דף 1 מתוך 1

משכו וקחו לכם

נשלח: 16 אפריל 2019, 22:18
על ידי מלמד להועיל
למה היה הציווי לקשור את הכבש דוקא למיטה ולא למקום אחר?

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 16 אפריל 2019, 22:36
על ידי יצחק
ע' פיה"מ לכלים פרק י"ט משנה ב' כתב בזה"ל: מה שאמר (התנא) קושרים את הפסחים כוונתו בזה כשהם חיים כדרכן של הדלים שקושרים את הכבשים בבתיהם. עכ"ל.
באמת לא כתוב שהיו צריכים לקשור דווקא למיטה רק שכך עשו בפועל כדרכן של עניים.

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 16 אפריל 2019, 23:55
על ידי אוריאל
מלמד להועיל כתב:
16 אפריל 2019, 22:18
למה היה הציווי לקשור את הכבש דוקא למיטה ולא למקום אחר?
ייתכן שהביאור האמיתי הוא כמש"כ @יצחק, אבל לולי זה אולי יש לבאר עפ"י מה שמבואר בזוה"ק הסיבה שהצטוו ישראל דווקא לצלות את הפסח, כדי שיהיה ריח הצליה החזק מגיע בכל מצרים, ורואים המצרים כיצד בהמות אלו שהיו אליליהם נשרפים בידי ישראל, והיה בזה קידוש ה'.
אולי מטעם זה ג"כ קשרו הכבשים למיטות, שיש בזה השפלה גדולה למצרים ולע"ז שלהם.

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 17 אפריל 2019, 00:00
על ידי זאת תורת
מלמד להועיל כתב:
16 אפריל 2019, 22:18
למה היה הציווי לקשור את הכבש דוקא למיטה ולא למקום אחר?
שמעתי בשם החזו"א, לרמז שיציאת מצרים היתה בזכות הטהרה [אמנם מסתמא אמר זאת בדרך צחות].

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 17 אפריל 2019, 00:37
על ידי טעם ודעת
בספרי החסידות מבואר שכל הקרבן פסח זה לשחוט את היצר הרע ועל כן היו קושרים את זה 'בכרעי המיטה' כדי להעלות כל עיני המיטה עיין תפארת שלמה פסח.

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 17 אפריל 2019, 01:08
על ידי נבשר
טעם ודעת כתב:
17 אפריל 2019, 00:37
בספרי החסידות מבואר שכל הקרבן פסח זה לשחוט את היצר הרע ועל כן היו קושרים את זה 'בכרעי המיטה' כדי להעלות כל עיני המיטה עיין תפארת שלמה פסח.
זה קרוב לדברי @זאת תורת בשם החזו"א.

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 17 אפריל 2019, 01:11
על ידי רוצה לדעת
אולי יש לומר עוד על דרך צחות לרמז ל"מיטת" יעקב שהיתה שלמה,
והיינו שמעתה שפרשו מע"ז, שוב מיטת יעקב שלימה, בלא פגם, ומפגם ע"ז מצינו שיעקב חשש מאוד כדאי' בפסחים שמא וכו' וענו לו השבטים כשם וכו', ועי'.

Re: משכו וקחו לכם

נשלח: 17 אפריל 2019, 01:51
על ידי רוצה לדעת
דרישה סי' ת"ל: ומה שקשרו אותם בכרעי מטתם הוא משום דדרך הראשונים שהיו יושבין כל היום על המטה ויהיה לנגדם תמיד, עכ"ל.