יש איפשהו סיכום מחלוקות שש''כ וארחות שבת?

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
לדעתי זה דווקא יכול להיות מעניין.
בעולם התורה יהיה לזה הרבה ביקוש.
למרות שיש בזה הרבה קטנות מוחין וירידת הדורות...
לא ראוי לעשות כן כי זה מחלוקות זמניות עד שיבואו האריות של הדור הבא ויכריעו ביניהם.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
האם יש דבר כזה, או האם יש ביקוש לדבר כזה?

ביקוש עד כדי להיות מוכן לקנות ולשלם ווייס איך נישט, אבל יהיה די מעניין לעבור עליו.
בעצם אפשר לקחת את ההשגות של הגר"ד לנדו על שש"כ, וזה יהיה התשתית פחות או יותר.
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בחור אמר:
אם הרב שלך הוא ר' שלמה זלמן הלך כמותו ואם הרב אלישיב נלך כמותו.
ואם שניהם לא הרבנים שלי?
אז בדאורייתא הלך אחר המחמיר ובדרבנן אחר המיקל?
ובכלל מה המקור שאפשר ללכת אחרי רב בין לחומרא בין לקולא?
זה חזו"א, אבל לא נמצא לפניו בפוסקים כן
 

חימקו

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
בחור אמר:
אם הרב שלך הוא ר' שלמה זלמן הלך כמותו ואם הרב אלישיב נלך כמותו.
ואם שניהם לא הרבנים שלי?
אז בדאורייתא הלך אחר המחמיר ובדרבנן אחר המיקל?
ובכלל מה המקור שאפשר ללכת אחרי רב בין לחומרא בין לקולא?
זה חזו"א, אבל לא נמצא לפניו בפוסקים כן
במקומו של רבי אליעזר היו כורתים עצים וכו.. במקומו של רבי יוסי הגלילי היו אוכלים בשר עוף בחלב.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מידות ושיעורי תורה אמר:
האם יש דבר כזה, או האם יש ביקוש לדבר כזה?

אין כ"כ מחלוקות...

הארחות שבת פחות מכריע אלא בעיקר מביא את הדיעות החולקות
בעוד שהשש"כ תמיד מכריע
 
האורחות שבת בהחלט מכריע, אבל בצורה עקיפה, יש מקומות שהוא מביא מחלוקת בסתמא, אבל בהרבה מקומות כותב אסור, ויש מתירים, או עיין הערה שיש מתירין, זאת אומרת הוא תמיד מביא את השיטות, אבל הוא מחליט מהי הדעה העיקרית, ומהי הדעה האחרת. לדוגמא אין לעשות בשבת כך וכך, ויש מי שהתיר.
מצאתי אף מקום אחד שהוא הכריע ע"פ דברי החזו"א, והביא את המשנ"ב בתור י"א.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
בחור אמר:
אם הרב שלך הוא ר' שלמה זלמן הלך כמותו ואם הרב אלישיב נלך כמותו.
ואם שניהם לא הרבנים שלי?
אז בדאורייתא הלך אחר המחמיר ובדרבנן אחר המיקל?
ובכלל מה המקור שאפשר ללכת אחרי רב בין לחומרא בין לקולא?
זה חזו"א, אבל לא נמצא לפניו בפוסקים כן
אז איך אתה מציע שעם ישראל יתנהל בכל עשרות אלפי השאלות שיש בהן דעות שונות מאז חתימת התלמוד - תמיד ישארו השאלות (שמתרבות מדור לדור) בלי שום הכרעה ורק יאמצו את כללי הספקות? לא מסתבר לי שזה מהלך נכון.
 
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
הארחות שבת מסכם את כל המח' ,ובכל מקום שמביא דעת הגרש"ז והגרי"ש הרי לך סיכום.
 

דניאלי

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
בחור אמר:
אם הרב שלך הוא ר' שלמה זלמן הלך כמותו ואם הרב אלישיב נלך כמותו.
ואם שניהם לא הרבנים שלי?
אז בדאורייתא הלך אחר המחמיר ובדרבנן אחר המיקל?
ובכלל מה המקור שאפשר ללכת אחרי רב בין לחומרא בין לקולא?
זה חזו"א, אבל לא נמצא לפניו בפוסקים כן
שצריך ללכת אחרי רב - לא שאפשר.
בהרבה מקומות אין המדובר בספיקא דדינא אמיתי כמו מחלוקת בראשונים אלא בשיקול הדעת של רב לפסוק וע"ז נאמר עשה לך רב והסתלק מן הספק, גם באותו רב עצמו יש נושאים ושאלות שבכל פעם התשובה שונה לפי הנסיבות ולפי שיקול הדעת באותו רגע, ומי שבעצמו ראוי להוראה (אם יש כזה דבר היום) הכי טוב, אבל אם לא אין ברירה אלא לסמוך על מי שכן בשיקול דעתו לפי פרטי המקרה ואיך שהוא רואה את הסוגיא מתוך הבנתו אחרי ידיעתו בכל חלקי התורה...
 

צדיקוש

משתמש ותיק
יש"כ להרב בשלמא שליט"א שהפנה לעיין בקונטרס בירור דברים

קטונתי עד למאוד, הרבה פחות מה שחושבים כאן, אבל הערה קטנה, כמדומה שלפי הסגנון והנוסח
קשה ליחסו למרנא הגרד"ל, אשר סגנונו מוכר וידוע.
ואולי אני טועה. 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
האם יש דבר כזה, או האם יש ביקוש לדבר כזה?
זה כלספר אורחות שבת

מביא את השש"כ ומביא את החולקים

בדרך כלל הוא גם לא מכריע ביניהם
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
צדיקוש אמר:
יש"כ להרב בשלמא שליט"א שהפנה לעיין בקונטרס בירור דברים

קטונתי עד למאוד, הרבה פחות מה שחושבים כאן, אבל הערה קטנה, כמדומה שלפי הסגנון והנוסח
קשה ליחסו למרנא הגרד"ל, אשר סגנונו מוכר וידוע.
ואולי אני טועה. 
כמובן שאיני לוקח אחריות אישית על יחוס הקונטרס להגר"ד
(גם אותי הנוסח הנוקב שם התמיה)
מי שיודע דברים ברורים בנידון לחיוב ולשלילה יבוא ויאמר.
(באוצרות התורה אכן מיחסים אותו לגר"ד, ולמרבה הפלא באוצה"ח חש"מ בביוגרפיה, בעוד שאין לי ספק שהספרנים שם כמו רב"ד יודעים היטב מי המחבר ואולי מפני כבוד א' הסתר דבר)
 
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
צדיקוש אמר:
קטונתי עד למאוד, הרבה פחות מה שחושבים כאן, אבל הערה קטנה, כמדומה שלפי הסגנון והנוסח
קשה ליחסו למרנא הגרד"ל, אשר סגנונו מוכר וידוע.
ואולי אני טועה.
בשלמא אמר:
כמובן שאיני לוקח אחריות אישית על יחוס הקונטרס להגר"ד
(גם אותי הנוסח הנוקב שם התמיה)
מי שיודע דברים ברורים בנידון לחיוב ולשלילה יבוא ויאמר.
מקובל שהוא להגרד"ל מאז צאתו לאור עולם.
ולא נשמע בזה ערער מעולם.
לא ידעתי מה הוקשה לכם. הנוסח הנוקב מאד מתאים, בפרט בנושא זה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
צדיקוש אמר:
קטונתי עד למאוד, הרבה פחות מה שחושבים כאן, אבל הערה קטנה, כמדומה שלפי הסגנון והנוסח
קשה ליחסו למרנא הגרד"ל, אשר סגנונו מוכר וידוע.
ואולי אני טועה.
בשלמא אמר:
כמובן שאיני לוקח אחריות אישית על יחוס הקונטרס להגר"ד
(גם אותי הנוסח הנוקב שם התמיה)
מי שיודע דברים ברורים בנידון לחיוב ולשלילה יבוא ויאמר.
מקובל שהוא להגרד"ל מאז צאתו לאור עולם.
ולא נשמע בזה ערער מעולם.
לא ידעתי מה הוקשה לכם. הנוסח הנוקב מאד מתאים, בפרט בנושא זה.
כתבתי את הידוע לי שהוא להגרד"ל, ולא באתי לערער.
הערתי רק שהנוסח שם נוקב ביותר (ממבט לאחור), אישית אני מכיר טוב יותר את סגנון שיעוריו, ופחות את סגנונו הפולמוסי, שאת זה אמורים להכיר טוב רק תלמידיו הקרובים (בפולמוס נוסף אני מכיר רק את המכתב המפו' לרב ש"ך).
טוב שהעמדת את הדברים על דיוקם.
 
 
אם איני טועה כבר הוזכר בפורום קונטרס הנז' של הגרד"ל שליט"א, ויש הגהות כת"י של הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א שמשיג ומעיר על דברי הגרד"ל הנ"ל, וכיום כמדומה מסתובב בעולם סריקה של זה.
 

ברל

משתמש ותיק
כשהארחות שבת יצא אמר לי מורי ורבי שהיה גאון עולם למי שהכירו הגאון ר' ברוך וייס חתן של ר' שלמה פישר (למעשה מי שכתב חלקים נרחבים בשבוע יצחק של הרב דרזי) שהשש"כ ספר יותר חזק (ומוסמך יותר הלכתית) כיון שעבר ניפוי אחרי ניפוי מאז שיצא. בכל מקרה אז טען שת"ח צריך לדעת את ההכרעה וזה מעין עזרא ראשונה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
מה המקור שאפשר ללכת אחרי רב בין לחומרא בין לקולא?
שכך נהגו מאז ומעולם (ובימינו, כשנתבלבל העולם ונעקרו עיירות ממקומן - אחר מנהג ופסיקת רב קהלתו ילך בכל דבר).
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש אמת אמר:
אז איך אתה מציע שעם ישראל יתנהל בכל עשרות אלפי השאלות שיש בהן דעות שונות מאז חתימת התלמוד - תמיד ישארו השאלות (שמתרבות מדור לדור) בלי שום הכרעה ורק יאמצו את כללי הספקות? לא מסתבר לי שזה מהלך נכון.
זה נשמע שיש לך רעיון טוב יותר?
מאז חתימת התלמוד, כתבו הראשונים שכך פוסקים בספיקות בדאו' הלך אחר המחמיר.
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
לעצמו נברא אמר:
הארחות שבת מסכם את כל המח' ,ובכל מקום שמביא דעת הגרש"ז והגרי"ש הרי לך סיכום.
יש המון פעמים שהוא החליט להתעלם מדברי השש''כ, או שלגמרי הבין את הסוגיא אחרת וניגש אליה באופן שונה, ובמקומות אלו לא טרח לציין.
 
חלק עליון תַחתִית