ההכנות לפסח, ניקיון האביב, הלחץ, החומרות, עיקר הדין, וכל מה שקשור לערב פסח.

כבר כתבו הפוסקים שלחומרות הנשים אין קץ. וידוע מש"כ החת"ס כי גרשוני נשים צדקניות...
ומאידך כתב הרמ"א שאסור להלעיג עליהן.
והנה ברור שלפעמים יש בהידורים הפסד מרובה בבין אדם לחברו או למקום עד שבשביל חומרא נכשלים בכמה סוגים של איסורים דאורייתא או ביטול מ"ע .
ואמנם לפעמים להיפך זוהי מצוה שאינה באה בעברה ועליה אמר הרמ"א שאסור להלעיג.

[ובאופן כללי האשכול מיועד לביטוי תובנות של כל אחד בכללים ובפרטים של ההלכות והפרקטיקה, וכן עצות וטיפים לשרוד כבני חורין...
וברור לכולם שיש צדדים שונים לנושא וכן שאין ללמוד מפלוני לאלמוני.]

לשם התחלה - שמעתי מהגר"מ גרינמן שהחזו"א לא ניקה רק ביום י"ג.
אבל גם הוא הוסיף וציין שאשתו של החזו"א היתה... וגם הוא לא היה בריא כידוע ורק בערב הבדיקה באו בחורים לעזור קצת.
ואכן מצאו הרבה חמץ, אטריות שלמות וכדו'
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
נקודה למחשבה:
ידוע שאצל נשים הניקיון הוא צורך נפשי וגם לחץ חברתי וכו'
ולכן יש סיבה נוספת שאין מקום ללגלוג כי זה כמו כל מגוון הצרכים שנתבארו במסכת כתובות שזה חיוב לפי ההרגלים
(כגון עולה עמו ואינה יורדת וכל כיו"ב)

וזה כמובן מלבד ההבנה הפשוטה שכונת הרמ"א לענין הסגולי או החינוכי והתודעתי שזוכים ע"י המאמץ לבער החמץ ודומיו...
 

בן של רב

משתמש ותיק
תמיד חשבתי שאולי יש ברגש הטבעי של הרצון לעשות "ניקיון האביב" -
משהו אמיתי שנובע מההתחדשות של הבריאה.
הגורמת רצון לחדש גם ענינים סביבתיים.

אבל לא מצאתי לזה מקור מלבד המשנה בריש שקלים שמשנכנס אדר עושין כל צרכי הרבים ובירושלמי שם יש רשימה ענקית.
ומשמע שלאו דוקא דוגמאות אלו אלא כל מה שנצרך.

וכ' בפיהמ"ש שכל מה שנדחה ונתרשלו עד אדר עושין מאדר ואילך.
ולכאורה מה שייך לכתוב מראש שזה ידחה ומהיכ"ת שתהיה התרשלות,
וכן למה דוקא אז פתאום יש להזדרז.
אכן אם לקראת האביב יש התעוררות טבעית - אתי שפיר.
 

המימד הנוסף של הענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
הנה תרגיל שעשיתי להורדת מפלס הלחץ:
1.ישבתי עם ב"ב ורשמנו תוך 15 דקות כל מה שאמורים לנקות.
2. רשמנו כל דבר כמה זמן הוא לוקח (לחומרא)
3. סיכמנו כמה שעות כל העסק כולו.
4. חילקנו לפי ימים כמה שעות עבודה יוצא כל יום.

ניתן להמשיך גם לחלק מה סדרי עדיפויות הלכתית ופרקטית (שישרוד הנקיון)
ולהוסיף יום יומיים לכל צרה שלא תבוא. זה מרגיע.
אפשר גם לסמן כל יום את ההתקדמות על הדף.
אפשר גם להעתיק הרעיון עם שינויים והתאמות לכל בית ולכל אדם.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
זכור לי שמביאים מהמשנה בתמיד או מידות שבניסן היו מנקין ומצחצחין העזרות,
ושמכאן רמז למנהג ישראל תורה שמצחצחים הבית [שבית ישראל הוא מקום השארת השכינה]
לא זוכר המקור,
אשמח אם משהו ימצא.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
כבר כתבו הפוסקים שלחומרות הנשים אין קץ. וידוע מש"כ החת"ס כי גרשוני נשים צדקניות...
ומאידך כתב הרמ"א שאסור להלעיג עליהן.
אשמח לדעת היכן כתב כן הרמ"א. זכור לי מקום אחד שבו הביא השו"ע (סי' תמז ס"ו) את דברי הרא"ש שכתב שאין ללעוג על הנוהגים לגרד הכתלים והכסאות כיון שיש לזה סמך מהירושלמי. וכתב המשנ"ב: ר"ל שאין ללעוג להם.
אבל לגבי שאר הניקיונות המוזרים והמוגזמים לא זכור לי רמ"א בעניין הזה. אשמח לשמוע היכן הוא.
 

כותר

משתמש ותיק
יש משהו פרקטי, שכשהבית נקי ומסודר, כל דבר במקומו המיוחד, זה עושה גם סדר בראש ומוצאים הכל.
לא רק חמץ מוצאים, מוצאים את כל האבידות שנאבדו במשך השנה.
לכן זה מיקל מאוד בבדיקת חמץ, שזה הפיניש האחרון.

וראיה לכך, ממה שמכבדים הבית קודם הבדיקה. אז היו מתגוררים בבית של חדר אחד, שידה אחת, כמה חורים בהם הכניסו דברים.
כשתרחיב זאת לדירת שלושה ארבעה חדרים, ארונות, ריהוט ואלפי פריטים, הסדר והניקיון מכפיל את עצמו.

כמובן שלא כפי המגזימים. אולי השיעור בסדר וניקיון הרצוי, הוא כפי שתכין את הבית לו היו באים להתאכסן בו ולהשתמש בארונות המטבח ותכולתם.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
הנה תרגיל שעשיתי להורדת מפלס הלחץ:
1.ישבתי עם ב"ב ורשמנו תוך 15 דקות כל מה שאמורים לנקות.
2. רשמנו כל דבר כמה זמן הוא לוקח (לחומרא)
3. סיכמנו כמה שעות כל העסק כולו.
4. חילקנו לפי ימים כמה שעות עבודה יוצא כל יום.

ניתן להמשיך גם לחלק מה סדרי עדיפויות הלכתית ופרקטית (שישרוד הנקיון)
ולהוסיף יום יומיים לכל צרה שלא תבוא. זה מרגיע.
אפשר גם לסמן כל יום את ההתקדמות על הדף.
אפשר גם להעתיק הרעיון עם שינויים והתאמות לכל בית ולכל אדם.
גם אני ונערותי עשינו כן, מנסיון הדבר מפחית את הלחץ מאד!
רק שכדאי תמיד לחשבן שמסיימים יומיים לפני בדיקת חמץ.
תמיד יש הפתעות לא צפויות - קניות שלוקחות פי 3 זמן, חולשה, קורונה ועוד.

חשוב מאד לשים לב שהחויה בבית היא חויה נעימה,
שהזכרונות של הילדים [והאשה] מהנקיונות ומחומרות החג יהיו נעימים ולא של פחדים-עצבים-לחץ.
התורה - דרכיה דרכי נועם!
ילד או ילדה שיגדלו ברקע של סטרס רוחני שלילי יסחבו את משקעי הילדות למשך שנים,

אגב, שמעתי מיודעי דבר שיש עליה משמעותית בתופעות פסיכיאטריות [כולל אשפוזים!] בעקבות לחצי החג. 
מה חבל שחג החירות יהיה חג של...
 
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
הנה תרגיל שעשיתי להורדת מפלס הלחץ:
1.ישבתי עם ב"ב ורשמנו תוך 15 דקות כל מה שאמורים לנקות.
2. רשמנו כל דבר כמה זמן הוא לוקח (לחומרא)
3. סיכמנו כמה שעות כל העסק כולו.
4. חילקנו לפי ימים כמה שעות עבודה יוצא כל יום.

ניתן להמשיך גם לחלק מה סדרי עדיפויות הלכתית ופרקטית (שישרוד הנקיון)
ולהוסיף יום יומיים לכל צרה שלא תבוא. זה מרגיע.
אפשר גם לסמן כל יום את ההתקדמות על הדף.
אפשר גם להעתיק הרעיון עם שינויים והתאמות לכל בית ולכל אדם.
גם אני ונערותי עשינו כן, מנסיון הדבר מפחית את הלחץ מאד!
רק שכדאי תמיד לחשבן שמסיימים יומיים לפני בדיקת חמץ.
תמיד יש הפתעות לא צפויות - קניות שלוקחות פי 3 זמן, חולשה, קורונה ועוד.

חשוב מאד לשים לב שהחויה בבית היא חויה נעימה,
שהזכרונות של הילדים [והאשה] מהנקיונות ומחומרות החג יהיו נעימים ולא של פחדים-עצבים-לחץ.
התורה - דרכיה דרכי נועם!
ילד או ילדה שיגדלו ברקע של סטרס רוחני שלילי יסחבו את משקעי הילדות למשך שנים,

אגב, שמעתי מיודעי דבר שיש עליה משמעותית בתופעות פסיכיאטריות [כולל אשפוזים!] בעקבות לחצי החג. 
מה חבל שחג החירות יהיה חג של...

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=275541#p275538
כאן הבאתי שמועה מהרמ"א בעניין-אשמח למקורה.
 

נתן א

משתמש רשום
צריך לזכור מהי נקודת המוצא: כל מה שקשור לפסח וכל מה שהחמירו על עצמן בנות ישראל, מקורו טהור וקדוש הן מהפוסקים כמובא לעיל, והן מצדיקים שהחמירו על עצמן.
אי לכך: כל הסיבות של לחץ, סטרס, נזקים עתידיים, לא אמורים לשמש כתירוץ לא לנקות, אלא אמורים להציב תמרורים לכל אחד שבתוך כל הניקיונות והלחץ צריך לזכור, להיות בן אדם, להביא רוגע ושלווה לבית, להנחיל לילדים את הנועם והגישמאק של הפסח, להביא למצב שכל אחד ואחת בבית מגדול ועד קטן שותף לציפייה לחג הפסח, שותף לניקיון ולהכנות כל אחד לפום דרגה דיליה, ואתה אבא כדמות האחראית בבית אף אם יש לך משקעים מהפסח אל 'תשקע' את זה בצאצאיך.
וכבר אמר החכם, על מה שאמרו חז"ל אדם ניכר בכיסו בכוסו ובכעסו, שהדברים אמורים כלפי ערבי פסחים, שהאיש מבקש להכין לעצמו קפה וכועס על כך שאינו מוצא כוס והינו נאלץ להוציא מהכיס 5 שקלים לקנות במכולת חבילה חדשה
 

ישראל דהאן

משתמש רגיל
שמעתי היום וורט נפלא בהקשר הנ"ל.
אומרים תמיד לנער בר מצווה שיכנס לנועם המצוות, ומאידך יש מושג שנכנס לעול מצוות, והוא תרתי דסתרי נועם המצוות או עול המצוות.
ושמעתי שכל מצוה ומצוה יכולה להיות עול ויכולה להיות נועם, והכל תלוי בהכנה למצווה
לדוגמא: תפילת ערבית - אם מתפלל בזמן, מוקדם, בעודו עירני ונינוח, הרי זה נועם. אבל אם דוחה לשעה מאוחרת לבסוף הוא עייף וקשה לו לצאת מהבית וכו'..... הרי זה בכלל עול המצוות, וכהנה וכהנה...
ואותו דבר בניקיונות הפסח אם הכל נעשה מוקדם בצורה מסודרת כמו שכתב הרב המימד הנוסף... הרי זה בכלל נועם המצוות, אבל אם מתחילים מאוחר... ודוחים כל דבר, ובלי סדר מסויים הרי זה בכלל עול המצוות.
ותן לחכם ויחכם בכל ענייני המצוות.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אני אישית מחמיר שלא להחמיר, ומקפיד שלא יחמירו יותר מדי מכפי הדין ושנה שעברה לא מכרתי כלל את החמץ (בעיקר בגלל שאני סבור שהמכירה לא תופסת דהוי בליבו ובלב כל אדם), ושיעשו קצת יותר מעיקר הדין, ואם רוצים לנקות מטעמים אחרים שאינם הלכתיים, אפשר בשאר השנה או אחרי פסח שאז יש פחות לחץ, באופן כללי אני סבור שהניקוי הנהוג בזמנינו הוא ממש לא מה שאמרו שאין להלעיג, ועל ניקוי זה צריך להלעיג, בראב"ן מצאתי שהירושלמי גבי ניקוי הקירות איירי בקירות שנגע בהם בצק, ע"כ, דהיינו קירות של פעם שאינם חלקים ונגע בהם בצק ונותרו בו פירורי חמץ.
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
אני אישית מחמיר שלא להחמיר, ומקפיד שלא יחמירו יותר מדי מכפי הדין ושנה שעברה לא מכרתי כלל את החמץ (בעיקר בגלל שאני סבור שהמכירה לא תופסת דהוי בליבו ובלב כל אדם), ושיעשו קצת יותר מעיקר הדין, ואם רוצים לנקות מטעמים אחרים שאינם הלכתיים, אפשר בשאר השנה או אחרי פסח שאז יש פחות לחץ, באופן כללי אני סבור שהניקוי הנהוג בזמנינו הוא ממש לא מה שאמרו שאין להלעיג, ועל ניקוי זה צריך להלעיג, בראב"ן מצאתי שהירושלמי גבי ניקוי הקירות איירי בקירות שנגע בהם בצק, ע"כ, דהיינו קירות של פעם שאינם חלקים ונגע בהם בצק ונותרו בו פירורי חמץ.
מה איכפת לך למכור? לא יועיל- לא יזיק.

תאר לך שאחרי פסח תגלה חבילת וופלים שהילדים החביאו, וודאי שאם תמכור יהיה לך טיפה פחות צער.
וחוץ מזה אנו מוכרים חמץ הבלוע בכלי חמץ, וזה יש לכולם
 
חלק עליון תַחתִית