חידושי תורה בשבת קודש


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידושי תורה בשבת קודש

שליחה על ידי רוצה לדעת » 21 ינואר 2019, 23:57

בנו"כ על השו"ע או"ח סי' ר"צ הביאו מהזוה"ק שבמוצ"ש כאשר הנשמה חוזרת למקומה הקב"ה שואלה מה חדשת בשבת, וכ' שלכן מי שלא מחדש חידושים בשבת שעכ"פ ילמוד דבר חדש שלא למד עד עתה, עיי"ש. ויעוי' בשל"ה מס' שבת פ' נר מצוה אות נ"ג: וחס ושלום אין הפירוש שיבלו כל היום בתענוג, רק ימשכו בתענוג יותר משאר הימים, אבל חלילה לפרוש מן התורה, וכולי עלמא מודים בשבת נתנה תורה. ואדרבה חייב אדם לראות בכל שבת ושבת לחדש חידושי התורה כמו שאמרו בזוהר (ח"ג קעג, א) שבמוצאי שבת בחזרת נשמה יתירה למקומה שואל אותה הקדוש ברוך הוא מה חידוש היה מחדש בתורה, עכ"ל.
[ויש לרמז על זה הא דאיתא בתד"א רבה פ"א על מעלת לימוד תורה בשבת וז"ל: מכאן אמרו ישכים אדם וישנה בשבת וכו' לפי שאין לו להקב"ה מנוחה אלא עם עושי תורה בלבד, עכ"ל. והנה הנצי"ב בפר' אחרי מת עה"פ (ויקרא י"ח, ה): "ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" פירש הלשון הנאמר על תורה "לעשות" שהמכוון הוא "לחדש חידושי תורה" שע"י החידושים הוא עושה להתורה עצמה, ובי' בזה נוסח התפילה "לשמור ולעשות ולקיים וכו' שלעשות הכוונה לחדש חידושי תורה, עיי"ש. ועפי"ז יש לפרש לשון התד"א הנ"ל שאין מנוחה לקב"ה בשבת אלא עם "עושי תורה" והיינו עם החידושי תורה, וכנ"ל שבשב"ק יש ענין מיוחד לחדש חידושי תורה.]
ונראה שהכח לחדש חדושים בתורה בשבת, הוא כמש"כ באבן עזרא פר' בראשית (ב, ג) עה"פ: ויברך אלוקים את יום השביעי וז"ל: וביום הזה תתחדש בגופות דמות כח בתולדות ובנשמות כח ההכרח והשכל, עכ"ל. ועיי"ש ברמב"ן וספורנו, והיינו שמכח מה שבשבת "תתחדש בגופות וכו'" הוא הנותן הכח לחדש בתורה, ודו"ק.
וביאור הדברים, עפימש"כ בנפה"ח ש"א פי"ד: ומחשבה היא בחינת הנשמה שהיא המלמדת לאדם דיעה ובינה בתוה"ק לכן עיקר משכנה הוא במוח כלי המחשבה, עכ"ל. ושם בפט"ו כ' שהנשמה "היא הנותנת להאדם בינה יתירה להשכיל השכליות הפנימים הגנוזים בתורה הק'", עכ"ל, עיי"ש בכ"ד. ובשבת שיש נשמה "יתירה" ממנה בא הבינה יתירה להבין ולהשכיל בתוה"ק.
ויתפרש היטב הלשון "נשמה יתירה" ולא אמרו "תוספת" נשמה אלא נשמה "יתירה", ועפימש"כ הגר"א בשה"ש עה"פ (א, ט"ז) "הנך יפה דודי וכו'" ותו"ד: הנך יפה דודי היינו בימי האבות וביציאת מצרים ובמתן תורה, ואח"כ כשעשו את העגל אמרת "ואכלה אותם כרגע" ואעפ"כ חמלה גדולה ויתירה חמלת עלינו היינו שאח"כ חמלת עלינו יותר מכבתחילה שנתת לנו לוחות שניות וציויתנו לעשות משכן שתהיה שוכן בינינו מה שלא היה לנו מקודם וזהו חמלה גדולה ויתירה, את"ד, והובא גם בפי' שיח יצחק באבינו האב הרחמן וכו' עיי"ש. מתבאר שהלשון "יתירה" אינו אותו דבר רק ביותר, אלא כדבר חדש שלא היה מקודם. ונראה שזהו ענין נשמה "יתירה" שבכל שבת ושבת יש "חידוש" בנשמה דבר שלא היה לו לאדם מקודם, וזהו אשר שואלין לאדם במוצש"ק איזה "חידוש בדברי תורה חידש" והיינו שכיון שניתן בו הכח בשבת של נשמה "יתירה" בבחינה זו שלא היה לו מקודם, א"כ יש לו לאדם לחדש בו חידושי תורה, ועי'.


1 היה אברהם
הודעות: 11
הצטרף: 27 מאי 2019, 20:23
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידושי תורה בשבת קודש

שליחה על ידי 1 היה אברהם » 12 יולי 2019, 09:33

בספר יסוד ושורש העבודה (שער ח פרק יב) מחדש:
אשר גם המחדש איזה חידוש בהנהגה טובה לעבודת ה' - אין לך חידוש תורה גדול מזה
yesodveshoresh09.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח