עריכה תורנית בחוה"מ


פותח הנושא
אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 334
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי אלכס » 04 אפריל 2018, 01:00

מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 אפריל 2018, 01:29

אלכס כתב:מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
מסגנון השאלה עולה שאין הנידון סובב על עצם הכתיבה, או משום שמיירי בכתיבה שאינה מעשה אומן וכמו במחשב עיין בתשובה שכתב הרב אברך באשכול אחר, (שכן טעם היתר בחידו"ת שנפסק בשו"ע לא קיים כאן ועיי"ע בדרשו או' 35 סי' תקמ"ה הביאו כמה וכמה פוסקים אפי' לערוך את חידושי תורתו אסור לעשות כן במועד) אלא הנידון משום עצם עבודת העריכה אם דומה לכלל מלאכות האסורות בחוה"מ..ובזה לפ"מ שנפסק בשו"ע סי' תקמ"ב שאפילו מלאכות המותרות, אין היתר לעשות אלא לעצמו או לאחרים בחינם אבל בשכר אסור דקבלת שכר במועד כעבדא דחל דמיא, אף בדבר שאין בו שם מלאכה ממש כל שיש בו טרחא אסור לעשותו לאחרים עיי"ש ובמ"ב. ה"ה בנידו"ז.
בין הזמנים לא מקבלים כסף מקבלים מלגה, וההבדל פשוט, בבין הזמנים לא מתמחרים אם תלמד נושא זה או אחר ותבחן וכו', אלא לעידוד הלימוד, עבודה אין כאן, אלא יותר דומה למתנה, (ויותר נוגע לשאלה הידועה אם מותר להנות מלימוד התורה בשכר) משא"כ בנידו"ז.

(דרך אגב מי שיעיין בשער הציון של סי' תקמ"ב ישים לב ללשונות הקצת תקיפים שנקט כנגד ד' האחרונים שם ע"ד הפמ"ג כתב ודחק הפמ"ג, יראה מהדחק שיש בזה, ומש"כ על הפתחי עולם ולא התבונן ..או מש"כ על הנשמ"א אף דכל ראיותיו שם אינן מכרחות כלל, או מה שמשתמש בביה"ל שם כמה פעמים ולענ"ד נראה שדברים הללו נכתבו ע"י בנו, וזה נוגע לויכוח הידוע אם כל ד' המ"ב נכתבו ע"י הח"ח או שבחלקם השתתפו גם בנו ידוע שבן הח"ח כתב כדברים אחרונים והחזו"א לא הסכים לזה, אף שעפ"י דברי בנו מיושב כמה סתירות שיש בן כרך לכרך באותו הלכה ממש.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 642 פעמים
קיבל תודה: 447 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי אוריאל » 04 אפריל 2018, 18:24

זה שיש מקומות שאותם כתב בנו של הח"ח [לפי המסופר], יש בזה נפקותא לדינא, או שהח"ח עבר על כל הספר ויש בזה מעין הסכמה שלו ואין בזה נפ"מ?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 אפריל 2018, 18:33

אוריאל כתב:זה שיש מקומות שאותם כתב בנו של הח"ח [לפי המסופר], יש בזה נפקותא לדינא, או שהח"ח עבר על כל הספר ויש בזה מעין הסכמה שלו ואין בזה נפ"מ?
לא יועיל הטענה שהח"ח עבר על כל הספר, שכן הסתירות שיש באותה הלכה בין שני כרכים מהווה טענה אם כך מדוע לא שינה את הנכתב אחרת ממה שהעלה הוא עצמו, ונפק"מ כיצד להכריע בין הסתירות ויש בזה מבוכה גדולה.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1366
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 642 פעמים
קיבל תודה: 447 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי אוריאל » 04 אפריל 2018, 18:41

לצערי אני לא בקי גדול במשנה ברורה, ואשמח לשמוע על סתירות המצויות בספרו.


פותח הנושא
אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 334
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי אלכס » 04 אפריל 2018, 19:50

הפקדתי שומרים כתב:
אלכס כתב:מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
מסגנון השאלה עולה שאין הנידון סובב על עצם הכתיבה, או משום שמיירי בכתיבה שאינה מעשה אומן וכמו במחשב עיין בתשובה שכתב הרב אברך באשכול אחר, (שכן טעם היתר בחידו"ת שנפסק בשו"ע לא קיים כאן ועיי"ע בדרשו או' 35 סי' תקמ"ה הביאו כמה וכמה פוסקים אפי' לערוך את חידושי תורתו אסור לעשות כן במועד) אלא הנידון משום עצם עבודת העריכה אם דומה לכלל מלאכות האסורות בחוה"מ..ובזה לפ"מ שנפסק בשו"ע סי' תקמ"ב שאפילו מלאכות המותרות, אין היתר לעשות אלא לעצמו או לאחרים בחינם אבל בשכר אסור דקבלת שכר במועד כעבדא דחל דמיא, אף בדבר שאין בו שם מלאכה ממש כל שיש בו טרחא אסור לעשותו לאחרים עיי"ש ובמ"ב. ה"ה בנידו"ז.
בין הזמנים לא מקבלים כסף מקבלים מלגה, וההבדל פשוט, בבין הזמנים לא מתמחרים אם תלמד נושא זה או אחר ותבחן וכו', אלא לעידוד הלימוד, עבודה אין כאן, אלא יותר דומה למתנה, (ויותר נוגע לשאלה הידועה אם מותר להנות מלימוד התורה בשכר) משא"כ בנידו"ז.

(דרך אגב מי שיעיין בשער הציון של סי' תקמ"ב ישים לב ללשונות הקצת תקיפים שנקט כנגד ד' האחרונים שם ע"ד הפמ"ג כתב ודחק הפמ"ג, יראה מהדחק שיש בזה, ומש"כ על הפתחי עולם ולא התבונן ..או מש"כ על הנשמ"א אף דכל ראיותיו שם אינן מכרחות כלל, או מה שמשתמש בביה"ל שם כמה פעמים ולענ"ד נראה שדברים הללו נכתבו ע"י בנו, וזה נוגע לויכוח הידוע אם כל ד' המ"ב נכתבו ע"י הח"ח או שבחלקם השתתפו גם בנו ידוע שבן הח"ח כתב כדברים אחרונים והחזו"א לא הסכים לזה, אף שעפ"י דברי בנו מיושב כמה סתירות שיש בן כרך לכרך באותו הלכה ממש.
ואם בישב"ז כן מעוניינים בלימוד מסויים? הרי מחמת הסברות שכתבת כותב הרב וואזנר ופוסקים נוספים שאברך כולל דינו כפועל, ואעפ"כ מקילים בזה. ומאי שנא?

ולגבי מה שכתבתם אודות השעה"צ. בספרו כותב בנו שהסימנים שערך המה בהלכות שבת ואף עליהם עבר הח"ח בלימוד משותף עם חתנו כך שאיך שלא יהיה מפי הכהן יצאו דברים אלה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 798 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 אפריל 2018, 01:33

אלכס כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
אלכס כתב:מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
מסגנון השאלה עולה שאין הנידון סובב על עצם הכתיבה, או משום שמיירי בכתיבה שאינה מעשה אומן וכמו במחשב עיין בתשובה שכתב הרב אברך באשכול אחר, (שכן טעם היתר בחידו"ת שנפסק בשו"ע לא קיים כאן ועיי"ע בדרשו או' 35 סי' תקמ"ה הביאו כמה וכמה פוסקים אפי' לערוך את חידושי תורתו אסור לעשות כן במועד) אלא הנידון משום עצם עבודת העריכה אם דומה לכלל מלאכות האסורות בחוה"מ..ובזה לפ"מ שנפסק בשו"ע סי' תקמ"ב שאפילו מלאכות המותרות, אין היתר לעשות אלא לעצמו או לאחרים בחינם אבל בשכר אסור דקבלת שכר במועד כעבדא דחל דמיא, אף בדבר שאין בו שם מלאכה ממש כל שיש בו טרחא אסור לעשותו לאחרים עיי"ש ובמ"ב. ה"ה בנידו"ז.
בין הזמנים לא מקבלים כסף מקבלים מלגה, וההבדל פשוט, בבין הזמנים לא מתמחרים אם תלמד נושא זה או אחר ותבחן וכו', אלא לעידוד הלימוד, עבודה אין כאן, אלא יותר דומה למתנה, (ויותר נוגע לשאלה הידועה אם מותר להנות מלימוד התורה בשכר) משא"כ בנידו"ז.

(דרך אגב מי שיעיין בשער הציון של סי' תקמ"ב ישים לב ללשונות הקצת תקיפים שנקט כנגד ד' האחרונים שם ע"ד הפמ"ג כתב ודחק הפמ"ג, יראה מהדחק שיש בזה, ומש"כ על הפתחי עולם ולא התבונן ..או מש"כ על הנשמ"א אף דכל ראיותיו שם אינן מכרחות כלל, או מה שמשתמש בביה"ל שם כמה פעמים ולענ"ד נראה שדברים הללו נכתבו ע"י בנו, וזה נוגע לויכוח הידוע אם כל ד' המ"ב נכתבו ע"י הח"ח או שבחלקם השתתפו גם בנו ידוע שבן הח"ח כתב כדברים אחרונים והחזו"א לא הסכים לזה, אף שעפ"י דברי בנו מיושב כמה סתירות שיש בן כרך לכרך באותו הלכה ממש.
ואם בישב"ז כן מעוניינים בלימוד מסויים? הרי מחמת הסברות שכתבת כותב הרב וואזנר ופוסקים נוספים שאברך כולל דינו כפועל, ואעפ"כ מקילים בזה. ומאי שנא?
ולגבי מה שכתבתם אודות השעה"צ. בספרו כותב בנו שהסימנים שערך המה בהלכות שבת ואף עליהם עבר הח"ח בלימוד משותף עם חתנו כך שאיך שלא יהיה מפי הכהן יצאו דברים אלה.
אל תתדמה אברך במסגרת כולל, לישיבת בין הזמנים, אני לא יודע מה הרב וואזר אמר (פועל לענין מה? שאפשר לתבוע את ראש הכולל אם לא שילם לו, או לענין ביומו תתן שכרו..?) אבל ישיבת בין הזמנים אינה דומה במאומה לכולל יום קבוע מלבד מה שזו המשכורת העיקרית, שכן גם אם מעונינים בלימוד מסויים הרי אין הלימוד מוגדר כעבודה בשביל אחר שע"ז כתב השו"ע הנ"ל דאסור בחוה"מ אלא אותו לומד מרויח לעצמו ולא האחראי של ישביהז"מ ופשוט.

בנו בספר קיצור תולדות החפץ חיים כותב מפורש שהסידור נגע לכל הכרכים כנראה הסתכלתם בכל מיני מקומות שמביאים את הדברים ומכאן הטעות, אולם אם תסתכל בספר שחיבר ר' אריה ליב על אביו הח"ח, כמו עמוד מב - מז.ועמוד פד פו שם הוא כותב לדוגמא אחר שהביא הח"ח את החלקים לביה"ד הם החלו לעסוק בחלק ו עיין שם. ועי"ע עמ' צה שם כותב סדרתי סמנים בחלק זה (חלק ו) על פי הצעתו.
ומש"כ שאף על הל' שבת עבר הח"ח וכו'. אם כך מה תענה על הסתירה שמביא שם בנו בהל' שבת. והאמת שהגרח"ק כך טען כפי הציטטא שלהלן אולם צ"ע איך יפרש רבינו את הסתירה בהל' שבת הנ"ל ועוד סתירות וצ"ע. להלן הציטטא:
במשנ"ב המבואר ברכת אשר מר' אפרים פאדאווער (ברוקלין, תש"ע) עמ' 62, כללי הפסק בנוגע להמ"ב והבה"ל כותב ששמע בע"פ מהגאון ר' חיים קנייבסקי: "שאלתי את הגר"ח אם אמת הוא מה שאומרים שכשנדמה שיש סתירה בין דברי המ"ב במקום אחד לדבריו במקום אחר, שאפשר לתרץ ולומר שאחד מהם נכתב ע"י הח"ח בעצמו והאחר ע"י בנו או חתנו ושהם כתבו דינם ע"פ מקורות אחרים? והשיב לי רבינו שליט"א (ר"ח קנייבסקי) שאינו אמת כלל, ובשום אופן א"א לתרץ כן... והוסיף לי... שאף שאמת הוא שיש סימנים במ"ב שעיקרם נכתבו ע"י בנו או חתנו זצ"ל, מ"מ הח"ח עבר עליהם בעצמו והסכים עליהם. ונמצא שבסופו של דבר כל המ"ב יצא מתחת ידו של מרן הח"ח זצ"ל בעצמו..."
וצ"ב אם הסכים עליהם איך תתפרש הסתירה שהזכיר בנו וצ"ב
ולמרבה הפלא ראיתי שהגרח"ק בשונה הלכות שם ס"ח מיישב את הסתירה בין סי' שי"ח ס"ק יד לסימן שכ"ח ס"ק ס"ג באוקימתא. ואמנם אחרי עדות ר' אריה לייב, שהדברים בסי' שכ"ח יצאו מתחת ידו, מחוור יותר הסתירה. (ובפרט ששני החילוקים של מרן הגר"ח יל"ע מצד הסברא אחר שהותר לו לאכול מה חילוק אם בישלו למענו או לאו וכן מש"כ לחלק בין חולה שיש בו סכנה וכו' צ"ב אחר שיש היתר בשבת א"כ לאחר השבת כשם שלחולה שא"ב סכנה אסור ה"ה חולה שי"ב סכנה הדעת נותנת לאסור. ולענ"ד דבריו מופלאים ויל"ע) ופלא על הדרשו שם שהתעלמו לציין ד' ר' אריה לייב הנ"ל. ומש"כ השביתת שבת (הובא בדרשו הנ"ל שם) דבריו צ"ב אחר שהמ"ב שם מציין את ד' הגר"א ולא מטעם ד' הרמ"א ביו"ד, ומש"כ שכך דעת הגר"א כסי' שכ"ח צ"ב הגר"א ביו"ד מציין לשי' הנ"ל אולם לא מכריע כאחד מהשי'.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1025
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי נדיב לב » 19 אפריל 2019, 00:17

אלכס כתב:
04 אפריל 2018, 01:00
מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
כל מה שהותר לכתוב דברי תורה במקרה שלולא שיכתוב בחול המעוד ישכח ממנו ואף על זה יש החולקים
למשל מה שכתב הרשב"א בשו"ת: "אבל חידוש ששמע בעיונו, זה באובנתא דלבא תלי, ולאחר המועד עשוי הוא לחזר שמועותיו ויבין כמו שהבין מתחילה. וכן אם מתיירא שלא ישכח, ישנה הרבה פעמים בעל פה כדי שיהיה שגור בפיו". ומבואר בדבריו שאין היתר לכתוב במועד חידושי תורה, כי יש עצה שישנן אותם ועל ידי זה לא יאבדו ממנו. אמנם הריטב"א כתב כי רבותיו "התירו לכתוב שיטת חידושים שלי שהייתי לומד וכיוצא בו כדי שלא אשכח, וכן נראה הלכה למעשה". ובבית יוסף הביא מדברי הסמ"ק שהביא ראיה מהגמרא בתמורה שמותר לכתוב חידושי תורה בחול המועד, וכן פסק בשו"ע סע' ח-ט. והמשנה ברורה (ס"ק מז) הוסיף כי הב"ח כתב את חיבוריו בחול המועד. וסיים: "ומכל מקום יזהר שיכתוב בכתב משיט"א, ואם יצטרך לכתוב אות מרובע יכתוב אות שבור".


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי בנציון » 15 אוקטובר 2019, 14:29

הפקדתי שומרים כתב:
04 אפריל 2018, 01:29
אלכס כתב: מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
מסגנון השאלה עולה שאין הנידון סובב על עצם הכתיבה, או משום שמיירי בכתיבה שאינה מעשה אומן וכמו במחשב עיין בתשובה שכתב הרב אברך באשכול אחר, (שכן טעם היתר בחידו"ת שנפסק בשו"ע לא קיים כאן ועיי"ע בדרשו או' 35 סי' תקמ"ה הביאו כמה וכמה פוסקים אפי' לערוך את חידושי תורתו אסור לעשות כן במועד) אלא הנידון משום עצם עבודת העריכה אם דומה לכלל מלאכות האסורות בחוה"מ..ובזה לפ"מ שנפסק בשו"ע סי' תקמ"ב שאפילו מלאכות המותרות, אין היתר לעשות אלא לעצמו או לאחרים בחינם אבל בשכר אסור דקבלת שכר במועד כעבדא דחל דמיא, אף בדבר שאין בו שם מלאכה ממש כל שיש בו טרחא אסור לעשותו לאחרים עיי"ש ובמ"ב. ה"ה בנידו"ז.
המגן אברהם סוף סימן תקמ"ד כותב כל צורך מצוה המותר במועד מותר ליטול עליה שכר.
והביאו הביאור הלכה ריש סימן תקמ"ד והביא שכן הסכימו המאמר מרדכי ונהר שלום.
ולפי"ז לכאורה מותר לעשות עריכה תורנית ולקבל עליה שכר, כיון שהוא צורך מצוה.
ואשמח לשמוע מהתלמידי חכמים כאן אם הדברים נכונים.


ונכתב בספר
הודעות: 73
הצטרף: 08 מרץ 2016, 00:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי ונכתב בספר » 15 אוקטובר 2019, 20:33

איזה צורך מצוה יד כאן?
להביא פרנסה או להוציא ספר של משהו שבא לו להוציא ספר, לפענ"ד לעזור לסדר מדפים בסופר זה גם צורך מצוה לפי תזה זו


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2755
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 401 פעמים
קיבל תודה: 522 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי יהודי » 15 אוקטובר 2019, 20:41

יש פה צורך מצוה פשוט, מי שלומד בעריכתו אם לא יערוך כעת, לא ילמד.
וכ"ת ילמד משהו אחר, מי אמר שאם יש ב' סוגי לימוד ובא' מהם עליו לכתוב, יש להעדיף את חבירו.


תורה לשמה
הודעות: 30
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי תורה לשמה » 15 אוקטובר 2019, 21:52

מענין לענין באותו ענין , שאלתי פעם רב אם מותר לכתוב חידושי תורה בחול המועד, והתיר זאת משום דבר האבד ואף התיר לסכם סוגיות בחולו שלו מועד,
עריכה תורנית יתכן ויש בה גם משום דבר האבד אם הדבר יגרום לו לא ללמוד


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 779
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי בנציון » 15 אוקטובר 2019, 21:55

ונכתב בספר כתב:
15 אוקטובר 2019, 20:33
איזה צורך מצוה יד כאן?
להביא פרנסה או להוציא ספר של משהו שבא לו להוציא ספר, לפענ"ד לעזור לסדר מדפים בסופר זה גם צורך מצוה לפי תזה זו
במקרה שהספר שהוא עובד עליו הוא דבר שנצרך לציבור ויהיה בו תועלת לציבור, יש כאן מצוה של תלמוד תורה דרבים, מלבד הסברא שכתב ר' @יהודי.
 


אברהם העברי
הודעות: 96
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי אברהם העברי » 15 אוקטובר 2019, 23:18

נדיב לב כתב:
19 אפריל 2019, 00:17
אלכס כתב: ↑04 אפריל 2018, 01:00
מישהו יש מושג אם מותר או אסור?
מצד אחד זה בשכר והוי כמלאכה ומצד שני גם על ישבה"ז מקבלים כסף
כל מה שהותר לכתוב דברי תורה במקרה שלולא שיכתוב בחול המעוד ישכח ממנו ואף על זה יש החולקים
למשל מה שכתב הרשב"א בשו"ת: "אבל חידוש ששמע בעיונו, זה באובנתא דלבא תלי, ולאחר המועד עשוי הוא לחזר שמועותיו ויבין כמו שהבין מתחילה. וכן אם מתיירא שלא ישכח, ישנה הרבה פעמים בעל פה כדי שיהיה שגור בפיו". ומבואר בדבריו שאין היתר לכתוב במועד חידושי תורה, כי יש עצה שישנן אותם ועל ידי זה לא יאבדו ממנו. אמנם הריטב"א כתב כי רבותיו "התירו לכתוב שיטת חידושים שלי שהייתי לומד וכיוצא בו כדי שלא אשכח, וכן נראה הלכה למעשה". ובבית יוסף הביא מדברי הסמ"ק שהביא ראיה מהגמרא בתמורה שמותר לכתוב חידושי תורה בחול המועד, וכן פסק בשו"ע סע' ח-ט. והמשנה ברורה (ס"ק מז) הוסיף כי הב"ח כתב את חיבוריו בחול המועד. וסיים: "ומכל מקום יזהר שיכתוב בכתב משיט"א, ואם יצטרך לכתוב אות מרובע יכתוב אות שבור".
פשוט לך שכתיבה במחשב נחשבת כתיבה?


ונכתב בספר
הודעות: 73
הצטרף: 08 מרץ 2016, 00:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עריכה תורנית בחוה"מ

שליחה על ידי ונכתב בספר » 16 אוקטובר 2019, 01:58

יהודי כתב:
15 אוקטובר 2019, 20:41
יש פה צורך מצוה פשוט, מי שלומד בעריכתו אם לא יערוך כעת, לא ילמד.
וכ"ת ילמד משהו אחר, מי אמר שאם יש ב' סוגי לימוד ובא' מהם עליו לכתוב, יש להעדיף את חבירו.

פשוט מאוד. כי גם מה שמותר לעשות, אסור לעשות זאת בשכר משום שאסור לעבוד בחוה"מ (ולאו דוקא משום איסור כתיבה)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: HaimL | 1 אורח