הגעלת כלים חדשים

זאת נחמתי

משתמש ותיק
מנהג ישראל להגעיל כל כלי חדש שקונים, והסיבה בגלל שמפורסם שנוהגים למרוח את הסירים החדשים בשומן אסור .

שמועה שמעתי, שכיום כבר לא נהוג אצל יצרני הכלים לעשות כן.
אם יש למאן דהוא מידע בענין, אשמח אם יפרסם לתועלת הציבור .
 

אסף

משתמש ותיק
מצורף גיליון העוסק בענין
 

קבצים מצורפים

  • עומק הפשט - שמיני תשע''ט.pdf
    2.3 MB · צפיות: 14

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בספר שערי תורת הבית כתב בזה. וכתב שהמציאות משתנה בעניין וצריך לברר. אז התקשרתי אליו בטלפון ואמר לי שכיום א"צ. (לפני שנתיים בערך)
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
מנהג ישראל להגעיל כל כלי חדש שקונים, והסיבה בגלל שמפורסם שנוהגים למרוח את הסירים החדשים בשומן אסור .

פחמע"ד
אם בעבר היו המון דוכנים להגעלת כלים במשך כל השנה
בימינו נדיר (וסליחה ממי שגר במאה שערים)
למרות שחנויות הכלים פעילות כל השנה אין ביקוש כ"כ להגעלה והסיבה כמו שהוזכר למעלה
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
פחמע"ד
אם בעבר היו המון דוכנים להגעלת כלים במשך כל השנה
בימינו נדיר
כנראה לא הסתובבת באיזור ביהכנ"ס הגדול בבני ברק בימים לפני פסח, ולא ראית את ההמון הצובא על הדודים(ומדובר בכלים חדשים !)
גם במשך השנה יש בהרבה מקומות בשבת מברכים דודים להגעלה, ורבים מגעילים שם גם כלים חדשים .

כך שנראה לי שדווקא רוב רובו של הציבור נוהג להגעיל כלים חדשים, השאלה רק אם זה בזבוז כסף או שזה נצרך (רוב המגעילים לוקחים סכום נכבד והתורה חסה על ממונם של ישראל ...)
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
 

בנציון

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.

הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.
 

יהודי

משתמש ותיק
לפי סברא זו אין כלל בליעות היום, וזאת לא שמענו, והגרש"ז לא הסכים להתיר מחמת סברא זו (אמנם י"א שצירפה בספיקות).
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בנציון אמר:
מבקש אמת אמר:
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.

הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.

ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש אמת אמר:
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
בלי להכנס לגופו של ענין, גם אם זה נכון שכמעט ואין בליעות, אבל עכ"פ לענין כלי חמץ בכל מקרה יהיה אסור להשתמש בפסח מכיון שבזמנו לא בטל ,
ואפילו אם יש בו אחד חלקי אלף אינו מתבטל .
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
מבקש אמת אמר:
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.
בלי להכנס לגופו של ענין, גם אם זה נכון שכמעט ואין בליעות, אבל עכ"פ לענין כלי חמץ בכל מקרה יהיה אסור להשתמש בפסח מכיון שבזמנו לא בטל ,
ואפילו אם יש בו אחד חלקי אלף אינו מתבטל .

טענה נכונה (יש להעיר שבבדיקות שערכו נתגלה שהבליעות הם אחד לכמה עשרות אלפים, וביותר מאלף י"א שמתבטל. אך מלבד העובדה שזה אינו מוסכם, כמו כן מסתבר שבכל כלי הבליעה והפליטה שונה, ולכן יש מקום רב לחוש שמא יש משהו אף שאין בו טעם, ולכן בפסח באמת יש לאסור). אמנם לענין בשר בחלב עדיין צ"ע, אך עכ"פ לגבי פסח מיושבת טענתי.
 

בנציון

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בנציון אמר:
מבקש אמת אמר:
לא ברור לי כלל מה טעם יש להגעיל באיזה אופן שלא יהיה, מאחר והכלים שבימינו עשויים מחומר שאינו בולע ואינו פולט כלל, וכפי שנבדק עשרות פעמים ע"י רבנים ומדענים שונים. ומי שלא מאמין יכול לבדוק בעצמו: יקח תבשיל שהתבשל בכלי שבושל בו תוך כ"ד שעות בשר או עוף, ויראה האם יש בו טעם בשר או עוף.

הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.

ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)
אם אתה מסתמך על הסברא הזו אתה יכול לעשות היום מטבח משותף לחלבי ובשרי.
 

יהודי

משתמש ותיק
כתבתי זאת למעלה, והגרש"ז לא הסכים להקל למעשה מחמת סברא זו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בנציון אמר:
מבקש אמת אמר:
בנציון אמר:
הגרש"ז כבר דן על הסברא הזו, וכתב שלמעשה אין להתיר אחר שהדבר מפורש בחז"ל לאיסור. לא בדקתי עכשיו אבל כך זכור לי.

ראיתי ושמעתי סברא זו, אבל מה שתמוה לי בענין הוא שהרי חז"ל לא אסרו אלא היכא שהטעם נרגש שהרי אפשר לבדוק ע"י קפילא, וא"כ בכלי ימינו מאחר ואין הטעם נרגש שוב אינו בכלל גזרתם!

(ומה שבני אשכנז אין סומכים על טעימת קפילא היינו דווקא במקרים גבוליים דחיישינן שמא יש טעם והקפילא אינו בקי דיו, אבל בכלי ימינו נבדק והוכח שאין כלום)
אם אתה מסתמך על הסברא הזו אתה יכול לעשות היום מטבח משותף לחלבי ובשרי.

אני לא מסתמך אלא שואל.

לכאורה גם אם נסתמך ע"ז מ"מ לא נעשה מטבח משותף בגלל שאריות בעין העלולים להתערב. השאלה היא במקרה שהיתה טעות והשתמשו בכלי בשרי לחלבי ולהיפך, דלכאורה א"צ להכשירם.
 
חלק עליון תַחתִית