השתתפות תינוקות! בליל הסדר - דברי השל"ה הקדוש

רוצה לדעת

משתמש ותיק
כתב השל"ה (פסחים מצה עשירה אות תח): "האם המניקה את בנה - עושית כן קודם הסדר, כדי שישן ויעור אחר כך בהסדר. כי המצוה אף קטני קטנים שיעורו בכל האפשר, כי הם בים הראו זה אלי כמו שאמרו רז"ל".
משמע שאף תינוקות שאין בהם דעת!?
האמנם? 
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
כבוד "ששמואל" וכבוד "בעל אוצר"

השל"ה כותב אפי' "קטני קטנים" יונקים!
לא מדובר במי שאפשר לקיים בו "את פתח לו"
וגם לא בקטן של שמאי שהיה זה מדין חינוך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
להלכה הנקה עד גיל כד חודש אמנם בגמ' כתובות דף ס עמוד א איתא "תנו רבנן : יונק תינוק והולך עד כ"ד חודש, מכאן ואלך כיונק שקץ דברי ר' אליעזר. ר' יהושע אומר אפילו ארבע וחמש שנים".
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
להלכה הנקה עד גיל כד חודש אמנם בגמ' כתובות דף ס עמוד א איתא "תנו רבנן : יונק תינוק והולך עד כ"ד חודש, מכאן ואלך כיונק שקץ דברי ר' אליעזר. ר' יהושע אומר אפילו ארבע וחמש שנים".

אבל הוא כותב "קטני קטנים",
וארבע וחמש שנים זה לא קטני קטנים!
 

במבי

משתמש ותיק
התרגום יונתן כותב:

ספר שמות  -  פרק ט״ו  -  פסוק ב׳, פירוש יונתן: תּוּקְפַן וְרוֹב תּוּשְׁבָּחָתָן דְּחֵיל עַל כָּל עָלְמַיָא יְיָ אָמַר בְּמֵימְרֵיהּ וַהֲוָה לִי אֱלָהָא פְּרוֹק מִן חַדְיֵי אִמְהוֹן הֲווֹן יַנְקַיָא מְחַוָון בְּאֶצְבָּעַתְהוֹן לְאַבְהַתְהוֹן וְאָמְרִין דֵּין הוּא אֱלָהָן דַּהֲוָה מוֹנִיק לָן דּוּבְשָׁא מִן כֵּיפָא וּמְשַׁח מִן שָׁמִיר טִינְרָא בְּעִידַן דְּאִימַן נַפְקַן לְאַנְפֵּי בָּרָא וִילֵדַן וְשַׁבְקַן יָתָן תַּמָּן וּתְשַׁדַר מַלְאָכָא וּמַסְחֵי יָתָן וּמְלַפֵּף יָתָן וּכְדוּן נַשְׁבְּחִינֵיהּ אֱלָהָא דְּאַבְהָתָן וּנְרוֹמְמִינֵיהּ: 

ומדוע התינוקות אמרו דווקא לאבא? 
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי יש לפרש בטעם הבאת "קטני קטנים" לשולחן ליל הסדר
כי הנה באבות פ"ב מ"ח תנו: אמרו על רבי יהושוע "אשרי יולדתו" והרע"ב שם פי' שהיתה אמו מבקשת שיתפללו עליו ולאחר שנולד הביאתו לביהמ"ד שיקלטו אזניו תורה, עיי"ש ומקוה"ד מהירושלמי ביבמות דאי': ראה את ר' יהושע וקרא עליו "את מי יורה דעה" זכור אני שהיתה אמו מולכת עריסתו לבית הכנסת שיתדבקו אזניו בדברי תורה, עיי"ש.
כמו כן יש לומר שבלילה הזה שמספרים על יציאת מצרים, יסוד האמונה וכו', בודאי שראוי הוא שאף "תינוקי תינוקות" ישמעו כדי "שיתדבקו אזניו" ביסודות האמונה.
 

כותר

משתמש ותיק
במבי אמר:
התרגום יונתן כותב:

ספר שמות  -  פרק ט״ו  -  פסוק ב׳, פירוש יונתן: תּוּקְפַן וְרוֹב תּוּשְׁבָּחָתָן דְּחֵיל עַל כָּל עָלְמַיָא יְיָ אָמַר בְּמֵימְרֵיהּ וַהֲוָה לִי אֱלָהָא פְּרוֹק מִן חַדְיֵי אִמְהוֹן הֲווֹן יַנְקַיָא מְחַוָון בְּאֶצְבָּעַתְהוֹן לְאַבְהַתְהוֹן וְאָמְרִין דֵּין הוּא אֱלָהָן דַּהֲוָה מוֹנִיק לָן דּוּבְשָׁא מִן כֵּיפָא וּמְשַׁח מִן שָׁמִיר טִינְרָא בְּעִידַן דְּאִימַן נַפְקַן לְאַנְפֵּי בָּרָא וִילֵדַן וְשַׁבְקַן יָתָן תַּמָּן וּתְשַׁדַר מַלְאָכָא וּמַסְחֵי יָתָן וּמְלַפֵּף יָתָן וּכְדוּן נַשְׁבְּחִינֵיהּ אֱלָהָא דְּאַבְהָתָן וּנְרוֹמְמִינֵיהּ: 

ומדוע התינוקות אמרו דווקא לאבא? 

כי האמא הייתה אצל מרים, שלקחה את כל הנשים.
 

חיים דוד

משתמש חדש
ענין התינוקות הוא לחוש את 'החוייה' של ליל הסדר. כמובן, גם תינוק חש בקדושת ורוממות המועד. זה המכוון בדברי השל"ה.
 

במבי

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
במבי אמר:
התרגום יונתן כותב:

ספר שמות  -  פרק ט״ו  -  פסוק ב׳, פירוש יונתן: תּוּקְפַן וְרוֹב תּוּשְׁבָּחָתָן דְּחֵיל עַל כָּל עָלְמַיָא יְיָ אָמַר בְּמֵימְרֵיהּ וַהֲוָה לִי אֱלָהָא פְּרוֹק מִן חַדְיֵי אִמְהוֹן הֲווֹן יַנְקַיָא מְחַוָון בְּאֶצְבָּעַתְהוֹן לְאַבְהַתְהוֹן וְאָמְרִין דֵּין הוּא אֱלָהָן דַּהֲוָה מוֹנִיק לָן דּוּבְשָׁא מִן כֵּיפָא וּמְשַׁח מִן שָׁמִיר טִינְרָא בְּעִידַן דְּאִימַן נַפְקַן לְאַנְפֵּי בָּרָא וִילֵדַן וְשַׁבְקַן יָתָן תַּמָּן וּתְשַׁדַר מַלְאָכָא וּמַסְחֵי יָתָן וּמְלַפֵּף יָתָן וּכְדוּן נַשְׁבְּחִינֵיהּ אֱלָהָא דְּאַבְהָתָן וּנְרוֹמְמִינֵיהּ: 

ומדוע התינוקות אמרו דווקא לאבא? 

כי האמא הייתה אצל מרים, שלקחה את כל הנשים.

אך הם אמרו זאת בעת היניקה עצמה, כמו שכתוב במסכת סוטה שהתינוק שמט את הדד מפיו ואמר זה אלי...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
נדיב לב אמר:
להלכה הנקה עד גיל כד חודש אמנם בגמ' כתובות דף ס עמוד א איתא "תנו רבנן : יונק תינוק והולך עד כ"ד חודש, מכאן ואלך כיונק שקץ דברי ר' אליעזר. ר' יהושע אומר אפילו ארבע וחמש שנים".

אבל הוא כותב "קטני קטנים",
וארבע וחמש שנים זה לא קטני קטנים!
אולי קטנים ביחס לגיל חינוך.
 

כותר

משתמש ותיק
במבי אמר:
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
במבי אמר:
התרגום יונתן כותב:

ספר שמות  -  פרק ט״ו  -  פסוק ב׳, פירוש יונתן: תּוּקְפַן וְרוֹב תּוּשְׁבָּחָתָן דְּחֵיל עַל כָּל עָלְמַיָא יְיָ אָמַר בְּמֵימְרֵיהּ וַהֲוָה לִי אֱלָהָא פְּרוֹק מִן חַדְיֵי אִמְהוֹן הֲווֹן יַנְקַיָא מְחַוָון בְּאֶצְבָּעַתְהוֹן לְאַבְהַתְהוֹן וְאָמְרִין דֵּין הוּא אֱלָהָן דַּהֲוָה מוֹנִיק לָן דּוּבְשָׁא מִן כֵּיפָא וּמְשַׁח מִן שָׁמִיר טִינְרָא בְּעִידַן דְּאִימַן נַפְקַן לְאַנְפֵּי בָּרָא וִילֵדַן וְשַׁבְקַן יָתָן תַּמָּן וּתְשַׁדַר מַלְאָכָא וּמַסְחֵי יָתָן וּמְלַפֵּף יָתָן וּכְדוּן נַשְׁבְּחִינֵיהּ אֱלָהָא דְּאַבְהָתָן וּנְרוֹמְמִינֵיהּ: 

ומדוע התינוקות אמרו דווקא לאבא? 

כי האמא הייתה אצל מרים, שלקחה את כל הנשים.

אך הם אמרו זאת בעת היניקה עצמה, כמו שכתוב במסכת סוטה שהתינוק שמט את הדד מפיו ואמר זה אלי...
אולי יש מחלוקת בין הגמרא בסוטה לתרגום יונתן, היכן היו היונקים, עם האבא, או עם האמא. וצ"ע.
 
 

דחיל חטאן

משתמש ותיק
אולי יש לפרש בטעם הבאת "קטני קטנים" לשולחן ליל הסדר
כי הנה באבות פ"ב מ"ח תנו: אמרו על רבי יהושוע "אשרי יולדתו" והרע"ב שם פי' שהיתה אמו מבקשת שיתפללו עליו ולאחר שנולד הביאתו לביהמ"ד שיקלטו אזניו תורה, עיי"ש ומקוה"ד מהירושלמי ביבמות דאי': ראה את ר' יהושע וקרא עליו "את מי יורה דעה" זכור אני שהיתה אמו מולכת עריסתו לבית הכנסת שיתדבקו אזניו בדברי תורה, עיי"ש.
כמו כן יש לומר שבלילה הזה שמספרים על יציאת מצרים, יסוד האמונה וכו', בודאי שראוי הוא שאף "תינוקי תינוקות" ישמעו כדי "שיתדבקו אזניו" ביסודות האמונה.
וזמש"כ במשנה בריש מס' פרה כך שמעתי סתם ואיני יודע לפרש, היינו כי שמע בעריסתו בביהמ"ד
 
חלק עליון תַחתִית