טעם אכילת מצה שבעה ימים דוקא,


פותח הנושא
יעקוב
הודעות: 118
הצטרף: 22 דצמבר 2019, 09:45
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טעם אכילת מצה שבעה ימים דוקא,

שליחה על ידי יעקוב » 16 אפריל 2020, 13:02

נא' - וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם זָכוֹר אֶת הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיא יְהֹוָה אֶתְכֶם מִזֶּה וְלֹא יֵאָכֵל חָמֵץד הַיּוֹם אַתֶּם יֹצְאִים בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיבה וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ וְעָבַדְתָּ אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּהו שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַיהוָהז מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָח וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִםט וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת יְהוָה בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ יְהֹוָה מִמִּצְרָיִם
פשטות הפרשה נראה שהעבודה המדוברת היא אכילת המצה שבעה ימים, ועניין הקשר של זה לחוזק היד נראה – שבגלל מכת בכורות הגיעו המצרים ללחוץ את ישראל בחוזקה לצאת ממצרים וזו הסיבה שאפו מצות ולא חמץ  לדרך ולדעתם שהולכים דרך שלשת ימים לעבוד את ה' אז שלשה ימים הלוך ושלשה חזור ויום אחד לעבודה הרי שבעה ימים ומכאן כנראה שזו הכמות בצק שהכינו ישראל -  וזו הסיבה שמצוות אכילת מצה היא שבעה ימים.
ומה שאמר הכתוב וגם צידה לא עשו להם הכוונה שלא הכינו עצמם להליכה ארוכה במדבר שאז היו מצטיידים במצרכי מצון כראוי לדרך ארוכה, וצריך לאמר שהיתה להם ברכה גדולה במצות שסיפקו להם על פי חז"ל עד זמן ירידת המן בט"ו באייר, ואז ה' שלח להם צידה בתתו להם לחם בבוקר לשבוע בשומעו את תלונתם וכמו שנא' בתהילים "לחם אבירים אכל איש, צידה שלח להם לשובע"  (וזה הפי' לכאו' ביהושע הכינו לכם צידה כי בעוד שלשת ימים וגו' שהכוונה שיגנזו מן בכליהם שזה הצידה שהיה להם, וכמו והכינו את אשר יביאו ופי' החזקוני לשון הצנעה)
ומבואר בתורה מפורש שהמצות הם משום חזקת יד - ויָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה הוּא וְכָל עֲבָדָיו וְכָל מִצְרַיִם... וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי...  וַתֶּחֱזַק מִצְרַיִם עַל הָעָם לְמַהֵר לְשַׁלְּחָם מִן הָאָרֶץ כִּי אָמְרוּ   כֻּלָּנוּ מֵתִים"   וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם,
ומהדברים הללו נראה אולי מקור לעשיית המצות דוקא בפסח עצמו (או לכה"פ בחודש ניסן דוקא ולא קודם), שכמו שביארנו פשטות העבודה הזאת זה עשיית המצות וכל הזריזות הנצרכת בזה, ובה מתבטא פן נוסף של "עשה ה' לי בצאתי ממצרים" שהיינו צריכים את הזריזות בהכנת הבצק, מה שאין כן באפיה מראש שה"עבודה" לא מתבטאת, שכן עבודה היא עשייה ומלאכה,


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעם אכילת מצה שבעה ימים דוקא,

שליחה על ידי זכרונות » 16 אפריל 2020, 14:17

בפשטות בגמ' פסחים צו. משמע ד"ועבדת את העבודה הזאת" הכוונה לקרבן פסח
עיין באו"ח סי' תנח, ובב"י שהביא דיש מתירין במצה ישינה ובלבד שנעשית לשם פסח והביא כמה ראיות, וכן במ"ב שם, וכל הנידון הוא רק על מצות מצוה, וגם זמן עשייתו אחר חצות בשעה שהחמץ אסור מדאורייתא, ולא על מצות מר"ח

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח