מצה ששהתה אחרי הניקוב לפני ההכנסה לתנור

אאא

משתמש ותיק
כמה זמן מותר למצה לשהות אחרי שגמרו לנקבה, לפני ההכנסה לתנור?
 

יהודי

משתמש ותיק
מקום שמתחמם מחמיץ מהר יותר, לכאו' מקום זה מוגדר כן, אך איני מספיק בענין וצריך לבדוק.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
במשנ"ב כתוב, שאחרי שעסקו עם הבצק, אפילו שהיה קצרה ביותר עלולה להחמיץ "מיד שמסלקים הידים ממנה"
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אך מקובל שעד 30 שניות החזו"א לא הקפיד. אבל אחרים מקפידים ככל יכולתם.
והבד"צ לא מקפיד במאפיות שלו עד 2 דקות!
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
אכן, יש 'מהדרים' מחמת כן ועושים פעולות שונות שרק מזיקות, כגון אלו המתופפים עם האצבעות על המצה, או המעבירים עליה את היד שלהם בנחת.
ועדיף להשאיר את המצה ללא עסק מאשר לעשות את הפעולות הנ"ל שרק מחממות את המצה.
מצורף מאמר שכתבתי בענין שיעורי השהיה במהלך הכנת המצות
הצג קובץ מצורף עיכובים שלפני התנור 1.pdf
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מתעקש ומודה אמר:
במשנה ברורה כתוב משהו. החזו"א נתן בזה כמה משהוים, ובבריסק הקפידו על כך מאד.

החזון איש בספר לא נותן כמה משהויים אלא סובר שאין זה מחמיץ בשהיה לאחר עיסוק במשהו אלא עלול להחמיץ אבל אם אין רואים סימני חימוץ אינו מחמיץ אלא בשיעור מיל שהוא יח דקות והחזון איש מביא לזה ראיות חזקות מאוד 
אבל בפועל מובן שהנוהגים על פיו שדרכם לחוש לחומרא לא מקילים כל כך 
אלא בשהות קצרות 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
אכן, יש 'מהדרים' מחמת כן ועושים פעולות שונות שרק מזיקות, כגון אלו המתופפים עם האצבעות על המצה, או המעבירים עליה את היד שלהם בנחת.
ועדיף להשאיר את המצה ללא עסק מאשר לעשות את הפעולות הנ"ל שרק מחממות את המצה.
מצורף מאמר שכתבתי בענין שיעורי השהיה במהלך הכנת המצות
עיכובים שלפני התנור 1.pdf

תודה על המאמר הנפלא 
עוד לא קראתי כולו 
אבל עברתי על הנושאים מלמעלה והוא כבר עורר אצלי נקודות חדשות 
 
 

חשבתי דרכי

משתמש רשום
איש ווילנא אמר:
מתעקש ומודה אמר:
במשנה ברורה כתוב משהו. החזו"א נתן בזה כמה משהוים, ובבריסק הקפידו על כך מאד.

החזון איש בספר לא נותן כמה משהויים אלא סובר שאין זה מחמיץ בשהיה לאחר עיסוק במשהו אלא עלול להחמיץ אבל אם אין רואים סימני חימוץ אינו מחמיץ אלא בשיעור מיל שהוא יח דקות והחזון איש מביא לזה ראיות חזקות מאוד 
אבל בפועל מובן שהנוהגים על פיו שדרכם לחוש לחומרא לא מקילים כל כך 
אלא בשהות קצרות 
צודק הנ"ל לא דייק במה שכתב מהחזו"א.
אבל כמו שכתבת גם תלמידיו לא נוהגים כן- אע"פ שהם מאד 'קרים' בפי התנור.
פעם הייתי בחבורה כזו ושגעתי את העומד ברדלער שלא ישהה, אחרי כמה גאנגים 'סידרו לי עבודה' לשקול את המצות.....
 
 
חלק עליון תַחתִית