טעות בזמירות שבת ?


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי אמונת אומן » 26 אוקטובר 2019, 22:52

מענין לענין בא''ע
מה ההסבר לנוסח אשכנז בשבת מנחה, באהבה וברצון שבת קדשך, וינוחו בם כל ישראל מקדשי שמך, איך מסתדר הלשון 'בם' על שבת קדשך?

ערכים:


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי zxc » 26 אוקטובר 2019, 23:11

ידידיה כתב:
24 אוקטובר 2019, 20:45
פולני כתב:
24 אוקטובר 2019, 19:22
כן זה שבחורים חסידיים בחלק מקהילות החסידים אינם מחזיקים ד' מינים פרטיים ומבטלים בכך את מצות הנענועים בהלל, הגם שהיום ניתן לרכוש במחיר דיי סביר סט ד' מינים כשר לכל בחור, והסיבה לכך היא שאצל חסידים זה נחשב לסטיה מן המסורת להיות פרומער יותר מהדורות הקודמים
זו דוגמה יפה שמראה שגם לשמרנות יש חסרונות [אינני מתכוין להכנס לדיון האם אפשר ליישב מנהג זה, אבל עובדה שזו קולא שיוצאת מהשקפת העולם השמרנית]
צודק, זה דוגמה יפה למשהו שאלו שסומכים על שכלם, משנים מהמסורת על סמך אי אילו שמועות וסברות, ומפסידים את הענינים השונים שהיו לדורות הקודמים (ולפעמים (רבות)) מפסידים הרבה יותר.
על דבר זה שמעתי כמה וכמה טעמים, הסיבה שאין בחורים לוקחים הד' מינים.
ושמעתי מפי אחד (מוסמך) שטען סברא זו לכ"ק הישועות משה מויזניץ זי"ע, והישועות משה ענה לו, אצל זקיני אהבת ישראל היה כסף, ואף קנו הרבה אתרוגים "כשרים" בכדי לתלות לנוי סוכה. אך לבחורים לא לקחו!!!


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי zxc » 26 אוקטובר 2019, 23:13

אמונת אומן כתב:
26 אוקטובר 2019, 22:52
מענין לענין בא''ע
מה ההסבר לנוסח אשכנז בשבת מנחה, באהבה וברצון שבת קדשך, וינוחו בם כל ישראל מקדשי שמך, איך מסתדר הלשון 'בם' על שבת קדשך?
(אגב, ה'תודה' היה בטעות, אך לא נורא, אני לא מתחרט. לא ניתן למחוק תודה?)
הנוסח הדקדודי אינו נכון, אך זה בנוי על שני בחינות שיש בשבת, שלכן בלילה אומרים "בה" ובבוקר "בו"


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי עת לדבר » 26 אוקטובר 2019, 23:35

אמונת אומן כתב:
26 אוקטובר 2019, 22:52
מענין לענין בא''ע
מה ההסבר לנוסח אשכנז בשבת מנחה, באהבה וברצון שבת קדשך, וינוחו בם כל ישראל מקדשי שמך, איך מסתדר הלשון 'בם' על שבת קדשך?
חשוב לחדד. בנוסח אשכנז בעבר אמרו בכל התפילות של שבת - וישמחו בך ישראל אוהבי שמך (ולפ"ז ודאי נכונה הנוסחא שבת קדשך).
אלא שבמנהגים לר"א טירנא ורש"ס ערערו על כך משני טעמים הן שאי"ז מעין החתימה והן שאין שמחה אלא ברגלים, לכן שינו ל'וינוחו בה ישראל מקדשי שמך'.
ובזה חילקו ע"פ קבלה שבלילה לומר 'בה' וכו'. וע"ז העירו בשו"ע הרב ועוד שיש לשנות במנחה ל'שבתות' וכפי שכתבת.
(ע"פ סדור אזור אליהו).
 


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי ידידיה » 26 אוקטובר 2019, 23:46

zxc כתב:
26 אוקטובר 2019, 23:11
ידידיה כתב:
24 אוקטובר 2019, 20:45
פולני כתב:
24 אוקטובר 2019, 19:22
כן זה שבחורים חסידיים בחלק מקהילות החסידים אינם מחזיקים ד' מינים פרטיים ומבטלים בכך את מצות הנענועים בהלל, הגם שהיום ניתן לרכוש במחיר דיי סביר סט ד' מינים כשר לכל בחור, והסיבה לכך היא שאצל חסידים זה נחשב לסטיה מן המסורת להיות פרומער יותר מהדורות הקודמים
זו דוגמה יפה שמראה שגם לשמרנות יש חסרונות [אינני מתכוין להכנס לדיון האם אפשר ליישב מנהג זה, אבל עובדה שזו קולא שיוצאת מהשקפת העולם השמרנית]
צודק, זה דוגמה יפה למשהו שאלו שסומכים על שכלם, משנים מהמסורת על סמך אי אילו שמועות וסברות, ומפסידים את הענינים השונים שהיו לדורות הקודמים (ולפעמים (רבות)) מפסידים הרבה יותר.
על דבר זה שמעתי כמה וכמה טעמים, הסיבה שאין בחורים לוקחים הד' מינים.
ושמעתי מפי אחד (מוסמך) שטען סברא זו לכ"ק הישועות משה מויזניץ זי"ע, והישועות משה ענה לו, אצל זקיני אהבת ישראל היה כסף, ואף קנו הרבה אתרוגים "כשרים" בכדי לתלות לנוי סוכה. אך לבחורים לא לקחו!!!
כנראה שלא הובנתי. לא באתי לדון כעת איזה השקפת עולם צודקת, אלא להדגיש את העובדה הפשוטה שאין כאן השקפה "מקילה" והשקפה "מחמירה", אלא לפי כל שיטה יש הנהגות שלפי השיטה השניה הם חסרון.
לעיקר הנידון בלולב, בינתיים לא שמענו שום טעם ליישוב המנהג.
 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי zxc » 27 אוקטובר 2019, 00:04

ידידיה כתב:
26 אוקטובר 2019, 23:46
בינתיים לא שמענו שום טעם ליישוב המנהג
1. בבני יששכר שענין ההקפות עם הלולב, הם אותו ענין של 'טלית' ששניהם אור מקיף.
(וטעם זה הוא לא על הנענועים)
2. שרוי בלא אשה שרוי בלא שמחה, וענין הד' מינים הוא שמחה, כמפורש בפסוק.
ושמעתי עוד, איני זוכר כרגע


ידידיה
הודעות: 169
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי ידידיה » 27 אוקטובר 2019, 00:12

אתה באמת חושב שמישהו היה ממציא את הטעמים האלו אם לא היה מנהג קיים שבחורים לא ינענעו?


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי zxc » 27 אוקטובר 2019, 00:23

ידידיה כתב:
27 אוקטובר 2019, 00:12
אתה באמת חושב שמישהו היה ממציא את הטעמים האלו אם לא היה מנהג קיים שבחורים לא ינענעו?
שאלה זו וכזו, אינה מענינת אותי כלל.
ולגופו של ענין, זה לא כ"כ קשה לחשוב כך. (ידוע מה אמר... ? למי שזלזל ב...? שהיה מזלזל גם ב"טטפת")
ואגב, מה באמת הטעם של אי לבישת הטלית לבחורים (כמובן חוץ מהטעם הנ"ל בבנ"י) טעם יותר ע"פ נגלה/פשוט?
 


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 27 אוקטובר 2019, 00:55

מעניין לעניין
"קום קרא אליו יחיש לאמצך נשמת כל חי וגם נעריצך"
יש אומרים ש"יחיש לאמצך" זהו פיוט, והפירוש: קום קרא אליו שלשת דברים אלו: יחיש לאמצך, נשמת כל חי, נעריצך
יחיש לאמצך.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חזק וברוך
הודעות: 104
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 118 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי חזק וברוך » 27 אוקטובר 2019, 01:22

יוסף יצחק כתב:
27 אוקטובר 2019, 00:55
מעניין לעניין
"קום קרא אליו יחיש לאמצך נשמת כל חי וגם נעריצך"
יש אומרים ש"יחיש לאמצך" זהו פיוט, והפירוש: קום קרא אליו שלשת דברים אלו: יחיש לאמצך, נשמת כל חי, נעריצך
יחיש לאמצך.pdf
ומוכח מכאן שהפייטן נהג לומר 'נעריצך' רק בשבת, כנוסח אשכנז הקדמון, ולא כמנהג ספרד [שכנראה מקורו מנוסח ע"מ ע"פ האר"י].
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 637
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי אמונת אומן » 27 אוקטובר 2019, 01:38

zxc כתב:
26 אוקטובר 2019, 23:13
אמונת אומן כתב:
26 אוקטובר 2019, 22:52
מענין לענין בא''ע
מה ההסבר לנוסח אשכנז בשבת מנחה, באהבה וברצון שבת קדשך, וינוחו בם כל ישראל מקדשי שמך, איך מסתדר הלשון 'בם' על שבת קדשך?
(אגב, ה'תודה' היה בטעות, אך לא נורא, אני לא מתחרט. לא ניתן למחוק תודה?)
הנוסח הדקדודי אינו נכון, אך זה בנוי על שני בחינות שיש בשבת, שלכן בלילה אומרים "בה" ובבוקר "בו"
אכן, שמתי לב שמיד מתחת לתודה רשום במפורש: טעות. 
 


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי יוסף יצחק » 27 אוקטובר 2019, 01:07

אמונת אומן כתב:
26 אוקטובר 2019, 22:52
מענין לענין בא''ע
מה ההסבר לנוסח אשכנז בשבת מנחה, באהבה וברצון שבת קדשך, וינוחו בם כל ישראל מקדשי שמך, איך מסתדר הלשון 'בם' על שבת קדשך?
(עיין בתורה תמימה שמות פרק לא הערה כט דמצא נוסחאות דגורסים שם לשון רבים בכל הברכה
"שבתות קדשך" וכו'. ועיי' קיצוש"ע סי' ע"ו ס"ג וכן בשו"ע הגר"ז סי' רס"ח ס"ו)
בליקוטי חבר בן חיים שבת קיח: ביאר עפ"י מה דאיתא "אלמלא שמרו ישראל ב' שבתות"
ובמשנת חסידים פ"ד ביאר עפ"י קבלה.
ועיין באריכות בשו"ת יחוה דעת חלק ה סימן ל
 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1294
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בזמירות שבת ?

שליחה על ידי שמעיה » 27 אוקטובר 2019, 10:02

יואל נהרי כתב:
25 אוקטובר 2019, 11:42
שניאור כתב:
25 אוקטובר 2019, 10:19
יואל נהרי כתב:
24 אוקטובר 2019, 21:49
באמת לא הבנת? אני מתכוון לישיבות מסויימות שהוחלט שם ממש לאחרונה שלומדים רק גמרא רש"י ולא תוספות בכלל, והדברים ידועים לכולם.
הטעות ברורה, כן לומדים שם עם תוספות.
פוק חזי מאי עמא דבר
אכן. רעיון מוצלח לברר עניין. תחת לדבר עם אדם המשתייך לקהילה האמורה ולברר אצלו את המציאות, יוצאים החוצה ורואים מאי עמא דבר.
כך לדוגמא, אם נרצה לעמוד על שיעורם של פשעים שונים בחברה החרדית, נוכל לצאת ולשאול את העם שבשדות, ונתוניהם האובייקטיביים יהיו לנו לעיניים. כך גם, כשנרצה לעמוד על מידת השליטה של יהודים בכלכלת העולם, או בכלל השליטה האכזרית ביחס לפלסטינים האומללים, שוב נלך לשאול את העם האובייקטיבי בגרמניה וצרפת, והם יציגו לנו את העובדות לאשורם.
בישיבות ..., למי שלא יודע, לומדים גמ' רש''י תוספות. נפתחה מגמה מיוחדת לבחורים שבישיבות אחרות כבר מזמן שוכני ברזלים, ללמוד גמ' עם רש''י. אך את האובייקטיביים כאן בפורום, שמשנאתם העמוקה לכל מי ששונה מהם הגיעו מטעויות בזמירות שבת לעניין הנוכחי, לא תבלבלו עם עובדות.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח