מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 14 אפריל 2020, 11:22

כתב החיד"א בספר עבודת הקודש אות כד
"וצריך לומר שירת הים בשמחה רבה ובנעימה ויצייר בדעתו וכו' והוא סגולה לכפרת עוונות כידוע עכ"ל
האם יש מי שיכול לבאר לי מדוע זה מכפר עוונות??? 

ערכים:


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 14 אפריל 2020, 12:11

הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.


יהודי אחד
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יהודי אחד » 14 אפריל 2020, 12:15

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 11:22
כתב החיד"א בספר עבודת הקודש אות כד
"וצריך לומר שירת הים בשמחה רבה ובנעימה ויצייר בדעתו וכו' והוא סגולה לכפרת עוונות כידוע עכ"ל
האם יש מי שיכול לבאר לי מדוע זה מכפר עוונות??? 

הוא מסוגל כיון שבזמן קריעת ים סוף נמחלו להם עונותיהם כדברי המדרש


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 14 אפריל 2020, 12:24

יהודי אחד כתב:
14 אפריל 2020, 12:15
אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 11:22
כתב החיד"א בספר עבודת הקודש אות כד
"וצריך לומר שירת הים בשמחה רבה ובנעימה ויצייר בדעתו וכו' והוא סגולה לכפרת עוונות כידוע עכ"ל
האם יש מי שיכול לבאר לי מדוע זה מכפר עוונות??? 

הוא מסוגל כיון שבזמן קריעת ים סוף נמחלו להם עונותיהם כדברי המדרש
מצטער  
א"א לעשות היקש 
יש סיבות לכפרת עוונות ,ומי יימר שהסיבה של אז קיימת היום
 


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 14 אפריל 2020, 12:43

אכתוב בקצירת האומר קשר שאני חושב- ודי לחכימא, כי היום קצר וכו'.
שירה משמעותה עיגול, (בעלי שיר יוצאים בשיר- לעניין הוצאת שבת, היינו עיגול), שסופו נעוץ בתחילתו. וזו הסיבה שכופלים את הסיום להחזיר להתחלה. ובנמשל- הנהגת הייחוד המחזירה בסופו של דבר כל רע לטוב (רמח"ל). והרי לך השייכות לתשובה- חזרה, והשבת הרע לטוב- זדונות לזכויות. ויחכם עוד.


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 14 אפריל 2020, 13:39

אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 14 אפריל 2020, 14:50

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 13:39
אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?

אין יהודי פשוט! בכל אופן- כל מעשי המצוות, מלבד המעשה שהוא הבסיס ישאת הכוונה והמחשבה שמתלבשת על המעשה. לכן- חשוב מאד לעשות מעגל עם ילדים, בעיקר בתקופה הזו, אבל תוך כדי מעגל כדאי לחשוב על תשובה, שפירושה חזרה לקב"ה. אהי רוצה להיות איש של ה', שייך אליו, אוהב אותו, רוצה לעשות אך ורק הטוב בעיניו. נראה לי שגם הילדים יבינו חלק.... בהצלחה!!!


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 14 אפריל 2020, 17:31

הכוונה מגדירה את המעשה ולא נבדלת ממנה ודו"ק


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יפה מראה » 15 אפריל 2020, 21:44

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 11:22
כתב החיד"א בספר עבודת הקודש אות כד
"וצריך לומר שירת הים בשמחה רבה ובנעימה ויצייר בדעתו וכו' והוא סגולה לכפרת עוונות כידוע עכ"ל
האם יש מי שיכול לבאר לי מדוע זה מכפר עוונות??? 
נראה לענ"ד שהכוונה לתשובה מאהבה.
 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יפה מראה » 15 אפריל 2020, 21:46

וכן מצאנו בשירת דבורה ברש"י שופטים פרק ו'
(א) ויעשו הרע - עד כאן נאמר ויוסיפו שהיה נצבר חטא על חטא אבל בשירה זו נמחל להם כל אשר עשו ועכשיו מתחילין לחטוא כך נדרש באגדת תהלים:


ינון בר כוכבא
הודעות: 39
הצטרף: 19 דצמבר 2019, 20:13
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי ינון בר כוכבא » 15 אפריל 2020, 22:17

המקור לזה הוא בספר חרדים (חתימת הספר פרק עג) וז"ל: סגולה שלישית יכוון בשירת הים שאומרים בכל יום לאמרה בקול ובשמחה רבה, כאילו אותה שעה יצא ממצרים, שהרי אמרו במדרש שמות רבה פכ"ד ס"ג ויסע משה את ישראל מים סוף (שמות טו, כב) שהסיעם מעוונותיהם, שנמחלו על ידי השירה. שכל מי שנעשה לו נס ואומר שירה מוחלין לו על כל עוונותיו. והנה אחר שציונו השם יתברך לומר שירה זו בכל יום כדכתיב שם "ויאמרו לאמר" וכדכתב ר' שמעון בר יוחאי בזהר (ח"ב דף נ"ד ע"ב) שרוצה לומר שנאמר אותה בכל יום בשמחה רבה כשעה ראשונה שאמרנו אותה, ודאי כח סגולת כל יום כשעה ראשונה שאמרנו אותה, עכ"ל.


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 15 אפריל 2020, 22:30

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 17:31
הכוונה מגדירה את המעשה ולא נבדלת ממנה ודו"ק

אכן, זו כוונתי "מתלבשת", שהרי הבגד עושה את האדם, ואכמ"ל.


פותח הנושא
אמונה ובטחון
משתמש ותיק
הודעות: 228
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 15 אפריל 2020, 22:44

ינון בר כוכבא כתב:
15 אפריל 2020, 22:17
המקור לזה הוא בספר חרדים (חתימת הספר פרק עג) וז"ל: סגולה שלישית יכוון בשירת הים שאומרים בכל יום לאמרה בקול ובשמחה רבה, כאילו אותה שעה יצא ממצרים, שהרי אמרו במדרש שמות רבה פכ"ד ס"ג ויסע משה את ישראל מים סוף (שמות טו, כב) שהסיעם מעוונותיהם, שנמחלו על ידי השירה. שכל מי שנעשה לו נס ואומר שירה מוחלין לו על כל עוונותיו. והנה אחר שציונו השם יתברך לומר שירה זו בכל יום כדכתיב שם "ויאמרו לאמר" וכדכתב ר' שמעון בר יוחאי בזהר (ח"ב דף נ"ד ע"ב) שרוצה לומר שנאמר אותה בכל יום בשמחה רבה כשעה ראשונה שאמרנו אותה, ודאי כח סגולת כל יום כשעה ראשונה שאמרנו אותה, עכ"ל.

יישר כח גדול
רק אם אפשר לבאר מדוע ע"י שירה נמחלין עוונות


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1986
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 452 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי נבשר » 20 אפריל 2020, 15:43

בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:11
הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.
"בחסד ואמת יכפר עוון"?


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 20 אפריל 2020, 18:19

נבשר כתב:
20 אפריל 2020, 15:43
בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:11
הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.
"בחסד ואמת יכפר עוון"?
כפרה היא לא עצם המחילה היא הנקיון שאחרי סילוק עיקר החטא. עי' שע"ת
 


ד.מ.
הודעות: 142
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי ד.מ. » 20 אפריל 2020, 19:36

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 13:39
אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?
נ"ל לבאר כוונתו - דענין השיר הוא שלוקחים מקצבים מנוגדים [במנגינה] או אירועים מנוגדים, ומחברים הכל בהרמוניה, ואז תופסים את כל המהלך שהוביל מראשיתו עד סופו לתכלית מסויימת, וכשתופסים דלוגמא איך המהלך של שעבוד מצארים הוא מהלך שלם של בנין כלל ישראל לצרפם בכור ההיתוך עד ה"תביאמו וכו'", איך כל הרע מוביל אל ביטולו, כשאדם זוכה להשגה זו אזי הוא משיג ש"ה' ימלוך לעולם ועד", משיג הוא כי הקב"ה יחיד בעולמו וליכא כל מציאות בעולם מלבד רצונו, וכל מה שהוא נגד רצונו הוא הבל שוא ונטעה, השגה זו עצמה מצביאה את האדם לשוב אל מקור מחצבתו, לרומם את נפשו אל השגותיו הנשמתיות, ואין לך תשובה גדולה מזו לכפר על כל עוונותיו
אם ביכולתך להגיע למצב כזה במעגל עם הילדים כהאי מחול שעתיד הקב"ה לעשות לצדיקים לעת"ל עד כדי שכ"א מראה באצבעו ואומר וכו' ודאי ג"כ ימחלו לך עוונותיך.
אני חושב שזה מספיק לאנשים פשוטים כי אני ג"כ איש פשוט.
 


