מעודי אני תמה, ואינני יכול להבין מדוע רואים אנשים, אברכים ובני תורה, שמדקדקים על קלה כבחמורה, אבל לא מקפידים ליטול הצפרנים כל ערב שבת, ויש שמסתובבים ממש בצפרנים ארוכים מאד. הרי זה פסק הלכה מפורשת בשו"ע (או"ח ר"ס) בלי חולקים שכ' "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בערב שבת".
והגם שכתב המשנ"ב שאין זו 'חובה' אלא 'מצוה', אז שתי תשובות בדבר, א', גם אם אין זה חובה, אבל הרי אפשר לקיים מצוה לכבוד שבת, מדוע שלא מקפידים על זה. ב', שמשמע בשולחן ערוך הרב (ואינו מוכרח שהמשנ"ב חולק עליו), שזה שאין זה 'חובה', קאי רק על חלק של לרחוץ בערב שבת כל גופו, ולא על קציצת הצפרנים, כי הוא כותב הדין של מצוה לרחוץ כל גופו, אח"כ כותב שאין זה חובה אלא מצוה, ואח"כ ממשיך "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בכל ערב שבת", ומזה לכאו' ברור ששני דברים האלו הם כן חובה בכל ערב שבת.
ויש שמנסים לתרץ את עצמם שהצפרנים אינם מספיק גדולים. אבל אין זו תשובה כלל וכלל, כי מי קובע מה נקרא גדול ומה נקרא קטן, הרי זה דבר יחסי, ואם חז"ל קבעו לקצוץ בכל ערב שבת, הרי שהם סברו שזה השיעור שנקרא גדול (או שסברו שאינו חייב בכלל להיות 'גדול'). ועוד יותר מזה, הרי הרמ"א מיד אחרי דברי המחבר כותב "ואם היו שערות ראשו גדולות, מצוה לגלחן", הרי שעל הצפרנים לא התנה שצריך להיות 'גדולות', וא"כ אין כאן שום מקום להתחמקות.
והגם שכתב המשנ"ב שאין זו 'חובה' אלא 'מצוה', אז שתי תשובות בדבר, א', גם אם אין זה חובה, אבל הרי אפשר לקיים מצוה לכבוד שבת, מדוע שלא מקפידים על זה. ב', שמשמע בשולחן ערוך הרב (ואינו מוכרח שהמשנ"ב חולק עליו), שזה שאין זה 'חובה', קאי רק על חלק של לרחוץ בערב שבת כל גופו, ולא על קציצת הצפרנים, כי הוא כותב הדין של מצוה לרחוץ כל גופו, אח"כ כותב שאין זה חובה אלא מצוה, ואח"כ ממשיך "ומצוה לחוף הראש ולגלח הצפרנים בכל ערב שבת", ומזה לכאו' ברור ששני דברים האלו הם כן חובה בכל ערב שבת.
ויש שמנסים לתרץ את עצמם שהצפרנים אינם מספיק גדולים. אבל אין זו תשובה כלל וכלל, כי מי קובע מה נקרא גדול ומה נקרא קטן, הרי זה דבר יחסי, ואם חז"ל קבעו לקצוץ בכל ערב שבת, הרי שהם סברו שזה השיעור שנקרא גדול (או שסברו שאינו חייב בכלל להיות 'גדול'). ועוד יותר מזה, הרי הרמ"א מיד אחרי דברי המחבר כותב "ואם היו שערות ראשו גדולות, מצוה לגלחן", הרי שעל הצפרנים לא התנה שצריך להיות 'גדולות', וא"כ אין כאן שום מקום להתחמקות.