למה אין מעמד פרידה מהמצות?


פותח הנושא
אשר ברא
הודעות: 52
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אשר ברא » 16 אפריל 2020, 22:31

כידוע בהושענה רבה נוהגים רבים להפרד מהסוכה ויש לזה גם יהי רצון מיוחד
נתעורתי לחשוב למה אין דבר כזה גם בפסח כפרידה מהמצות?
(אולי יש ואני לא יודע אבל זה הרבה פחות מפורסם מסוכות)


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 16 אפריל 2020, 22:34

שאלה נבונה
אולי משום שבסוכה יש איסור בל תוסיף לישון ולאכול לילה נוסף


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 22:38

אשר ברא כתב:
16 אפריל 2020, 22:31
כידוע בהושענה רבה נוהגים רבים להפרד מהסוכה ויש לזה גם יהי רצון מיוחד
נתעורתי לחשוב למה אין דבר כזה גם בפסח כפרידה מהמצות?
(אולי יש ואני לא יודע אבל זה הרבה פחות מפורסם מסוכות)

בסוכה יש חשש שמא יבעט כנתפרש בגמ' לענין טענת הגויים לעת"ל, ומשום כך אנו נפרדים מהסוכה מתוך געגוע ולא חלילה בועטים ויוצאים.


לעניות דעתי
משתמש ותיק
הודעות: 236
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:17
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי לעניות דעתי » 16 אפריל 2020, 22:44

ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 22:46

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 16 אפריל 2020, 22:47

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

כך אני שמעתי, שזה הטעם על פי פשט לסעודה זו.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי כדי » 16 אפריל 2020, 22:51

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
16 אפריל 2020, 22:47
לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

כך אני שמעתי, שזה הטעם על פי פשט לסעודה זו.

אמנם ידוע שהגר''א היה עושה סעוד''ש בכל יו''ט. אבל הרבה שלא נהגו זאת מ''מ בשש''פ עושים מהטעם המבו' כאן.
נ.ב. אצל החסידים קוראים לזה סעודת משיח ע''ש זה שבניסן עתידים להגאל וכו' אבל הליטוואקעס שעושים את המנהג הנ''ל המקור הוא כעין פרידה מהמצה.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי כדי » 16 אפריל 2020, 22:52

חילך לאורייתא כתב:
16 אפריל 2020, 22:34
שאלה נבונה
אולי משום שבסוכה יש איסור בל תוסיף לישון ולאכול לילה נוסף

???
מה הקשר???


לעניות דעתי
משתמש ותיק
הודעות: 236
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:17
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי לעניות דעתי » 16 אפריל 2020, 22:53

נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:46
אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית
לשון המעשה רב קפה
"והיה מחבב מאד מצות אכילת מצה כל שבעה, וביום טוב אחרון היה אוכל סעודה שלישית, אעפ"י שלא היה אוכל שלש סעודות בשאר יום טוב, מפני חביבות מצות אכילת מצה שזמנו הולך לו"


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי הערשל » 16 אפריל 2020, 22:54

בפשטות בסוכות יש מצוה בכל ישיבה בסוכה, ולכן בהזדמנות האחרונה חוטפים את המצוה, משא"כ במצה שאין מצוה בכל אכילה, ולדעת הגר"א שיש מצוה, באמת המנהג לדעתו לאכול סעודה שלישית.
ןבאמת שגם לדעת הגר"א שיש מצוה בכל יום לאכול מצה, [והיינו מצוה שהיא רשות], יש להסתפק אם המצוה היא לאכול כל יום כזית מצה, או שיש מצוה בכל כזית שאוכל.

(ובעיקר שיטת הגר"א יש תמיהה לכאו' דהיכן מצינו מצוה שהיא רשות).


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 22:55

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:53
נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:46
אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית
לשון המעשה רב קפה
"והיה מחבב מאד מצות אכילת מצה כל שבעה, וביום טוב אחרון היה אוכל סעודה שלישית, אעפ"י שלא היה אוכל שלש סעודות בשאר יום טוב, מפני חביבות מצות אכילת מצה שזמנו הולך לו"

צודק. אמנם חלק מהראשונים כתבו לקיים סעודת ג' ביו"ט אולם דעת הגר"א כפי שכתבת, וכך משמע בהגהות הגר"א שנקט כהשו"ע שאין נוהגת סעודה שלישית ביו"ט.

רק יש להעיר, שבהנהגת הגר"א במעשה רב נראה שאזיל לשיטתו, שכל אכילת מצה הרי היא מצוה, ולא משום ענין פרידה.


לעניות דעתי
משתמש ותיק
הודעות: 236
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:17
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי לעניות דעתי » 16 אפריל 2020, 22:57

נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:55
רק יש להעיר, שבהנהגת הגר"א במעשה רב נראה שאזיל לשיטתו, שכל אכילת מצה הרי היא מצוה, ולא משום ענין פרידה
ודאי שזה פשטות הענין, רק שאמרתי שאולי זה גם סוג של פרידה מהמצות


מים עליונים
הודעות: 32
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי מים עליונים » 16 אפריל 2020, 22:58

נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:46
לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית


"והיה מחבב מאד מצוות אכילת מצה כל שבעה, וביו"ט אחרון היה אוכל סעודה שלישית אעפ"י שלא היה אוכל שלוש סעודות בשאר יו"ט מפני חביבות מצוות אכילת מצה שזמנו הולך לו." (מעשה רב קפ"ה)
 


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי כדי » 16 אפריל 2020, 22:59

הערשל כתב:
16 אפריל 2020, 22:54
(ובעיקר שיטת הגר"א יש תמיהה לכאו' דהיכן מצינו מצוה שהיא רשות)
זה כמו כל המצוות הקיומיות כשחיטה וכדו' שאם רוצה לאכול בשר מצווה לשחוט. וכן אם רוצה לאכול פת בפסח מצווה לאכול מצה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 23:00

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:57
נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:55
רק יש להעיר, שבהנהגת הגר"א במעשה רב נראה שאזיל לשיטתו, שכל אכילת מצה הרי היא מצוה, ולא משום ענין פרידה
ודאי שזה פשטות הענין, רק שאמרתי שאולי זה גם סוג של פרידה מהמצות

אילו היה עורך סעודה רביעית בצאת הצום הרי שהיה היגיון לומר שזו סוג של פרידה. ובפרט שדעת הגר"א שיש מצוה גמורה בכל אכילת מצה לכך מסתבר יותר מטעם זה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 23:01

מים עליונים כתב:
16 אפריל 2020, 22:58
נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:46
לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית


"והיה מחבב מאד מצוות אכילת מצה כל שבעה, וביו"ט אחרון היה אוכל סעודה שלישית אעפ"י שלא היה אוכל שלוש סעודות בשאר יו"ט מפני חביבות מצוות אכילת מצה שזמנו הולך לו." (מעשה רב קפ"ה)
 
מים עליונים, לעניות דעתי בהודעה העליונה הקדימו אותך. ת"מ


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי הערשל » 16 אפריל 2020, 23:02

כדי כתב:
16 אפריל 2020, 22:59
הערשל כתב:
16 אפריל 2020, 22:54
(ובעיקר שיטת הגר"א יש תמיהה לכאו' דהיכן מצינו מצוה שהיא רשות)
זה כמו כל המצוות הקיומיות כשחיטה וכדו' שאם רוצה לאכול בשר מצווה לשחוט. וכן אם רוצה לאכול פת בפסח מצווה לאכול מצה.


זה לא דומה לשחיטה שכשואכל הוא חייב לשחוט, אבל היכן מצינו מצוה שהיא כולה רשות, דהיינו אם רצונך עשה מצוה ואם לא אל תעשה, דבפשטות המצוות הם חיובים ולא מידת חסידות. 
 


מים עליונים
הודעות: 32
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי מים עליונים » 16 אפריל 2020, 23:09

נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 23:01
מים עליונים כתב:
16 אפריל 2020, 22:58
נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:46


אאל"ט לדעת הגר"א בכל יום טוב עושים סעודה שלישית


"והיה מחבב מאד מצוות אכילת מצה כל שבעה, וביו"ט אחרון היה אוכל סעודה שלישית אעפ"י שלא היה אוכל שלוש סעודות בשאר יו"ט מפני חביבות מצוות אכילת מצה שזמנו הולך לו." (מעשה רב קפ"ה)

מים עליונים, לעניות דעתי בהודעה העליונה הקדימו אותך. ת"מ
צודק, משום מה הגבתי מהר מידי לפני שראיתי הכל,

אבל אם כבר הזכרתי את הלשון מעניין מאד לצטט את ההמשך:
"ובמוצאי יו"ט היה משתדל לטעום חמץ,
והיה נמנע לאכול לאחר פסח מצה שיוצאין בה יד"ח בפסח,
וכ"ז להכירא לעשיית המצווה שאין עושין אותה להנאה אלא מפני גזירת הבורא יתעלה שמו"
 


פותח הנושא
אשר ברא
הודעות: 52
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אשר ברא » 16 אפריל 2020, 23:12

מענין לא ידעתי מהגר"א הזה
לסיכום יכול להיות שטעם הגר"א הוא מטע"ז כנראה מלשון המעשה רב
ויכול להיות שזה לשיטתו שיש כל מצווה הימים מצווה 
ואני שואל את הלטווקס שבכם האם גם אתם ידעתם שזה הטעם או לא?
כי אני יודע רק מסעודת משיח וכו'
תודה.
 


אב בבינה
משתמש ותיק
הודעות: 201
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אב בבינה » 16 אפריל 2020, 23:13

הערשל כתב:
16 אפריל 2020, 23:02
כדי כתב:
16 אפריל 2020, 22:59
הערשל כתב:
16 אפריל 2020, 22:54
(ובעיקר שיטת הגר"א יש תמיהה לכאו' דהיכן מצינו מצוה שהיא רשות)
זה כמו כל המצוות הקיומיות כשחיטה וכדו' שאם רוצה לאכול בשר מצווה לשחוט. וכן אם רוצה לאכול פת בפסח מצווה לאכול מצה.


זה לא דומה לשחיטה שכשואכל הוא חייב לשחוט, אבל היכן מצינו מצוה שהיא כולה רשות, דהיינו אם רצונך עשה מצוה ואם לא אל תעשה, דבפשטות המצוות הם חיובים ולא מידת חסידות. 
 
הפשטות הוא שיש עוד מצוות שיש בהם חלקים שהם רשות, על אף שעיקר המצוה היא חובה. (למשל תפילין כל היום לשיטת הריטב"א שאין חובה כל היום, מכל מקום יש קיום דאורייתא)

עכ"פ הדברים ארוכים, וכבר ידוע שהגר"א לא המציא את זה, אלא כבר כתוב כן בחזקוני.
ועי"ש באריכות, ואעתיק מכאן עיקר דבריו שנוגעים לנו, וז"ל : שמות פרק יב פסוק טו-יח "...יש לפרש שיש לך דברים שמקבלים שכר בעשייתם ועונשים בשאינו עושה אותו כגון מצה בלילה ראשונה, ויש לך דברים שמקבלים שכר בעשייתם ולא עונשים כשאינו עושה כגון מצה מלילה הראשונה ואילך. מ"מ כתיב שבעת ימים תאכל מצות, והכי קאמר רש"י, שבעת ימים כלומר אם אכל מצות כל שבעת הימים קיים הפסוק זה של שבעת ימים מצות תאכלו. לילות מנין כלומר אם אכל כל שבעת הלילות מצה מנין שקיים את הפסוק ת"ל עד יום האחד ועשרים מכל מקום.", עכ"ל


ללמוד-וללמד
הודעות: 50
הצטרף: 03 אפריל 2020, 00:08
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי ללמוד-וללמד » 16 אפריל 2020, 23:19

אני לא יודע איך זה קשור אולי מישהו ימצא קשר

חיוב מצה חל רק בליל יו"ט ראשון... לאחמ"כ אין שום חיוב אכילה


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי נדיב לב » 16 אפריל 2020, 23:22

ללמוד-וללמד כתב:
16 אפריל 2020, 23:19
אני לא יודע איך זה קשור אולי מישהו ימצא קשר

חיוב מצה חל רק בליל יו"ט ראשון... לאחמ"כ אין שום חיוב אכילה

מצוין. ושוב נשאל שביו"ט הראשון ה"ה מצוה דאורייתא ומדוע אין מקיימים סעודת פרידה בצאתו, וע"ז צריך לומר כיון שסו"ס אוכלים מצות בשאר הימים, אף שאינם מצוה [מלבד שיטת הגר"א וסי'] לא מסתבר להפרד אלא מחפצא דמצוה ולא ממעשה המצוה, והרי תירוצך קיים ועומד והבן.


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי הערשל » 16 אפריל 2020, 23:30

אב בבינה כתב:
16 אפריל 2020, 23:13
הפשטות הוא שיש עוד מצוות שיש בהם חלקים שהם רשות, על אף שעיקר המצוה היא חובה. (למשל תפילין כל היום לשיטת הריטב"א שאין חובה כל היום, מכל מקום יש קיום דאורייתא)
זה לא דומה לתפילין שזה מצוה שאינה מוגבלת בזמן, ויש חיוב להניח תפילין, ולא כתוב כמה ולכן שייך בזה מינימום (שי"א שזה פעם ביום) ומקסימום, וכל הזמן שייך החיוב, ולכן בכל פעם מקיים מצוה חיובית, משא"כ בזה שזה מין מצוה שכל מציאותה זה רק כעין ריוח.


ללמוד-וללמד
הודעות: 50
הצטרף: 03 אפריל 2020, 00:08
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי ללמוד-וללמד » 16 אפריל 2020, 23:35

נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 23:22
ללמוד-וללמד כתב:
16 אפריל 2020, 23:19
אני לא יודע איך זה קשור אולי מישהו ימצא קשר

חיוב מצה חל רק בליל יו"ט ראשון... לאחמ"כ אין שום חיוב אכילה

מצוין. ושוב נשאל שביו"ט הראשון ה"ה מצוה דאורייתא ומדוע אין מקיימים סעודת פרידה בצאתו, וע"ז צריך לומר כיון שסו"ס אוכלים מצות בשאר הימים, אף שאינם מצוה [מלבד שיטת הגר"א וסי'] לא מסתבר להפרד אלא מחפצא דמצוה ולא ממעשה המצוה, והרי תירוצך קיים ועומד והבן.

מדוע מלבד שיטת הגר"א


וסתם כך תשובה טיפה מצחיקה אולי יש לחלק שסוכה עומדת כל תקופת קיום מצוותה  לעומת מצה הנאכלת ואין בה זכר כך שלא שייך פרידה
 


אב בבינה
משתמש ותיק
הודעות: 201
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 65 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אב בבינה » 16 אפריל 2020, 23:36

הערשל כתב:
16 אפריל 2020, 23:30
אב בבינה כתב:
16 אפריל 2020, 23:13
הפשטות הוא שיש עוד מצוות שיש בהם חלקים שהם רשות, על אף שעיקר המצוה היא חובה. (למשל תפילין כל היום לשיטת הריטב"א שאין חובה כל היום, מכל מקום יש קיום דאורייתא)
זה לא דומה לתפילין שזה מצוה שאינה מוגבלת בזמן, ויש חיוב להניח תפילין, ולא כתוב כמה ולכן שייך בזה מינימום (שי"א שזה פעם ביום) ומקסימום, וכל הזמן שייך החיוב, ולכן בכל פעם מקיים מצוה חיובית, משא"כ בזה שזה מין מצוה שכל מציאותה זה רק כעין ריוח.
אה"נ, וודאי שיש חילוק. אבל מאידך, ייתכן לפרש שכוונת הגר"א שכל ענין של אכילת מצה ז' ימים הוא המשך של הקיום של בערב תאכלו מצות, רק שהשיעור למטה הוא רק כזית בליל ט"ו, אבל יש המשך של רשות לשאר ימי החג. וייתכן שיש לדייק כן מהפסוק "לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עני גו'"
עכ"פ בענין מצוה שהוא לגמרי רשות, דרך אגב, יש אגרות משה שמסביר מצות ישוב הארץ ככה.


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 431
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי ברל » 16 אפריל 2020, 23:50

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:44
ידוע בשם הגר"א לעשות סעודה שלישית באחרון של פסח, אולי זה סוג של פרידה מהמצות.

כך מובא במעשה רב אבל לא מטעם של פרידה מהמצות אלא כיון שלשיטתו יש מצווה בכל ביס וביס מהמצות


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 431
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי ברל » 16 אפריל 2020, 23:50

ללמוד-וללמד כתב:
16 אפריל 2020, 23:19
אני לא יודע איך זה קשור אולי מישהו ימצא קשר

חיוב מצה חל רק בליל יו"ט ראשון... לאחמ"כ אין שום חיוב אכילה

לא לדעת הגאון


ללמוד-וללמד
הודעות: 50
הצטרף: 03 אפריל 2020, 00:08
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי ללמוד-וללמד » 16 אפריל 2020, 23:56

ברל כתב:
16 אפריל 2020, 23:50
ללמוד-וללמד כתב:
16 אפריל 2020, 23:19
אני לא יודע איך זה קשור אולי מישהו ימצא קשר

חיוב מצה חל רק בליל יו"ט ראשון... לאחמ"כ אין שום חיוב אכילה

לא לדעת הגאון
רק בכדי לסדר את המידע.. לשיטת הגאון יש חיוב לאכול כל יום יום במהלך החג?  אשמח למקור
 


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 16 אפריל 2020, 23:59

לעניות דעתי כתב:
16 אפריל 2020, 22:57
נדיב לב כתב:
16 אפריל 2020, 22:55
רק יש להעיר, שבהנהגת הגר"א במעשה רב נראה שאזיל לשיטתו, שכל אכילת מצה הרי היא מצוה, ולא משום ענין פרידה
ודאי שזה פשטות הענין, רק שאמרתי שאולי זה גם סוג של פרידה מהמצות
לא הבנתי, כתוב להדי' במעש"ר שם: "מפני חביבות מצות אכילת מצה שזמנו הולך לו"...
 


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 17 אפריל 2020, 00:00

גם ידוע שהגר"א קודם פטירתו הצטער על מצוות ציצית שכבר לא יזכה לה. ולטעמיה אזיל בכל דוכתי'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים