אופים מצות בבית!


פותח הנושא
לענין
הודעות: 59
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אופים מצות בבית!

שליחה על ידי לענין » 14 מאי 2019, 00:08

חבר שלי אופה מצות בביתו. סדר העשייה הוא בדיוק כמו שנהוג אצלנו במאפיות, תחילה מערבים מים וקמח בתוך קערה, אדם שני מעבד את הבצק בידו בכדי שיהיה ראוי לרידוד, השלישי מרדד את המצות עד שיהיו דקיקות [מי שחולם על אשתנורה שמנה ועסיסית טועה ובגדול, בלי מלח ושמן זה פשוט לא יוצא], רביעי מחורר את המצות, והחמישי מכניס לתנור ומוציא את המצות האפויות.

לאחר שיוצאות המצות מן התנור המנהג בכל המאפיות הוא לסדר אותם לייבוש על גבי ברזלים, ואילו אצל הספרדים שמעוניינים במצות רכות, אורזים אותם תיכף ומיד בתוך שקיות ניילון, ומכניסים למקפיא, ואז המצות נשארות רכות וטריות [כמובן צריך לזה מקפיא משובח של הקפאה עמוקה בכדי לשמור על הרכות והטריות].
אם כן אפוא, לא שייך לומר ש'מנהג' האשכנזים הוא לאכול מצות רכות, אטו יש חלות שם מנהג על מה שמייבשים את המצות ואורזים אותם בקרטונים? הן אמת שישנם מן הספרדים שעושים מצות עבות בהחלט [ולשם כך מוסיפים הרבה מים לבצק, ואז העיסה יוצאת רכה מאד, נאפית באיטיות והרי הוא כמו אשתנורה], אך אם נעשה מצות דקות כדנהוג גבן אין שום בעיה לכתחילה דלכתחילה לארוז אותם בניילונים בכדי שיהיו רכות.

הן אמת שבאפיה ביתית -ללא 'גומר' מקצועי- קשה מאד לאדם רגיל להגיע לדקיקות המקובלת היום, אך מאידך הלא גם במצות שלנו מצוי הרבה שצידי המצה עבים מעט יותר, ואם כן חזינן שעובי כזה הוא בהחלט עדיין בכלל המנהג [מלבד מה שאין ספק שאצל החפץ חיים למשל, שעדיין לא היו כאלה גומרים משובחים, היו כלל ישראל אופים בעצמם, וגם אנחנו יכולים להגיע בקלות לאותה רמת דקות שהיתה לכל רבותינו]. שוב העירוני שיש הרבה שמגיעים לעובי של בערך חצי ממצת מכונה (שזה ודאי דק כהוגן), ואם כן ודאי זה לכתחילה דלכתחילה.

ומה הריוח בכל זה?

א. קודם כל - וזה הכי חשוב, הכל נעשה בדקדוק גדול ובהקפדה יתירה. אין שום שאלות ואין שום חששות. ישנה במאפיות בעיה כללית, שאפרט אותה בהמשך, ועתה אמנה כמה נקודות שמרויחים באפיה ביתית - משא"כ במאפיות.

ב. אין צורך בפינרים (היינו העובדים המרקדים לעבד את העיסה במקלות). בבריסק כידוע מקפידים מאד שלא להשתמש במקלות (שטקינעס) של העיבוד. אלא שבבריסק עושים את העיבוד בידיים (מה שמחמם מאד את העיסה), ואילו כאן מפני שנותנים הרבה מים (באופן יחסי למאפיות), כשש מאות מ"ל על כל קילו קמח, ממילא העיסה הרבה יותר רכה וקל לעבוד איתה (העיסה במאפיות היא מאד מאד יבישה, ולכן אי אפשר לוותר על הפינר).

ג. אין שום מצה ששוהה בלא עסק. המרדד מעביר למנקב, והוא מיד נותנה על המקל (במאפיות יכולות לעמוד גם שלש ארבע מצות קרוב לדקה שלמה. וזה כשהחבורות נמצאות!!! מי שקונה ארוז בקופסא ה' ישמור עליו. הדין הוא שלאחר שעסקו במצה אז אם מפסיקים את העסק בה, היא מחמיצה מיד).

ד. אופים מצה מצה ולא כמה ביחד (כידוע שבבריסק מקפידים על זה מאד).

ה. אין כפולות ואין נפוחות, בגלל שאין את הלחץ הכל נעשה בישוב הדעת ואף מצה לא מתפספסת (במאפיות, האינטרס הוא כלכלי, מה לעשות, זה לא גמ"ח... העלויות של החזקת המאפיה הם עצומות, וממילא מאיצים בעובדים בכדי להגדיל את התפוקה. זה הסיבה לריבוי המצות הכפולות).

ו. אחת הבעיות העצומות שיש במאפיות הוא שמחמת החום העצום שיש בתנור אזי פני המצה נאפות חיש קל, ותוך כמה שניות מוציאים אותם מהתנור כאשר בצד השני הם כמעט בלתי אפויות. כבר עוררו גדולי עולם שיש כאן חשש של חמץ גמור, בצק שלא נאפה ועמד בחוץ. בעיה זו היא חדשה, מפני שבשנים האחרונות מחממים את התנור יותר ויותר, עד אשר נעשה כמין כבשן. חומרא זו מבית בריסק היא, אך 'שכחו' כי הבריסקאים מקפידים לא להוציא את המצות מהתנור עד שהם כמעט שרופות! (מחמת החשש הזה שמא יש חלקים לא אפויים). מה שקורה היום זה לאחוז את החבל משני קצותיו, מצד אחר מרתיחים בטירוף את התנור, ואז פני המצות נאפים ברע כמימרא, אך מצד שני לא ממתינים לאפיה מושלמת ומוציאים את המצות אחרי כמה שניות כאשר הצד השני יש בו חשש בצק (כבר לפני שנים העלה הגרב"צ פלמן את הבעיה הזו לפני גדולי עולם, והביא לפני הגראי"ל מצה שיצאה מהתנור והיתה נראית כמו בצק, ואכמ"ל, גם הגר"נ קופשיץ מעורר שזו הבעיה החמורה ביותר שיש היום במצות, ומי שלא מקפיד על זה בעצמו הרי הוא בחששות של חמץ גמור, עיין בהסכמתו לקונטרס שהוציא השנה הגאון ר' בן ציון גרינהויז מבית שמש 'הערות והארות בעניני אפית מצות', בו מפורטים בהרחבה רבה החששות העצומים שיש בדבר זה).

בתנור ביתי אפשר להשאיר את העיסה הרכה בתנור, באופן שבטוחים בס"ד כי היא נאפתה כהוגן גם מבפנים [יש בזה כל מיני דרכים, תלוי בחום התנור ובכמות המים שבעיסה].

כעת אחזור להרחיב מעט (ולא יותר, והמבין יבין מדעתו) את מה שכתבתי באות א'.
כידוע לכל מי שמבין בניהול חבורה ישנם במאפיית מצות נקודות תורפה רבות שצריכים לעמוד עליהם על המשמר בכל תוקף. הדברים נוגעים פעמים הרבה לדברים שהם מעיקר הדין ממש, ובלי עבודה מאומצת של כל בני החבורה קשה להשגיח שבאמת הכל יעשה כהוגן [גם הצעקות לא עוזרות, כי העובדים לא 'שמים' על החבורה המזדמנת שודאי תיקח בסוף את כל המצות. חלק גדול מהעובדים מבטיחים לעצמם ששנה הבאה הם לא עובדים יותר בעבודה הזו, וגם אלו שכן מתכננים להמשיך אין להם ממה לפחד, בעל הבית צריך אותם והם יודעים שהוא לא הולך להעיף אותם כל עוד לא יעשו מחדל חמור ממש], ואין כאן המקום להאריך ולפרט. העובדה הפשוטה היא שלמרות שרוב העובדים במאפיות הם אכן ישרי דרך ויראי שמים מכל מקום מפני כמה טעמים מובנים (שזו עבודה פיזית קשה מאד, במשך הרבה שעות ביום, ואינה קבועה לכל ימות השנה) הרי שחלק מן העובדים קשה לסמוך עליהם (אלו שיש להם פלאפון כשר, כפי דרישות ועדת הכשרות, ובכיס השני נמצא האייפון...), גם המשגיחים המסורים (שלפעמים משליכים לאשפה נקניקים שלמים כאשר ראיתי בעיני) לא מצליחים להשתלט לגמרי על הכל ממש [הבעיה של שהיית הבצק ללא עסק היא חוזרת על עצמה בכל השלבים, מי שגמר לעשות את הפינר ומחכה 'לעלות' לשלחן הרידוד פעמים הרבה שאינו מתעסק במצה כלל, אלא בקושי מלטף אותה. פירורים עומדים על שלחן הרידוד דקות ארוכות ואחר כך הם נכנסים במצות, מחלק הבצקים מחזיק אצלו כמות של כדורים שאין אפשרות להתעסק בהם, מצות עומדות להמתין לרעדלער לפעמים קרוב לדקה). אז נכון שאם 'מלשינים' למשגיח על עובד שמדבר ולא מספיק מתעסק, הוא נוזף בו, אך ודאי שהסדר הנכון לכתחילה הראוי והרצוי לישראל קדושים הוא להיות כל אדם אחראי בעצמו באופן שאין הדבר תלוי אלא בו, ואז יוכל להשגיח כהוגן על כך שהכל ייעשה כראוי באופן היותר טוב ומוצלח (וכל שכן משאר ענייני הפסח שאנו מקפידים לעשותם בעצמנו בשבע עינים. ואין צריך להאריך עוד).

כאשר אנו עושים את האפייה בעצמנו [ואין לנו עול של החזקת מאפיה ותשלום משכורות עתק, אלא רק כמה שעות עבודה], אפשר (בתכנון נכון בס"ד) להקפיד שלא תהיה שהיה כלל, שהכל יהיה בתכלית הדקדוק וההידור - ללא לחץ וחפזון המבלבלים את הדעת, אלא ביישוב הדעת וסדר נכון ומוקפד. הבצק לא מתחמם, הכל נעשה בזהירות מירבית, כל מצה מקבלת טיפול אישי ומסור, ללא כפולות ונפוחות. אנחנו יכולים לבחור את העובדים (ידידים או בני משפחה, תלמידי חכמים ויראי שמים) ולהתקין הכל כראוי לכתחילה בס"ד.
היום אפשר להשיג בקלות (בחיפוש פשוט בגוגל) את כל הכלים הנצרכים לאפיה (קערות מרדדים מחוררים ותנור) ולעשות את הכל בבית בהידור מקסימלי ובנקיון נמרץ (ובלי לצעוק על אף אחד... ובלי לריב עם בעל המאפיה שאת המצות האלה אנחנו לא לוקחים... ולמה השנה יש כל כך הרבה שבורות...). אמת שאי אפשר להתחרות עם המומחיות של ה'גומרים' שמדקקים את המצות בתכלית, אך על ידי מיומנות נרכשת בס"ד אפשר להגיע לתוצאות יפות בהחלט [גם האופה שמכניס לתנור ומוציא, יש לו שליטה מלאה על המצות -אם הם קטנות יותר מהמקובל במאפיות, וגם טיפ טיפה יותר עבות- וגם אם אינו בעל מקצוע מובהק הוא יכול להגיע לתוצאות יפות בהחלט ללא שום כפולה].

אשמח מאד לכל הערה - תוספת או המלצה - בכדי שיהיה לתועלת עבור המבקשים לאפות בעצמם, לשפר ולשכלל.


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 326
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי בן ישיבה » 14 מאי 2019, 02:53

אני כבר כמה שנים חושב על הרעיון הזה לאפות מצות מצוה אצלי בבית בסגנון זה רק פחדתי כל פעם,
אשמח לשמוע ממך יותר פרטים על תהליך האפיה הביתי


גמח
הודעות: 71
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי גמח » 14 מאי 2019, 08:17

איזה תנור נצרך לזה?


תבונה
הודעות: 5
הצטרף: 14 מאי 2019, 12:06
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי תבונה » 14 מאי 2019, 12:09

בשביל מצות רכות לא מספיק אריזה בניילון והקפאה.
צריך עיסת בצק שונה לחלוטין, עם הרבה יותר מים.

וכי איך הכינו בתימן ובבגדד מצות רכות כשלא היו מקררים וניילונים?!


סופר המלך
הודעות: 49
הצטרף: 24 מרץ 2019, 01:21
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי סופר המלך » 14 מאי 2019, 12:13

תבונה כתב:
14 מאי 2019, 12:09
בשביל מצות רכות לא מספיק אריזה בניילון והקפאה.
צריך עיסת בצק שונה לחלוטין, עם הרבה יותר מים.

וכי איך הכינו בתימן ובבגדד מצות רכות כשלא היו מקררים וניילונים?!
היו אוכלים אותם באותו יום. (מה שנזקקים למקפיא כי רוצים לאפות הכל מלפני פסח).


תבונה
הודעות: 5
הצטרף: 14 מאי 2019, 12:06
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי תבונה » 14 מאי 2019, 13:09

סופר המלך כתב:
14 מאי 2019, 12:13
תבונה כתב:
14 מאי 2019, 12:09
בשביל מצות רכות לא מספיק אריזה בניילון והקפאה.
צריך עיסת בצק שונה לחלוטין, עם הרבה יותר מים.

וכי איך הכינו בתימן ובבגדד מצות רכות כשלא היו מקררים וניילונים?!
היו אוכלים אותם באותו יום. (מה שנזקקים למקפיא כי רוצים לאפות הכל מלפני פסח).
פותח האשכול טען שהריכוך מגיע מהאריזה.
גם אם יאכלו באותו יום, איך זה יהיה רך לשיטתו?


אלי מאירי
הודעות: 106
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי אלי מאירי » 14 מאי 2019, 15:06

אולי המצה פשוט מזיעה אחרי האפיה בתוך הנילון?


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1444
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 636 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי בן של רב » 14 מאי 2019, 20:02

מאוד שמחתי לראות את האשכול.
כי השנה עשיתי בחצרי בתנור מאולתר מצה אחת כזו בערב פסח לאפיקומן,
והיה לי פחד גדול אולי יום אחד אגלה שפספסתי משהו, וכמצוי בכל דבר חדש.
ומאידך היה נראה שכך זה הכי טוב, לכן אני מצפה לתשועה ברוב יועץ.


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 326
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי בן ישיבה » 14 מאי 2019, 20:57

בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 20:02
מאוד שמחתי לראות את האשכול.
כי השנה עשיתי בחצרי בתנור מאולתר מצה אחת כזו בערב פסח לאפיקומן,
והיה לי פחד גדול אולי יום אחד אגלה שפספסתי משהו, וכמצוי בכל דבר חדש.
ומאידך היה נראה שכך זה הכי טוב, לכן אני מצפה לתשועה ברוב יועץ.
מאידך יש בעיה שלא לעשות תחת השמש, צריך מקום מקורה, או בשעות הלילה שאין שמש, (מונח בזכרוני שהגרי"י קלמנוביץ עם גיסו הגר"א אברהמס היו אופים על הגג שלהם בלילה כשאין שמש) מעניין מה עשית בחצר עם השמש ??


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1444
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 636 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי בן של רב » 15 מאי 2019, 01:52

זה היה תחת גג.
אשמח מאוד בכל הערה נוספת


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי יצחק » 15 מאי 2019, 09:07

גם אני מחכה לקבל פרטים בקשר לתנור זה נראה לי הקושי העיקרי באפיה ביתית, כל היודע להוסיף מנסיונו מתבקש לעשות זאת


תבונה
הודעות: 5
הצטרף: 14 מאי 2019, 12:06
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי תבונה » 15 מאי 2019, 11:54

יצחק כתב:
15 מאי 2019, 09:07
גם אני מחכה לקבל פרטים בקשר לתנור זה נראה לי הקושי העיקרי באפיה ביתית, כל היודע להוסיף מנסיונו מתבקש לעשות זאת
אפשר עם תנור גריל, אבל אז הקצב יותר איטי

וגם צריך לדאוג שמישהו יחזיק את המפסק כל זמן האפייה, כדי שהאש תהיה מכח גברא ולא חשמל ממילא (חידוש של האול"צ).


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי שמעיה » 15 מאי 2019, 13:18

חשבתי לעצמי, למה צריך תנור?
האם אי אפשר לאפות על פלטת פח המונחת על כירת הגז?
ואז ביררתי, ושמעתי שני דברים: 1. יש מחמירים שהאש תבער בתוך כלי הקיבול של המצות; 2. יש טוענים שהמצות הנאפות אמורות להיות מכוסות מכל הכיוונים.
מה המקורות לחומרות אלו?


מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי מוטי » 15 מאי 2019, 13:46

אלו הן חומרות
מעיקר הדין אפשר גם לאפות במחבת בבית


פותח הנושא
לענין
הודעות: 59
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי לענין » 15 מאי 2019, 20:57

אני מודה לכל המגיבים, בעז"ה נקוה שהדיון יהיה פורה ותועלתי.
אי לי כל כך אפשרות לפרט יותר בדיוק את סדר האפיה כבקשת @בן ישיבה יותר מהמקובל, לישה עיבוד רידוד ניקוב ואפיה.
התנור ששאל עליו @גמח , אפשר למצוא למשל בתנורי ירושלים בקישור הבא - http://www.tanureijerusalem.com/ אפשר גם לשכור דברים כאלה.
לאפות במחבת זה לא פשוט, זה נידונים ששייכים לסוגיא הסבוכה של אפייה באילפס [זה בנוגע לשאלת @שמעיה ], ולמעשה מחמירים שהחום יבא מכל הכיוונים. בס"ד בל"נ אצרף לכם תמונה מהתנור שלנו. בכל מקרה, בנוגע לתנורי הגז - שהם יחסית דבר חדש - הרי שכשהתחילו להשתמש בהם במאפיית ויזניץ בבני ברק פנה הארחות רבינו אל מרנן הגרש"ז והגרי"ש זיע"א והכשירו הדבר לכתחילה ממש, וגם הגרח"ק שליט"א אכל מהמצות הנ"ל.
כמובן שאם יש חלונות צריך לכסות אותם עם נייר וכדו'.
הכי מומלץ לאפות בבית, ואת התנור לשים במרפסת סגורה וכדו'.
בנוגע למצות רכות, אכן זה בגלל שנותנים הרבה מים, וזה הסיבה שהמצות הספרדיות רכות, אבל זה דוקא אם עושים אותם עבות (וזה מה שעשו בעבר, בבגדד ובתימן), אם רוצים מצות דקות כמו שלנו (שהמ"ב מחמיר בזה לאפות רק 'רקיקים'), האפשרות היחידה שזה יצא רך -לפי ידיעתי- היא לארוז מיד בניילון.
אם מישהו יש לו עצות טובות נשמח לשמוע.

אפשר גם לתרגל נסיונות בבית, עם קמח חמץ ותנור ביתי (שחומם מראש על מאתים מעלות, זה אמור להאפות תוך חצי דקה פלוס).
כל מי שיש לו הוספה כלשהיא נשמח שישתף.


פותח הנושא
לענין
הודעות: 59
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי לענין » 15 מאי 2019, 21:01

גיבול.JPG
הקערה עם המים.JPG
התנור.JPG
ניקוב.PNG
עיבוד.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי יצחק » 15 מאי 2019, 21:49

לענין כתב:
15 מאי 2019, 20:57
אני מודה לכל המגיבים, בעז"ה נקוה שהדיון יהיה פורה ותועלתי.

התנור ששאל עליו @גמח , אפשר למצוא למשל בתנורי ירושלים בקישור הבא - http://www.tanureijerusalem.com/ אפשר גם לשכור דברים כאלה.

כל מי שיש לו הוספה כלשהיא נשמח שישתף.
בערב פסח ניסיתי להשיג תנור של תנורי ירושלים אבל המחיר מאד יקר, לא מצאתי אפשרות של השכרה

חבר הציע לנו לאפות במכשיר טוסט תעשייתי, זה שמכינים בו בגטים וכו'
יש איזו בעיה עם זה?
חשבתי שהרי כאשר מניחים את המצה על המשטח הוא לא סגור מלמעלה ומבחינה זו האפיה אינה דומה לאפיה בתנור שמיד כשמכניסים את המצה היא נמצאת כולה בתנור.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אופים מצות בבית!

שליחה על ידי יצחק » 15 מאי 2019, 21:50

התנור שבתמונה עושה רושם של פתח נמוך, איזה גודל של מצה אפשר להכניס בו?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים