קילוף תפוז בשבת

החושב

משתמש רגיל
האם ידוע למי מחו"ר הפורום 
האם יש בעיה לעשות סימנים בפרי עם קליפה (כגון תפוז) כדי לקלף את הקליפה 
מחמת איסור מחתך 
תודה רבה
 

החושב

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
הרב במבי כנראה התכוון להוכיח לך
מהמנהג לעשות סימן על החלה שאין בעיה
וע"ז השיבותי לו שבסימן על החלה אין חותכים על מקום הסימן וא"כ אינו מחתך כלל משא"כ בתפוז
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
החושב אמר:
האם ידוע למי מחו"ר הפורום 
האם יש בעיה לעשות סימנים בפרי עם קליפה (כגון תפוז) כדי לקלף את הקליפה 
מחמת איסור מחתך 
תודה רבה
לכאורה אם יש לו תעולת מהחיתוך המדוייק יש איסור דאורייתא
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
חשוקי חמד שבת דף עה עמוד ב
סימון החלות ושרטוט התפוז
שאלה. שמעתי פעם בשם ה"דברי חיים" שאמר: מפחד אני להפעיל ידי בשבת, ואפילו בדברים של מה בכך, שמא אכשל במלאכת שבת, ואם לא היה נכתב בשו"ע הלכות בציעת הפת, לא הייתי חותך חלות בשבת. והנה המשנ"ב (סימן רעד) כתב:... "והמדקדקים רגילים לרשום בסכין (על החלה) קודם ברכה". ויש לעיין מדוע אין משום משרטט ברישום הקו על גבי החלות בשבת? וכן מדוע אין משום משרטט בעשיית הקוים על גבי קליפת תפוז קודם קילופו?
תשובה. מצינו משרטט רק כשאח"כ תבוא מלאכה דאורייתא, בין לשיטת רש"י (שבת ע"ה ע"ב ד"ה ועייל שירטוט) הסובר שהשרטוט היה במשכן על גבי העורות כשחתכום, שלאחר השרטוט חתכום וקרעום. ובין לשיטת הרמב"ם (בפיה"מ פ"ז מ"ב) הסובר שהשרטוט היה לצורך כתיבה, משא"כ כשמשרטט לצורך דבר שאין בו מלאכה, נראה דמותר.
ועוד סברא יש לומר דאולי אין משרטט באוכלים כשם שאין עיבוד באוכלין וכשם שאין מחתך באוכלים, כך אין משרטט באוכלים והוא משום שעומד לאכילה ואין זה תיקון גדול כאשר משרטט אותו.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פסקי תשובות אורח חיים סימן שכב
ואף מותר42 לשרטט בסכין כדי לחתכו לפי מדה, ואפילו אין כוונתו בשביל לאכול אלא לשאר צרכי גופו, כי אין איסור מחתך ומשרטט שייך באוכלין.

הערות
42. שש"כ פי"א סעי' ט"ו (ועיין לעיל סי' עד"ר הערה 27), וגם מותר לשרטט על קליפת התפוז כדי שיהיה בנקל חיתוכו והסרתו מן הפרי, וכל כיוצב"ז, וכדלקמן סי' ש"מ אות כ'.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
החושב אמר:
יעקב שלם אמר:
הרב במבי כנראה התכוון להוכיח לך
מהמנהג לעשות סימן על החלה שאין בעיה
וע"ז השיבותי לו שבסימן על החלה אין חותכים על מקום הסימן וא"כ אינו מחתך כלל משא"כ בתפוז

כל המטרה בסימון על החלה לזרז החיתוך באותו סימון
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
החושב אמר:
יעקב שלם אמר:
הרב במבי כנראה התכוון להוכיח לך
מהמנהג לעשות סימן על החלה שאין בעיה
וע"ז השיבותי לו שבסימן על החלה אין חותכים על מקום הסימן וא"כ אינו מחתך כלל משא"כ בתפוז

כל המטרה בסימון על החלה לזרז החיתוך באותו סימון
אכן, ומי שעושה סימן ולא משתמש בו - הרי זה הפסק בין הנטילה לברכת המוציא ללא צורך.
[ואגב, אם הסימון קלוש ואינו ניכר וצריך לחפש אחריו - נוח לו לסימון שלא נברא משנברא, שהרי כל מטרת הסימון היא לזרז את הבציעה ולמעט את ההפסק בין הברכה לבציעה, ובאופן הנ"ל הסימון רק מגדיל את ההפסק ומעכב את הבציעה].
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מי כעמך ישראל אמר:
אין איסור חיתוך באוכלין
אולי בקליפה יש איסור.
אגב מה שכתבת אינו מהש''ס אלא מהאחרונים. (אולי מהראשונים).
לגבי השאלה אם לא קפיד על המידה ודאי דמותר ואם הוא מקפיד, זה תלוי אם יש מחתך בקליפת אוכלים, על כל פנים שיעשה שלא בדקדוק וודאי מותר מדין מחתך, ומשרטט לא הוי כי אינו עושה לסימן אלא לחיתוך.
 
 
חלק עליון תַחתִית