טלטול מגבת בשבת והמסתעף

נדיב לב

משתמש ותיק
ראוי לפתוח אשכול נכבד לדיון שהתפתח כנושא משני באשכול של הקצין, וכך נאה ויאה לייחד אשכול לדיון הרציני. אם החסרתי תגובה שרלוונטית לאשכול שכאן, אפשר להוסיף או להודיעני.
ראוי לצטט רק את שם בעל ההודעה המקורית ולהשמיט את שמי. תודה.

פינחס רוזנצוויג אמר:
ראיתי בשכונה אברך שנוהג בהכל במנהג החזו"א בהידור רב,
הוא לעולם לא ישתמש חלילה בחשמל, ולא יקרא קר"ש לפני חלוף 40 דק' משקיעת החמה
קל וחומר שאינו טלטל לא שעון יד ולא מגבת חלילה.

והנה ראיתיהו בצאת השבת 20 דק' אחרי שקיעת החמה נושא שקית זבל לפח האשפה.
אברך אחר ניגש ושאל אותו למה הוא מטלטל בשבת והוא לא ענה.

רק אחר כך שמתי לב שאלמנה בבנין יצאה לזרוק את הזבל, והוא נטלו מידה להשליך לפח.

חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
 ולא מגבת חלילה.

החזו"א מחמיר בלבישת מגבת כצעיף או אבנט וכד'?

פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
 ולא מגבת חלילה.

החזו"א מחמיר בלבישת מגבת כצעיף או אבנט וכד'?
אני לא יודע, אני רק רואה אותו לפעמים בשבת בבוקר (כשאני מגיע הוא יוצא) בלא שום מגבת, אני לא שאלתי אותו על כך.
 

שמש מרפא אמר:
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
 ולא מגבת חלילה.

החזו"א מחמיר בלבישת מגבת כצעיף או אבנט וכד'?

יש מי שמקל?
זה לא דרך מלבוש, ואף לא אצולי צער.
ומשנה שלמה שנינו, המוציא טלית מקופלת על כתיפיו חייב, וכ"ש הכא.

חייל של הרבי אמר:
שמש מרפא אמר:
חייל של הרבי אמר:
החזו"א מחמיר בלבישת מגבת כצעיף או אבנט וכד'?

יש מי שמקל?


ודאי. עיין שש"כ פרק יח סעיף מח גבי ממחטה. ופוק חזי שאנ"ש יר"ש נוהגים כך אף ברה"ר גמורה (למשל בניו יורק).

לגוף הטיעונים לא הבנתי דבריך. הרי זהו כן דרך מלבוש, לכרוך בד סביב הצוואר, או סביב המתניים (ואף סביב פתח השרוול להדקו במקום חפת, ראה בשש"כ הנ"ל). ומהי ההשוואה לטלית מקופלת שאינה לבוש כלל?
 

שמש מרפא אמר:
חייל של הרבי אמר:
לגוף הטיעונים לא הבנתי דבריך. הרי זהו כן דרך מלבוש, לכרוך בד סביב הצוואר, או סביב המתניים (ואף סביב פתח השרוול להדקו במקום חפת, ראה בשש"כ הנ"ל). ומהי ההשוואה לטלית מקופלת שאינה לבוש כלל?
הראייה מטלית מקופלת זה שאע"פ שטכנית זה כרוך על הכתפיים, כיוון שה"דרך" שבה הוא מטלטל היא דרך טלטול, דהא מקופלת היא. ה"נ שכורכים בד סביב המתניים ה"דרך" היא דרך מלבוש.
במקום חפת אינו עניין לכאן, דהא הוא משמש לבגד וטפל לו.
וביותר, דרך מלבוש לבד לא מועיל. כל אצולי טינוף משאוי הוא, ואף שהוא דרך לבישה. והיינו, דשאין לזה צורך לגוף האדם חשיב טלטול.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
זה קצת סוטה מעיקר הנושא של האשכול,
אך אני מכיר ת"ח החושש לחיוב ציצית בנשיאת המגבת דרך מלבוש,
ולכן הוא מעגל קרן במגבת שהוא לוקח בשבת למקוה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
חייל של הרבי אמר:
לגוף הטיעונים לא הבנתי דבריך. הרי זהו כן דרך מלבוש, לכרוך בד סביב הצוואר, או סביב המתניים (ואף סביב פתח השרוול להדקו במקום חפת, ראה בשש"כ הנ"ל). ומהי ההשוואה לטלית מקופלת שאינה לבוש כלל?
הראייה מטלית מקופלת זה שאע"פ שטכנית זה כרוך על הכתפיים, כיוון שה"דרך" שבה הוא מטלטל היא דרך טלטול, דהא מקופלת היא. ה"נ שכורכים בד סביב המתניים ה"דרך" היא דרך מלבוש.
במקום חפת אינו עניין לכאן, דהא הוא משמש לבגד וטפל לו.
וביותר, דרך מלבוש לבד לא מועיל. כל אצולי טינוף משאוי הוא, ואף שהוא דרך לבישה. והיינו, דשאין לזה צורך לגוף האדם חשיב טלטול.

דרך מלבוש גמור שרי אף לאצולי טינוף. שו"ע סי' שא סי"ד.

אך לגוף הענין ודאי מסתבר ככת"ר (ועי' מ"ב סקקכ"ז בחילוק בין סודר לטלית).
 
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
החזו"א סבר שלא על הצואר יעוי' בספר מנהגי ותיקין מהרד פרנקל הזכור לטוב
 
חלק עליון תַחתִית