מדוע מזלזלים במצות קציצת הצפרנים בערב שב"ק???

שיקול דעת

משתמש ותיק
מעודי אני תמה, ואינני יכול להבין מדוע רואים אנשים, אברכים ובני תורה, שמדקדקים על קלה כבחמורה, אבל לא מקפידים ליטול הצפרנים כל ערב שבת, ויש שמסתובבים ממש בצפרנים ארוכים מאד. הרי זה פסק הלכה מפורשת בשו"ע (או"ח ר"ס) בלי חולקים שכ' "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בערב שבת".

והגם שכתב המשנ"ב שאין זו 'חובה' אלא 'מצוה', אז שתי תשובות בדבר, א', גם אם אין זה חובה, אבל הרי אפשר לקיים מצוה לכבוד שבת, מדוע שלא מקפידים על זה. ב', שמשמע בשולחן ערוך הרב (ואינו מוכרח שהמשנ"ב חולק עליו), שזה שאין זה 'חובה', קאי רק על חלק של לרחוץ בערב שבת כל גופו, ולא על קציצת הצפרנים, כי הוא כותב הדין של מצוה לרחוץ כל גופו, אח"כ כותב שאין זה חובה אלא מצוה, ואח"כ ממשיך "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בכל ערב שבת", ומזה לכאו' ברור ששני דברים האלו הם כן חובה בכל ערב שבת.

ויש שמנסים לתרץ את עצמם שהצפרנים אינם מספיק גדולים. אבל אין זו תשובה כלל וכלל, כי מי קובע מה נקרא גדול ומה נקרא קטן, הרי זה דבר יחסי, ואם חז"ל קבעו לקצוץ בכל ערב שבת, הרי שהם סברו שזה השיעור שנקרא גדול (או שסברו שאינו חייב בכלל להיות 'גדול'). ועוד יותר מזה, הרי הרמ"א מיד אחרי דברי המחבר כותב "ואם היו שערות ראשו גדולות, מצוה לגלחן", הרי שעל הצפרנים לא התנה שצריך להיות 'גדולות', וא"כ אין כאן שום מקום להתחמקות.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
בעבר הייתי מקפיד לקצוץ כול ערב שבת קודש
עד שהבנתי שהמצווה היא שהציפורניים יהיו קצוצות ולא לקצוץ ואין מצווה לפצוע את עצמך לריק
ובאמת מי שאין טיבעו כן יש לו לקצוץ כול ערב שבת
 

משלוח מנות

משתמש חדש
חיים ליצא אמר:
בעבר הייתי מקפיד לקצוץ כול ערב שבת קודש
עד שהבנתי שהמצווה היא שהציפורניים יהיו קצוצות ולא לקצוץ ואין מצווה לפצוע את עצמך לריק
ובאמת מי שאין טיבעו כן יש לו לקצוץ כול ערב שבת

שהציפורניים לא גדלים מספיק?
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני לא מדבר מאנשים שצריכים לפצוע עצמם, רוב אנשים יכולים לקצוץ ציפורנים כל שבוע. והא ראיה שהפוסקים מחייבים. (ואדרבה זה מעגל סגור, כשקוצצים כל שבוע, הציפרנים גדלות יותר מהר, ולכן אפשר לקצוץ כל שבוע).
 

יהודי

משתמש ותיק
איפה כתוב בשו"ע ובפוסקים שצריך כל שבוע? כפשוטו כוונת השו"ע שבאופן שהציפורניים במצב שיש לגוזזן יעשה זאת בע"ש.
 

זוזו

משתמש ותיק
גם בשערות הראש יש לשאול כן, יש לי חבר ירא ושלם ומדקדק ושערותיו גדולים והוא טוען שהוא מגלח שערות ראשו פעם בבערך ג"ח כי לדעתו זה לא נקרא ארוך ומגונה (ואני שואל בשלמא אם היה מסרק כדרך הבחורים המודר' אבל ככה שהכל ארוך ולא סרוק ויפה, יש בזה כיעור מסוים לכאו')
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בכל העניינם של כבוד זה עניין של נורמה וזה דברים פשוטים

אם יהיה מצב שהכבוד זה ללכת עם שיער ארוך (למשל היפך חוקות הגויים) הרי שזה לא יהיה בזיון

כך לגבי כבוד ספרים וכבוד החבר
מכנה שם רע זה תלוי איך שזה מתקבל וכו

ולכן לא הרי שערות גדולות אצל חסיד שעושה קרחת לליטאי שרגיל בשיער ארוך יותר

וממילא אם זה נורמלי שיש קצת ציפורניים זה בכלל כבוד שבת
 

יהודי

משתמש ותיק
בכלל לא בטוח שזה נכון בכל אופן, לו יצויר שתהיה נורמה לא להתרחץ ישתנה הדין? כפשוטו כוונת הפוסקים שכך היא הצורה לכבד את השבת.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בזמנם התרחצו פעם בשבוע (כך כ׳ ברמבם) וגם להם הי׳ מצוה שיעשו את זה בערב שבת
בזמנינו מתרחצים יותר אז יש מצוה גם בערב שבת
לגזור ציפורניים כשצריך יש מצוה לעשות לכבוד שבת אבל אין מצוה עצמית כל יום שישי לגזור (הגרח"ק גם גוזר פעם בשבועיים כי אחרי שבוע זה לא נקרא שיש צורך לגזור, מי שגודל לו מהר אז זה שונה)
אגב, המ"ב כותב לא לגזור ביום חמישי בגלל שמתחיל לצמוח בשבת ומיד אח"כ כ׳ שלא לגזור הידים והרגליים ביום א׳ ולכן יגזור הידים בחמישי והרגליים בשישי (יכול להיות שהחלפתי בין הידים לרגליים), פלא?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מה הפלא?
אכן החלפת.
הרגליים שאינם נראים לא אכפת לן שיתחיל לצמוח בשבת, משא"כ הידיים.
החוש מוכיח שרוב האנשים שאינם קוצצים כל ערב שבת ציפורניהם בולטות מן הבשר באופן שהוא היפך כבוד שבת.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
האם איסור פריעת ראש אצל כהנים גם הוא ישתנה לפי הנורמה?

כמה מכוער הדבר לראות אנשים שאפילו בערב יו"ט מתעצלים להסתפר, והרי זה בגדר מבזה את המועדות. 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
האם איסור פריעת ראש אצל כהנים גם הוא ישתנה לפי הנורמה?

יש הבדל בין לאו לכבוד
כבוד זה דבר יחסי ומשתנה
למשל

שימוש בכלים חד פעמיים לשבת זה חיסרון בכבוד שבת

תלוי בדור ובמצב

אם נוצר מצב שבאירועים מביאים חד פעמי זה כבר נהייה נורמל ולא חיסרון בכבוד שבת
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
נכון מאד, אבל לאו דפריעת ראש גם הוא יסודו כבוד המקדש, וע"כ אין מקום לומר שאותו עניין גופו כשנפסק לעניין כבוד שבת ויוט יהיה תלוי נורמה.
 

סתם

משתמש רגיל
יהודי אמר:
איפה כתוב בשו"ע ובפוסקים שצריך כל שבוע? כפשוטו כוונת השו"ע שבאופן שהציפורניים במצב שיש לגוזזן יעשה זאת בע"ש.
כתוב במשנ"ב לענין קציצת בצפרנים בערב שבת חזון, [אני חושב שההלכה היא בערב שבת ת"ב, דבערב שבת חזון בלבד מותר, שעדיין אין זה שבוע שחל בו, אבל איני זוכר במדיוק], שאסור לקצוץ צפרנים (לאשכנזים, כמובן), רק למי שדרכו בכך בכל שבוע, ויש בזה קצת ראי', (לאיזה מהצדדים שתבחרו ודו"ק).
דרך אגב, אני לא הייתי נוהג לקצוץ כל שבוע, עד שפעם בער"ש חזון היו לי צפרנים גדולות, וההלכה היא שאם אתה מחליט מהשבוע שכל שבוע אתה קוצץ, מותר. [כמו ששמעתי בשם האדמו"ר מפשעווארסק, שבמוצ"ש חזון מותר לאכול בשר בסעודת מלוה דמלכא, למי שדרכו לאכול בשרי בכל מוצ"ש, ואמר ע"ז ש'אפשר להתחיל מהשבוע'].
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
נכון מאד, אבל לאו דפריעת ראש גם הוא יסודו כבוד המקדש, וע"כ אין מקום לומר שאותו עניין גופו כשנפסק לעניין כבוד שבת ויוט יהיה תלוי נורמה.

תרשה לי לחזור ולחלוק

בדאורייתא לא אזלינן בתר טעמא דקרא

משאי"כ במנהגים
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמונת אומן אמר:
נכון מאד, אבל לאו דפריעת ראש גם הוא יסודו כבוד המקדש, וע"כ אין מקום לומר שאותו עניין גופו כשנפסק לעניין כבוד שבת ויוט יהיה תלוי נורמה.

תרשה לי לחזור ולחלוק

בדאורייתא לא אזלינן בתר טעמא דקרא

משאי"כ במנהגים
גם אם לא אזלינן בתר טעמא, בהחלט לומדים מזה מה נאה ורצוי בעיני הקב"ה. 
אם יש עיר שנוהגים לרחוץ פעם בשבועיים, ייבטל מצוות רחיצה בער''ש? 
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מה הפלא?
אכן החלפת.
הרגליים שאינם נראים לא אכפת לן שיתחיל לצמוח בשבת, משא"כ הידיים.
החוש מוכיח שרוב האנשים שאינם קוצצים כל ערב שבת ציפורניהם בולטות מן הבשר באופן שהוא היפך כבוד שבת.

מה זה משנה אם רואים או לא, הבעי׳ שמתחיל לצמוח בשבת וא"כ כבר אין זה כבוד שבת
(באמת החלפתי והוא כותב רגליים בחמישי וידים בשישי)
ואם זכרוני אינו מכזיב בי, כמדו׳ שכשהייתי בישיבה ראיתי שבאופן כללי בחורים גוזרים ציפורניים ביום שישי 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
בכל העניינם של כבוד זה עניין של נורמה וזה דברים פשוטים

אם יהיה מצב שהכבוד זה ללכת עם שיער ארוך (למשל היפך חוקות הגויים) הרי שזה לא יהיה בזיון

כך לגבי כבוד ספרים וכבוד החבר
מכנה שם רע זה תלוי איך שזה מתקבל וכו

ולכן לא הרי שערות גדולות אצל חסיד שעושה קרחת לליטאי שרגיל בשיער ארוך יותר

וממילא אם זה נורמלי שיש קצת ציפורניים זה בכלל כבוד שבת


לכבוד שבת לא מספיק שזה נורמלי. המצווה היא להתכונן וליזום פעולות המראות על כבוד השבת המתקרבת. 
לא נראה לי שחתן ביום חופתו מוותר על קציצת הציפרניים בגלל שהם באורך נורמלי. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
אמונת אומן אמר:
מה הפלא?
אכן החלפת.
הרגליים שאינם נראים לא אכפת לן שיתחיל לצמוח בשבת, משא"כ הידיים.
החוש מוכיח שרוב האנשים שאינם קוצצים כל ערב שבת ציפורניהם בולטות מן הבשר באופן שהוא היפך כבוד שבת.

מה זה משנה אם רואים או לא, הבעי׳ שמתחיל לצמוח בשבת וא"כ כבר אין זה כבוד שבת
(באמת החלפתי והוא כותב רגליים בחמישי וידים בשישי)
ואם זכרוני אינו מכזיב בי, כמדו׳ שכשהייתי בישיבה ראיתי שבאופן כללי בחורים גוזרים ציפורניים ביום שישי 
איזו בעיה יש בזה שזה מתחיל לצמוח בשבת אם לא רואים את זה? 
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
שיקול דעת אמר:
מעודי אני תמה, ואינני יכול להבין מדוע רואים אנשים, אברכים ובני תורה, שמדקדקים על קלה כבחמורה, אבל לא מקפידים ליטול הצפרנים כל ערב שבת, ויש שמסתובבים ממש בצפרנים ארוכים מאד. הרי זה פסק הלכה מפורשת בשו"ע (או"ח ר"ס) בלי חולקים שכ' "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בערב שבת".

והגם שכתב המשנ"ב שאין זו 'חובה' אלא 'מצוה', אז שתי תשובות בדבר, א', גם אם אין זה חובה, אבל הרי אפשר לקיים מצוה לכבוד שבת, מדוע שלא מקפידים על זה. ב', שמשמע בשולחן ערוך הרב (ואינו מוכרח שהמשנ"ב חולק עליו), שזה שאין זה 'חובה', קאי רק על חלק של לרחוץ בערב שבת כל גופו, ולא על קציצת הצפרנים, כי הוא כותב הדין של מצוה לרחוץ כל גופו, אח"כ כותב שאין זה חובה אלא מצוה, ואח"כ ממשיך "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בכל ערב שבת", ומזה לכאו' ברור ששני דברים האלו הם כן חובה בכל ערב שבת.

ויש שמנסים לתרץ את עצמם שהצפרנים אינם מספיק גדולים. אבל אין זו תשובה כלל וכלל, כי מי קובע מה נקרא גדול ומה נקרא קטן, הרי זה דבר יחסי, ואם חז"ל קבעו לקצוץ בכל ערב שבת, הרי שהם סברו שזה השיעור שנקרא גדול (או שסברו שאינו חייב בכלל להיות 'גדול'). ועוד יותר מזה, הרי הרמ"א מיד אחרי דברי המחבר כותב "ואם היו שערות ראשו גדולות, מצוה לגלחן", הרי שעל הצפרנים לא התנה שצריך להיות 'גדולות', וא"כ אין כאן שום מקום להתחמקות.
בבן איש חי (שנה ב' פרשת לך לך סעיף יג) כתב, שאם לא יוכל לגזוז צפרניו בכל ערב שבת, מפני ששוהה גידולם, יזהר לקוץ כל שתי שבתות.
 
 

יאיר

משתמש ותיק
ומה עם או"ח תק"ס (גימטריה שירים)?? שגם בזה לא מקפידים ועוד הלכות ידועות?
 

פראנק

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמונת אומן אמר:
נכון מאד, אבל לאו דפריעת ראש גם הוא יסודו כבוד המקדש, וע"כ אין מקום לומר שאותו עניין גופו כשנפסק לעניין כבוד שבת ויוט יהיה תלוי נורמה.

תרשה לי לחזור ולחלוק

בדאורייתא לא אזלינן בתר טעמא דקרא

משאי"כ במנהגים

לדוגמה : חזרת השר"ץ ומעין שבע וכו...
 

zxc

משתמש רגיל
יעקב שלם אמר:
ברוך הבא @פראנק
יהי בואך לפורום לברכה
מצטרף ל'ברוך הבא'
אני לא קיבלתי ברוך הבא כשהגעתי..............
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אמונת אומן אמר:
מה הפלא?
אכן החלפת.
הרגליים שאינם נראים לא אכפת לן שיתחיל לצמוח בשבת, משא"כ הידיים.
החוש מוכיח שרוב האנשים שאינם קוצצים כל ערב שבת ציפורניהם בולטות מן הבשר באופן שהוא היפך כבוד שבת.

מה זה משנה אם רואים או לא, הבעי׳ שמתחיל לצמוח בשבת וא"כ כבר אין זה כבוד שבת
(באמת החלפתי והוא כותב רגליים בחמישי וידים בשישי)
ואם זכרוני אינו מכזיב בי, כמדו׳ שכשהייתי בישיבה ראיתי שבאופן כללי בחורים גוזרים ציפורניים ביום שישי 
איזו בעיה יש בזה שזה מתחיל לצמוח בשבת אם לא רואים את זה? 
אם מתחיל לגדול בשבת אז אין שום כבוד שבת בגזירה (עי׳ מ"ב שם)
 
 

סתם

משתמש רגיל
zxc אמר:
יעקב שלם אמר:
ברוך הבא @פראנק
יהי בואך לפורום לברכה
מצטרף ל'ברוך הבא'
אני לא קיבלתי ברוך הבא כשהגעתי..............

ברוך הבא  zxc !! יהי בואך לברכה!
(אפילו שהצטרפתי אחריך, קבל מנחתי כאילו וכו', העיקר שלא יהיו לך משקעים).
 
  • תודה
Reactions: zxc
חלק עליון תַחתִית