איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי אסף » 17 אפריל 2019, 21:15

משה הלוי-שחור כתב:
17 אפריל 2019, 20:13
אני נשאלתי ע"י ילד את השאלה לפני כמה שנים, והופתעתי לצערי מהשאלה
למעשה התשובה פשוטה - השעבוד התחיל מחמת חטאינו והקב"ה גאלנו למרות שלא עשינו תשובה שלימה.
יש בעיה עם תשובה זו?
למסוגרים כדאי לראות את הקדמת הגדת שיח יצחק [ר"י מלצן בעל סידור הגר"א אשי ישראל]
האם כאשר אברהם אבינו התבשר בברית בין הבתרים על גזרת ועבדום ועינו אותם - היה זה מחמת חטאם?
וא"ת שבשל שאלת "במה אדע" באה לו, היכן המידה כנגד מידה שבעונש בלתי מידתי זה.
בוודאי שישנם חשבונות שמים נוספים לתיקון שצריך היה להיעשות במצרים, ובוודאי ששורש הצורך בכל תיקון שהוא טמון בחטא אדם הראשון.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי יעבץ » 17 אפריל 2019, 21:22

עברתי על כל האשכול, ובהחלט ניתן לומר 'כל התשובות נכונות'.
ואע"כ אוסיף כאן שתי תשובות נוספות, אחת נראית לי יותר 'נכונה' במובן הפילוסופי של השאלה, ואחת שאני עונה לילדי, ובהחלט אני אומר זאת גם לשאינו יודע לשאול.
התשובה הראשונה, שאכן ה' עושה את הכל, וגם הגלות וגם הגאולה הם ממנו, אך הגלות הייתה מאורע 'טבעי', שכמותו קרו הרבה בעת העתיקה, שמשפחה יורדת מחמת רעב ומגיעה למעמד של עבדות, אך התהליך מוביל בדרך כלל למעמד של אובדן עצמאות תמידי, וגם אם במקרים נדירים הגלגל מתהפך, אפשר להצביע על נסיבות טבעיות שהובילו לכך. מה שאין כן ביציאת מצרים ה' שידד למענינו את כל עולם הטבע, לקיים את בריתו לאבות.
ואמנם, אין הגלות למצרים רק מאורע של נסיבות הטבע, כי ה' סובב זאת בסיבות מסיבות שונות, כפי שכל פרשיות וישב - ויחי מאריכות הרבה, ובכלל כל הטבע הוא מנפלאות עילת העילות וסיבת הסיבות, ואכפ"כ הירידה הייתה בצורה טבעית והעלייה ניסית, לכן אין להתלונן על ה' שהוריד אותנו, כי כך הוא גורלם של עמים רבים, אבל יש להודות לו על ההוצאה המופלאה שמראה את חיבתינו ואת ברית אבותינו.

התשובה השניה, שמעתיה מהגר"ל מינצברג זלל"ה הכ"מ, ומנסיון שלי היא מתקבלת יפה אצל הילדים, שהכל הכל היה לטובתינו. כי כשנתבונן נראה שבאמת לא היה כאן עבדות כלל, שעל כל העבודה הקשה קבלו שכר רב מאד ביציאתם ובביזת הים, ומה שהלכו מארצם - במהלך זמן זה הכנענים יושבי הארץ פיתחו אותה לטובתינו 'יכין רשע וצדיק ילבש' 'בתים טובים אשר לא בנית', ונמצא שהמבט האמיתי הוא שהכנענים היו עבדינו לפתח ולשכלל את הארץ, בזמן שאנחנו עשינו הון רב במצרים. אלא מאי, נשארנו עם העבודה הקשה ויסורי השעבוד - ע"כ התשובה שהתורה קוראת למצרים 'כור הברזל', וזה היה כדי להכשיר אותנו להיות עם ה' (כפי שכבר נכתב כאן, ולא נחזור ע"ז).
כך שלמעשה למפרע התברר שהרווחנו מכל הכיוונים, ולכן אנו מודים לה' גם על הירידה וגם על העלייה, שהכל היה לטובתינו. וכך צריך לדעת שגם בגאולה העתידה נבין הכל היה רק טוב פשוט ואמיתי, ונודה לו על כל הדברים שהיום נראים רעים וכו' וכו', אפשר להאריך בזה הרבה מאד.

ולגדולים יותר אפשר וכדאי להטעים גם את תורת הרמח"ל וכו', ולהסביר שבשום אופן א"א לדעת את כל החכמה העמוקה של הנהגת העולם, אבל זה כתוספת על היסודות הפשוטים.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי יעבץ » 17 אפריל 2019, 21:47

רציתי להוסיף כאן את דברי האברבנאל בטעם הגזירה על שעבוד מצרים, הואיל והדברים שייכים לעניינינו. ונזכרתי שכבר הבאתי כאן הדברים בעבר
viewtopic.php?f=6&t=1722
יעוי"ש עוד בכל העניין.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 23:38

יעבץ כתב:
17 אפריל 2019, 21:22
עברתי על כל האשכול, ובהחלט ניתן לומר 'כל התשובות נכונות'.
ואע"כ אוסיף כאן שתי תשובות נוספות, אחת נראית לי יותר 'נכונה' במובן הפילוסופי של השאלה, ואחת שאני עונה לילדי, ובהחלט אני אומר זאת גם לשאינו יודע לשאול.
התשובה הראשונה, שאכן ה' עושה את הכל, וגם הגלות וגם הגאולה הם ממנו, אך הגלות הייתה מאורע 'טבעי', שכמותו קרו הרבה בעת העתיקה, שמשפחה יורדת מחמת רעב ומגיעה למעמד של עבדות, אך התהליך מוביל בדרך כלל למעמד של אובדן עצמאות תמידי, וגם אם במקרים נדירים הגלגל מתהפך, אפשר להצביע על נסיבות טבעיות שהובילו לכך. מה שאין כן ביציאת מצרים ה' שידד למענינו את כל עולם הטבע, לקיים את בריתו לאבות.
ואמנם, אין הגלות למצרים רק מאורע של נסיבות הטבע, כי ה' סובב זאת בסיבות מסיבות שונות, כפי שכל פרשיות וישב - ויחי מאריכות הרבה, ובכלל כל הטבע הוא מנפלאות עילת העילות וסיבת הסיבות, ואכפ"כ הירידה הייתה בצורה טבעית והעלייה ניסית, לכן אין להתלונן על ה' שהוריד אותנו, כי כך הוא גורלם של עמים רבים, אבל יש להודות לו על ההוצאה המופלאה שמראה את חיבתינו ואת ברית אבותינו.

התשובה השניה, שמעתיה מהגר"ל מינצברג זלל"ה הכ"מ, ומנסיון שלי היא מתקבלת יפה אצל הילדים, שהכל הכל היה לטובתינו. כי כשנתבונן נראה שבאמת לא היה כאן עבדות כלל, שעל כל העבודה הקשה קבלו שכר רב מאד ביציאתם ובביזת הים, ומה שהלכו מארצם - במהלך זמן זה הכנענים יושבי הארץ פיתחו אותה לטובתינו 'יכין רשע וצדיק ילבש' 'בתים טובים אשר לא בנית', ונמצא שהמבט האמיתי הוא שהכנענים היו עבדינו לפתח ולשכלל את הארץ, בזמן שאנחנו עשינו הון רב במצרים. אלא מאי, נשארנו עם העבודה הקשה ויסורי השעבוד - ע"כ התשובה שהתורה קוראת למצרים 'כור הברזל', וזה היה כדי להכשיר אותנו להיות עם ה' (כפי שכבר נכתב כאן, ולא נחזור ע"ז).
כך שלמעשה למפרע התברר שהרווחנו מכל הכיוונים, ולכן אנו מודים לה' גם על הירידה וגם על העלייה, שהכל היה לטובתינו. וכך צריך לדעת שגם בגאולה העתידה נבין הכל היה רק טוב פשוט ואמיתי, ונודה לו על כל הדברים שהיום נראים רעים וכו' וכו', אפשר להאריך בזה הרבה מאד.

ולגדולים יותר אפשר וכדאי להטעים גם את תורת הרמח"ל וכו', ולהסביר שבשום אופן א"א לדעת את כל החכמה העמוקה של הנהגת העולם, אבל זה כתוספת על היסודות הפשוטים.
התשובה הראשונה נראית לי יפה מאד ומתיישבת על הלב. את התשובה השניה לא הבנתי, כיון שעדיין לא הוסבר בזה למה הייסורים הכשירו אותנו להיות עם ה'.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 23:39

אסף כתב:
17 אפריל 2019, 21:15
משה הלוי-שחור כתב:
17 אפריל 2019, 20:13
אני נשאלתי ע"י ילד את השאלה לפני כמה שנים, והופתעתי לצערי מהשאלה
למעשה התשובה פשוטה - השעבוד התחיל מחמת חטאינו והקב"ה גאלנו למרות שלא עשינו תשובה שלימה.
יש בעיה עם תשובה זו?
למסוגרים כדאי לראות את הקדמת הגדת שיח יצחק [ר"י מלצן בעל סידור הגר"א אשי ישראל]
האם כאשר אברהם אבינו התבשר בברית בין הבתרים על גזרת ועבדום ועינו אותם - היה זה מחמת חטאם?
וא"ת שבשל שאלת "במה אדע" באה לו, היכן המידה כנגד מידה שבעונש בלתי מידתי זה.
בוודאי שישנם חשבונות שמים נוספים לתיקון שצריך היה להיעשות במצרים, ובוודאי ששורש הצורך בכל תיקון שהוא טמון בחטא אדם הראשון.
שאלה זו שואל הרמח"ל בדעת תבונות, ומוכיח מזה שיש שני חשבונות, חשבון שכר ועונש וחשבון כללי של תיקון העולם, והקב"ה מסבב את החשבון הכללי שיתאים לחשבון של שכר ועונש, וע"כ נשעבוד שהיה חלק מהחשבון הכללי נסתבב כעונש על חטא במה אדע, אך בודאי שלא נוצר מחמתו (וגם העונש אינו במידה ביחס לחטא). קיצרתי במקום שראוי להאריך, ויעויין שם שמרחיב בזה.


חבר10
הודעות: 3
הצטרף: 06 אוגוסט 2018, 23:37
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי חבר10 » 17 אפריל 2019, 23:40

אחר כל האריכות אולי תסכימו שנכון לבאר לילדים כך:
תכונות נפש צורת התנהגות עוברות מאב לבנו והלאה. גם ילד מבין, ואפשר לתת לו דוגמאות לכך, שאם לאבא יש אופי מסויים, בין אם הוא קמצן, או מגושם, או בעל חסד ועדין, בד"כ כל ילדיו יהיו ג"כ כמוהו. אנו יודעים שכל הגויים באותה תקופה היו עוע"ז. אין אנו יכולים להבין, כי לנו אין את היצר הזה, אבל כולם כולם הרגישו והבינו בשכלם שראוי לעבוד ע"ז. וגם אבותינו גדלו בכזו אוירה. "מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו". ותכונה זו עוברת ונעשית קנין בנפש הבן, כך א"א להיות עובד ה' ולקבל תורה. והגם שאבותינו אברהם יצחק ויעקב כבר לא עבדו ע"ז, אבל זה גם ילד מבין שבתוך משפחה אחת יכול מישהו "לעבוד על עצמו" ולהיות שונה מהתכונות המשפחתיות, אבל ילדיו כבר יהיו עם אותה נטיה כמו הסבא, והדודים, והסביבה וכו'. כדי לעקור תכונת נפש או צורת התנהגות, כך שגם היהודי הפשוט, שאינו בדרגת האבות הקדושים, יוכל להיות עובד ה' ומקבל תורה, צריך לשנות את התכונות המולדות שיש בנפש. לזה מועיל שעבוד ועבדות. כשאדם משועבד, הרי הוא מאבד את רצונו העצמי, ובעצם את זהותו העצמית, וכל כולו פועל כרובוט ביד משעבדו. נכון, זה קשה, אבל יש כאן תועלת כלשהי - אדם שאיבד את מציאותו הקודמת ונטיות נפשו הטשטשו, כבר מסוגל לקבל תובנות חדשות, ואפשר לעצב את נפשו לכיוון שונה ממה ש"ירש" מתכונות אבותיו.
זהו "כור הברזל", וזוהי כוונת מו"ר הגאון ר' משה שפירא זצ"ל במה שמצרים היתה כולה חומר וכו', רק לדעתי הסבר באופן הנ"ל מתיישב על ליבו של מבוגר, וגם ילד נבון.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 127 פעמים
קיבל תודה: 479 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 23:41

נבשר כתב:
17 אפריל 2019, 20:07
בנוסח אחר "עבוד מיראה שאין ירא בועט, עבוד מאהבה שאין אוהב שונא" (הבוא בתוס' היכן שהוא).
תוס' סוטה כב,ב בשם הירושלמי.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 427
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי דורדיא » 18 אפריל 2019, 00:37

במבי כתב:
17 אפריל 2019, 13:32
כתוב במדרש

וכי מאחר שישראל חביבים כ"כ למה מסרם ביד אויב? א"ר חנינא לפי שכל מידותיו של הקב"ה מדה כנגד מידה. בתחילה קדם שירדו למצרים היו בני האמהות מבזים בני השפחות, ולא נהגו בהם מנהג אחוה. והיה הדבר קשה מאד בעיני הקב"ה והיתה רה"ק צווחת ואומרת "כלך יפה רעיתי" אמר הקב"ה, היאך אעשה להם שיקבלו בני השפחות? אורידם למצרים, ויהיו כלם עבדים. ובשעה שאגאלם אתן להם מצות פסח שיעסקו בה הם ובניהם ובני בניהם, ויאמרו כלם עבדים הינו לפרעה, ונמצאו כלם שוים. וכ"כ למה? להודיע גדולתו ושבחו של הקב"ה לכל באי עולם, וידעו לעשות שלום בין בריותיו, לכך נקרא שמו שלום. שנאמר יקרא לו אלוקים שלום.


(אוצר המדרשים אייזנשטיין עמוד תפו')
מדרש נוראי.
חידוש עצום!
לא שמעתי מעודי שתכלית ירידה למצרים ויצי"מ היא ש"ידעו לעשות שלום בין בריותיו".
ייש"כ .

רק לא הבנתי את הרישא ש"להודיע גדולתו ושבחו של הקב"ה"
איזה מגדולותיו? של האותות והמופתים?


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 629 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי בן של רב » 18 אפריל 2019, 01:00

שמעתי מהגר"נ רוטמן ביאור נפלא במיוחד.
אחר שהקשה מ"ט חזינן שהחילונים הגם שלא חוששים לג' שבועות...
בכל זאת עדיין כ"כ חוששים ממה יאמרו הגויים ותמיד מתנצלים ונכנעים.

ובכלל מה זה שהם כ"כ מלאים נחיתות מול כל הגויים בכל נושא
מה שלא קיים בגוי איטלקי למשל.

וביאר שבאמת כל מציאותנו בעולם היא אכן רק כטפלים אל אחרים.
וזו הכוונה אין מזל לישראל, שכל עצמיותנו היא = עבדים לאחרים.
ולכן אברהם ושרה היו עקרים = מופקעים מקיום והמשך במערכת של העולם מצד עצמיותם.

אולם הבשורה של יצי"מ היא שמלבד האפשרות להיות טפלים ומשועבדים
(עד כדי להיות חלק מטיט בקיר הבנין של אחרים = מצרים)
יש עוד אפשרות חדשה וקדושה "עבדי הם"!

ועל זה אנו מודים שיצאנו מלהיות טפלים אל הבניין של הגויים
ונעשינו חלק מבנין מלכות שמים = חלק ה' עמו.

וכידוע שבגאולה העתידה יתברר שאפילו הגויים גם הם רק טפלים ועבדים אלינו שאנחנו טפלים למלכותו ית'.
(וכביאור הגרי"ז על טענתם לעת"ל בנינו מרחצאות תיקננו שווקים... טפשים לעצמכם עשיתם וכו')


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי מאן דהו » 18 אפריל 2019, 01:16

רפאל כתב:
17 אפריל 2019, 13:29
את התשובה להשאלה הידועה שה' לא רק הוציא אותם ממצרים אלא גם "הכניס" אותם למצרים והוא זה שגרם למצרים להשתעבד בהם קשות

מה ההסבר הפשוט ביותר ומתקבל הכי על הדעת
שמעתי שיעור לאחרונה ובין הדברים הביאו את הגמרא בנדרים דף לב על זה ששאל אברהם במה אדע כי אירשנה והיה בזה כעין חסרון אמונה [ביחס לאברהם] ומשום כך הקב"ה הוריד את עם ישראל לבער מהם את הנקודה הקטנה של הפקפוק כהסברו של המהר"ל וזה גם הטעם שחמץ לא בטל בשישים


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 629 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי בן של רב » 18 אפריל 2019, 01:21

הרעיון שכתבתי לעיל מהגר"נ מתאים רק לבן החכם - והנה נוסח פשטני יותר לומר לחלק מהבנים בנועם ובתוספת הוכחות מהמציאות כדלהלן:

אנו נבראנו עם טבע ומציאות של עבדים בני עבדים
(עבדך בן אמתך - שרק את זה הוא מכיר ולא חולם אפילו על חיים אחרים)
ולכן אנחנו עבדים, נקודה.
ואם תנסה להיות חופשי - זה ירדוף אותך לכל מקום.
עליך לבחור: או עבדי ה' או עבדי פרעה.


משה הלוי-שחור
משתמש ותיק
הודעות: 224
הצטרף: 17 אוגוסט 2017, 14:09
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי משה הלוי-שחור » 18 אפריל 2019, 01:29

אסף כתב:
17 אפריל 2019, 21:15
משה הלוי-שחור כתב:
17 אפריל 2019, 20:13
אני נשאלתי ע"י ילד את השאלה לפני כמה שנים, והופתעתי לצערי מהשאלה
למעשה התשובה פשוטה - השעבוד התחיל מחמת חטאינו והקב"ה גאלנו למרות שלא עשינו תשובה שלימה.
יש בעיה עם תשובה זו?
למסוגרים כדאי לראות את הקדמת הגדת שיח יצחק [ר"י מלצן בעל סידור הגר"א אשי ישראל]
האם כאשר אברהם אבינו התבשר בברית בין הבתרים על גזרת ועבדום ועינו אותם - היה זה מחמת חטאם?
וא"ת שבשל שאלת "במה אדע" באה לו, היכן המידה כנגד מידה שבעונש בלתי מידתי זה.
בוודאי שישנם חשבונות שמים נוספים לתיקון שצריך היה להיעשות במצרים, ובוודאי ששורש הצורך בכל תיקון שהוא טמון בחטא אדם הראשון.
נכון, אבל ודאי שלילד זה מספיק, ולמבוגר עי' בפתיחת שיח יצחק להגדה של פסח [הבאתי למעלה] שמסביר את השילוב של מה שמצד אחד הירידה למצרים והשעבוד היו גזירה קדמונית ומאידך עונש על חטאם.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי אסף » 18 אפריל 2019, 02:17

בן של רב כתב:
18 אפריל 2019, 01:21
הרעיון שכתבתי לעיל מהגר"נ מתאים רק לבן החכם - והנה נוסח פשטני יותר לומר לחלק מהבנים בנועם ובתוספת הוכחות מהמציאות כדלהלן:

אנו נבראנו עם טבע ומציאות של עבדים בני עבדים
(עבדך בן אמתך - שרק את זה הוא מכיר ולא חולם אפילו על חיים אחרים)
ולכן אנחנו עבדים, נקודה.
ואם תנסה להיות חופשי - זה ירדוף אותך לכל מקום.
עליך לבחור: או עבדי ה' או עבדי פרעה.
חובה להוסיף ולהסביר שאמנם יצאנו מעבדות פרעה להיות עבדי ה', וכמו שאחז"ל שבליל פסח אמרו "הללו עבדי ה'" ולא עבדי פרעה,
אך מעבר לכך יש בלשון חז"ל את הלשון "יציאה לחירות" - להבין שאנחנו בהיותנו האומה שעל גבה מתגלה כבוד ה' בעולם הרי זאת החירות האמיתית.

הרצון הפנימי של ישראל לעשות רצונו (ברכות יז.) - וכאשר הקב"ה הכניס אותנו למערכת השותפות בתכלית העולם, הביאנו לחירות שאין למעלה ממנה - לעשות את מה שאנו באמת רוצים, בלי שום מונעים גופניים שמעכבים ומסיטים מהמטרה. קיבלנו אפשרות לראות את המציאות מתוך אור האורות של האמת שאין עוד מלבדו וכשזוכים להגיע לזה אין חירות למעלה מזו.


אלי מאירי
הודעות: 106
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי אלי מאירי » 18 אפריל 2019, 06:15

כמה נקודות מתוך התבוננות בחומש, ואולי יביא תועלת לענין:
הקב"ה הבטיח כמה וכמה פעמים לאברהם אבינו שני דברים בלבד. וחזר והבטיח אותם הדברים ליצחק וליעקב. וזה היה כל השכר שהם קיוו לו.
1. שהזרע יתרבה לעם. (הם היו בסה"כ משפחה קטנה, ובריבוים הם רק יכלו להתפזר ולהיפרד לכל מיני אומות קטנות).
2. שירשו את ארץ כנען. (הם היו נוודים, והתארחו כ'חמולה' באיזורים מתחלפים.)
הבעיה שאברהם שאל "במה אדע כי אירשנה" ופשוט שלא התכוין כפשוטו לערער על אמיתות דברי הקל, אלא לכאו' שאל על הדרך בה הם ירשו את הארץ.
ולכאו' הקב"ה ענה לו שזה יהיה על ידי שיעבוד ממושך, ובכך הם יקבלו את הארץ. וצ"ע מה התועלת נשעבוד. אבל כך כתוב. (אולי אי אפשר לזכות לארץ בלי מת"ת וא"א לקבל עול תורה בלי יציאת מצרים.)
אבל למרות שאת בשורת השעבוד קיבל אברהם אבינו על ירושת הארץ, פשוט ונראה לעין שהשעבוד הועיל דווקא לקיום ההבטחה הראשונה לההיפך לעם רב.
שהרי 'פרו וישרצו' התחיל רק במצרים, ואנחנו מציינים את זה בהגדה 'פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד.
ובזכות זה 'נוצר עם'. ובודאי שלא 'התקדש עם' כסברת השואל.
ולכן בנבואת משה הראשונה בסנה הוא מקבל מייד "וַיֹּאמֶר השם רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו:וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי:"

וא"כ לכאו אפשר לומר:
אילו לא ירדנו למצרים, לא היה כזה דבר 'עם ישראל'.
ואילו לא יצאנו ממצרים, 'עם ישראל' היה משועבד.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי כרם » 18 אפריל 2019, 08:13

כמדומני, ששאלה זו ימיה כימי הגדה של פסח, ובעל ההגדה גם הכין תשובה לשאלה זו.
על כן התשובה הקצרה והראשונית לבן השואל מה נשתנה, היא: עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו וכו'.
ואח"כ בעל ההגדה פותח בגנות ומסיים בשבח, ואומר: מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו ועכשיו קרבנו המקום...
הוה-אומר: כדי שעם ישראל יהיה עם סגולה, שונה במהותו ובעצמיותו מנפש ועד בשר משאר גויי הארצות ועממי תבל, עד המדרגה הגבוהה של קרבנו המקום לעבודתו, היה צורך בגלות מצרים והשעבוד והגאולה.
ולילדים קטנים (שאינו יודע לשאול) ההסבר הוא במשל של הכביסה. יש בגד שיש עליו כתמים, כתם פה וכתם שם, מכניסים אתו למכונת כביסה, מרטיבים את כולו, שורים אותו באבקת כביסה, הוא מתגלגל ומשתפשף, נשטף ונסחט. עד שבסופו של דבר יוצא בגד זך צח ונקי.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי שמעיה » 18 אפריל 2019, 12:27

מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 19:56
שמעיה כתב:
17 אפריל 2019, 16:44
אני איני מבין את הקושיא.
בורא העולם, שעבד אותנו במצרים מחמת סיבות השמורות עמו. הוא לא היה חייב להוציא אותנו משם, והוא בהחלט היה יכול להשאיר אותנו על תקן עבדים לדורות עולם. תחת זאת, הוא שמר את הבטחתו לאבינו אברהם, והוציאנו ממצרים ונתן לנו מעמד בני חורין.
השאלה היא על מה שכתוב שמצרים היתה "כור הברזל" שמשמעו מקום זיכוך לעם ישראל, ואת זה הנני מתקשה להבין איך מקום שעם ישראל ירדו בו כל כך מבחינה רוחנית, מהווה מקום זיכוך רוחני.
התייחסתי לדברי פותח האשכול.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי שמעיה » 18 אפריל 2019, 12:32

נבשר כתב:
17 אפריל 2019, 20:07
שמעיה כתב:
17 אפריל 2019, 16:44
אני איני מבין את הקושיא.
בורא העולם, שעבד אותנו במצרים מחמת סיבות השמורות עמו. הוא לא היה חייב להוציא אותנו משם, והוא בהחלט היה יכול להשאיר אותנו על תקן עבדים לדורות עולם. תחת זאת, הוא שמר את הבטחתו לאבינו אברהם, והוציאנו ממצרים ונתן לנו מעמד בני חורין.
אנסה להבהיר את דבריי בקצרה כי השעה דוחקת, מה הכונה במה שכתבת "שעבד אותנו מסיבות השמורות עמו", איפה אנחנו נמצאים בתהליך הזה, אם היה יכול להשאיר אותנו עבדים למה שמר הבטחתו לאברהם, מאחר שהיו איזה סיבות השמורות עמו. אתה מתאר איזה סיטואציה שכולה חיצונית מאיתנו, שאין לנו קשר עמה, באותה מידה זה היה יכול להיות עם אומה אחרת, ולהם היתה ניתנת התורה, כי הם יצאו ממצרים, עוד דבר חיובי התורה בנויים על יציאת מצרים, איזה מן הרגשה יש לאדם ששעבדו אותו נגד כל הגיון ומהלך, ואח"כ חייבוהו לשמור המצוות, ודאי שכן האמת רק לדעתי יש תביעה חזקה לברר ולגלות מהי המציאות שלנו, ובכלל הכל נמצא בתורה, איזה מן מהלך אפשר למצוא בתורה בזה, הדבר הזה זה כמו כל סוגיא שאדם לומד בביהמ"ד עם קושיות הו"א ומסקנות, לדבריך החלק הזה לא נמצא בתורה, שאין לנו שום גישה אליו. מקוה שלא קיצרתי מדי שאז רק הארכתי.
בנוסח אחר "עבוד מיראה שאין ירא בועט, עבוד מאהבה שאין אוהב שונא" (הבוא בתוס' היכן שהוא).
תודה.
כתבתי שאיני מבין את הקושיה הספציפית הזו שנכתבה בראש האשכול, שהיא בעצם קושיה מהותית: מה לנו להודות למי שסך הכל מוציא אותנו מ'ברוך' שהוא הכניס אותנו?
על כך עניתי ואמרתי, ששאלה זו שייכת רק בין אדם לחבירו. אך הואיל והבורא הוא השליט, ברור שעלינו להודות על כך שלא השאיר אותנו להינמק בכלאנו. במקרה שהוא היה משאיר אותנו, לא היינו יכולים לבוא בתלונות אליו, כי הוא האדון והריבון.
אם כבר, יש שאלה אחרת: אם הקב''ה הבטיח, מה לנו להודות על כך שבסך הכל שמר הבטחתו? על זה יש לענות שחידוש גדול ששמר את הבטחתו למרות שאנו לא עשינו רצונו. או שמיהר את הקץ, או כל תירוץ אחר.
לעצם שאלתך מה מהות השעבוד והגאולה, על זה כל ספרות הסוד והפנימיות פתוחים לפניך, צא ושאוב מהם מלא חופניך!


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי אסף » 21 אפריל 2019, 22:26

בן של רב כתב:
18 אפריל 2019, 01:00
שמעתי מהגר"נ רוטמן ביאור נפלא במיוחד.
אחר שהקשה מ"ט חזינן שהחילונים הגם שלא חוששים לג' שבועות...
בכל זאת עדיין כ"כ חוששים ממה יאמרו הגויים ותמיד מתנצלים ונכנעים.

ובכלל מה זה שהם כ"כ מלאים נחיתות מול כל הגויים בכל נושא
מה שלא קיים בגוי איטלקי למשל.

וביאר שבאמת כל מציאותנו בעולם היא אכן רק כטפלים אל אחרים.
וזו הכוונה אין מזל לישראל, שכל עצמיותנו היא = עבדים לאחרים.
ולכן אברהם ושרה היו עקרים = מופקעים מקיום והמשך במערכת של העולם מצד עצמיותם.

אולם הבשורה של יצי"מ היא שמלבד האפשרות להיות טפלים ומשועבדים
(עד כדי להיות חלק מטיט בקיר הבנין של אחרים = מצרים)
יש עוד אפשרות חדשה וקדושה "עבדי הם"!

ועל זה אנו מודים שיצאנו מלהיות טפלים אל הבניין של הגויים
ונעשינו חלק מבנין מלכות שמים = חלק ה' עמו.

וכידוע שבגאולה העתידה יתברר שאפילו הגויים גם הם רק טפלים ועבדים אלינו שאנחנו טפלים למלכותו ית'.
(וכביאור הגרי"ז על טענתם לעת"ל בנינו מרחצאות תיקננו שווקים... טפשים לעצמכם עשיתם וכו')
נראה לענ"ד כוונתו בתוספת הסבר קטנה - מציאותינו בעולם אינה ככל מציאות הגוים שחיים על פני האדמה אלא כל מציאותינו היא מחוץ למערכת הטבעית שהרי נולדנו מאברהם ושרה שהיו עקורים ולא ראויים לתולדות הן מצד הטבע הגשמי והן מצד טבע המזלות, ונבראנו מחדש למטרה מסוימת - להיות מגלי כבוד השם בעולם, וזאת מציאותינו האמיתית, ובוודאי שאנו טפלים להקב"ה אבל לא כנספחים אלא במקום הגבוה של "עם זו יצרתי תהילתי יספרו".
וממילא ברור שכלפי אחרים תמיד נהיה טפלים ולא יחודיים ואין חידושים המיוחדים לישראל כשאר האומות, כל מה שיש לנו מבחינה גשמית הוא העתקה מהגויים. מלבד החידוש הגדול והגבוה של מביאי הרוחניות והרצון האלוקי לעולם.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 22 אפריל 2019, 02:57

אי אפשר לזכות לארץ ישראל בלי יסורים, שפלות וקטנות. (בגמ' כתוב שא"י היא אחת מג' מתנות שניתנו לישראל, וכולן לא ניתנו אלא ע"י יסורין)
הבעש"ט הק' זי"ע נכסף ומסר נפש לעלות לא"י, ולא עלה בידו.
נכדו מוהר"ן זי"ע הבין את סיבת המניעות ובהיותו בדרכו לא"י (באיסטנבול ועוד) השפיל וביזה את עצמו וגרם שרבים יחשבו אותו לאדם רע ושלילי ויבזו אותו, וע"י זה זכה לבוא לא"י, ושם זכה למעלתו הנשגבה והנוראה ולהשגותיו וגילוי סודות התורה שעל ידם יכולים בימינו גם הרחוקים ביותר לשוב לה'.
ואולי מה שאנו זוכים לגור בא"י הוא גם ע"י היסורים שהיו לפני כן בשואה, אבל מה שברור בודאי זה שמי שגר בא"י ה' מנהיג אותו בגילוי בדרך של מידה כנגד מידה, וע"י זה לבני א"י יש יותר יסורים בחיים, כמבואר בליקוטי מוהר"ן על עניין ארץ אכלת יושביה, אכלת ר"ת אתה תשלם לאיש כמעשהו - דהיינו מידה כנגד מידה.
והזכות הזאת - להיות בארץ שמחנכת אותך ודואגת שתזכה לעוה"ב - יש לה מחיר: יסורים.
ואולי יתכן לומר, שכבר ביציאת מצרים היה איזה בחינה של א"י - הנהגת מידה כנגד מידה בגילוי בעשרת המכות ועל הים, וגם כדי לזכות לזה צריך לעבור יסורים.


שואל
הודעות: 4
הצטרף: 23 פברואר 2019, 23:48
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מסבירים לילד (וגם למבוגר)

שליחה על ידי שואל » 24 אפריל 2019, 00:59

מה שלפי הבנתי.
השאלה היא. מה זה בעצם בשבילנו יציאת מצרים. והשאלה השניה מה הוא שעבוד מצרים בתהליך שלנו עם ישראל.

זה התחיל באבינו אברהם. שלא כשאר בני האדם האנושות, שחיה את חייה בצורה הפשוטה בצורה שחיים חיים מעצמם. עיסוק בעולם בארץ ומצביו ומאורעותיו. באדם וצרכיו ורצונותיו. אברהם מחפש משמעות מחפש את הסיפור של העולם, ומגלה יש לעולם אלוקים ויש לו בעולם ענין, יש לו עסק עם העולם. ואנו יצוריו בעולם החיים שברא. ראויים להכיר בו, בעלי הזכות לפנות אליו לתת כבוד לשמו. ליצג את הנהגתו בחברה שבעולמינו הנהגת המשפט והצדקה. זה החיים שאלוקים מצפה מאיתנו. זה הסיפור של העולם. זה ענין ומשמעות החיים שלנו.
וכאשר אברהם מצידו גילה את האלוקים, האלוקים התגלה לאברהם. יצר יחס של קירבה וקשר בין האלוקים שבשמים לאדם שבארץ אבינו אברהם.

זה, חלק מהסיפור, לסיפור יש המשך. זה לא נגמר בזה זה לא נשאר סיפור פרטי. סיפור של אדם יחיד או אפי' אדם ומשפחתו על קירבה ויחס אל האלוקים. זה הפך לסיפור ענק, סיפור עולמי, סיפור נצחי.
"עם ישראל". אלוקים לקח את הסיפור הפרטי של אברהם. ויצר אומה, אומה שזה הסיפור שלה אומה שמכירה באלוקים נושאת דגלו בעולם עובדת אותו, והליכותיה הנהגותיו.
יצירתה יצירת האומה עשה האלוקים ברעש גדול, הוא בעצמו עשה בעולם מאורעות נוראות, דרמטיות.
קוראים לזה "יציאת מצרים".

יצירתה של האומה. נעשתה בתכנון קדום לה, בכריתת ברית, הברית, בין האלוקים לאברהם. שמבניו יבנה אומה זו.
ובעת הזו שאל אברהם את האלוקים, מה יבטיח את המשך וקיום האומה ומהותה, לעולם. מה יהיו היתידות שיעמידו שלא יבוא יום ובני בניו לא יתמידו בדרך זו, והסיפור יגיע לסופו. "במה אדע כי אירשנה". ענה לו האלוקים אני אצור את האומה ביצירה חזקה שזה ישריש בהם במהותם, ומובטח שלא יפסיקו דרך זו. לא אבוא אליהם ביום סתם כשהם חיים את חייהם במתכונתם ואומר להם עמי אתם. אלא אביא אותם למקום ומצב שיבטל שימחוק מהם את עצמיותם את רוחם. אעשה אותם עבדים במצב שהמציאות שיהיו עבדי עולם. ובהמקום הזה אבוא אליהם ברעש גדול אוציא אותם מעבדותם, אוציא אותם עם נקמה מופתית נוראה במעבידם, ובכבוד גדול. ידוע תדע כי גר יהיה זרעיך בארץ לא להם וכו' וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנוכי ואחרי כן יצאו ברכוש גדול. ואחר, אכניס אותם ואבנה אותם להיות "האומה" האומה של אלוקים. כאשר מתוך היותם מחוסרי עצמאות יתהוו לאומה במעלה, תיבנה כל מהותם בתבנית זו, ובזה ודאי יעמוד לעולם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים