אשת חיל


HaimL
הודעות: 5231
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 845 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי HaimL » 14 ינואר 2020, 01:29

חוזר בתשובה כתב:
14 ינואר 2020, 01:22
למה לא לכוון גם על האשה וגם על השכינה. 
לפי מה שכתוב בספר תומר דבורה(על מידת הגבורה) נראה שאין סתירה בין הדברים. 
אָמְנָם לְצֹרֶךְ אִשְׁתּוֹ יְעוֹרֵר יִצְרוֹ בְּנַחַת לְצַד הַגְּבוּרוֹת הַמְּתוּקוֹת כְּגוֹן לְהַלְבִּישׁה, לְתַקֵּן לָהּ בַּיִת, וְיֹאמַר הֲרֵי בָּזֶה שֶׁאֲנִי מַלְבִּישׁה אֲנִי מְתַקֵּן הַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא מִתְקַשֶּׁטֶת בַּבִּינָה שֶׁהוּא גְּבוּרָה דְכָלִיל כּוּלְּהוּ גְּבוּרוֹת וְהֵן מִתְמַתְקוֹת בַּהֲמוֹן רַחֲמֶיהָ. לְפִיכָךְ כָּל תִּקּוּנֵי הַבַּיִת הֵם תִּקּוּנֵי הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא מִתְמַתֶּקֶת מִצַּד יֵצֶר הָרַע הַנִּבְרָא לַעֲשׂוֹת רְצוֹן קוֹנוֹ לֹא זוּלַת, לְפִיכָךְ לֹא יְכַוֵּן הָאָדָם בּוֹ שׁוּם הֲנָאָה שֶׁל כְּלוּם אֶלָּא כְּשֶׁאִשְׁתּוֹ מִתְנָאָה לְפָנָיו בְּדִירָה נָאָה יְכַוֵּן לְתִקּוּנֵי שְׁכִינָה
אין פסול בלשבח את האשה. לא רק שזה לא סותר לכבוד שמים, אלא, זכו שכינה ביניהם וכו' וכו'

עיקר טענתי היא, שלא יכול להיות שאשת חיל בא לשבח את האישה, כי אז זה לא שווה בכל מקום ובכל זמן, וקצת נראה כדובר שקרים.
 


עמנואל
הודעות: 733
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 352 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי עמנואל » 14 ינואר 2020, 01:34

בחמדת ימים כתב שיאמר אשת חיל כנגד השכינה. וקשה לומר ששרים פסוקי תורה לאות אהבה והוקרת האיש לאשתו. וכן נראה קצת מזה עוד שאומרים "מי ימצא"...


שמעיה
הודעות: 1937
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 587 פעמים
קיבל תודה: 551 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי שמעיה » 14 ינואר 2020, 12:37

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:56
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 00:51
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:47

בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלך
בלי קשר למה? 
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).

שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולם
טעות בהבנה. שלמה מתחיל את הפרק בקביעה: אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה.
ברור שמילים אלו אינן מתאימות לדבר שאינו נדיר ושכיח בכל בית יהודי.
 


שמעיה
הודעות: 1937
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 587 פעמים
קיבל תודה: 551 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי שמעיה » 14 ינואר 2020, 12:38

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:08
כלפי ליא כתב:
14 ינואר 2020, 01:04
כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו


כשהאר"י קרא את פרק אשת חיל בספר משלי הוא הוציא אותו מידי פשוטו?
הלא גם הגר"א שמפרש בארוכה את כל מזמור אשת חיל כנגד התורה במקום אחר מפרש כנגד האישה!

בבקשה להתיחס ענינית בלי פטרונות או הוספת דמגוגיות קלאסיות ושאינן

האר''י והגר''א בלומדם על פי פשוטו בספר משלי התייחסו אף לרובד הפשט. אך כשהאר''י תיקן אמירתו בליל שבת, די ברור שהתבסס על רובד הסוד.


יואל נהרי
הודעות: 902
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יואל נהרי » 14 ינואר 2020, 12:49

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 01:13
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:10


אז בוא נמחק את פרק אשת חיל!
למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינה
אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:13

שמעיה כתב:
14 ינואר 2020, 12:37
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 00:56
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 00:51

בלי קשר למה? 
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).
שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולם
טעות בהבנה. שלמה מתחיל את הפרק בקביעה: אשת חיל מי ימצא ורחוק מפנינים מכרה.
ברור שמילים אלו אינן מתאימות לדבר שאינו נדיר ושכיח בכל בית יהודי.

זהו שאני הבנתי שחיימל מעיר הערה חזקה מזו. וכי כל הנשים הם נשות חיל שתיאור הפרק אשת חיל אחת לאחת תואם להנהגתם?
אבל אם זו קושייתו כפי שטרחת להסביר אזי שאין כאן הערה ושום כלום. התיאור של שלמה מטבע הדברים והזמן אמור להימשל על סוג פעולות שהיו בזמנו. ואין בזה משום חוסר התאמה לזמנינו כשהתוצאה אותה תוצאה ומה שהפעולות עצמם וכלי המלאכה וכו' השתנו אין בזה לגרוע מכוונת המזמר וכשם שטרחת להעיר תטרח גם מעט להבין הדברים הפשוטים
 


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:18

שמעיה כתב:
14 ינואר 2020, 12:38
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:08
כלפי ליא כתב:
14 ינואר 2020, 01:04
כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו


כשהאר"י קרא את פרק אשת חיל בספר משלי הוא הוציא אותו מידי פשוטו?
הלא גם הגר"א שמפרש בארוכה את כל מזמור אשת חיל כנגד התורה במקום אחר מפרש כנגד האישה!

בבקשה להתיחס ענינית בלי פטרונות או הוספת דמגוגיות קלאסיות ושאינן

האר''י והגר''א בלומדם על פי פשוטו בספר משלי התייחסו אף לרובד הפשט. אך כשהאר''י תיקן אמירתו בליל שבת, די ברור שהתבסס על רובד הסוד.
האר"י לא עקר את משמעותו הפשוטה של הפרק. וכמו בשעת לימודו בספר משלי, ראשית כל פירשו על דרך הפשט כך גם כשתיקן לאמרו לפי הקידוש הוא על דרך המתפרשת בשני פנים. האר"י הקדוש חלילה לא תיקן תורה חדשה ולו יהיה דברי תורה בפשטם פחות מסודם! וכמו שתיקן להוסיף אמירת מזמורים בתפילה


יהי חסדך עלינו
הודעות: 297
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 14 ינואר 2020, 13:37

יש באיזה מדרש שאברהם אמר זאת בהספד על שרה?


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:42

יואל נהרי כתב:
14 ינואר 2020, 12:49
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14
HaimL כתב:
14 ינואר 2020, 01:13

למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינה
אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].
מה פתאום לנשק ידי אימו. לנשק ידי השכינה. כמובן באירוניה
על כל פנים מקורך הוא מקור טוב להוכיח לכל מי שהעלה צד ששלמה המלך תיקן המזמור דווקא על השכינה ולא כנגד האישה, אימו או רעיה. ותודה על המקור


יואל נהרי
הודעות: 902
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי יואל נהרי » 14 ינואר 2020, 13:45

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 13:42
יואל נהרי כתב:
14 ינואר 2020, 12:49
נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 01:14

אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאן
יש שפירשו ששלמה כתבו לכבוד אמו, אחרי שמקודם שם הביא את המוסר שיסרתו אמו.

מצודת דוד משלי פרק לא פסוק י
(י) אשת חיל - כהתימו לספר מוסרי אמו חזר לשבח אשת חיל לכבוד אמו למען היות לה לזכרון: 

[אגב, ע"פ קבלה יש ענין לנשק ידי אמו בליל שבת, הובא במג"א].
מה פתאום לנשק ידי אימו. לנשק ידי השכינה. כמובן באירוניה
על כל פנים מקורך הוא מקור טוב להוכיח לכל מי שהעלה צד ששלמה המלך תיקן על השכינה ולא אישה אימו או רעיה. ותודה על המקור
זה לא סותר כמובן, כמו תמיד יכול להיות מרובד אחד בכוונת שלמה, ואלו ואלו דא"ח.
 


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 14 ינואר 2020, 13:46

אין חולק. ומתפרש מכמה פנים
ובתרגום יונתן על הפסוק אשת חיל כתב: אתתא כשרתא מנו ישכח יקירא היא מן כיפי טבתא טימהא:

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2036
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 430 פעמים
קיבל תודה: 648 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי הכהן » 15 ינואר 2020, 09:03

נדיב לב כתב:
14 ינואר 2020, 13:46
ובתרגום יונתן
התרגום המכונה תרגום יונתן


אלימלך
הודעות: 1007
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 423 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי אלימלך » 15 ינואר 2020, 10:04

אנונימי כתב:
13 ינואר 2020, 22:56
האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?

לפי מה שהביאו כאן מהאר"י לא, אבל האנשים חושבים שמשבחים בזה את האשה שהיא אשת חיל וסוף סוף זו כונתם


רז בן ציון
הודעות: 93
הצטרף: 18 ינואר 2020, 19:13
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי רז בן ציון » 25 ינואר 2020, 19:51

אולי זה בכלל לכבוד הבעל:
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ: 

זו כוונתי האישית בכל אופן...


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 25 ינואר 2020, 19:53

לא. יען ואיש חיל לא נמצא בפרק..


צביקה 88
הודעות: 47
הצטרף: 05 ינואר 2020, 15:13
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי צביקה 88 » 27 ינואר 2020, 21:28

ואמר רבא בא וראה כמה טובה אשה טובה, וכמה רעה אשה רעה, כמה טובה אשה טובה דכתיב מצא אשה מצא טוב, אי בגוה משתעי קרא כמה טובה אשה טובה שהכתוב משבחה, אי בתורה משתעי קרא כמה טובה אשה טובה שהתורה נמשלה בה. כמה רעה אשה רעה דכתיב ומוצא אני מר ממות את האשה, אי בגוה משתעי קרא כמה רעה אשה רעה שהכתוב מגנה, אי בגיהנם משתעי קרא כמה רעה אשה רעה שגיהנם נמשלה בה (ירמיהו יא, יא)
יבמות סג ב
דוק מינה ואוקי באתרה!


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 27 ינואר 2020, 21:33

כשאלה אני שואל.
יש למישהו צד לקרוא שיר השירים, על אהבת שלמה אשה אלמונית, וכתב עליה ספר רומנטי.
פשוט שהוא משל. לשכינה. לכנסת ישראל. לתורה. והמלך, מלכו של עולם.
למישהו יש צד שמשלי שלמה מתייחסים לאשה אלמונית מסוימת. 
יש למישהו צד שזה מתפרש כפשוטו.


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 27 ינואר 2020, 21:42

מהבהב בחושך כתב:
27 ינואר 2020, 21:33
כשאלה אני שואל.
יש למישהו צד לקרוא שיר השירים, על אהבת שלמה אשה אלמונית, וכתב עליה ספר רומנטי.
פשוט שהוא משל. לשכינה. לכנסת ישראל. לתורה. והמלך, מלכו של עולם.
למישהו יש צד שמשלי שלמה מתייחסים לאשה אלמונית מסוימת. 
יש למישהו צד שזה מתפרש כפשוטו.


ספר משלי פרק לא
(א) דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ:
(ב) מַה בְּרִי וּמַה בַּר בִּטְנִי וּמֶה בַּר נְדָרָי:
(ג) אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ וּדְרָכֶיךָ לַמְחוֹת מְלָכִין:
(ד) אַל לַמְלָכִים לְמוֹאֵל אַל לַמְלָכִים שְׁתוֹ יָיִן וּלְרוֹזְנִים אֵי שֵׁכָר:
(ה) פֶּן יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח מְחֻקָּק וִישַׁנֶּה דִּין כָּל בְּנֵי עֹנִי:
(ו) תְּנוּ שֵׁכָר לְאוֹבֵד וְיַיִן לְמָרֵי נָפֶשׁ:
(ז) יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח רִישׁוֹ וַעֲמָלוֹ לֹא יִזְכָּר עוֹד:
(ח) פְּתַח פִּיךָ לְאִלֵּם אֶל דִּין כָּל בְּנֵי חֲלוֹף:
(ט) פְּתַח פִּיךָ שְׁפָט צֶדֶק וְדִין עָנִי וְאֶבְיוֹן:
(י) אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ:
(יא) בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר:
(יב) גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ:


תרגום יונתן על משלי פרק לא פסוק א
(א) מלוהי דלמואל מלכא נביותא ומרדותא דרדתיה אמיה ואמרת ליה:

רש"י משלי פרק לא פסוק א
משא אשר יסרתו אמו - כשהתחתן עם בת פרעה ביום חנוכת בית המקדש והכניסה לו כמה מיני כלי זמר ונעור כל הלילה וישן למחרת עד ארבע שעות כדאית' בפסיקתא והיו מפתחות בית המקדש תחת מראשותיו ועל אותה שעה שנינו על תמיד של שחר שקרב בד' שעות ונכנסה אמו והוכיחתו על המעשה הזה. משא אשר יסרתו אמו, משא של משל שיסרתו אמו:

אבן עזרא על משלי פרק לא פסוק א
(א) דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו - בתחלת הספר הודיע כי יסרו אביו על החכמה וספר כאן שיסרתו אמו בת שבע אחר מות אביו ללמדו חכמה להתרחק מן הנשים ומן היין כי הם סבת הרשע והפשע ובעבור חכמתם וכבודם שבח האשה החכמה ע"ד אלפא ביתא להיות לזכרון, למואל הוא שלמה ויתכן שנקרא כן כי בימיו היה להם אל אחד ולא עבדו לפסילי' ג"כ נקרא העומד על כסאו עמנו אל:


רלב"ג על משלי פרק לא פסוק א
(א) דברי למואל - הנה קרא שלמה עצמו למואל מלך כדרך אמרו בתורה והוא כהן לאל עליון ר"ל שהוא הי' לאל מלך כי ה' משחו ודברי' מישרים לאל בתכלית מה שאפשר ואמר כי אלו הם הדברים אשר אמרה לו אמו במוסרה והנה זכרם בזה הספר להיותם רבי התועלת וידמה שכבר אמר לה שלמה שתשאל ממנו ויעשה חפצה והיא אמרה:


מלבי"ם על משלי פרק לא פסוק א - חלק באור הענין
(א) דברי למואל - ספר המוסר שיסרה אמו ללמואל מלך משא:


קדמא ואזלא
הודעות: 704
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 27 ינואר 2020, 21:50

מהבהב בחושך כתב:
27 ינואר 2020, 21:33
כשאלה אני שואל.
יש למישהו צד לקרוא שיר השירים, על אהבת שלמה אשה אלמונית, וכתב עליה ספר רומנטי.
פשוט שהוא משל. לשכינה. לכנסת ישראל. לתורה. והמלך, מלכו של עולם.
למישהו יש צד שמשלי שלמה מתייחסים לאשה אלמונית מסוימת. 
יש למישהו צד שזה מתפרש כפשוטו.
למרות שמדובר במשל, אבל הרי כשיש משל ונמשל המשמעות היא שהמשל ברור ונהיר לנו שכך הוא, ומתוך כך אפשר להשתמש בו כמשל לנמשל, ולענייננו, כיון שהמשל ליחסי כנס"י והקב"ה וכדו' בפרקים אלו הוא מיחס איש ואשה משמע שביחס איש ואשה ברור שכך היחס ראוי להיראות, ועל כך מסתמך הממשיל ללמדנו גם הנמשל.
כמו"כ גם ספרי הזוהר והקבלה מלאים במשל מסוג זה, ומתוך כך אנו זוכים ללמוד גם ארחות חיים מהו צורת היחס בין איש ואשה ע"פ התורה.

 


בנציון
הודעות: 1030
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 470 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי בנציון » 27 ינואר 2020, 23:56

יהי חסדך עלינו כתב:
14 ינואר 2020, 13:37
יש באיזה מדרש שאברהם אמר זאת בהספד על שרה?

תנחומא חיי שרה ד.


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 28 ינואר 2020, 00:07

קדמא ואזלא כתב:
27 ינואר 2020, 21:50
למרות שמדובר במשל, אבל הרי כשיש משל ונמשל המשמעות היא שהמשל ברור ונהיר לנו שכך הוא, ומתוך כך אפשר להשתמש בו כמשל לנמשל, ולענייננו, כיון שהמשל ליחסי כנס"י והקב"ה וכדו' בפרקים אלו הוא מיחס איש ואשה משמע שביחס איש ואשה ברור שכך היחס ראוי להיראות, ועל כך מסתמך הממשיל ללמדנו גם הנמשל.
כמו"כ גם ספרי הזוהר והקבלה מלאים במשל מסוג זה, ומתוך כך אנו זוכים ללמוד גם ארחות חיים מהו צורת היחס בין איש ואשה ע"פ התורה.
מסכים אני עם כל מילה שכתבת.
ועדיין השאלה נשאלת, האם נכון להתייחס כאן שהרובד של שכינה וכו' הוא 'סוד'. והאשה הוא פשט. או שהאשה היא קיום בפועל כדוגמא וכמשל במעשה של התוכן הפנימי. [ואשתמש כאן בלשונם של גדולים, כי בעלמא לנו הקטנים הכלל הוא, 'מדבר בתחתונים ומרמז בעליונים', וכאן לכו"ע הוא 'מדבר בעליונים ומרמז בתחתונים'.
עיקר דברי, כי כאן אם קיימת הרובד השטחי לבדו, לא נגעת בתוכן העיקרי. כי הגם שהמשל באמת שייך להנמשל, עכ"ז אינו אלא משל.


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 28 ינואר 2020, 00:10

מהבהב בחושך כתב:
28 ינואר 2020, 00:07
קדמא ואזלא כתב:
27 ינואר 2020, 21:50
למרות שמדובר במשל, אבל הרי כשיש משל ונמשל המשמעות היא שהמשל ברור ונהיר לנו שכך הוא, ומתוך כך אפשר להשתמש בו כמשל לנמשל, ולענייננו, כיון שהמשל ליחסי כנס"י והקב"ה וכדו' בפרקים אלו הוא מיחס איש ואשה משמע שביחס איש ואשה ברור שכך היחס ראוי להיראות, ועל כך מסתמך הממשיל ללמדנו גם הנמשל.
כמו"כ גם ספרי הזוהר והקבלה מלאים במשל מסוג זה, ומתוך כך אנו זוכים ללמוד גם ארחות חיים מהו צורת היחס בין איש ואשה ע"פ התורה.
מסכים אני עם כל מילה שכתבת.
ועדיין השאלה נשאלת, האם נכון להתייחס כאן שהרובד של שכינה וכו' הוא 'סוד'. והאשה הוא פשט. או שהאשה היא קיום בפועל כדוגמא וכמשל במעשה של התוכן הפנימי. [ואשתמש כאן בלשונם של גדולים, כי בעלמא לנו הקטנים הכלל הוא, 'מדבר בתחתונים ומרמז בעליונים', וכאן לכו"ע הוא 'מדבר בעליונים ומרמז בתחתונים'.
עיקר דברי, כי כאן אם קיימת הרובד השטחי לבדו, לא נגעת בתוכן העיקרי. כי הגם שהמשל באמת שייך להנמשל, עכ"ז אינו אלא משל.
במחילה רבה. קראת את ראש הפרק? או מה שכתבו ראשונים ואחרונים לפרש שפרק אשת חיל זו תוכחת מוסר של אלישבע לבנה?
viewtopic.php?f=33&t=8173&start=30#p110727


HaimL
הודעות: 5231
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 845 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי HaimL » 28 ינואר 2020, 07:48

נדיב לב כתב:
28 ינואר 2020, 00:10
מהבהב בחושך כתב:
28 ינואר 2020, 00:07
קדמא ואזלא כתב:
27 ינואר 2020, 21:50
למרות שמדובר במשל, אבל הרי כשיש משל ונמשל המשמעות היא שהמשל ברור ונהיר לנו שכך הוא, ומתוך כך אפשר להשתמש בו כמשל לנמשל, ולענייננו, כיון שהמשל ליחסי כנס"י והקב"ה וכדו' בפרקים אלו הוא מיחס איש ואשה משמע שביחס איש ואשה ברור שכך היחס ראוי להיראות, ועל כך מסתמך הממשיל ללמדנו גם הנמשל.
כמו"כ גם ספרי הזוהר והקבלה מלאים במשל מסוג זה, ומתוך כך אנו זוכים ללמוד גם ארחות חיים מהו צורת היחס בין איש ואשה ע"פ התורה.
מסכים אני עם כל מילה שכתבת.
ועדיין השאלה נשאלת, האם נכון להתייחס כאן שהרובד של שכינה וכו' הוא 'סוד'. והאשה הוא פשט. או שהאשה היא קיום בפועל כדוגמא וכמשל במעשה של התוכן הפנימי. [ואשתמש כאן בלשונם של גדולים, כי בעלמא לנו הקטנים הכלל הוא, 'מדבר בתחתונים ומרמז בעליונים', וכאן לכו"ע הוא 'מדבר בעליונים ומרמז בתחתונים'.
עיקר דברי, כי כאן אם קיימת הרובד השטחי לבדו, לא נגעת בתוכן העיקרי. כי הגם שהמשל באמת שייך להנמשל, עכ"ז אינו אלא משל.
במחילה רבה. קראת את ראש הפרק? או מה שכתבו ראשונים ואחרונים לפרש שפרק אשת חיל זו תוכחת מוסר של אלישבע לבנה?
viewtopic.php?f=33&t=8173&start=30#p110727
אתה אולי מתכוון לבת שבע, ולמה שכתוב בפסוקים של קודם לכן אל למלכים למואל וגו', שעל זה קרא עליה את פסוקי אשת חיל.
 


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 29 ינואר 2020, 20:21

נדיב לב כתב:
28 ינואר 2020, 00:10
במחילה רבה. קראת את ראש הפרק? או מה שכתבו ראשונים ואחרונים לפרש שפרק אשת חיל זו תוכחת מוסר של אלישבע לבנה?
ועדיין העלמת דברי רש"י בפתיחת הספר, כי כולו מליצה והאשה היא התורה.
וכ"כ רש"י להדיא שם בסוף הפרשה דאשת חיל ע"כ פירשתי המשל ומכאן המליצה. ופירשו על התורה.
לדעתי המסקנא, כי ישנה משמעות להמתקיים במשל, וזהו דוגמתו בעולם מוחשי יותר, ועדיין -כדברי רש"י שהספר בוא משל, וצריך לפרש המליצה- עיקרו הנמשל. וכנ"ל.
וא"כ צריך עיון כמה מקום יש לומר שנהגו באמירתו מפני משמעות המשל, ולא למשמעות הנמשל. [וודאי אחדים הם, וכנ"ל, ועדיין צריך לידע בנפשנו העיקר].


נדיב לב
הודעות: 3567
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 1173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי נדיב לב » 29 ינואר 2020, 21:29

מהבהב בחושך כתב:
29 ינואר 2020, 20:21
נדיב לב כתב:
28 ינואר 2020, 00:10
במחילה רבה. קראת את ראש הפרק? או מה שכתבו ראשונים ואחרונים לפרש שפרק אשת חיל זו תוכחת מוסר של אלישבע לבנה?
ועדיין העלמת דברי רש"י בפתיחת הספר, כי כולו מליצה והאשה היא התורה.
וכ"כ רש"י להדיא שם בסוף הפרשה דאשת חיל ע"כ פירשתי המשל ומכאן המליצה. ופירשו על התורה.
לדעתי המסקנא, כי ישנה משמעות להמתקיים במשל, וזהו דוגמתו בעולם מוחשי יותר, ועדיין -כדברי רש"י שהספר בוא משל, וצריך לפרש המליצה- עיקרו הנמשל. וכנ"ל.
וא"כ צריך עיון כמה מקום יש לומר שנהגו באמירתו מפני משמעות המשל, ולא למשמעות הנמשל. [וודאי אחדים הם, וכנ"ל, ועדיין צריך לידע בנפשנו העיקר].
שלב לפני שאתה ממריא עם פשטים העומדים על כרעי התרנגול, תקרא שוב את תחילת הפרק ואת הראשונים, ותסכם לך ולכולם מה יצא לך.
אני מתנצל על חריפות ההודעה, אבל הבה נצעד עם האמת, ולא עם הניצוח המזוייף.


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 29 ינואר 2020, 23:36

בכל אופן, אשמח לשמוע את דעתך על דברי רש"י בפתיחת הספר ולענין פרשה זו. כי אם האשה אינה אלא משל, מה הענין [של הראשונים, וכמו שמבואר להדיא בפסוקים], לפרש שהמשל אכן היה.


לבי במערב
הודעות: 1414
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 768 פעמים
קיבל תודה: 525 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי לבי במערב » 10 דצמבר 2020, 03:48

שמו השגור של הספר בפי כל הוא - 'משלי', היינו שבתוכו רמוז וטמון הנמשל, הנעלה לאין־ערוך.

המפרשו כ'פשוטו' (לא שדן בפרטי המשל כדי להבין הנמשל, אלא שסבור כי יש משמעות למשל כעומד בפ"ע) - כשיגיע לשיר השירים יסתבך קשות...

גם 'למואל מלך משא' אין פרושו ככתבו, וצריכים אנו לדרז"ל בו.


מסתפק במועט
הודעות: 719
הצטרף: 13 אוקטובר 2020, 18:26
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מסתפק במועט » 10 דצמבר 2020, 08:02

לבי במערב כתב:
10 דצמבר 2020, 03:48
שמו השגור של הספר בפי כל הוא - 'משלי', היינו שבתוכו רמוז וטמון הנמשל, הנעלה לאין־ערוך.

המפרשו כ'פשוטו' (לא שדן בפרטי המשל כדי להבין הנמשל, אלא שסבור כי יש משמעות למשל כעומד בפ"ע) - כשיגיע לשיר השירים יסתבך קשות...

גם 'למואל מלך משא' אין פרושו ככתבו, וצריכים אנו לדרז"ל בו.
מסכים בהחלט. אבל למה אתה נתלה ב"פי כל". זהו ענינו של הספר בפי שלמה המלך ע"ה. למה להיזקק ל"פי כל".
בנוסף , מגוחך שכותבים לעיל נתלו בלהט ב"אין מקרא יוצא כו'" כשמדובר ב"משלי".


לבי במערב
הודעות: 1414
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 768 פעמים
קיבל תודה: 525 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי לבי במערב » 10 דצמבר 2020, 08:03

אה"נ.

באתי להדגיש עד כמה הדבר מפורסם וידוע, עד שמגוחכת אי־ההתייחסות לכך.


מסתפק במועט
הודעות: 719
הצטרף: 13 אוקטובר 2020, 18:26
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשת חיל

שליחה על ידי מסתפק במועט » 10 דצמבר 2020, 08:05

נדיב לב כתב:
27 ינואר 2020, 21:42
ספר משלי פרק לא
(א) דִּבְרֵי לְמוּאֵל מֶלֶךְ מַשָּׂא אֲשֶׁר יִסְּרַתּוּ אִמּוֹ:
(ב) מַה בְּרִי וּמַה בַּר בִּטְנִי וּמֶה בַּר נְדָרָי:
(ג) אַל תִּתֵּן לַנָּשִׁים חֵילֶךָ וּדְרָכֶיךָ לַמְחוֹת מְלָכִין:
(ד) אַל לַמְלָכִים לְמוֹאֵל אַל לַמְלָכִים שְׁתוֹ יָיִן וּלְרוֹזְנִים אֵי שֵׁכָר:
(ה) פֶּן יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח מְחֻקָּק וִישַׁנֶּה דִּין כָּל בְּנֵי עֹנִי:
(ו) תְּנוּ שֵׁכָר לְאוֹבֵד וְיַיִן לְמָרֵי נָפֶשׁ:
(ז) יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח רִישׁוֹ וַעֲמָלוֹ לֹא יִזְכָּר עוֹד:
(ח) פְּתַח פִּיךָ לְאִלֵּם אֶל דִּין כָּל בְּנֵי חֲלוֹף:
(ט) פְּתַח פִּיךָ שְׁפָט צֶדֶק וְדִין עָנִי וְאֶבְיוֹן:
(י) אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ:
(יא) בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר:
(יב) גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ:


תרגום יונתן על משלי פרק לא פסוק א
(א) מלוהי דלמואל מלכא נביותא ומרדותא דרדתיה אמיה ואמרת ליה:

רש"י משלי פרק לא פסוק א
משא אשר יסרתו אמו - כשהתחתן עם בת פרעה ביום חנוכת בית המקדש והכניסה לו כמה מיני כלי זמר ונעור כל הלילה וישן למחרת עד ארבע שעות כדאית' בפסיקתא והיו מפתחות בית המקדש תחת מראשותיו ועל אותה שעה שנינו על תמיד של שחר שקרב בד' שעות ונכנסה אמו והוכיחתו על המעשה הזה. משא אשר יסרתו אמו, משא של משל שיסרתו אמו:

אבן עזרא על משלי פרק לא פסוק א
(א) דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו - בתחלת הספר הודיע כי יסרו אביו על החכמה וספר כאן שיסרתו אמו בת שבע אחר מות אביו ללמדו חכמה להתרחק מן הנשים ומן היין כי הם סבת הרשע והפשע ובעבור חכמתם וכבודם שבח האשה החכמה ע"ד אלפא ביתא להיות לזכרון, למואל הוא שלמה ויתכן שנקרא כן כי בימיו היה להם אל אחד ולא עבדו לפסילי' ג"כ נקרא העומד על כסאו עמנו אל:


רלב"ג על משלי פרק לא פסוק א
(א) דברי למואל - הנה קרא שלמה עצמו למואל מלך כדרך אמרו בתורה והוא כהן לאל עליון ר"ל שהוא הי' לאל מלך כי ה' משחו ודברי' מישרים לאל בתכלית מה שאפשר ואמר כי אלו הם הדברים אשר אמרה לו אמו במוסרה והנה זכרם בזה הספר להיותם רבי התועלת וידמה שכבר אמר לה שלמה שתשאל ממנו ויעשה חפצה והיא אמרה:


מלבי"ם על משלי פרק לא פסוק א - חלק באור הענין
(א) דברי למואל - ספר המוסר שיסרה אמו ללמואל מלך משא:
יש פה טעות בהבנת הספר. שלמה המלך יכול להביא סיפורים מחייו , אבל הוא הביא את זה לצורך משמעויות עמוקות . זה בדיוק הענין של משל ונמשל. וכן , לפעמים המפרשים רואים צורך לפרש את הדברים ברובד המשל. אז מה ? גם את המשל צריך להבין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • יחודיותו של עץ התמר והקשר לתמר אשת יהודה
    על ידי הדרך סלולה » 18 יוני 2020, 23:46 » ב בית המדרש
    1 תגובות
    60 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    19 יוני 2020, 00:39
  • לא תחמוד אשת רעך - כיצד מתקיים?
    על ידי תלמיד-חכמים » 18 יולי 2020, 21:41 » ב בית המדרש
    17 תגובות
    353 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרומאי
    21 יולי 2020, 22:03
  • שיטת הרמב"ם בדין אשת יפת תואר
    על ידי איש ווילנא » 28 אוגוסט 2020, 10:27 » ב כי תצא
    14 תגובות
    86 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
    28 אוגוסט 2020, 13:47
  • אשת יפת תואר - ההייתה?
    על ידי תיובתא » 30 אוגוסט 2020, 11:34 » ב כי תצא
    5 תגובות
    106 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הצבי
    04 ספטמבר 2020, 11:01
  • חציו עבד וחציו בן חורין שבא על אשת איש
    על ידי מלמד להועיל » 30 ספטמבר 2020, 22:40 » ב הלכה ומנהג
    4 תגובות
    88 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי החושב
    01 אוקטובר 2020, 00:38

חזור אל “שבת קודש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים