חקירה - מינה שליח לבדוק את החמץ מי האסור באכילה קודם הבדיקה?

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה
A

Anonymous

Guest
החייב בבדיקת חמץ אסור במלאכה ואכילה [עיין סימן תל"א] בתחילת ליל י"ד עד שיבדוק.
ויש לחקור באופן שבעל הבית מינה שליח על הבדיקה, מי הוא האסור במלאכה ואכילה, האם אסור לבעל הבית לאכול וכו' עד שיבדוק השליח, או שנאמר כיון דבלאו הכי אינו בודק מה טעם יש לאוסרו לאכול עד הבדיקה, [ובפרט באופן שבעל הבית אנוס מלבדוק]
ועדיין יש לחקור אם השליח יהא אסור, ואף בזה יש לדון טובא, דהרי השליח אינו המחוייב בבדיקה ולכאורה לא שייך שיהא עליו איסור אכילה וצ"ע.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
טעם איסור האכילה הוא שמא ישכח לבדוק, וכיון שמינה שליח חזקה שעושה את שליחותו. ועי' שם בסי' תלא במשנ"ב, שאם הגיע זמן בדיקה ועדיין לא התפלל יכול למנות שליח ואז להתפלל, ונראה הוא הדין לענין אכילה ושתיה ומלאכות.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
תריג מצוות אמר:
טעם איסור האכילה הוא שמא ישכח לבדוק, וכיון שמינה שליח חזקה שעושה את שליחותו. ועי' שם בסי' תלא במשנ"ב, שאם הגיע זמן בדיקה ועדיין לא התפלל יכול למנות שליח ואז להתפלל, ונראה הוא הדין לענין אכילה ושתיה ומלאכות.
ראיתי את דברי המשנ"ב בשם האחרונים, אבל לאחר העיון אין שום ראיה מדבריו, בדבריהם כתוב שאם רוצה להתפלל יתן אחר לבדוק והוא יתפלל, היינו שאחר יבדוק עכשיו עבורו, והרי הוא כמו שעושה כעת ממש את הבדיקה, ואפשר לקיים שניהם גם את הבדיקה וגם את התפילה וכן הוא לשון המשנ"ב 'דאז יקיים את שניהם בזמנם'. אבל נידון דידן איירי כגון בחצי שעה הסמוכה האם יש דין על המשלח שלא לאכול, או כגון לאחר שכבר הגיע הזמן וקודם בדיקת השליח, על זה אין ראיה מדברי המשנ"ב ושפיר יש לומר שאסור לאכול.
ויישר כוחו שאנהרינהו לעיינין בזה.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
תריג מצוות אמר:
טעם איסור האכילה הוא שמא ישכח לבדוק, וכיון שמינה שליח חזקה שעושה את שליחותו. ועי' שם בסי' תלא במשנ"ב, שאם הגיע זמן בדיקה ועדיין לא התפלל יכול למנות שליח ואז להתפלל, ונראה הוא הדין לענין אכילה ושתיה ומלאכות.
מסברא לא שייך לכאן ענין חזקה שליח עושה שליחותו, שכשם שחוששים שהוא עצמו לא יקיים כך גם שלוחו, וכי שלוחו יותר טוב ממנו עצמו?
 

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
תריג מצוות אמר:
טעם איסור האכילה הוא שמא ישכח לבדוק, וכיון שמינה שליח חזקה שעושה את שליחותו. ועי' שם בסי' תלא במשנ"ב, שאם הגיע זמן בדיקה ועדיין לא התפלל יכול למנות שליח ואז להתפלל, ונראה הוא הדין לענין אכילה ושתיה ומלאכות.
מסברא לא שייך לכאן ענין חזקה שליח עושה שליחותו, שכשם שחוששים שהוא עצמו לא יקיים כך גם שלוחו, וכי שלוחו יותר טוב ממנו עצמו?
אבל למשלח אין איסור לאכול שלא הוא ישכח לבדוק, ולשליח יהא אסור שמא ישכח לבדוק, אולי בגלל שקיבל על עצמו לבדוק, וזה צריך עוד לדעת.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
יתכן לומר שהשליח יועיל למשלח מדין 'שומר', שיעוי' במשנ"ב שמותר ללמוד בחצי שעה שקודם הבדיקה אם הוא העמיד שומר שיזכיר לו כשיגיע הזמן, וא"כ צ"ע שיתכן שהמשנ"ב כתב כן לענין חצי שעה שקודם הבדיקה כיון שבעה"ב בודק בעצמו, אך באופן דידן הוא הדין בזמן הבדיקה יכול המשלח ללמוד או לאכול וכדו', ויחשב השליח ל'שומר'.
 
חלק עליון תַחתִית