן' ודו"ק שהפייטן לא הוסיף על מה שכתוב במשנה שיש עונש מיוחד בלידה על עבירות אלו, ולהנוסח המקובל יצא שיש גם סגולה מיוחדת להנצל בלידה בזהירות מעבירות אלו.
  2. בידיד נפש הנוסח המקורי היה 'והיתה לך שפחת עולם' ושינו לומר 'והיתה לה שמחת עולם', ואוסיף שראיתי לאחד מתלמידי הגר"ש אוירבך שכתב שכאמרו לו שכן הנוסח המקורי שנמצא בכתי"ק של החרדים עצמו לא הסכים לשיר כך ואמר שאין זה שיבושי דפוס אלא בכונה שינו מהנוסח המקורי.
  3. שמעתי שיש שרים בפיוט אודה לקל 'ואשר נפשו חיה הוא יזכה לאור הבוקר' במקום 'ואשר נפשו לא חיה איך יזכה לאור הבוקר'.


יואל נהרי
הודעות: 902
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זמירות שבת

שליחה על ידי יואל נהרי » 13 ינואר 2021, 16:07

חידוד כתב:
13 ינואר 2021, 16:03
יושב אוהלים כתב:
14 יולי 2020, 10:14
דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:50
המתקנים סברו שהפייט בא לקלל את המתאבלים בשבת שיהו אחור נסוגים ולכן תיקנו הנוסח, אבל באמת כוונת הפייט שהמתאבלים- דהיינו האבלים, בו אחור נסוגים- בהגיע השבת הם נסוגים אחור מאבלותם ואין נוהגין אבלות בפרהסיא [שמעתי מת"ח אחד ז"ל].

התיקון בבית האחרון הוא במקום 'מחל מלאכה בו סופו להכרית' שקאי על עונש כרת למחלל שבת, תיקנו 'השומר אותו סופו לשארית'- מקוה שדייקתי בנוסח.

בדומה לזה יש שני גירסאות בפיוט קל מסתתר בשפריר חביון... - בקטע האחרון הנוסח המקורי הוא חָזָק מְיַחֵד כְּאֶחָד, עֶשֶׂר סְפִירוֹת, ומַפְרִיד אַלּוּף לֹא יִרְאֶה מְאוֹרוֹת, ויש ששינו את הגירסא ואומרים ומַייחד אַלּוּף יִרְאֶה מְאוֹרוֹת.


דבר מצוי הוא ששינו בפיוטים וזמירות בדברים כגון אלו ואציין עוד דוגמאות.
  1. בפיוט יום שבת קודש הוא הנוסח המקורי היה 'ואם עברו ולא נזהרו אזי קרובה מיתתן' ושינו לומר 'ואם לא עברו ונזהרו אזי קרובה לידתן' ודו"ק שהפייטן לא הוסיף על מה שכתוב במשנה שיש עונש מיוחד בלידה על עבירות אלו, ולהנוסח המקובל יצא שיש גם סגולה מיוחדת להנצל בלידה בזהירות מעבירות אלו.
  2. בידיד נפש הנוסח המקורי היה 'והיתה לך שפחת עולם' ושינו לומר 'והיתה לה שמחת עולם', ואוסיף שראיתי לאחד מתלמידי הגר"ש אוירבך שכתב שכאמרו לו שכן הנוסח המקורי שנמצא בכתי"ק של החרדים עצמו לא הסכים לשיר כך ואמר שאין זה שיבושי דפוס אלא בכונה שינו מהנוסח המקורי.
  3. שמעתי שיש שרים בפיוט אודה לקל 'ואשר נפשו חיה הוא יזכה לאור הבוקר' במקום 'ואשר נפשו לא חיה איך יזכה לאור הבוקר'.
יש גם ב'חי ד' וברוך צורי', כאלו שאומרים 'כהלל וכשמאי' במקום 'כהלל ולא כשמאי', כמדו'.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: משה נפתלי | 2 אורחים