כתבו שיש להוסיף מים למיץ הלימון. כי תקנו נטילת ידיים לפני הטיבול.ריש תורא אמר:עוד ממנהגי ישראל
מנהג נפוץ הוא לטבול במי-מלח, אך בעדות כורדיסתאן טובלים אותו דווקא במיץ לימון.
כבר העירו דמיץ לימון חייב להיות עם הרבה מים, כי אם הוא לבדו אין חייבים עליו נטילה דהוי מי פירות, אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.ריש תורא אמר:עוד ממנהגי ישראל
מנהג יהודי מרוקו: מסובבים את הקערה על ראשי המסובים
מנהג נפוץ הוא לטבול במי-מלח, אך בעדות כורדיסתאן טובלים אותו דווקא במיץ לימון.
מנהג יהודי פרס כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים", כל אחד מהמשתתפים יקח בצל ירוק ו...יצליף במי שיושב לידו
אם אינני טועה זה לא מנהג פרסי אלא מנהג כורדי.ריש תורא אמר:מנהג יהודי פרס כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים", כל אחד מהמשתתפים יקח בצל ירוק ו...יצליף במי שיושב לידו
בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.חיים ושלום אמר:מנהג יון שבשעה שאומר מרור זה מצביע על האישה
כמעיין המתגבר אמר:כבר העירו דמיץ לימון חייב להיות עם הרבה מים, כי אם הוא לבדו אין חייבים עליו נטילה דהוי מי פירות, אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.ריש תורא אמר:עוד ממנהגי ישראל
מנהג יהודי מרוקו: מסובבים את הקערה על ראשי המסובים
מנהג נפוץ הוא לטבול במי-מלח, אך בעדות כורדיסתאן טובלים אותו דווקא במיץ לימון.
מנהג יהודי פרס כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים", כל אחד מהמשתתפים יקח בצל ירוק ו...יצליף במי שיושב לידו
אבי חי אמר:כמו שחל אמר:אכן, עם רוב מיםכמעיין המתגבר אמר:מי לימון? הלא פירות אינם מכשירים ואין צריך ליטול ידים על טיבול בהם, ושמא כוונתך מיץ לימון עם הרבה מים.
להעיר, דנחלקו הרמב"ם והראב"ד רפט"ז מטו"א אם מי פירות שנתערבו במים כ"ש מכשירין [ושורש הפלו' בפלוגתת תנאי]
יראתי בפצותי אמר:בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.חיים ושלום אמר:מנהג יון שבשעה שאומר מרור זה מצביע על האישה
יראתי בפצותי אמר:בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.חיים ושלום אמר:מנהג יון שבשעה שאומר מרור זה מצביע על האישה
ושם נת' דמסתברא מילתא שאין זה אלא הומור בעלמא, ולא הי' מנהג כזה מעולם בשום עדה.טוביה פריד אמר:לא בדיחה הובא בפורום השכן.
מוסג"פ המאמר במלואו: הצג קובץ מצורף מחלוקות במנהג שנודעו מהגש''פ.pdfטוביה פריד אמר:אם מישהו יכול להעלות את הדפים 12-13 משם ישמחנו.
מוסג"פ האשכול דשם במלואו: הצג קובץ מצורף מרור זה - אוצה''ח.pdfטוביה פריד אמר:הובא בפורום השכן.
פלא יועץ ערך הגדה כתב,ריש תורא אמר:למשל בבית קוזניץ יש מנהג להתמיה התינוקות, ע"י שאחר שעושים קידוש בליל הסדר שותים קפה.
ריש תורא אמר:הצג קובץ מצורף המשך למקורות המנהג לסיבוב הקערה.PDF מנהג יהודי מרוקו: מסובבים את הקערה על ראשי המסובים
אל תדאג לא שכחנו את הערתך זו החשובה, אגב כמדומה שזה נפק''מ לסלט ירקות ששטפו הירקות וחתכו הסלט ונתערבו טיפי המים עם מי הסלט, האם הוי טיבולו במשקה וצריך ליטול או דבטיל, וזה נפק''מ למעשים שבכל יום, בכל אופן אם אוכלו בידו.אבי חי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:כבר העירו דמיץ לימון חייב להיות עם הרבה מים, כי אם הוא לבדו אין חייבים עליו נטילה דהוי מי פירות, אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.ריש תורא אמר:עוד ממנהגי ישראל
מנהג יהודי מרוקו: מסובבים את הקערה על ראשי המסובים
מנהג נפוץ הוא לטבול במי-מלח, אך בעדות כורדיסתאן טובלים אותו דווקא במיץ לימון.
מנהג יהודי פרס כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים", כל אחד מהמשתתפים יקח בצל ירוק ו...יצליף במי שיושב לידו
אבי חי אמר:כמו שחל אמר:אכן, עם רוב מים
להעיר, דנחלקו הרמב"ם והראב"ד רפט"ז מטו"א אם מי פירות שנתערבו במים כ"ש מכשירין [ושורש הפלו' בפלוגתת תנאי]
אין זה אלא איסור דאורייתא, ומנהג זה רק יכול להעיד על רדידות הציבור שבו הוא היה נהוג.טוביה פריד אמר:יראתי בפצותי אמר:בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.חיים ושלום אמר:מנהג יון שבשעה שאומר מרור זה מצביע על האישה
לא בדיחה הובא בפורום השכן.
אולם חבר נטפרי אני אבל בחיפושי גוגל מצאתיו והנה הוא לפניכם:
העניין בכרפס הוא "כיון שנפיק מפומא דרבותינו", ואם כן לכאורה עדיף סלק עלים כיון דנפיק מפומיה דר' זעירא "שכן רב מטבל בתורדין", אלא שיש להסתפק אם היינו מבושלים או לא (כי תרדין חיים אין דרך לאכלם וברכתם שהכל, ואולי בעלים צעירים כן דרך לאכלם על ידי טיבול וכך עשה רב) ולכן מספק אין עושים כן, ואז נשאר לנו את דברי הראשונים (וגם בראשונים יש עוד לשונות, אלא שלשון זה שנשתגר על ידי הסימן שנוסד על ידי אחד הראשונים והתקבל מאוד, לפיכך הוא ננקט לעיקר).כמעיין המתגבר אמר:אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.
אתה מתכוין למהר''י מולין שהביא הב''י וספק אפי' אם נקרא ראשון, אבל בספרי סי' תעג,ו, הבאתי דכבר כתב כן המנהיג שהיה קדמון ותלמיד ר''י הזקן. ואני מעלה כאן את ספרי.דבש לפי אמר:העניין בכרפס הוא "כיון שנפיק מפומא דרבותינו", ואם כן לכאורה עדיף סלק עלים כיון דנפיק מפומיה דר' זעירא "שכן רב מטבל בתורדין", אלא שיש להסתפק אם היינו מבושלים או לא (כי תרדין חיים אין דרך לאכלם וברכתם שהכל, ואולי בעלים צעירים כן דרך לאכלם על ידי טיבול וכך עשה רב) ולכן מספק אין עושים כן, ואז נשאר לנו את דברי הראשונים (וגם בראשונים יש עוד לשונות, אלא שלשון זה שנשתגר על ידי הסימן שנוסד על ידי אחד הראשונים והתקבל מאוד, לפיכך הוא ננקט לעיקר).כמעיין המתגבר אמר:אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.
למאי נפקא מינה? והאם במהר"י מולין לא נוהג הואיל ונפיק מפומיה דרבותינו?כמעיין המתגבר אמר:אתה מתכוין למהר''י מולין שהביא הב''י וספק אפי' אם נקרא ראשון, אבל בספרי סי' תעג,ו, הבאתי דכבר כתב כן המנהיג שהיה קדמון ותלמיד ר''י הזקן. ואני מעלה כאן את ספרי.דבש לפי אמר:העניין בכרפס הוא "כיון שנפיק מפומא דרבותינו", ואם כן לכאורה עדיף סלק עלים כיון דנפיק מפומיה דר' זעירא "שכן רב מטבל בתורדין", אלא שיש להסתפק אם היינו מבושלים או לא (כי תרדין חיים אין דרך לאכלם וברכתם שהכל, ואולי בעלים צעירים כן דרך לאכלם על ידי טיבול וכך עשה רב) ולכן מספק אין עושים כן, ואז נשאר לנו את דברי הראשונים (וגם בראשונים יש עוד לשונות, אלא שלשון זה שנשתגר על ידי הסימן שנוסד על ידי אחד הראשונים והתקבל מאוד, לפיכך הוא ננקט לעיקר).כמעיין המתגבר אמר:אגב לגבי הכרפס, כבר מוזכר בראשונים דיש ענין דוקא בכרפס.
אכפול שנית:כמעיין המתגבר אמר:. . ומנהג זה רק יכול להעיד על רדידות הציבור שבו הוא היה נהוג.
לבי במערב אמר:מסתברא מילתא שאין זה אלא הומור בעלמא, ולא הי' מנהג [משונה ש]כזה מעולם בשום עדה.
וכן מנהגינו, מפני קוצר הזמן.אור זורח אמר:מנהג מרן הקהילות יעקב זצוק''ל שאין אוכלין בליל הסדר מאכל הקרוי קומפוט משום שהאפיקומן הוא הקינוח של הסעודה.
איסור דאורייתא? שנאמר?כמעיין המתגבר אמר:אין זה אלא איסור דאורייתא, ומנהג זה רק יכול להעיד על רדידות הציבור שבו הוא היה נהוג.טוביה פריד אמר:יראתי בפצותי אמר:בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.
לא בדיחה הובא בפורום השכן.
אולם חבר נטפרי אני אבל בחיפושי גוגל מצאתיו והנה הוא לפניכם:
עכשיו חשבתי בס"ד על מעין "מקור" למנהג הנ"ל, ולכה"פ לפרשו בצורה יפה:יראתי בפצותי אמר:בדיחה מפורסמת, לא מאמין שקיים כזה מנהג.חיים ושלום אמר:מנהג יון שבשעה שאומר מרור זה מצביע על האישה
אין כאן שום הונאה אם אכן מצביע עליה מפני שכך הוא המנהג או בדרך בדיחותא בעלמא.כמעיין המתגבר אמר:לא תונו איש את עמיתו, בהונאת דברים הכתוב מדבר.דרומאי אמר:איסור דאורייתא? שנאמר?כמעיין המתגבר אמר:אין זה אלא איסור דאורייתא, ומנהג זה רק יכול להעיד על רדידות הציבור שבו הוא היה נהוג.