יעקב ראטה
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 17:37
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יעקב ראטה » 20 אפריל 2020, 20:02

בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:11
הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.



אני תמה בעצמי עליך בן ראם !
עיין במשנ"ב הלכות ברכות סימן נא ס"ק יז מה שהביא בשם ספר הזוהר ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאלו באותו היום עבר בים והאומר בשמחה מוחלין לו עונותיו
אבל לכאורה יש לחלק בין כפרה למחילה שכפרה הוא מצד האדם להקב"ה שחטא לפני ה' ומחילה הוא מצד הקב"ה לאדם שמוחל לו על מעשיו
הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה א כתב אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה. ובהלכה ד כתב מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם בבכי ובתחנונים וראה לענ"ד דכוונת הרמב"ם דמצוות תשובה אין לה שייכות לגבי גוף הכפרה דכפרה לחוד ומצוות תשובה לחוד


יעקב ראטה
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 17:37
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יעקב ראטה » 20 אפריל 2020, 20:03

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 11:22
כתב החיד"א בספר עבודת הקודש אות כד
"וצריך לומר שירת הים בשמחה רבה ובנעימה ויצייר בדעתו וכו' והוא סגולה לכפרת עוונות כידוע עכ"ל
האם יש מי שיכול לבאר לי מדוע זה מכפר עוונות??? 

אני לא יודע אםיש מישהו שאחרי שאמר שירת הים בשמחה חושב עדיין לחטוא לה' ובודאי עושה תשובה 


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 20 אפריל 2020, 21:06

יעקב ראטה כתב:
20 אפריל 2020, 20:02
בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:11
הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.



אני תמה בעצמי עליך בן ראם !
עיין במשנ"ב הלכות ברכות סימן נא ס"ק יז מה שהביא בשם ספר הזוהר ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאלו באותו היום עבר בים והאומר בשמחה מוחלין לו עונותיו
אבל לכאורה יש לחלק בין כפרה למחילה שכפרה הוא מצד האדם להקב"ה שחטא לפני ה' ומחילה הוא מצד הקב"ה לאדם שמוחל לו על מעשיו
הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה א כתב אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה. ובהלכה ד כתב מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם בבכי ובתחנונים וראה לענ"ד דכוונת הרמב"ם דמצוות תשובה אין לה שייכות לגבי גוף הכפרה דכפרה לחוד ומצוות תשובה לחוד
אכן כדבריך כתבתי לעיל, שיש לחלק בין כפרה לעצם התשובה, ומהרמב"ם שהבאת- הראיה, שלא כתב שום דרך אחרת בחילוקי הכפרה מלבד תשובה, אלא דהוסיף שיש מעלות תשובה ודרכים להעלותה. אבל בלי וידוי חרטה וקבלה לעתיד לא עשה תשובה.
 


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 20 אפריל 2020, 21:08

ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:36
אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 13:39
אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?
נ"ל לבאר כוונתו - דענין השיר הוא שלוקחים מקצבים מנוגדים [במנגינה] או אירועים מנוגדים, ומחברים הכל בהרמוניה, ואז תופסים את כל המהלך שהוביל מראשיתו עד סופו לתכלית מסויימת, וכשתופסים דלוגמא איך המהלך של שעבוד מצארים הוא מהלך שלם של בנין כלל ישראל לצרפם בכור ההיתוך עד ה"תביאמו וכו'", איך כל הרע מוביל אל ביטולו, כשאדם זוכה להשגה זו אזי הוא משיג ש"ה' ימלוך לעולם ועד", משיג הוא כי הקב"ה יחיד בעולמו וליכא כל מציאות בעולם מלבד רצונו, וכל מה שהוא נגד רצונו הוא הבל שוא ונטעה, השגה זו עצמה מצביאה את האדם לשוב אל מקור מחצבתו, לרומם את נפשו אל השגותיו הנשמתיות, ואין לך תשובה גדולה מזו לכפר על כל עוונותיו
אם ביכולתך להגיע למצב כזה במעגל עם הילדים כהאי מחול שעתיד הקב"ה לעשות לצדיקים לעת"ל עד כדי שכ"א מראה באצבעו ואומר וכו' ודאי ג"כ ימחלו לך עוונותיך.
אני חושב שזה מספיק לאנשים פשוטים כי אני ג"כ איש פשוט.

יישר כח. דברי פי חכם חן. לא התכוונתי לדרגות כאלה, אבל אם אפשר....
 


חזק
הודעות: 189
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי חזק » 21 אפריל 2020, 07:50

ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:36
אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 13:39
אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?
נ"ל לבאר כוונתו - דענין השיר הוא שלוקחים מקצבים מנוגדים [במנגינה] או אירועים מנוגדים, ומחברים הכל בהרמוניה, ואז תופסים את כל המהלך שהוביל מראשיתו עד סופו לתכלית מסויימת, וכשתופסים דלוגמא איך המהלך של שעבוד מצארים הוא מהלך שלם של בנין כלל ישראל לצרפם בכור ההיתוך עד ה"תביאמו וכו'", איך כל הרע מוביל אל ביטולו, כשאדם זוכה להשגה זו אזי הוא משיג ש"ה' ימלוך לעולם ועד", משיג הוא כי הקב"ה יחיד בעולמו וליכא כל מציאות בעולם מלבד רצונו, וכל מה שהוא נגד רצונו הוא הבל שוא ונטעה, השגה זו עצמה מצביאה את האדם לשוב אל מקור מחצבתו, לרומם את נפשו אל השגותיו הנשמתיות, ואין לך תשובה גדולה מזו לכפר על כל עוונותיו
אם ביכולתך להגיע למצב כזה במעגל עם הילדים כהאי מחול שעתיד הקב"ה לעשות לצדיקים לעת"ל עד כדי שכ"א מראה באצבעו ואומר וכו' ודאי ג"כ ימחלו לך עוונותיך.
אני חושב שזה מספיק לאנשים פשוטים כי אני ג"כ איש פשוט.
 
הסבר מענין, אבל קשה לי (ואני אדגיש לי, אולי כי לא הורגלתי בסגנון מעורפל מנותק מפשט הדברים) לקבל הרי הררים של עומק בלי שהאדם הפשוט יכול באמת לתפוס בקצות אצבעותיו מן הענין. וכי אם הוא קרא מתוך שמחה גדולה מבלי לערפל את מוחו בתובנות שכתבת, לא ייתקימו בו דברי החרדים? כל התובנות המעורפלות הללו הם דברים שהיו צריכים להכתב ברחל בתך הקטנה ומשלא נכתבו ונתפרשו בצורה הזו ברור שאין בדברים ממש, אולי תוספת מעלה אבל לא הסבר אמיתי לשאלה שנשאלה


יעקב ראטה
הודעות: 55
הצטרף: 19 אפריל 2020, 17:37
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יעקב ראטה » 21 אפריל 2020, 09:14

בן ראם כתב:
20 אפריל 2020, 21:06
יעקב ראטה כתב:
20 אפריל 2020, 20:02
בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:11
הניסוח מטעה לענ"ד. ביהדות הדבר היחיד המכפר עוונות הוא תשובה. צריך להכניס את זה טוב לראש. ולדעות מסויימות גם עונש של בי"ד אפי' בלי תשובה, ולדעה יחידאה של תנאים גם יו"כ בלי תשובה. חוץ מזה- אין!!! גם לא צדקה לוועד הרבנים והשתטחויות מסוגים שונים. גם בציטוט שהובא כתב החיד"א שהוא סגולה לדבר, היינו שיכול לעורר לתשובה. ובזה- עיין דבריו של הגרש"ד פינקוס בספרו על פסח במאמר על קריעת י"ס, נראה לי שאפשר להבין לפי זה.



אני תמה בעצמי עליך בן ראם !
עיין במשנ"ב הלכות ברכות סימן נא ס"ק יז מה שהביא בשם ספר הזוהר ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאלו באותו היום עבר בים והאומר בשמחה מוחלין לו עונותיו
אבל לכאורה יש לחלק בין כפרה למחילה שכפרה הוא מצד האדם להקב"ה שחטא לפני ה' ומחילה הוא מצד הקב"ה לאדם שמוחל לו על מעשיו
הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה א כתב אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה. ובהלכה ד כתב מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם בבכי ובתחנונים וראה לענ"ד דכוונת הרמב"ם דמצוות תשובה אין לה שייכות לגבי גוף הכפרה דכפרה לחוד ומצוות תשובה לחוד
אכן כדבריך כתבתי לעיל, שיש לחלק בין כפרה לעצם התשובה, ומהרמב"ם שהבאת- הראיה, שלא כתב שום דרך אחרת בחילוקי הכפרה מלבד תשובה, אלא דהוסיף שיש מעלות תשובה ודרכים להעלותה. אבל בלי וידוי חרטה וקבלה לעתיד לא עשה תשובה.

פשטות דברי הרמב"ם הוא כדבריך והסברת פשט בדברי הרמב"ם נפלא 
אבל בכל זאת רואים דשייך מצוות תשובה גם לאחר הכפרה דאל"כ אין שייך לומר מדרגה יותר עליונה לאחר שמקיים המצווה כמו כזית מצה בפסח שמי שאוכל חמשה כזיתים אינו מוסיף במצווה ולפי"ז אפ' אם מוחלין לו כל עונותיו ממצות תשובה עדיין לא נפטר (ולגבי שירת הים מדברי המשנ"ב אינו משמע שהמחילת עונות אצל האומר שירת הים בשמחה קשורה לגבי מצוות התשובה או שפוטרתו ממנה ואפשר שאפילו לא עשה תשובה מוחלין לו על העונות)
 


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 21 אפריל 2020, 09:25

ר' יעקב היקר.
לגבי השאלה איך ממשיך לקיים המצווה. פשוט הוא שהיות שמצווה זו היא התשובה "עד ה'", הרי שכל שמתקרב לה' ע"י ריחוק מעוונותיו הוא בכלל עוסק במצווה, ואם תרצה גדר הלכתי דומה הוי כציצין שאינם מעכבים. אמנם יש גם אפשרות לקיים מצוה באופן מהודר יותר גם אחרי שקיימת את המצווה מדאו' והדברים ארוכים (האריך בזה הגר"א וייס בכמה משעוריו), והדוגמה האקטואלית לזה היא עיקר קיום מצוות מצה בסוף הסדר כדמשמע מהראשונים, אחרי שכבר אכל מצה בתחילה, וכן תקיעות דמעומד אחרי המיושב.
לגבי המשנ"ב יש אין ספור מקומות שכתוב בהם הביטוי מוחלין לו עוונותיו, ולענ"ד הכוונה היא כמו שבואר לעיל, שזה אחרי התשובה.


ד.מ.
הודעות: 142
הצטרף: 03 מרץ 2020, 20:58
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי ד.מ. » 21 אפריל 2020, 12:39

חזק כתב:
21 אפריל 2020, 07:50
ד.מ. כתב:
20 אפריל 2020, 19:36
אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 13:39
אני אדם פשוט
אם תוכל להוריד את זה לעם
מי שעושה מעגל עם הילדים גם נמחלין לו העבירות?
נ"ל לבאר כוונתו - דענין השיר הוא שלוקחים מקצבים מנוגדים [במנגינה] או אירועים מנוגדים, ומחברים הכל בהרמוניה, ואז תופסים את כל המהלך שהוביל מראשיתו עד סופו לתכלית מסויימת, וכשתופסים דלוגמא איך המהלך של שעבוד מצארים הוא מהלך שלם של בנין כלל ישראל לצרפם בכור ההיתוך עד ה"תביאמו וכו'", איך כל הרע מוביל אל ביטולו, כשאדם זוכה להשגה זו אזי הוא משיג ש"ה' ימלוך לעולם ועד", משיג הוא כי הקב"ה יחיד בעולמו וליכא כל מציאות בעולם מלבד רצונו, וכל מה שהוא נגד רצונו הוא הבל שוא ונטעה, השגה זו עצמה מצביאה את האדם לשוב אל מקור מחצבתו, לרומם את נפשו אל השגותיו הנשמתיות, ואין לך תשובה גדולה מזו לכפר על כל עוונותיו
אם ביכולתך להגיע למצב כזה במעגל עם הילדים כהאי מחול שעתיד הקב"ה לעשות לצדיקים לעת"ל עד כדי שכ"א מראה באצבעו ואומר וכו' ודאי ג"כ ימחלו לך עוונותיך.
אני חושב שזה מספיק לאנשים פשוטים כי אני ג"כ איש פשוט.

הסבר מענין, אבל קשה לי (ואני אדגיש לי, אולי כי לא הורגלתי בסגנון מעורפל מנותק מפשט הדברים) לקבל הרי הררים של עומק בלי שהאדם הפשוט יכול באמת לתפוס בקצות אצבעותיו מן הענין. וכי אם הוא קרא מתוך שמחה גדולה מבלי לערפל את מוחו בתובנות שכתבת, לא ייתקימו בו דברי החרדים? כל התובנות המעורפלות הללו הם דברים שהיו צריכים להכתב ברחל בתך הקטנה ומשלא נכתבו ונתפרשו בצורה הזו ברור שאין בדברים ממש, אולי תוספת מעלה אבל לא הסבר אמיתי לשאלה שנשאלה
אני סבור שכל אחד יהיה הכי פשוט שיהיה שיקרא את השירה עם הבנה פשטית מגיע למסקנות אלו, אני סה"כ תיארתי מפני מפי מה הבנות אלו גורמות למחילת העוונות
 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 673
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 208 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי משה נפתלי » 25 אפריל 2020, 23:50

בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:43
שירה משמעותה עיגול ('בעלי שיר יוצאים בשיר', היינו עיגול), שסופו נעוץ בתחילתו.
'שֵׁיר' ב'שִׁיר' נתחלף לך.


א. ל. חנן
משתמש ותיק
הודעות: 255
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 25 אפריל 2020, 23:54

אמונה ובטחון כתב:
14 אפריל 2020, 12:24
מצטער  
א"א לעשות היקש 
יש סיבות לכפרת עוונות ,ומי יימר שהסיבה של אז קיימת היום
עיין אוה"ח ריש שירת הים, שמאז ישיר לומד שכל מי שבא לומר שירה, אף בזה"ז, ישנו באותה בחינה שהיו בה ישראל אז.
כמובן, לא מכריחים אף אחד... אבל אפשר להגיע לאותה רמה.


בן ראם
הודעות: 126
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי בן ראם » 26 אפריל 2020, 02:06

משה נפתלי כתב:
25 אפריל 2020, 23:50
בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:43
שירה משמעותה עיגול ('בעלי שיר יוצאים בשיר', היינו עיגול), שסופו נעוץ בתחילתו.
'שֵׁיר' ב'שִׁיר' נתחלף לך.
שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל. אולי נתחלף לו. לא מאמין.
 


יש מהם שאומרים
הודעות: 46
הצטרף: 09 אוגוסט 2019, 16:22
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי יש מהם שאומרים » 26 אפריל 2020, 02:55

בן ראם כתב:
26 אפריל 2020, 02:06
משה נפתלי כתב:
25 אפריל 2020, 23:50
בן ראם כתב:
14 אפריל 2020, 12:43
שירה משמעותה עיגול ('בעלי שיר יוצאים בשיר', היינו עיגול), שסופו נעוץ בתחילתו.
'שֵׁיר' ב'שִׁיר' נתחלף לך.
שמעתי מר' משה שפירא זצ"ל. אולי נתחלף לו. לא מאמין.

כך שמעתי גם אני מר' משה שפירא זצ"ל.
הניקוד  הוא שיר בחיריק ולא בצירי והמשמעות היא עיגול שנעוץ סופו בתחילתו.

וכך כתוב במדרש שעשרה שירות הם וכו' והשירה האחרונה היא השירה שלעתיד לבא.
כל השירות כולם נקראות שירה בלשון נקבה ואילו השירה הגדולה שלעתיד לבא נקראת בהגדה של פסח 'שיר חדש' בלשון זכר, והביאור הוא שכל השירות כולם גילו איך אותו הדבר שעליו נאמרה השירה חוזר לתחילתו ואת הסוף מעשה במחשבה תחילה שלו, כיצד הכל מתחבר, אבל השיר הגדול לעתיד לבא יהיה זה שיחזיר את כל השירות ואת כל המעשים והאירועים וכל דבר אחר בעולם למקורו ויגלה את אותה מחשבה עמוקה שבתחילה שהגיעה לסוף,את תכליתו של דבר ודבר, הכל יגלה כספר השמים כמאמר הפסוק 'ונגולו כספר השמים' , אז הכל יתבאר, יתבהר ויתברר.
שנזכה לזה במהירה.
 


עפר תלמידי חכמים
הודעות: 6
הצטרף: 06 מאי 2020, 18:01
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע כשקוראים שירת הים נמחלים עוונות?

שליחה על ידי עפר תלמידי חכמים » 15 מאי 2020, 18:24

יעקב ראטה כתב:
21 אפריל 2020, 09:14
בן ראם כתב:
20 אפריל 2020, 21:06
יעקב ראטה כתב:
20 אפריל 2020, 20:02




אני תמה בעצמי עליך בן ראם !
עיין במשנ"ב הלכות ברכות סימן נא ס"ק יז מה שהביא בשם ספר הזוהר ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאלו באותו היום עבר בים והאומר בשמחה מוחלין לו עונותיו
אבל לכאורה יש לחלק בין כפרה למחילה שכפרה הוא מצד האדם להקב"ה שחטא לפני ה' ומחילה הוא מצד הקב"ה לאדם שמוחל לו על מעשיו
הרמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה א כתב אי זו היא תשובה גמורה. זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה. ובהלכה ד כתב מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני השם בבכי ובתחנונים וראה לענ"ד דכוונת הרמב"ם דמצוות תשובה אין לה שייכות לגבי גוף הכפרה דכפרה לחוד ומצוות תשובה לחוד
אכן כדבריך כתבתי לעיל, שיש לחלק בין כפרה לעצם התשובה, ומהרמב"ם שהבאת- הראיה, שלא כתב שום דרך אחרת בחילוקי הכפרה מלבד תשובה, אלא דהוסיף שיש מעלות תשובה ודרכים להעלותה. אבל בלי וידוי חרטה וקבלה לעתיד לא עשה תשובה.
פשטות דברי הרמב"ם הוא כדבריך והסברת פשט בדברי הרמב"ם נפלא 
אבל בכל זאת רואים דשייך מצוות תשובה גם לאחר הכפרה דאל"כ אין שייך לומר מדרגה יותר עליונה לאחר שמקיים המצווה כמו כזית מצה בפסח שמי שאוכל חמשה כזיתים אינו מוסיף במצווה ולפי"ז אפ' אם מוחלין לו כל עונותיו ממצות תשובה עדיין לא נפטר (ולגבי שירת הים מדברי המשנ"ב אינו משמע שהמחילת עונות אצל האומר שירת הים בשמחה קשורה לגבי מצוות התשובה או שפוטרתו ממנה ואפשר שאפילו לא עשה תשובה מוחלין לו על העונות)

רמב"ן בפרשת בחוקותי כו מא או אז יכנע לבבם הערל כמו או נודע כי שור נגח הוא (שמות כא לו) לשון אחר אולי שמא אז יכנע לבבם הערל "ואז ירצו את עונם" יכפרו על עונם ביסוריהם לשון רש"י והנכון בעיני שיאמר והבאתי אותם בארץ אויביהם או עד זמן יכנע לבבם הערל או עד זמן ירצו את עונם באורך הגלות
ולכאורה מדברי הרמב"ן משמע דשייך מחילת עוונות ע"י ריצוי יסורים אף שעדיין לא עשה תשובה והדבר צריך ביאור  
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים