מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בן ישיבה » 19 מאי 2019, 20:45

נוהגין העולם לאכול מצה בפסח שני,
וזה מזמן אני מתלבט מה המקור למנהג זה ??
ומה הטעם למנהג זה ??
ומתי נוהגין כן האם בי"ד או בט"ו ?? ביום או בלילה ??


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1196
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי כלפי ליא » 19 מאי 2019, 20:59

מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 624
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי פרלמן משה » 19 מאי 2019, 21:06

גם המנהג שלא לומר תחנון בפסח שני לא מוזכר במ"ב


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1196
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי כלפי ליא » 19 מאי 2019, 21:09

לא מוזכר במ"ב, אבל מוזכר בפר"ח כמנהג אר"י.
אמנם מרן החזו"א אמר גם אמר תחנון גם באר"י, וכן נוהג מרן שליט"א.


ראשון לציון
הודעות: 120
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי ראשון לציון » 19 מאי 2019, 21:14

ר' יהושע מונדשיין ע"ה ב'אוצר מנהגי חב"ד' מאריך בזה ומביא כמה מקורות.


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בן ישיבה » 19 מאי 2019, 21:51

כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

לפי הידוע לי מנהג זה נפוץ גם אצל אחב"י הליטאים,
למשל בבית אבי שהם מגיעים ממשפחה של יעקעס לא ראיתי זאת, אך מאידך בבית אמי שמגיעים ממשפחה ליטאית כן ראיתי שהקפידו על מנהג זה,
גם ביררתי אצל הבנים שלי על איזה חברים שהביאו היום מצות לחיידר כמעט כל החברים הביאו ביניהם משפחות ליטאיות מובהקות כדוגמת משפחת שפירא נכדי ר' רפאל שפירא, משפחת שטרנבוך ועוד,


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1234
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 מאי 2019, 22:32

מעשה איש, ח''ג עמ' קלז.PNG
:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי מאן דהו » 19 מאי 2019, 22:56

בן ישיבה כתב:
19 מאי 2019, 20:45
נוהגין העולם לאכול מצה בפסח שני,
וזה מזמן אני מתלבט מה המקור למנהג זה ??
ומה הטעם למנהג זה ??
ומתי נוהגין כן האם בי"ד או בט"ו ?? ביום או בלילה ??
מצאתי בחיפוש שכתבו על זה בפורום
viewtopic.php?f=8&t=2198#p23201


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בן ישיבה » 19 מאי 2019, 23:04

אחד התלמידים כתב:
19 מאי 2019, 22:32
מעשה איש, ח''ג עמ' קלז.PNG:
באשכול הסמוך שציין הרב "מאן דהו" מובא שמרן בעל הקהילות יעקב כן נהג לאכול מצה,
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בנציון » 19 מאי 2019, 23:11

כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי מאן דהו » 19 מאי 2019, 23:14

בנציון כתב:
19 מאי 2019, 23:11
כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.
לפני הבל תוסיף האם בפסח שני הדין שאוכלים בהסיבה ושותים ד כוסות יין. הרי באי אלו פרטים הוא שונה מפסח מצרים. מישהו יודע.


ביקורת תהיה
הודעות: 28
הצטרף: 07 אפריל 2019, 03:09
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי ביקורת תהיה » 19 מאי 2019, 23:22

מאן דהו כתב:
19 מאי 2019, 23:14
בנציון כתב:
19 מאי 2019, 23:11
כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.
לפני הבל תוסיף האם בפסח שני הדין שאוכלים בהסיבה ושותים ד כוסות יין. הרי באי אלו פרטים הוא שונה מפסח מצרים. מישהו יודע.
רמב"ם הלכות קרבן פסח פרק י הלכה טו
מה בין פסח ראשון לפסח שני, הראשון אסור בחמץ בבל יראה ובל ימצא, ואינו נשחט על חמץ, ואין מוציאין ממנו חוץ לחבורה, וטעון הלל באכילתו, ומביאין עמו חגיגה, ואפשר שיבא בטומאה אם נטמא רוב הקהל טומאת מת כמו שביארנו, אבל פסח שני חמץ ומצה עמו בבית, ואינו טעון הלל באכילתו, ומוציאין אותו חוץ לחבורתו, ואין מביאין עמו חגיגה ואינו בא בטומאה, ושניהם דוחין את השבת, וטעונין הלל בעשייתן ונאכלין צלי בבית אחד על מצה ומרור, ואין מותירין מהן, ואין שוברין בהן את העצם, ולמה לא ישוה השני לראשון לכל הדברים מאחר שנאמר ככל חקת הפסח יעשו, לפי שפירש בו מקצת חקת הפסח, ללמד שאינה שוה לראשון אלא בדברים שנתפרשו בו, והן המצות שבגופו והם חקת הפסח, שכלל זה שנאמר במצרים שילקח הפסח מבעשור, ושהוא טעון הגעת דם באגודת אזוב למשקוף ולשתי המזוזות ושיאכל בחפזון אין אותן הדברים נוהגות לדורות ולא נעשו אלא בפסח מצרים בלבד. סליקו להו הלכות קרבן פסח בס"ד. 
כל הלכות ליל הסדר לא נשנו בהרמב"ם בהלכות פסח, העוסקים גם בפסח שני, אלא רק בזמנים בהלכות יום חמשה עשר בניסן.
ישנם דיני חרות השייכים בכל קרבן שנאכל על השובע וכו' בחרדל, ועוד, וגם נאסר בעל הקרבן בעשיית מלאכה, אבל אין דינים זכר ליצי"מ ובוודאי לא ארבע כוסות והסיבה וסיפור יצי"מ. ואם אינו ליל שבת פשוט שאין קידוש.
וזה כמובן גם כשיש קרבן. למי שהיה טמא או בדרך רחוקה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי מאן דהו » 19 מאי 2019, 23:23

לא הבנתי לפי הרמב"ם מצוות ד כוסות לא נוהגת?


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בנציון » 19 מאי 2019, 23:24

מאן דהו כתב:
19 מאי 2019, 23:14
בנציון כתב:
19 מאי 2019, 23:11
כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.
לפני הבל תוסיף האם בפסח שני הדין שאוכלים בהסיבה ושותים ד כוסות יין. הרי באי אלו פרטים הוא שונה מפסח מצרים. מישהו יודע.



תורת הקרבנות.png
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי מאן דהו » 19 מאי 2019, 23:26

בנציון כתב:
19 מאי 2019, 23:11
כלפי ליא כתב:
19 מאי 2019, 20:59
מנהג חסידי שהיה נהוג אצל חלק מהחסידים ורבותיהם
בכל המקומות שנהגו כך, המנהג היה לאכול ביום י"ד אייר, כלומר בזמן הקרבת הקרבן, מצה.

בחצרות נדבורנה מגדילים עשות, ואוכלים בליל ט"ו כמו ליל הסדר, מצות בהסיבה, ואומרים חלקים מהגדה עם שתיית ארבע כוסות וכו'. אין למנהג זה אח ורע בשום מקום אחר.

אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.
אם כך שבפסח שני שהיה נוהג לא שתו בו ד כוסות וכיו"ב מה טעם של הנוהגים בזמיננו? משונה


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לאכילת מצה בפסח שני ??

שליחה על ידי בנציון » 19 מאי 2019, 23:28

ביקורת תהיה כתב:
19 מאי 2019, 23:22
מאן דהו כתב:
19 מאי 2019, 23:14
בנציון כתב:
19 מאי 2019, 23:11


אני חושב שגם רבים מאלו שלא מסכימים עם החזו"א שלא היתה דעתו נוחה מהוספת מצוה שלא כתובה, ממנהג כזה לא תהיה דעתם נוחה.
לפני הבל תוסיף האם בפסח שני הדין שאוכלים בהסיבה ושותים ד כוסות יין. הרי באי אלו פרטים הוא שונה מפסח מצרים. מישהו יודע.
רמב"ם הלכות קרבן פסח פרק י הלכה טו
מה בין פסח ראשון לפסח שני, הראשון אסור בחמץ בבל יראה ובל ימצא, ואינו נשחט על חמץ, ואין מוציאין ממנו חוץ לחבורה, וטעון הלל באכילתו, ומביאין עמו חגיגה, ואפשר שיבא בטומאה אם נטמא רוב הקהל טומאת מת כמו שביארנו, אבל פסח שני חמץ ומצה עמו בבית, ואינו טעון הלל באכילתו, ומוציאין אותו חוץ לחבורתו, ואין מביאין עמו חגיגה ואינו בא בטומאה, ושניהם דוחין את השבת, וטעונין הלל בעשייתן ונאכלין צלי בבית אחד על מצה ומרור, ואין מותירין מהן, ואין שוברין בהן את העצם, ולמה לא ישוה השני לראשון לכל הדברים מאחר שנאמר ככל חקת הפסח יעשו, לפי שפירש בו מקצת חקת הפסח, ללמד שאינה שוה לראשון אלא בדברים שנתפרשו בו, והן המצות שבגופו והם חקת הפסח, שכלל זה שנאמר במצרים שילקח הפסח מבעשור, ושהוא טעון הגעת דם באגודת אזוב למשקוף ולשתי המזוזות ושיאכל בחפזון אין אותן הדברים נוהגות לדורות ולא נעשו אלא בפסח מצרים בלבד. סליקו להו הלכות קרבן פסח בס"ד. 
כל הלכות ליל הסדר לא נשנו בהרמב"ם בהלכות פסח, העוסקים גם בפסח שני, אלא רק בזמנים בהלכות יום חמשה עשר בניסן.
ישנם דיני חרות השייכים בכל קרבן שנאכל על השובע וכו' בחרדל, ועוד, וגם נאסר בעל הקרבן בעשיית מלאכה, אבל אין דינים זכר ליצי"מ ובוודאי לא ארבע כוסות והסיבה וסיפור יצי"מ. ואם אינו ליל שבת פשוט שאין קידוש.
וזה כמובן גם כשיש קרבן. למי שהיה טמא או בדרך רחוקה.
כיוונת לסברת הבנין ציון שהובא בספר שהבאתי שתי הודעות אחריך. והדברים מסתברים מאד.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים