קושיה במלאכת בונה


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 17:31

הנה מלאכת בונה הוא רק במחובר לקרקע כמו שמבאר הירושלמי
דהיינו שהירושלמי הקשה איך למדו מלאכת בונה ממלאכת המשכן
הרי המשכן לא היה מחובר לקרקע ולפי זה מלאכת בונה גם בכלים והרי אין בנין בכלים 
ותירץ שהאדנים נחשבים כקרקע. 
וקשה אם כן מדוע העושה אהל ארעי בשבת חייב הרי אין זה מחובר לקרקע.


כמעיין המתגבר
הודעות: 1366
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1532 פעמים
קיבל תודה: 418 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 02 מאי 2021, 17:35

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 17:31
הנה מלאכת בונה הוא רק במחובר לקרקע כמו שמבאר הירושלמי
דהיינו שהירושלמי הקשה איך למדו מלאכת בונה ממלאכת המשכן
הרי המשכן לא היה מחובר לקרקע ולפי זה מלאכת בונה גם בכלים והרי אין בנין בכלים 
ותירץ שהאדנים נחשבים כקרקע. 
וקשה אם כן מדוע העושה אהל ארעי בשבת חייב הרי אין זה מחובר לקרקע.
מה כוונתך הלא אוהל עראי הוי רק דרבנן.
 


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 17:41

כמעיין המתגבר כתב:
02 מאי 2021, 17:35
מה כוונתך הלא אוהל עראי הוי רק דרבנן.
אהל קבוע פסק הרמב''ם שחייב


HaimL
הודעות: 5945
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1069 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי HaimL » 02 מאי 2021, 17:43

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 17:41
כמעיין המתגבר כתב:
02 מאי 2021, 17:35
מה כוונתך הלא אוהל עראי הוי רק דרבנן.
אהל קבוע פסק הרמב''ם שחייב
כתבת בשאלתך, אוהל עראי. האם הכוונה היא לאוהל שאינו מחובר לקרקע, אך מפני כובדו אין מזיזים אותו?
 


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 17:44

ללא עיון. כוונת הירו' 'אדנים' היינו שנוגעים בקרקע, לא שהפכו להיות קרקע יותר מקרשי המשכן.
(באמת אליבא דהלכתא קיי"ל שיש בנין גמור בכלים ואפילו לא מחוברים לקרקע. ובשידה תיבה ומגדל שיש בהם מ' סאה כמחוברים לקרקע דמי).


HaimL
הודעות: 5945
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1069 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי HaimL » 02 מאי 2021, 17:46

אגב, היתדות, לא היו מחוברים לקרקע?


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 17:55

HaimL כתב:
02 מאי 2021, 17:43
כתבת בשאלתך, אוהל עראי. האם הכוונה היא לאוהל שאינו מחובר לקרקע, אך מפני כובדו אין מזיזים אותו?
מה שכתבתי אהל עראי הכוונה שאינו מחובר לקרקע

אבל אתה צודק שלא הסברתי את עצמי די מספיק בשאלה

כי השאלה שלי על אהל קבוע דהיינו שעושים אותו לכמה ימים כמו שכתב בשעה''צ בסימן שט"ז בתחילתו ולכן הוא נקרא אהל קבוע והשאלה למה חייב הרי סוף סוף אין הוא מחובר לקרקע


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 17:56

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 17:44
ללא עיון. כוונת הירו' 'אדנים' היינו שנוגעים בקרקע, לא שהפכו להיות קרקע יותר מקרשי המשכן.
לא הבנתי את כוונתך שהרי כל אהל מונח בקרקע


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 17:59

HaimL כתב:
02 מאי 2021, 17:46
אגב, היתדות, לא היו מחוברים לקרקע?
זה שאלה מאוד יפה
ואין לי עליה תשובה
אבל מכל מקום לעניינינו הפוסקים כתבו שהעושה אהל קבוע חייב ולא כתבו כשקושר עם יתידות
אבל השאלה שלך יפה
כי מדוע לא למדו שצריך ליתידות כדי להתחייב
אך אולי יש לומר שמא אין זה מעכב במלאכת המשכן ואולי בלי יתדות כשר וצריך עיון כי הסברא הפשוטה שכל מה שכתוב במשכן מעכב וצריך עיון


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 17:59

אהל עראי אינו בכלל בנין כלל ועיקר, ואתינן עלה רק משום גזירה.


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 18:01

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 17:59
אהל עראי אינו בכלל בנין כלל ועיקר, ואתינן עלה רק משום גזירה.
באהל ארעי אתה צודק



אבל הרמב''ם בפרק י' ה' י''ג פסק שאהל קבוע דהיינו שעשאו לכמה ימים חייב והרי אין הוא מחובר


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 18:01

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 17:59
HaimL כתב:
02 מאי 2021, 17:46
אגב, היתדות, לא היו מחוברים לקרקע?
זה שאלה מאוד יפה
ואין לי עליה תשובה
אבל מכל מקום לעניינינו הפוסקים כתבו שהעושה אהל קבוע חייב ולא כתבו כשקושר עם יתידות
אבל השאלה שלך יפה
כי מדוע לא למדו שצריך ליתידות כדי להתחייב
אך אולי יש לומר שמא אין זה מעכב במלאכת המשכן ואולי בלי יתדות כשר וצריך עיון כי הסברא הפשוטה שכל מה שכתוב במשכן מעכב וצריך עיון


יתידות זה חורש, דלאו דוקא תקעום בקרקע (למשל אם היה אבן), אלא חפרו חול וכיסוהו בחול, ונמצא מחזיק מהרוח שלא יתענענע.
 


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 18:04

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 18:01
שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 17:59
אהל עראי אינו בכלל בנין כלל ועיקר, ואתינן עלה רק משום גזירה.
באהל ארעי אתה צודק
אבל הרמב''ם בפרק י' ה' י''ג פסק שאהל קבוע דהיינו שעשאו לכמה ימים חייב והרי אין הוא מחובר

שם מיירי באהל בנין (גדול), כמו כילה, ראה פרק תולין קלח ע"א-ב.


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 18:10

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 18:01
יתידות זה חורש, דלאו דוקא תקעום בקרקע (למשל אם היה אבן), אלא חפרו חול וכיסוהו בחול, ונמצא מחזיק מהרוח שלא יתענענע.
אתה צודק שיתכן שיש כאן גם חורש
אך השאלה עדיין קיימת שאולי אינו חייב משום בונה עד שיהא לו יתידות וחייב שתי חטאות


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 02 מאי 2021, 18:11

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 18:04
שם מיירי באהל בנין (גדול), כמו כילה, ראה פרק תולין קלח ע"א-ב.
כמדומה שהמ''ב לא מזכיר גדול אלא רק שעשאו להרבה ימים ובזה נחשב אהל קבוע
דבר נוסף גם אם הוא גדול עדיין אין הוא מחובר לקרקע ומה יעזור שהוא גדול


nls
הודעות: 142
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי nls » 02 מאי 2021, 18:12

כשלמדנו בונה בכולל התקשיתי בזה ויצא לי כך, הרי עשיית אוהל היא תולדה של בונה כמבואר ברמב"ם ועוד, ויש מצבים שבתולדה יש מה שאין באב, ובאב שהוא בונה אה"נ אם הוא אינו מחובר לקרקע אין חיוב אבל בתולדה שהיא עשיית אוהל אין דין שיהיה מחובר לקרקע רק שיהיה תפוס חזק ובכובד ולא יהיה על דעת לפרקו אלא לאחר זמן מרובה.
ולצדיק שכתב שיש בונה גם בשידה תיבה וכו' אע"פ שאין מחובר לקרקע שם זה בגלל שכל מה שהוא 40 סאה דינו כקרקע ממש ובאמת בבונה לא יתכן בלי שיהיה מחובר לקרקע.

לגבי האדנים שדינם כקרקע הסתפקנו בכולל אם זה מצד שהם כבדים מאוד וכמחוברים לקרקע דמי, או שמא הביאור הוא אחרת, ואם הביאור הוא משום כך אז מה יהיה הדין להניח גג קבע על קרוואן שמונח על הקרקע אבל לא מחובר אליה אבל מחמת כובדו הוא לא זז. יל"ע


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 18:21

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 18:11
שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 18:04
שם מיירי באהל בנין (גדול), כמו כילה, ראה פרק תולין קלח ע"א-ב.
כמדומה שהמ''ב לא מזכיר גדול אלא רק שעשאו להרבה ימים ובזה נחשב אהל קבוע
דבר נוסף גם אם הוא גדול עדיין אין הוא מחובר לקרקע ומה יעזור שהוא גדול
גדול הוא כקבוע בקרקע ממש, כמו בנין בלמעלה ממ' סאה. וע"ז מיירי הגמ' והרמב"ם.
וזהו האדנים. שהמשכן כמחובר לקרקע.


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 18:23

nls כתב:
02 מאי 2021, 18:12
כשלמדנו בונה בכולל התקשיתי בזה ויצא לי כך, הרי עשיית אוהל היא תולדה של בונה כמבואר ברמב"ם ועוד, ויש מצבים שבתולדה יש מה שאין באב, ובאב שהוא בונה אה"נ אם הוא אינו מחובר לקרקע אין חיוב אבל בתולדה שהיא עשיית אוהל אין דין שיהיה מחובר לקרקע רק שיהיה תפוס חזק ובכובד ולא יהיה על דעת לפרקו אלא לאחר זמן מרובה.
ולצדיק שכתב שיש בונה גם בשידה תיבה וכו' אע"פ שאין מחובר לקרקע שם זה בגלל שכל מה שהוא 40 סאה דינו כקרקע ממש ובאמת בבונה לא יתכן בלי שיהיה מחובר לקרקע.

לגבי האדנים שדינם כקרקע הסתפקנו בכולל אם זה מצד שהם כבדים מאוד וכמחוברים לקרקע דמי, או שמא הביאור הוא אחרת, ואם הביאור הוא משום כך אז מה יהיה הדין להניח גג קבע על קרוואן שמונח על הקרקע אבל לא מחובר אליה אבל מחמת כובדו הוא לא זז. יל"ע
האדנים סתם ציפוי ולא היו כבדים, וגם למ"ד שלא מחוברים לקרקע מלמטה, ודאי אינם כלום, אלא הכוונה שבמקום האדנים נוגע בקרקע ואינו תלוש (מחמת כובדו).


nls
הודעות: 142
הצטרף: 27 נובמבר 2020, 11:52
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי nls » 02 מאי 2021, 18:27

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 18:23
nls כתב:
02 מאי 2021, 18:12
כשלמדנו בונה בכולל התקשיתי בזה ויצא לי כך, הרי עשיית אוהל היא תולדה של בונה כמבואר ברמב"ם ועוד, ויש מצבים שבתולדה יש מה שאין באב, ובאב שהוא בונה אה"נ אם הוא אינו מחובר לקרקע אין חיוב אבל בתולדה שהיא עשיית אוהל אין דין שיהיה מחובר לקרקע רק שיהיה תפוס חזק ובכובד ולא יהיה על דעת לפרקו אלא לאחר זמן מרובה.
ולצדיק שכתב שיש בונה גם בשידה תיבה וכו' אע"פ שאין מחובר לקרקע שם זה בגלל שכל מה שהוא 40 סאה דינו כקרקע ממש ובאמת בבונה לא יתכן בלי שיהיה מחובר לקרקע.

לגבי האדנים שדינם כקרקע הסתפקנו בכולל אם זה מצד שהם כבדים מאוד וכמחוברים לקרקע דמי, או שמא הביאור הוא אחרת, ואם הביאור הוא משום כך אז מה יהיה הדין להניח גג קבע על קרוואן שמונח על הקרקע אבל לא מחובר אליה אבל מחמת כובדו הוא לא זז. יל"ע
האדנים סתם ציפוי ולא היו כבדים, וגם למ"ד שלא מחוברים לקרקע מלמטה, ודאי אינם כלום, אלא הכוונה שבמקום האדנים נוגע בקרקע ואינו תלוש (מחמת כובדו).

מעולה, אז ברור לנו שקרוואן הוא בכלל בונה גם אילולי היה מכיל 40 סאה יישר כח


שאר לעמו
הודעות: 4548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי שאר לעמו » 02 מאי 2021, 18:27

אם אינו מכיל מ' סאה, כנראה שהוא נחשב כמיטלטל, אא"כ באמת מחובר לקרקע.

אבל כספת אף פחות ממ' סאה לכאו' הרי היא כמחוברת, אבל הרי הירו' מבאר שהאדנים מחוברים, ולא כובד המשכן, אלא עצם זה שהוא יושב על הקרקע. אך אולי הכל עולה לכוונה אחת.


תלמיד נאמן
הודעות: 1201
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 02 מאי 2021, 18:33

אור זורח כתב:
02 מאי 2021, 17:31
הנה מלאכת בונה הוא רק במחובר לקרקע כמו שמבאר הירושלמי
דהיינו שהירושלמי הקשה איך למדו מלאכת בונה ממלאכת המשכן
הרי המשכן לא היה מחובר לקרקע ולפי זה מלאכת בונה גם בכלים והרי אין בנין בכלים 
ותירץ שהאדנים נחשבים כקרקע. 
וקשה אם כן מדוע העושה אהל ארעי בשבת חייב הרי אין זה מחובר לקרקע.
מאי שנא מהנדבך העליון של הכותל שאינו מחובר ע"י טיט, וחייב כיון שדרך בנייה בכך.

ולהרמב"ם דאוהל הוא תולדה ניחא טפי, ויותר יש להקשות (אם קשיא) להיראים דאוהל הוי אב.


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 03 מאי 2021, 16:24

שאר לעמו כתב:
02 מאי 2021, 18:21
גדול הוא כקבוע בקרקע ממש, כמו בנין בלמעלה ממ' סאה. וע"ז מיירי הגמ' והרמב"ם.
וזהו האדנים. שהמשכן כמחובר לקרקע.
היכן הוזכר גדול
לכאורה הוזכר רק אהל קבוע וכן אהל ארעי ובשעה''צ הנ''ל מבואר שאם עשאו לכמה ימים הוא אהל קבוע וחייב חטאת


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 03 מאי 2021, 16:26

תלמיד נאמן כתב:
02 מאי 2021, 18:33
מאי שנא מהנדבך העליון של הכותל שאינו מחובר ע"י טיט, וחייב כיון שדרך בנייה בכך.
לכאורה אמרתם בעצמכם את התירוץ כיון שדרך בנייה בכך אבל אין דרך לבנות בנין בלי לחברו בקרקע כלל וכלל


תלמיד נאמן
הודעות: 1201
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 03 מאי 2021, 16:30

אור זורח כתב:
03 מאי 2021, 16:26
תלמיד נאמן כתב:
02 מאי 2021, 18:33
מאי שנא מהנדבך העליון של הכותל שאינו מחובר ע"י טיט, וחייב כיון שדרך בנייה בכך.
לכאורה אמרתם בעצמכם את התירוץ כיון שדרך בנייה בכך אבל אין דרך לבנות בנין בלי לחברו בקרקע כלל וכלל
מאן יימר שאוהל אין דרכו בכך ?


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 03 מאי 2021, 16:34

תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:30
מאן יימר שאוהל אין דרכו בכך ?
כמו שברור שאם בני אדם יתחילו לבנות היום בניינים בלי לחברם בקרקע פשיטא שלא יהא חייב משום בונה כי אזלינן בתר מלאכת המשכן


תלמיד נאמן
הודעות: 1201
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 03 מאי 2021, 16:36

אור זורח כתב:
03 מאי 2021, 16:34
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:30
מאן יימר שאוהל אין דרכו בכך ?
כמו שברור שאם בני אדם יתחילו לבנות היום בניינים בלי לחברם בקרקע פשיטא שלא יהא חייב משום בונה כי אזלינן בתר מלאכת המשכן

מאי שנא מהנדבך העליון ? אולי אתם צודקים אבל צריך הכרעה בזה או ראיה.


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 03 מאי 2021, 16:42

תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:36
מאי שנא מהנדבך העליון ? אולי אתם צודקים אבל צריך הכרעה בזה או ראיה.
אני חושב שהמוציא מחבירו עליו הראיה
דהיינו
כיון שברור שצריך שיהא מחובר לקרקע מאדנים
ומצאנו הנדבך העליון שלא צריך משום שכך הדרך
ממילא אין לנו ראיה אלא להפקיע הנדבך העליון שכך הדרך
אבל הנדבך התחתון אין לנו ראיה להפקיעו מדין בונה
לכן כל זמן שאין ראיה שסברת דרך שייך גם בנדבך התחתון הרי הוא חייב עד שיביא ראיה שפטור


דבר נוסף אם נימא שגם בנדבך התחתון שייך סברא זו מדוע לא הוזכר זה בגמרא חידוש יותר גדול בהרבה
דבר שלישי לפי זה כל דין קרקע נפל בבירא כי אין זה דין של מחובר בקרקע אלא דין של דרך ושל אין דרך


תלמיד נאמן
הודעות: 1201
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 03 מאי 2021, 22:35

אור זורח כתב:
03 מאי 2021, 16:42
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:36
מאי שנא מהנדבך העליון ? אולי אתם צודקים אבל צריך הכרעה בזה או ראיה.
אני חושב שהמוציא מחבירו עליו הראיה
דהיינו
כיון שברור שצריך שיהא מחובר לקרקע מאדנים
ומצאנו הנדבך העליון שלא צריך משום שכך הדרך
ממילא אין לנו ראיה אלא להפקיע הנדבך העליון שכך הדרך
אבל הנדבך התחתון אין לנו ראיה להפקיעו מדין בונה
לכן כל זמן שאין ראיה שסברת דרך שייך גם בנדבך התחתון הרי הוא חייב עד שיביא ראיה שפטור


דבר נוסף אם נימא שגם בנדבך התחתון שייך סברא זו מדוע לא הוזכר זה בגמרא חידוש יותר גדול בהרבה
דבר שלישי לפי זה כל דין קרקע נפל בבירא כי אין זה דין של מחובר בקרקע אלא דין של דרך ושל אין דרך
אני לא בסוגיא, האם הנדבך התחתון מחובר לקרקע ע"י טיט ?


פותח הנושא
אור זורח
הודעות: 2281
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1557 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי אור זורח » 04 מאי 2021, 12:20

תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 22:35
אני לא בסוגיא, האם הנדבך התחתון מחובר לקרקע ע"י טיט ?
לכאורה כן


כי הם חיינו
הודעות: 475
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיה במלאכת בונה

שליחה על ידי כי הם חיינו » 04 מאי 2021, 12:28

מה מוגדר מחובר לקרקע עמודי הבנין יתכן שאינם דבוקים בקרקע אלא שמחמת כובדם א"א להוציאם מהקרקע,
ולכוארה ה"ה קרווואן שמחמת כבדו א"א להזיזו, ומסתבר שסגי בהכי שאין דרך להזיזו,

כלי שיש בו 40 סאה הוא מחלוקת ראשונים אם הרי הוא כרקע ושייך בו בנין או שהוא ככלי לגבי זה שאין בנין וסתירה בכלים,

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים