מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור


פותח הנושא
אאא
הודעות: 875
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי אאא » 05 אפריל 2019, 01:19

כמה זמן מותר למצה לשהות אחרי שגמרו לנקבה, לפני ההכנסה לתנור?


פותח הנושא
אאא
הודעות: 875
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2019, 23:51

האם יש גדר בזה?


יהודי
הודעות: 3670
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 794 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי יהודי » 10 אפריל 2019, 23:57

מקום שמתחמם מחמיץ מהר יותר, לכאו' מקום זה מוגדר כן, אך איני מספיק בענין וצריך לבדוק.


כלפי ליא
הודעות: 1459
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 472 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי כלפי ליא » 11 אפריל 2019, 00:26

במשנ"ב כתוב, שאחרי שעסקו עם הבצק, אפילו שהיה קצרה ביותר עלולה להחמיץ "מיד שמסלקים הידים ממנה"


שאר לעמו
הודעות: 3948
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 630 פעמים
קיבל תודה: 1247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי שאר לעמו » 11 אפריל 2019, 10:04

אך מקובל שעד 30 שניות החזו"א לא הקפיד. אבל אחרים מקפידים ככל יכולתם.
והבד"צ לא מקפיד במאפיות שלו עד 2 דקות!


מתעקש ומודה
הודעות: 57
הצטרף: 03 פברואר 2020, 14:59
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי מתעקש ומודה » 30 מרץ 2020, 23:29

במשנה ברורה כתוב משהו. החזו"א נתן בזה כמה משהוים, ובבריסק הקפידו על כך מאד.


תריג מצוות
הודעות: 354
הצטרף: 17 אפריל 2019, 00:39
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי תריג מצוות » 31 מרץ 2020, 13:18

אכן, יש 'מהדרים' מחמת כן ועושים פעולות שונות שרק מזיקות, כגון אלו המתופפים עם האצבעות על המצה, או המעבירים עליה את היד שלהם בנחת.
ועדיף להשאיר את המצה ללא עסק מאשר לעשות את הפעולות הנ"ל שרק מחממות את המצה.
מצורף מאמר שכתבתי בענין שיעורי השהיה במהלך הכנת המצות
עיכובים שלפני התנור 1.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מחשב
הודעות: 43
הצטרף: 04 אוקטובר 2019, 00:58
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי מחשב » 31 מרץ 2020, 21:27

 אגב, נגד התנור אסור להשהות אפילו רגע. הרבה פעמים ראיתי שלא נזהרים בזה.


איש ווילנא
הודעות: 2438
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 700 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי איש ווילנא » 31 מרץ 2020, 22:02

מתעקש ומודה כתב:
30 מרץ 2020, 23:29
במשנה ברורה כתוב משהו. החזו"א נתן בזה כמה משהוים, ובבריסק הקפידו על כך מאד.

החזון איש בספר לא נותן כמה משהויים אלא סובר שאין זה מחמיץ בשהיה לאחר עיסוק במשהו אלא עלול להחמיץ אבל אם אין רואים סימני חימוץ אינו מחמיץ אלא בשיעור מיל שהוא יח דקות והחזון איש מביא לזה ראיות חזקות מאוד 
אבל בפועל מובן שהנוהגים על פיו שדרכם לחוש לחומרא לא מקילים כל כך 
אלא בשהות קצרות 


איש ווילנא
הודעות: 2438
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 700 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי איש ווילנא » 31 מרץ 2020, 22:04

תריג מצוות כתב:
31 מרץ 2020, 13:18
אכן, יש 'מהדרים' מחמת כן ועושים פעולות שונות שרק מזיקות, כגון אלו המתופפים עם האצבעות על המצה, או המעבירים עליה את היד שלהם בנחת.
ועדיף להשאיר את המצה ללא עסק מאשר לעשות את הפעולות הנ"ל שרק מחממות את המצה.
מצורף מאמר שכתבתי בענין שיעורי השהיה במהלך הכנת המצות
עיכובים שלפני התנור 1.pdf

תודה על המאמר הנפלא 
עוד לא קראתי כולו 
אבל עברתי על הנושאים מלמעלה והוא כבר עורר אצלי נקודות חדשות 
 


חשבתי דרכי
הודעות: 8
הצטרף: 31 מרץ 2020, 12:02
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

שליחה על ידי חשבתי דרכי » 31 מרץ 2020, 22:09

איש ווילנא כתב:
31 מרץ 2020, 22:02
מתעקש ומודה כתב:
30 מרץ 2020, 23:29
במשנה ברורה כתוב משהו. החזו"א נתן בזה כמה משהוים, ובבריסק הקפידו על כך מאד.

החזון איש בספר לא נותן כמה משהויים אלא סובר שאין זה מחמיץ בשהיה לאחר עיסוק במשהו אלא עלול להחמיץ אבל אם אין רואים סימני חימוץ אינו מחמיץ אלא בשיעור מיל שהוא יח דקות והחזון איש מביא לזה ראיות חזקות מאוד 
אבל בפועל מובן שהנוהגים על פיו שדרכם לחוש לחומרא לא מקילים כל כך 
אלא בשהות קצרות 
צודק הנ"ל לא דייק במה שכתב מהחזו"א.
אבל כמו שכתבת גם תלמידיו לא נוהגים כן- אע"פ שהם מאד 'קרים' בפי התנור.
פעם הייתי בחבורה כזו ושגעתי את העומד ברדלער שלא ישהה, אחרי כמה גאנגים 'סידרו לי עבודה' לשקול את המצות.....
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח