למה אין מעמד פרידה מהמצות?


שייגניסט
הודעות: 179
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי שייגניסט » 19 אפריל 2020, 11:03

אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:01
שייגניסט כתב:
19 אפריל 2020, 10:49
אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 10:28

הטעם לזה לכאו' משום שמצה אינו שינוי מצב שנפרדים ממנו, אלא הוא תוספת מצווה של לאכול מצה, ואין פרידה מכל מצווה שעושים. שהרי לא נפרדים מעצם הדבר אלא מפסיקים לאכול אותו. משא"כ בסוכה שיוצאים מן הסוכה ונפרדים מעצם המצב. אין כאן איזה דבר שאם רוצה אוכל ואם לא נמנע, אלא עבר לדור במקום אחר, ואח"כ חוזר לדירתו, משא"כ במצה.

עי' היטב לשון המעשה רב קפה ומבואר שאי"ז משום פרידה אלא "מפני חביבות מצות אכילת מצה שזמנו הולך לו", היינו לנצל עוד מהמצוה, אבל לא משום פרידה מן המצווה.
''שזמנו הולך לו'' היינו פרידה מן המצוה וגם חביבות מצוה ופרידה מן המצוה היינו הך
הרעיון זהה, אך יש בזה חילוק, חביבות הדבר מפני שזמנו הולך לו היינו לנצל כל רגע שעדיין אפשר לקיים המצווה. משא"כ פרידה הוא לא רק לנצל עוד רגע מהמצווה, אלא גם להיפרד ממנו, וכמו שהזכירו היהי רצון שעיקרו שאותן המלאכים הק' השייכים למצות סוכה יתלוו עמו בצאתו מן הסוכה וכו'. וכל עניין הפרידה הוא לקחת האור של סוכות עמו לחיים. כ"ז אינו נכלל בחביבות מפני הזמן שהולך ואוזל.


חלק מצורת פרידה מורה על חביבות. בתוצאה של מעשה פרידה סוף סוף עושים רק למי שמחבבים. וברור שזה כוונת השואל וזו תשובה נפלאה מהגר''א


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 19 אפריל 2020, 11:05

פרידה כולל אף חביבות, אבל חביבות אינו כולל פרידה.
השואל שאל מדוע אין פרידה, ולא מצינו בשום מקום פרידה, שאף שמצינו בהגר"א על חביבות מהיכ"ת שזה כולל פרידה.


שייגניסט
הודעות: 179
הצטרף: 18 מרץ 2020, 22:03
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי שייגניסט » 19 אפריל 2020, 11:09

אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:05
פרידה כולל אף חביבות, אבל חביבות אינו כולל פרידה.
השואל שאל מדוע אין פרידה, ולא מצינו בשום מקום פרידה, שאף שמצינו בהגר"א על חביבות מהיכ"ת שזה כולל פרידה.

אתה באמת רציני?!


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 19 אפריל 2020, 11:15

שייגניסט כתב:
19 אפריל 2020, 11:09
אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:05
פרידה כולל אף חביבות, אבל חביבות אינו כולל פרידה.
השואל שאל מדוע אין פרידה, ולא מצינו בשום מקום פרידה, שאף שמצינו בהגר"א על חביבות מהיכ"ת שזה כולל פרידה.

אתה באמת רציני?!
אולי תבאר כוונתך.
א"א להתעלם מהא שלא מצינו פרידה מן המצה, ואף אם מצאו איזה מע"ר על הנהגה מסויימת של הגר"א משום חביבות המצוה, אין כאן תשובה למה שאין פרידה מן המצה.
 


מים עליונים
הודעות: 32
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי מים עליונים » 19 אפריל 2020, 11:55

בחו"ל הרי יש חילוק גדול בין הפרידה מהסוכה שזה פרידה ממצווה דאורייתא לבין הפרידה באחרון של פסח מהמצה שהרי יו"ט שני זה מדרבנן, ואולי לכן בכל הדורות שהיו בחו"ל השתרש כך.


חילך לאורייתא
משתמש ותיק
הודעות: 211
הצטרף: 01 ינואר 2020, 14:20
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי חילך לאורייתא » 19 אפריל 2020, 12:41

אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:15
שייגניסט כתב:
19 אפריל 2020, 11:09
אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:05
פרידה כולל אף חביבות, אבל חביבות אינו כולל פרידה.
השואל שאל מדוע אין פרידה, ולא מצינו בשום מקום פרידה, שאף שמצינו בהגר"א על חביבות מהיכ"ת שזה כולל פרידה.

אתה באמת רציני?!
אולי תבאר כוונתך.
א"א להתעלם מהא שלא מצינו פרידה מן המצה, ואף אם מצאו איזה מע"ר על הנהגה מסויימת של הגר"א משום חביבות המצוה, אין כאן תשובה למה שאין פרידה מן המצה.


לא יודע כמה אפשר לדייק מספר "מעשה רב" מה 'בדיוק' היה הטעם של הגר"א.
ידוע שהגר"ח מוואלז'ין הסכים עם מש"כ בספר חוץ מג' דברים אבל לא בטוח שהוא התכוון גם לטעמי המנהגים הכתובים שם ובודאי ובודאי שלא דייק אותם אם הכוונה ל'חביבות' או ל'פרידה'


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 19 אפריל 2020, 13:44

חילך לאורייתא כתב:
19 אפריל 2020, 12:41
אחד מן הגולה כתב:
19 אפריל 2020, 11:15
שייגניסט כתב:
19 אפריל 2020, 11:09


אתה באמת רציני?!
אולי תבאר כוונתך.
א"א להתעלם מהא שלא מצינו פרידה מן המצה, ואף אם מצאו איזה מע"ר על הנהגה מסויימת של הגר"א משום חביבות המצוה, אין כאן תשובה למה שאין פרידה מן המצה.

לא יודע כמה אפשר לדייק מספר "מעשה רב" מה 'בדיוק' היה הטעם של הגר"א.
ידוע שהגר"ח מוואלז'ין הסכים עם מש"כ בספר חוץ מג' דברים אבל לא בטוח שהוא התכוון גם לטעמי המנהגים הכתובים שם ובודאי ובודאי שלא דייק אותם אם הכוונה ל'חביבות' או ל'פרידה'
מסכים.
עיקר כוונתי הייתה, שהשואל שאל שאלה עקרונית מדוע לא מצינו מנהג קדום שעושים פרידה מן הסוכה, ותיקנו לזה יהי"ר מיוחד. כ"ז לא מצינו במצה. והתשובה לזה לדעתי כבר הבאתי לעיל.
ולדעתי כשמצאו איזה מע"ר שמביא איזה מנהג של הגר"א, שבכלל מובא שם בלשון חביבות להביא מזה מקור ולומר שאף במצה עושים פרידה. לדעתי אין בזה כדי לפרוך לא את הקושיא ולא את התי'.
 


איש ירושלם
הודעות: 146
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי איש ירושלם » 19 אפריל 2020, 14:33

מים עליונים כתב:
19 אפריל 2020, 11:55
בחו"ל הרי יש חילוק גדול בין הפרידה מהסוכה שזה פרידה ממצווה דאורייתא לבין הפרידה באחרון של פסח מהמצה שהרי יו"ט שני זה מדרבנן, ואולי לכן בכל הדורות שהיו בחו"ל השתרש כך.
יש"כ לרב @מים עליונים 

ציינת נקודה מעניינת מאד,
ואני חושב שזה עונה לא רק על השאלה הזו, אלא גם למה לא נפרדים מהד' מינים שהרי שאר ימים דרבנן בזה"ז.
 


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי הערשל » 19 אפריל 2020, 16:25

מים עליונים כתב:
19 אפריל 2020, 11:55
בחו"ל הרי יש חילוק גדול בין הפרידה מהסוכה שזה פרידה ממצווה דאורייתא לבין הפרידה באחרון של פסח מהמצה שהרי יו"ט שני זה מדרבנן, ואולי לכן בכל הדורות שהיו בחו"ל השתרש כך.
בחו"ל עושים את הפרידה בהו"ר או בש"ע ?
 


מים עליונים
הודעות: 32
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי מים עליונים » 19 אפריל 2020, 18:09

בהו"ר.


חניכי הישיבות
משתמש ותיק
הודעות: 334
הצטרף: 02 אפריל 2020, 17:10
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה אין מעמד פרידה מהמצות?

שליחה על ידי חניכי הישיבות » 19 אפריל 2020, 18:36

אני לא רואה שמשהו הביא מספר רוח אליהו עמ' סז' שכתב "ידוע כי אדונינו הגר"א היה מחבב מאד את מצות אכילת מצה כל שבעה וביו"ט האחרון היה אוכל סעודה שלישית אע"פ שלא היה אוכל שלש סעודות בשאר יו"ט וזאת מפני חביבות מצות אכילת מצה שזמנו הולך לו"
נראה לי מפורש כאן הרבה יותר מהמעשה רב שהובא לעיל וכתוב מפורש שהוא טקס של פרידה וזה כל הענין של סעודה ג' בשש"פ
ומרן הגרשז"א כתב בספרו הליכות שלמה הערה מעשית "הנוהג לאכול ס"ג ביום שביעי של פסח טוב שיהדר לאכול עכ"פ כזית מצה בלא תערובת מאכלים אחרים לכן אף דבכל ימות החג לא שמענו להקפיד על כך מ"מ בסעודה זו שכל ענינה הוא משום קיום המצוה טוב להדר בכך"
ונראה שכל ענין זה הוא רק משום שהגדרתו הוא כעין מעמד פרידה מהמצה וחיבובה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot] | 1 אורח