הערה בעניין ברכה אחרונה על היין בליל הסדר

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
כ' השו"ע (קעד, ו) שברהמ"ז פוטר את היין שלפני המזון ולכן אין מברכין ברכה אחרונה על יין שלפני המזון (וכגון קידוש)
ולכאו' ה"ה כאן ברהמ"ז פוטר את היין שלפני המזון (כוס ראשון ושני)
אלא שיש להעיר בזה ב' הערות: א' במשנ"ב (שם) כ' שהטעם הוא 'מפני שבאים לפתוח המעיים להמשיך האדם לתאוות המאכל' וא"כ כיום שעושים כן רק לצורך הקידוש ויוב ד' כוסות אולי לא יפטר (ובפרט נשים...) ועיי' כף החיים (שם ס"ק ל"ד) שכ' סברא זו לשותה מטעמי בריאות (אך זה צ"ע א"כ שבכל שבת אם עושה כן רק בשביל קידוש יצטרך לברך ברכ"א וזו לא שמענו) ב' דעת הגריש"א שהעושה קידוש על מיץ ענבים אינו מועיל להפטר ע"י ברהמ"ז (דרשו שם) ועל כן כ' שישתה גם בסעודה יין או מיץ ענבים כדי שיפטר בברהמ"ז ויש לעורר בכך השותים מיץ ענבים. (והנה לכאו' אי"ז שייך לעצם חומרת הגריש"א לשתות יין בליל הסדר דהתם הוא מטעם אחר. וכ' הפוסקים שגם לשיטתו אם יערב יין במיץ ענבים שפי"ד ויל"ע אם יעזור גם לענין גרירת התאוה למאכל)
והנה בביאוה"ל (שם ד"ה וכן) כ' שהרבה ראשונים חלקו על השו"ע וכ' ב' עצות א' לשתות מלא לוגמיו ולא יותר, ועצה זו טובה רק לקידוש בשבת אבל לא לענין ד' כוסות (מ"ב תעב סק"ל) ב' לכוין בברהמ"ז לפטור את היין. ולפי"ז יש לעורר לנשים וכיוצ"ב לכוין בברהמ"ז לפטור את היין (או שישתו מעט יין בסעודה)
 

עמנואל

משתמש ותיק
ש"ע תעד
ואין מברך ברכה אחרונה אלא אחר כוס ד
משנה ברורה תעד ג
ואף על גב שברכת המזון הוא גמר וסילוק וחשיב כהפסק גמור לעניין ברכה ראשונה של כוס ג' מכל מקום לעניין ברכה אחרונה לא מפסיד מידי שאין היסח הדעת מחייב לברך תיכף ברכה אחרונה ויכול להמתין עד שישתה כל הכוסות ואז יפטר את כל הד' כוסות ביחד
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
ש"ע תעד
ואין מברך ברכה אחרונה אלא אחר כוס ד
משנה ברורה תעד ג
ואף על גב שברכת המזון הוא גמר וסילוק וחשיב כהפסק גמור לעניין ברכה ראשונה של כוס ג' מכל מקום לעניין ברכה אחרונה לא מפסיד מידי שאין היסח הדעת מחייב לברך תיכף ברכה אחרונה ויכול להמתין עד שישתה כל הכוסות ואז יפטר את כל הד' כוסות ביחד

הערתי היא כלפי מי ששותה רק כדי לצאת יד"ח ד' כוסות ומש"כ השו"ע והמ"ב הוא בסתמא
עדין אי"ז מיישב מה לגבי מיץ ענבים
ובכל אופן כדאי לעורר לכוין לפטור בברהמ"ז
 

עמנואל

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
הערתי היא כלפי מי ששותה רק כדי לצאת יד"ח ד' כוסות ומש"כ השו"ע והמ"ב הוא בסתמא
עדין אי"ז מיישב מה לגבי מיץ ענבים
ובכל אופן כדאי לעורר לכוין לפטור בברהמ"ז
המ"ב כותב שבברכת מעין שלש פוטר את כל הכוסות (וזה לא משנה אם שותה רק לשם ד כוסות). לכן אין לפלפל אודות פיטור ברה"מ כוס א וב וכן כשהן ע"י מיץ ענבים.
 
חלק עליון תַחתִית