חילך לאורייתא
משתמש ותיק
כ' השו"ע (קעד, ו) שברהמ"ז פוטר את היין שלפני המזון ולכן אין מברכין ברכה אחרונה על יין שלפני המזון (וכגון קידוש)
ולכאו' ה"ה כאן ברהמ"ז פוטר את היין שלפני המזון (כוס ראשון ושני)
אלא שיש להעיר בזה ב' הערות: א' במשנ"ב (שם) כ' שהטעם הוא 'מפני שבאים לפתוח המעיים להמשיך האדם לתאוות המאכל' וא"כ כיום שעושים כן רק לצורך הקידוש ויוב ד' כוסות אולי לא יפטר (ובפרט נשים...) ועיי' כף החיים (שם ס"ק ל"ד) שכ' סברא זו לשותה מטעמי בריאות (אך זה צ"ע א"כ שבכל שבת אם עושה כן רק בשביל קידוש יצטרך לברך ברכ"א וזו לא שמענו) ב' דעת הגריש"א שהעושה קידוש על מיץ ענבים אינו מועיל להפטר ע"י ברהמ"ז (דרשו שם) ועל כן כ' שישתה גם בסעודה יין או מיץ ענבים כדי שיפטר בברהמ"ז ויש לעורר בכך השותים מיץ ענבים. (והנה לכאו' אי"ז שייך לעצם חומרת הגריש"א לשתות יין בליל הסדר דהתם הוא מטעם אחר. וכ' הפוסקים שגם לשיטתו אם יערב יין במיץ ענבים שפי"ד ויל"ע אם יעזור גם לענין גרירת התאוה למאכל)
והנה בביאוה"ל (שם ד"ה וכן) כ' שהרבה ראשונים חלקו על השו"ע וכ' ב' עצות א' לשתות מלא לוגמיו ולא יותר, ועצה זו טובה רק לקידוש בשבת אבל לא לענין ד' כוסות (מ"ב תעב סק"ל) ב' לכוין בברהמ"ז לפטור את היין. ולפי"ז יש לעורר לנשים וכיוצ"ב לכוין בברהמ"ז לפטור את היין (או שישתו מעט יין בסעודה)
ולכאו' ה"ה כאן ברהמ"ז פוטר את היין שלפני המזון (כוס ראשון ושני)
אלא שיש להעיר בזה ב' הערות: א' במשנ"ב (שם) כ' שהטעם הוא 'מפני שבאים לפתוח המעיים להמשיך האדם לתאוות המאכל' וא"כ כיום שעושים כן רק לצורך הקידוש ויוב ד' כוסות אולי לא יפטר (ובפרט נשים...) ועיי' כף החיים (שם ס"ק ל"ד) שכ' סברא זו לשותה מטעמי בריאות (אך זה צ"ע א"כ שבכל שבת אם עושה כן רק בשביל קידוש יצטרך לברך ברכ"א וזו לא שמענו) ב' דעת הגריש"א שהעושה קידוש על מיץ ענבים אינו מועיל להפטר ע"י ברהמ"ז (דרשו שם) ועל כן כ' שישתה גם בסעודה יין או מיץ ענבים כדי שיפטר בברהמ"ז ויש לעורר בכך השותים מיץ ענבים. (והנה לכאו' אי"ז שייך לעצם חומרת הגריש"א לשתות יין בליל הסדר דהתם הוא מטעם אחר. וכ' הפוסקים שגם לשיטתו אם יערב יין במיץ ענבים שפי"ד ויל"ע אם יעזור גם לענין גרירת התאוה למאכל)
והנה בביאוה"ל (שם ד"ה וכן) כ' שהרבה ראשונים חלקו על השו"ע וכ' ב' עצות א' לשתות מלא לוגמיו ולא יותר, ועצה זו טובה רק לקידוש בשבת אבל לא לענין ד' כוסות (מ"ב תעב סק"ל) ב' לכוין בברהמ"ז לפטור את היין. ולפי"ז יש לעורר לנשים וכיוצ"ב לכוין בברהמ"ז לפטור את היין (או שישתו מעט יין בסעודה)