מה לא מיושב?יעקב ר אמר:כל מהותו לצורך פיקוח נפש.
ועדיין צריך יישוב.
יישר כח על הרעיוןיעקב ר אמר:כל מהותו לצורך פיקוח נפש.
ועדיין צריך יישוב.
כמו שידוע בודאי למעכ"ת נ"י יש נידון גדול בפוסקים לגבי טלטול סכין המילה, לפני ואחרי המילה, והכל מדובר סביב אותו שבת שיש לו ברית מילה.אור זורח אמר:יישר כח על הרעיוןיעקב ר אמר:כל מהותו לצורך פיקוח נפש.
ועדיין צריך יישוב.
אך יש לעיין שהרי סכין של מילה הוא מוקצה אע"פ שכל מהותו למצוה המותרת בשבת
ואם נימא מוקצה מחמת חסרון כיס שאני גם כלי נשק כזה
ידידנו הרב @יעקב ר שליט''איושב אוהלים אמר:מה לא מיושב?
זכיתם לכוון לדברי הגרשז''א זצ''ליושב אוהלים אמר:כנלענ"ד לפרש את דברי הגרשז"א זצ"ל.
באופן שאין לו צורך כגון שיש שומר תורן ואין צריך עוד שומרהצעיר שבחבורה אמר:מילה אסורה בשבת כשהיא לא בזמנה, אימתי השימוש בכלי נשר אסור בשבת?
כנראה החולקים סוברים שעיקר הכלי נשק נעשה הוא למלאכה אסורהאור זורח אמר:יושב אוהלים כתב:
כנלענ"ד לפרש את דברי הגרשז"א זצ"ל.
זכיתם לכוון לדברי הגרשז''א זצ''ל
וראיתי מציינים שרוב הפוסקים חולקים על זה [לא ידוע לי מי]
אור זורח אמר:באופן שאין לו צורך כגון שיש שומר תורן ואין צריך עוד שומרהצעיר שבחבורה אמר:מילה אסורה בשבת כשהיא לא בזמנה, אימתי השימוש בכלי נשר אסור בשבת?
כוונתי היתה בדוגמא כזאתיושב אוהלים אמר:ילמדנו רבנו, מי גילה לך חידוש זה שאם א' שומר תחילה, ובא אחר ושמר לידו, הולכים לפי הראשון, ורק הוא נקרא שומר בפיקוח נפש ולא השני, ואם הגיע ערבי לגבול, והשני ירה בו לפני שהראשון הספיק לירות בו, וכי הוא הרג מישהו בלי היתר של פיקוח נפש כיון שכבר היה שם שומר אחר תורן??
אבל גם היום יש צורך בשמירה, וז מה שהסברתי מקודם, שהמציאות של כלי נשק זה כל כולו כלי של פיקוח נפש, ולא רק בזמן מסויימת, או במשמרת מסויימת, או אם זה תורנות שלך או לא תורנות שלך, זה הגדרה על מציאות הצורך לכזה כלי.אור זורח אמר:ושמעון בודק את הכלי נשק שלו בבית כעת והוא לא במצב של שמירה כלל כלל
אין לי קושיה על הסברא שאמרתם.יושב אוהלים אמר:אבל גם היום יש צורך בשמירה, וז מה שהסברתי מקודם, שהמציאות של כלי נשק זה כל כולו כלי של פיקוח נפש, ולא רק בזמן מסויימת, או במשמרת מסויימת, או אם זה תורנות שלך או לא תורנות שלך, זה הגדרה על מציאות הצורך לכזה כלי.
אבל לא לזה הוא מיועד, הוא מיועד בכדי להשתמש בו כשנצרך, וכשנצרך הרי זה פיקוח נפש, ונמצא שאין מלאכתו לאיסור, שכן אינו מיועד אלא למלאכת היתר - פיקוח נפש.אור זורח אמר:אין לי קושיה על הסברא שאמרתם.יושב אוהלים אמר:אבל גם היום יש צורך בשמירה, וז מה שהסברתי מקודם, שהמציאות של כלי נשק זה כל כולו כלי של פיקוח נפש, ולא רק בזמן מסויימת, או במשמרת מסויימת, או אם זה תורנות שלך או לא תורנות שלך, זה הגדרה על מציאות הצורך לכזה כלי.
אלא רק באתי להסביר מה ששאל כאן ידידנו הרב הצעיר שבחבורה על מה שכתבתי לו על תירוצו וחזר ואמר ששאני מילה שבשבת שאין מילה אסור ועל זה עניתי שוב שגם כלי נשק באופן שאין צריך אותו יש לאסור אלא הטעם הוא כמו שכתבתם שכל הזמן יש לו שימוש ואין דומה לסכין של מילה בזה.
יושב אוהלים אמר:ואתן דוגמא, יש דברים מסויימים שתלויים במצב ספציפי להדיר אותם, לדוגמא עצמות של בשר במקום שיש בעלי חיים שאוכלים עצמות אינם מוקצים בשבת, ובמקום שאין בעלי חיים כאלה הם מוקצים, אבל יש דברים שעצם הגדרתם הם להיתר, וכמו כלי העשוי להחזיק את השקית של החלב, וכי אם נמצא מישהו במקום שאין לו חלב ולא יכול להשיג חלב יהפך הכלי למוקצה? בודאי שלו, כי כל כולו של הכלי הזה הוא מוגדר ככלי שמשתמשים בו להחזיק חלב, וכמו כן כל כולו של כלי נשק הוא עשוי בשביל להציל את האדם ממי שבא להורגו, וא"כ זה כלי שמלאכתו להיתר לגמרי, גם כשאין מי שבא עכשיו להורגו, וגם כשאינו היום בתורנות שמירה וכנ"ל.
הצעיר שבחבורה אמר:הצעיר שבחבורה אמר:הוא מיועד בכדי להשתמש בו כשנצרך, וכשנצרך הרי זה פיקוח נפש
שו"ר שקדמני בזה הרב @יושב אוהלים לבאר בטוטו"ד וייש"כ ושכמ"ה.
סכין של מילה, מיועד גם למילה שלא בזמנה שאינה דוחה את השבת, משא"כ בזה. הנלע"ד כתבתי.יושב אוהלים אמר:וכי סכין של מילה אינו מיועד להשתמש בו כשנצרך? ולמה כשאינו נצרך בשבת זו כלל זה מוקצה לכו"ע.הצעיר שבחבורה אמר:שו"ר שקדמני בזה הרב @יושב אוהלים לבאר בטוטו"ד וייש"כ ושכמ"ה.הצעיר שבחבורה אמר:הוא מיועד בכדי להשתמש בו כשנצרך, וכשנצרך הרי זה פיקוח נפש
אני הוספתי עוד פרט, שזה נראה לי מה שהתכוון הגרשז"א, שנשק בעצמותו הוא כלי להגנה, ולא רק בעת ובשעה שבאים להורגו, וכל הזמן וכל עת יש לו שימוש זה.
וכי כלי שעושים עמו גם מלאכות אסורות, מוקצה בשבת??הצעיר שבחבורה אמר:סכין של מילה, מיועד גם למילה שלא בזמנה שאינה דוחה את השבת
כלי שמלאכתו "אסורה" אלא שהותרה במקום מסויים!יושב אוהלים אמר:וכי כלי שעושים עמו גם מלאכות אסורות, מוקצה בשבת??הצעיר שבחבורה אמר:סכין של מילה, מיועד גם למילה שלא בזמנה שאינה דוחה את השבת
זהו החילוק שחילקתי, אבל צריכים את התוספת הזאת שזה הגדרה בשם מלאכת הכלי, וזה לא מספיק שזה מיוד לזה או לזה בלבד, שהרי א"כ גם סכין של מילה היתה מותרת לעולם.הצעיר שבחבורה אמר:לי שמלאכתו "אסורה" אלא שהותרה במקום מסויים!
משא"כ כלי שאף שמלאכתו "אסורה" מעיקרא דדינא, מ"מ לעולם היא מותרת.
על זה שאלתי מאי שנא מסכין של מילה שעשוי רק לזמן שיש מילה בחול ובשבת וכן נשק עשוי לפקוח נפש בחול ובשבת ולפי דבריכם קשה מאוד מדוע ולמה סכין של מילה הוי מוקצההצעיר שבחבורה אמר:אבל לא לזה הוא מיועד, הוא מיועד בכדי להשתמש בו כשנצרך, וכשנצרך הרי זה פיקוח נפש, ונמצא שאין מלאכתו לאיסור, שכן אינו מיועד אלא למלאכת היתר - פיקוח נפש.
לא הבנתי שותא דמריושב אוהלים אמר:זהו החילוק שחילקתי, אבל צריכים את התוספת הזאת שזה הגדרה בשם מלאכת הכלי, וזה לא מספיק שזה מיוד לזה או לזה בלבד, שהרי א"כ גם סכין של מילה היתה מותרת לעולם.
אור זורח אמר:על זה שאלתי מאי שנא מסכין של מילה שעשוי רק לזמן שיש מילה בחול ובשבת וכן נשק עשוי לפקוח נפש בחול ובשבת ולפי דבריכם קשה מאוד מדוע ולמה סכין של מילה הוי מוקצההצעיר שבחבורה אמר:אבל לא לזה הוא מיועד, הוא מיועד בכדי להשתמש בו כשנצרך, וכשנצרך הרי זה פיקוח נפש, ונמצא שאין מלאכתו לאיסור, שכן אינו מיועד אלא למלאכת היתר - פיקוח נפש.
הצעיר שבחבורה אמר:סכין של מילה, מיועד גם למילה שלא בזמנה שאינה דוחה את השבת, משא"כ בזה. הנלע"ד כתבתי.יושב אוהלים אמר:וכי סכין של מילה אינו מיועד להשתמש בו כשנצרך? ולמה כשאינו נצרך בשבת זו כלל זה מוקצה לכו"ע.
אני הוספתי עוד פרט, שזה נראה לי מה שהתכוון הגרשז"א, שנשק בעצמותו הוא כלי להגנה, ולא רק בעת ובשעה שבאים להורגו, וכל הזמן וכל עת יש לו שימוש זה.
הצעיר שבחבורה אמר:כלי שמלאכתו "אסורה" אלא שהותרה במקום מסויים!יושב אוהלים אמר:וכי כלי שעושים עמו גם מלאכות אסורות, מוקצה בשבת??
משא"כ כלי שאף שמלאכתו "אסורה" מעיקרא דדינא, מ"מ לעולם היא מותרת.
האם קשה לך עדיין ומה קשה לךהצעיר שבחבורה אמר:הצעיר שבחבורה כתב: ↑
לי? לא קשה מאומה.אור זורח אמר:האם קשה לך עדיין ומה קשה לךהצעיר שבחבורה אמר:הצעיר שבחבורה כתב: ↑
גם נשק עשוי למקומות שאין פקוח נפש כלל וכלל כגון לתפוס את הגנב לירות ברגליו או אפי' את הרוצח שבורח יורים בו אע''פ שאין בזה שום היתר של פיקוח נפש כי עכשיו לא נשקפת סכנה כלל כללהצעיר שבחבורה אמר:לי? לא קשה מאומה.
רק הבאתי מה שביארתי בחילוק בין סכין של מילה לנידון דידן.
וזה מותר? (בימות החול)אור זורח אמר:גם נשק עשוי למקומות שאין פקוח נפש כלל וכלל כגון לתפוס את הגנב לירות ברגליו או אפי' את הרוצח שבורח יורים בו אע''פ שאין בזה שום היתר של פיקוח נפש כי עכשיו לא נשקפת סכנה כלל כללהצעיר שבחבורה אמר:לי? לא קשה מאומה.
רק הבאתי מה שביארתי בחילוק בין סכין של מילה לנידון דידן.
למה לא??מה זה שונה מסטירת לחי לגנב עד שיזוב זוב דמו דם רב כדי שיחזיר את הגניבההצעיר שבחבורה אמר:וזה מותר? (בימות החול)
מלתא דפשיטא ליה למר מספקא לדידי.אור זורח אמר:למה לא??מה זה שונה מסטירת לחי לגנב עד שיזוב זוב דמו דם רב כדי שיחזיר את הגניבההצעיר שבחבורה אמר:וזה מותר? (בימות החול)
וגם אם נימא שיש לדון בזה מכל מקום גנב עכו''ם ודאי מותר