המשיך סעודתו במוצאי פסח אם יכול לאכול חמץ?

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה
A

Anonymous

Guest
עיין מגן אברהם סימן תצא דאין תוספת על איסור חמץ ועל כן מותר לאכול חמץ מיד עם במוצאי הפסח אף שעוד לא התפלל והבדיל.
וכתב על זה במשנה ברורה דמכל מקום קודם שבירך לא יאכל חמץ דא"כ איך יאמר יעלה ויבוא ויהא תרתי דסתרי.
ובשם הגרש"ז הביאו דאם אכל חמץ לא יאמר חג המצות אלא חג הפסח וצ"ע.
ולא זכיתי להבין דברי המשנה ברורה, דממנ"פ אם כשאוכל חמץ לא יוכל לומר יעלה ויבוא [עכ"פ חג המצות וכנ"ל] אם כן אף כשאינו אוכל בפועל, אבל הרי מותר לו לאכול עתה חמץ, וא"כ איך יאמר יעלה ויבוא. ומאי נפק"מ במה שהוא נמנע מלאכול חמץ, סוף סוף הוי זמן היתר אכילת חמץ.
 

הכהן

משתמש ותיק
ומה הדין מי שאכל חמץ בפסח (לפקח נפשו), האם לא יאמר יעו"י? ולהגרש"ז יאמר חג הפסח?
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
הכהן אמר:
ומה הדין מי שאכל חמץ בפסח (לפקח נפשו), האם לא יאמר יעו"י? ולהגרש"ז יאמר חג הפסח?
מה הקשר? אף לחולה הוא זמן אסור של אכילת חמץ ומה שאכל רק משום פיקוח נפש אינו נוגע, ומה שאומרים חג המצות אינו קשור דווקא משום שאוכל מצה ואף אם יאכל חמץ לפיקוח נפש גם יאמר חג המצות משום שזהו זמן של חג המצות, וכשם שאומר בתפילה חג המצות, ורק במוצאי פסח שכבר עבר הזמן של איסור חמץ ומצוות מצה ופשוט.
 

הכהן

משתמש ותיק
אם מטעם עבר זמנו מה לי אכל מצה מה לי אכל חמץ? ואי משום אחר שעשיתו חול תעשהו קודש - מה הועילה עצת הגרש"ז?
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
הכהן אמר:
אם מטעם עבר זמנו מה לי אכל מצה מה לי אכל חמץ? ואי משום אחר שעשיתו חול תעשהו קודש - מה הועילה עצת הגרש"ז?
זה מה ששאלתי.
 

ayedavid

משתמש ותיק
אולי כיוון שהנוסח שביעלה ויבוא הוא 'חג המצות' אז במילים שיוציא מפיו יהיה תרתי דסתרי, אבל באמת התוספת שמאפשרת לומר יעלה ויבוא היא קדושת יו"ט האסור במלאכה, ולכן אם ישנה את הנוסח לא יהיה כתרתי דסתרי.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
ayedavid אמר:
אולי כיוון שהנוסח שביעלה ויבוא הוא 'חג המצות' אז במילים שיוציא מפיו יהיה תרתי דסתרי, אבל באמת התוספת שמאפשרת לומר יעלה ויבוא היא קדושת יו"ט האסור במלאכה, ולכן אם ישנה את הנוסח לא יהיה כתרתי דסתרי.
אבל השאלה היא מה ההבדל אם הוא אוכל בפועל, הרי גם אם הוא לא אכל כבר, אבל באמת מותר לו לאכול כבר חמץ?
 

ayedavid

משתמש ותיק
אולי מכך שהטעם המובא שם ובסימן קפ"ח הוא שהולכים אחר התחלת הסעודה , ולא מחמת שקדושת היום נמשכת, מוכח שההימצאות בזמן הסותר את האזכור אינה נחשבת כתרתי דסתרי. וזה כל עוד האדם עצמו לא עושה פעולה הנראית כסותרת את המילים שמוציא בפיו, כמו להזכיר את המילים 'יום השבת הזה' וגם 'ראש חודש הזה' כשר"ח חל אחר השבת.
 
חלק עליון תַחתִית