גבריאל פולארד
משתמש ותיק
המשנ"ב ריש סי' תעג פוסק כדעת הרמב"ן דיש איסור לשתות באמצע ההגדה. וידוע דעפ"ז נחלקו הראשונים אם הלל והגדה הוי הפסק שכן נאסר בזמן הזה לשתות יין, ותלוי בביאור הסוגיא בחולין פז. ואכמ"ל.
והנה מדברי הגר"א סי' תע"ד מבואר לדעה דהלל והגדה הוי הפסק, גם לענין ברכת בפה"א של המרור הוי הפסק, והביאו הבה"ל סוסי' תעג ודן בדבריו ע"ש.
ומוכח מדבריהם, דגם שאר דברים אסור לשתות בזמן ההגדה, דאל"כ אין שום קושיא היאך פוטרת ברכת בורא פרי האדמה את המרור, וע"כ דסבר הגר"א דלשיטת הרמב"ן ודעימיה גם שאר מאכלים אסור לאכול בזמן ההגדה, ומדברי הבה"ל נראה דמסכים עמו בזה.
וראיתי שדנו בזה כמה מפוסקי זמנינו וכתבו לדון שאולי כל דברי הרמב"ן הם רק לענין שתיית כוס יין, אבל לא ראיתי שהעירו מדברי הגר"א האלו.
[ולפני כמה שנים הערתי כן לתלמיד חכם גדול שנשאל אם מותר לאכול בזמן ההגדה והשיב בפשיטות שמותר, ואמרתי לו שמוכח במשנ"ב שאסור לאכול שום דבר בזמן ההגדה, וטען שאני מחדש דברים שלא שמעתם אוזן, עד שהראתי לו דברי הבה"ל ואיכסיף].
והנה מדברי הגר"א סי' תע"ד מבואר לדעה דהלל והגדה הוי הפסק, גם לענין ברכת בפה"א של המרור הוי הפסק, והביאו הבה"ל סוסי' תעג ודן בדבריו ע"ש.
ומוכח מדבריהם, דגם שאר דברים אסור לשתות בזמן ההגדה, דאל"כ אין שום קושיא היאך פוטרת ברכת בורא פרי האדמה את המרור, וע"כ דסבר הגר"א דלשיטת הרמב"ן ודעימיה גם שאר מאכלים אסור לאכול בזמן ההגדה, ומדברי הבה"ל נראה דמסכים עמו בזה.
וראיתי שדנו בזה כמה מפוסקי זמנינו וכתבו לדון שאולי כל דברי הרמב"ן הם רק לענין שתיית כוס יין, אבל לא ראיתי שהעירו מדברי הגר"א האלו.
[ולפני כמה שנים הערתי כן לתלמיד חכם גדול שנשאל אם מותר לאכול בזמן ההגדה והשיב בפשיטות שמותר, ואמרתי לו שמוכח במשנ"ב שאסור לאכול שום דבר בזמן ההגדה, וטען שאני מחדש דברים שלא שמעתם אוזן, עד שהראתי לו דברי הבה"ל ואיכסיף].