חומרים בפסח ודינם

תיובתא

משתמש ותיק
א. "אשלגן סורבט" נקרא גם "פוטסיום סורבט" והוא חומר משמר.
ב. הידרוליזט חלבון
ג. עמילן תירס מעובד E1422
ד. מחזק טעם E621
ה. מווסת חומציות (חומצה אצטית)
ו. מייצב (קנאסטן גאם)
ז. חומר משמר המקודד כ-E202
השאלות הם 1. מה דינם בפסח? 2. שאלה עקרונית האם ניתן לסמוך על רשימת רכיבים של מוצר בכדי לדעת מה יש בתוכו (כמובן שלא לסמוך על כך לאכילה)?
 

אוריאל

משתמש ותיק
קופץ על האשכול:

האם סבון גוף וכן סבון כלים, צריכים כשרות מהודרת לפסח, או שניתן להסתפק בכשרות בסיסית [אחד אמר לי: זה ראוי לאכילת כלב? - אבל אולי יש כאן בעיה של הנאה].
 

אוריאל

משתמש ותיק
@תיובתא לגבי השאלה השניה שלך, ראיתי במדריך הכשרות של 'שארית ישראל' שא"א לסמוך על רשימת רכיבים, וזאת משום שרכיבים באחוזים קטנים אינם נכללים ברשימה [כתבו שם עוד טעמים משניים].
 

הבוחן

משתמש ותיק
מלבד זאת שחומרים כמו מחזק טעם e621 יכול להיות עשוי מעשרות אם לא מאות חומרים!!!
 

סבא

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
קופץ על האשכול:

האם סבון גוף וכן סבון כלים, צריכים כשרות מהודרת לפסח, או שניתן להסתפק בכשרות בסיסית [אחד אמר לי: זה ראוי לאכילת כלב? - אבל אולי יש כאן בעיה של הנאה].
בדרשו הביאו רשימה מהרב זריצקי וכך כתוב שם-
* אבקות כביסה – אבקות כביסה, סבונים, כל סוגי השמפו – לגוף, לכלים, למדיחי כלים אין שום צורך בכשרות מיוחדת לפסח. ראיתי פרסומת של אקונומיקה – כשר לפסח, פרווה. המפעלים עושים כסף ופרסומת על חשבון הצרכן התמים. אפשר להשאיר את חומרי הניקוי והסבונים של כל השנה גם לפסח, וכשקונים חדש – אין צורך בכשרות מיוחדת לפסח.
יש מחמירים שאינם משתמשים במוצרים שעמדו במטבח של חמץ, אך גם כאן – אין צורך לזרוק, אפשר לשמור בארון צדדי עד לאחר הפסח. ע"כ.
הקישור לראות את כל הרשימה [אחרי לחיצה על הקישור יש לסמן וי על "אני לא רובוט" ולחכות כמה שניות]-
http://www.dirshu.co.il/מה-לא-צריך-לבער-מהבית-בפסח/
 

סבא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
כבר האריכו בענין סבון [אגב, הרב זריצקי אינו מורה הוראה ולכל היותר יתכן והלוואי שהוא מבין בכשרות]:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=34&t=1245
יישר כח ששלחת אותנו לאשכול המתאים ואמנם שם הסיק @צבי500 [שניכר עליו גם שיודע היטב בכשרות הן מצד המציאות וגם מצד ההלכה] בזה"ל-
באופן ברור בזה"ל נפסק בשו"ע תמ"ב ,ד' "דבר שנתערב בו חמץ ואינו מאכל אדם כלל או שאינו מאכל כל אדם, כגון התריאק"ה וכיוצא בו, אע"פ שמותר לקיימו אסור לאכלו עד אחר הפסח, ואף ע"פ שאין בו מן החמץ אלא כל שהוא, הרי זה אסור לאכלו" ובמשנ"ב סק"כב "ומ"מ בהנאה מותר כשנעשה התערובות קודם פסח" ולכן סבון, שמפו, דאודורנט, תמרוקים, בשמים, חומרי ניקוי, אבקת כביסה, ...וכדו', לא צריכים להיות כשרים לפסח, וגם אם יש חומר גלם שמקורו מחמץ הוא נפסל לחלוטין מאכילת כלב, וכן הדין במשחות וטיפות (אג"מ או"ח ,ג,סב / תוס' נידה לב. ד"ה כשמן,
לעניין סיכה כשתיה כתבו הפוסקים שדין זה נאמר רק ביוכ"פ, וראה בפרי חדש יו''ד,קי''ז, ד' שגם לדעת הסוברים שכן אומרים סיכה כשתיה זה דוקא שהסיכה ראוי למאכל אך כאשר הוא פגום לא שייך לומר סיכה כשתיה, נקודות הכסף יו''ד סוס''י קי''ז, מחזיק ברכה לחיד''א ס' תרי''ד, והחזו''א [דמאי ט''ו,א'] כתב שמה שאינו ראוי לאכילה אין בו איסור סיכה כשתיה). ע"כ.
 

יהודי

משתמש ותיק
גם הובאו שם דברי הביאור הלכה שכתב שבעל נפש יחמיר בזה כל השנה.
 

צבי500

משתמש ותיק
אולי בתקופת הבאור הלכה היה מקום לבעל נפש להחמיר. כיום שכל הדברים האלו יש בהם כימיכלים בלבד אין שום עניין להחמיר בזה
 

צבי500

משתמש ותיק
נוסח השאלה בצבע אדום התיחסותי:

א. "אשלגן סורבט" נקרא גם "פוטסיום סורבט" והוא חומר משמר. כשר כל השנה, לפסח צריך השגחה
ב. הידרוליזט חלבון , כללי מידי, יש שצריך השגחה ויש שלא.
ג. עמילן תירס מעובד E1422 , E1422 הוא כשר, אני לא בטוח שזה תירס
ד. מחזק טעם E621 , צריך השגחה כל השנה(ויש מקילין) וגם לפסח
ה. מווסת חומציות (חומצה אצטית) צריך השגחה
ו. מייצב (קנאסטן גאם). e 415 'צריך השגחה, בפסח זה קטניות
ז. חומר משמר המקודד כ-E202. כשר ,לפסח צריך השגחה
השאלות הם 1. מה דינם בפסח? 2. שאלה עקרונית האם ניתן לסמוך על רשימת רכיבים של מוצר בכדי לדעת מה יש בתוכו (כמובן שלא לסמוך על כך לאכילה)?

על שאלה 1 עניתי גוף השאלה
על שאלה 2 , תלוי.
 
חלק עליון תַחתִית