אדם שאין לו בית ואין לו חיוב בדיקה אימתי יברך?


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

אדם שאין לו בית ואין לו חיוב בדיקה אימתי יברך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 27 אפריל 2019, 21:37

יש להסתפק באדם שאין לו בית לחיוב בדיקה, ומשכחת לה בכמה אופנים או כגון היוצא בשיירה קודם שלושים יום, ואין לו חיוב בדיקה, אבל יש לו חמץ לבער האם בזה יברך בשעת ביעור, ובמשנה ברורה הביא דנחלקו האחרונים במי ששכח לברך בשעת בדיקה אם יברך בשעת ביעור, אבל יש לומר דכל זה דווקא מי שבידו היה לברך בשעת בדיקה, אבל מי שלא נתחייב כלל בבדיקה יש לומר דלכו"ע יברך בשעת ביעור.
עוד יש לעיין למה לא מצינו חיוב בדיקה גם באדם שאין לו בית אבל יש לו בגדים ושאר כלי אכילה וכיו"ב האם יש בהם חיוב בדיקה ואף יוכל לברך על זה ולא משמע כן, אלא משמע דחובת בדיקה שתקנו חכמים הוי רק בבית. וצריך עיון.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אדם שאין לו בית ואין לו חיוב בדיקה אימתי יברך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 07 מאי 2019, 20:47

זקן ויושב בישיבה כתב:
27 אפריל 2019, 21:37
יש להסתפק באדם שאין לו בית לחיוב בדיקה, ומשכחת לה בכמה אופנים או כגון היוצא בשיירה קודם שלושים יום, ואין לו חיוב בדיקה, אבל יש לו חמץ לבער האם בזה יברך בשעת ביעור, ובמשנה ברורה הביא דנחלקו האחרונים במי ששכח לברך בשעת בדיקה אם יברך בשעת ביעור, אבל יש לומר דכל זה דווקא מי שבידו היה לברך בשעת בדיקה, אבל מי שלא נתחייב כלל בבדיקה יש לומר דלכו"ע יברך בשעת ביעור.
עוד יש לעיין למה לא מצינו חיוב בדיקה גם באדם שאין לו בית אבל יש לו בגדים ושאר כלי אכילה וכיו"ב האם יש בהם חיוב בדיקה ואף יוכל לברך על זה ולא משמע כן, אלא משמע דחובת בדיקה שתקנו חכמים הוי רק בבית. וצריך עיון.
לגבי בדיקה בכלים וכיו"ב, ראיתי עכשיו בחק יעקב סימן תל"ו סקי"ז שכתב דאין מברכין על בדיקה זו משום שבתורה כתוב תשביתו שאור מבתיכם


ayedavid
הודעות: 162
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אדם שאין לו בית ואין לו חיוב בדיקה אימתי יברך?

שליחה על ידי ayedavid » 07 מאי 2019, 21:43

זקן ויושב בישיבה כתב:
27 אפריל 2019, 21:37
במשנה ברורה הביא דנחלקו האחרונים במי ששכח לברך בשעת בדיקה אם יברך בשעת ביעור, אבל יש לומר דכל זה דווקא מי שבידו היה לברך בשעת בדיקה, אבל מי שלא נתחייב כלל בבדיקה יש לומר דלכו"ע יברך בשעת ביעור
לענ"ד קשה. אם הברכה היא על הביעור, מאיזה טעם תימנע ממנו האפשרות לברך, הרי את הביעור עצמו הוא עוד לא עשה. יותר מסתבר שהיא המחלוקת - האם הברכה על הביעור או על תקנת הבדיקה. ולשון המשנ"ב הנ"ל: "ויש מאחרונים דס"ל שלא נתקנה הברכה כי אם בעת הבדיקה"

ואולי יש מקום לומר שגם הסוברים שיכול לברך בשעת הביעור מודים שהברכה נתקנה על הבדיקה, ושהברכה בשעת הביעור היא רק לאחר שנתחייב בבדיקה ובדק, וכיוון שלא סיים מצוותו עוד יכול לברך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים