טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 422 פעמים
קיבל תודה: 354 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי רוצה לדעת » 31 מרץ 2020, 16:23

קב הישר פרק פ"ט: וקבלה היא בידי מן רבותי שהיו מצווים להניח חמץ בעשרה מקומות נגד עשרה מכות שהביא הקב"ה על המצרים, וכנגד עשרה דינים שהקב"ה יהיה עתיד לבע"ר ולנע"ר ולכרו"ת ולהמ"ם להרו"ס ולעק"ר ולנתו"ץ ולנתו"ש ולכלו"ת ולקעק"ע ביצתם של מצרי ישראל, וכנגד זה הקב"ה הוא מקדש את א"י בעשר קדושות כדאי' בפרק קמא דמס' כלים, עכ"ל.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי HaimL » 31 מרץ 2020, 17:22

רוצה לדעת כתב:
31 מרץ 2020, 16:23
קב הישר פרק פ"ט: וקבלה היא בידי מן רבותי שהיו מצווים להניח חמץ בעשרה מקומות נגד עשרה מכות שהביא הקב"ה על המצרים, וכנגד עשרה דינים שהקב"ה יהיה עתיד לבע"ר ולנע"ר ולכרו"ת ולהמ"ם להרו"ס ולעק"ר ולנתו"ץ ולנתו"ש ולכלו"ת ולקעק"ע ביצתם של מצרי ישראל, וכנגד זה הקב"ה הוא מקדש את א"י בעשר קדושות כדאי' בפרק קמא דמס' כלים, עכ"ל.
סברא שלי, הואיל ומוזכר בפסחים, רב מרי אמר: גזירה שמא יניח עשר וימצא תשע. מכאן נשתשל המנהג, ורק לאחר מכן ביארו אותו חכמי הקבלה 
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי נבשר » 31 מרץ 2020, 18:03

HaimL כתב:
31 מרץ 2020, 17:22
סברא שלי, הואיל ומוזכר בפסחים, רב מרי אמר: גזירה שמא יניח עשר וימצא תשע. מכאן נשתשל המנהג, ורק לאחר מכן ביארו אותו חכמי הקבלה
השאלה למה רב מרי הזכיר שיניח עשר, אא"כ הוא חידש שיש ענין בעשר, או שאף בזמנו נהגו כך, וא"כ מה מקור המנהג.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי איש ווילנא » 31 מרץ 2020, 18:06

על פי המקובלים חמץ הוא כנגד הסטרא אחרא והיצר הרע
ועשרה פתיתים כנגד עשר ספירות של הס"א ומרכבה דטומאה
לעשות בכולם ביעור
ועל זה מן הסתם מדבר הקב הישר


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי HaimL » 31 מרץ 2020, 18:26

נבשר כתב:
31 מרץ 2020, 18:03
HaimL כתב:
31 מרץ 2020, 17:22
סברא שלי, הואיל ומוזכר בפסחים, רב מרי אמר: גזירה שמא יניח עשר וימצא תשע. מכאן נשתשל המנהג, ורק לאחר מכן ביארו אותו חכמי הקבלה
השאלה למה רב מרי הזכיר שיניח עשר, אא"כ הוא חידש שיש ענין בעשר, או שאף בזמנו נהגו כך, וא"כ מה מקור המנהג.
כנ"ל נמצא הרבה בגמרא. עשר חנויות, ט' מוכרות בשר שחוטה וכו', ט' כנענים ואחד ישראל ביניהם, היכוהו יו"ד בני אדם וכו'
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי נבשר » 31 מרץ 2020, 19:13

HaimL כתב:
31 מרץ 2020, 18:26
כנ"ל נמצא הרבה בגמרא. עשר חנויות, ט' מוכרות בשר שחוטה וכו', ט' כנענים ואחד ישראל ביניהם, היכוהו יו"ד בני אדם וכו'
לאחרונה אני חושב ע"ז למה נקטו ט' חנויות וכו', באמת לא יודע, לדעתי אף לפי הקבלה יש להם הסבר למה נקטו כך. עכ"פ גילו לנו לגבי חמץ שזה כנגד וכו'.
ועוד יש שם ט' ציבורין בדף ט' ע"ב.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי איש ווילנא » 31 מרץ 2020, 19:26

HaimL כתב:
31 מרץ 2020, 17:22
רוצה לדעת כתב:
31 מרץ 2020, 16:23
קב הישר פרק פ"ט: וקבלה היא בידי מן רבותי שהיו מצווים להניח חמץ בעשרה מקומות נגד עשרה מכות שהביא הקב"ה על המצרים, וכנגד עשרה דינים שהקב"ה יהיה עתיד לבע"ר ולנע"ר ולכרו"ת ולהמ"ם להרו"ס ולעק"ר ולנתו"ץ ולנתו"ש ולכלו"ת ולקעק"ע ביצתם של מצרי ישראל, וכנגד זה הקב"ה הוא מקדש את א"י בעשר קדושות כדאי' בפרק קמא דמס' כלים, עכ"ל.
סברא שלי, הואיל ומוזכר בפסחים, רב מרי אמר: גזירה שמא יניח עשר וימצא תשע. מכאן נשתשל המנהג, ורק לאחר מכן ביארו אותו חכמי הקבלה 


זה שאלה כללית האם המקובלים חדשו מנהגים או הסבירו מנהגים קיימים [ובכל מקום ניתן להסביר מנהג המקום על פי קבלה] 

למשל ידוע סידור הקערה בליל הסדר על פי האר"י. ועל פי זה נהגו להשים שני מיני מרור בשולחן ואפשר להבין שכך היה מקובל להשים את שני סוגי המרור [כמו שהיום יש ששמים שלוש סוגים] והאר"י הטעים את הדבר על פי סוד. [ובאמת לבסיס של הסידור יש גם טעם הלכתי עי' ברמ"א והגם שיש חילוקים] 

וכן הענין של שלוש מצות בליל הסדר הרי הטעם בראשונים הוא טעם הלכתי ואצל המקובלים זה משלים את הסידור של הקערה על פי סוד. [וגם הקערה עצמה יש לה סוד] 

וכן לבישת בגדי לבן בשבת [שמשהו עשה כאן תעמולה גדולה לכך] שהאר"י מסביר שזה רומז לחסד ורחמים. ניתן להבין שכך היה מנהג מקומו שבשבת לובשים בגדי לבן [כמו שמוצאים בגמ'] והוא הסביר את המנהג למה זה רומז 

וזה מסביר מה שיש הרבה מקובלים [בעיקר מבני אשכנז] שלא נהגו את מנהגי האר"י משום שסברו שאין זה הוראה אלא זה נתינת טעם למנהגי מקומם  

 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעם הנחת עשרה פתיתים בבדיקת חמץ

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 15:25

HaimL כתב:
31 מרץ 2020, 18:26
כנ"ל נמצא הרבה בגמרא. עשר חנויות, ט' מוכרות בשר שחוטה וכו', ט' כנענים ואחד ישראל ביניהם, היכוהו יו"ד בני אדם וכו'
ראיתי בספרו של הרב ראובן מרגליות "מרגליות הים" על סנהדרין עט' שמקשה למה נקטו בכ"מ ט' היתר או איסור, והרי אפי' ברבבות איכא דין קבוע וכו', רק שהוא שהוא שואל מצד הגדר והתוכן של דין קבוע, אבל עכ"פ השאלה כתובה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח