כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו


פותח הנושא
במבי
הודעות: 396
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 238 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי במבי » 15 אפריל 2019, 13:43

קראתי פעם ב' טעמים לדבר.

א. ישנם 7 ברכות לפני אכילת המצה.
ב. כמו שבנישואין יש זמן של אירוסין שזה מצב ביניים, כך גם בפסח מתחילת השעה השישית זה כמו אירוסין שכבר אסור לאכול חמץ אך עדיין לא הגיע זמן מצוות אכילת מצה.


בנציון
הודעות: 398
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 185 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי בנציון » 15 אפריל 2019, 14:37

זה לכאורה לא שתי טעמים אלא שתי מאפיינים נוספים שבהם המצה דומה לכלה. הרי האיסור לבעול ארוסתו בבית חמיו זה לא בגלל שיש שבע ברכות ולא בגלל שיש מצב ביניים. צריך למצוא מהו באמת הדמיון הפנימי בין מצה לכלה.


משה נפתלי
הודעות: 201
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי משה נפתלי » 16 אפריל 2019, 02:45

פשוטו של מאמר:
כשם שהבא על ארוסתו בבית חמיו - פוגם בָּערֵבות ובחביבות הכלה בשעת כניסתה לחופה,
כן האוכל מצה בערב הפסח – פוגם בערבות ובחביבות המצה בשעת אכילתה לשם מצוה.
יתכן שהמאמר נאמר על רקע הלהיטות אחר המצה, שהיו והקדימו לאכלה בערב הפסח, ודימה אותם בעל המאמר אל זה הלהוט אחר ארוסתו ובועלה טרם זמנה.


יפה מראה
הודעות: 28
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי יפה מראה » 16 אפריל 2019, 11:02

אפשר שאכילת מצה בערב פסח חיסרון מכיון שאין בזה את כל העטיפה מסביב, כמו קדושת החג סיפור יציאת מצרים וכדו' שיחד איתם מגיעה המצה וכמו שכתוב "לא אמרתי אלא בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך".

וה"ה גבי בועל ארוסתו מכיון שעיקר הביאה בא כאשר יש בית וכל צרכי הבית, ולא כדבר עצמי לבד. ודו"ק.


מבקש אמת
הודעות: 633
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 אפריל 2019, 11:10

במבי כתב:
15 אפריל 2019, 13:43
קראתי פעם ב' טעמים לדבר.

א. ישנם 7 ברכות לפני אכילת המצה.
ב. כמו שבנישואין יש זמן של אירוסין שזה מצב ביניים, כך גם בפסח מתחילת השעה השישית זה כמו אירוסין שכבר אסור לאכול חמץ אך עדיין לא הגיע זמן מצוות אכילת מצה.
זה תלוי במחלוקת הראשונים האם מברכים על כל כוס וכוס או לא. לדעת השו"ע שאין מברכים על כוס שני יש רק 6 ברכות.


רוצה לדעת
הודעות: 708
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 338 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי רוצה לדעת » 16 אפריל 2019, 11:12

אגב, למה בכלל זה מציאות של "ארוסה",
איזה שייכות יש למצה קודם ליל הסדר שאנו קוראים לזה מציאות של "בא על ארוסתו",
אלא, כי כבר מר"ח התחיל הגאולה וכמו שדרשו יכול מר"ח וכו' וכן יכול מבעוד יום וכו', ועי'.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 396
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 238 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי במבי » 16 אפריל 2019, 11:54

מבקש אמת כתב:
16 אפריל 2019, 11:10
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 13:43
קראתי פעם ב' טעמים לדבר.

א. ישנם 7 ברכות לפני אכילת המצה.
ב. כמו שבנישואין יש זמן של אירוסין שזה מצב ביניים, כך גם בפסח מתחילת השעה השישית זה כמו אירוסין שכבר אסור לאכול חמץ אך עדיין לא הגיע זמן מצוות אכילת מצה.
זה תלוי במחלוקת הראשונים האם מברכים על כל כוס וכוס או לא. לדעת השו"ע שאין מברכים על כוס שני יש רק 6 ברכות.
זכור לי שראיתי טעמים אלו ב"לבוש" ובאליה רבא על הלבוש צריך לעיין שם.


בנציון
הודעות: 398
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 185 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל האוכל מצה ע"פ כאילו בא על ארוסתו בבית חמיו

שליחה על ידי בנציון » 16 אפריל 2019, 12:05

מבקש אמת כתב:
16 אפריל 2019, 11:10
במבי כתב:
15 אפריל 2019, 13:43
קראתי פעם ב' טעמים לדבר.

א. ישנם 7 ברכות לפני אכילת המצה.
ב. כמו שבנישואין יש זמן של אירוסין שזה מצב ביניים, כך גם בפסח מתחילת השעה השישית זה כמו אירוסין שכבר אסור לאכול חמץ אך עדיין לא הגיע זמן מצוות אכילת מצה.
זה תלוי במחלוקת הראשונים האם מברכים על כל כוס וכוס או לא. לדעת השו"ע שאין מברכים על כוס שני יש רק 6 ברכות.
גם אם לא מברכים על כוס שני יש שבע ברכות, ויש כמה שיטות איך לחשב אותם. הנה אחת: יין, קידוש, זמן, בפה"א, אשר גאלנו, המוציא, על אכילת מצה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח