מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי


פותח הנושא
מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 18 אפריל 2020, 21:27

מעשה וביב' בניסן נגנב לבעל מרכול כל  החמץ שהיה לו, ע"י גנב גוי, ומאחר והיה במרכול מצלמות אבטחה, היה ברור לבעל המרכול כי תוך כמה ימים סחורתו הגנובה תוחזר ע"י המשטרה, החליט למכור לגוי את החמץ הגנוב, כדי שכאשר יוחזר אליו החמץ לא יהיה אסור מדין חמץ שעבר עליו הפסח, וכן הוה החמץ חזר אחרי הפסח, ועתה השאלה היא האם מכירתו אכן הואילה ותפסה.  


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 אפריל 2020, 21:30

הרי וודאי שלא חלה המכירה שאינו ברשותו. ומה הדיון

אלא שבעצם הדין יש בפוסקים שכתבו להקל גם ללא מכירה [אמנם לדינא צריך עיון אם נקטינן כוותיה]
 


תריג מצוות
משתמש ותיק
הודעות: 258
הצטרף: 17 אפריל 2019, 00:39
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי תריג מצוות » 18 אפריל 2020, 21:31

ביאור הלכה סימן תמח: חמץ של ישראל: ובגזל חמץ ועבר עליו הפסח אם מותר החמץ לנגזל עיין בנודע ביהודה מה"ק או"ח סימן כ' שצידד להיתר והאחרונים חולקים עליו וכדבריהם מבואר בעיטור ה' ביעור חמץ דף קכ"ה וברמב"ן פ' כל שעה ובריטב"א ובמהר"ם חלאווה שם שכולם נסבו מסוגיא דהגוזל לאיסור אכולי עלמא וכבר יש מן האחרונים שהעירו מדברי הרמב"ן הנ"ל מיהו בגזל עכו"ם חמץ של ישראל ועבר עליו הפסח מצדד בא"ר להתיר והעתיקו בפמ"ג וכ"כ מהרי"ט אלגאזי:


פותח הנושא
מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 18 אפריל 2020, 21:37

איש ווילנא כתב:
18 אפריל 2020, 21:30
הרי וודאי שלא חלה המכירה שאינו ברשותו. ומה הדיון

אלא שבעצם הדין יש בפוסקים שכתבו להקל גם ללא מכירה [אמנם לדינא צריך עיון אם נקטינן כוותיה]
ראשית בגמ' ב"ק סט. מבואר כי ניגזל אינו יכול להקדיש מפני שהגזליה אינה ברשותו, אך למכור זו מח' ראשונים כמבור בקצות סי' קכג ס"ק א.
ובנוסף מאחר ובמכירת חמץ הרב המוכר עושה את כל הקנינים, ובהן קנין אודיתא, ובנוב"י מהוד"ק חו"מ סי' ל כתב שקנין אודיתא מהני אף בדבר שאינו ברשותו.

 


פותח הנושא
מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 18 אפריל 2020, 21:44

תריג מצוות כתב:
18 אפריל 2020, 21:31
ביאור הלכה סימן תמח: חמץ של ישראל: ובגזל חמץ ועבר עליו הפסח אם מותר החמץ לנגזל עיין בנודע ביהודה מה"ק או"ח סימן כ' שצידד להיתר והאחרונים חולקים עליו וכדבריהם מבואר בעיטור ה' ביעור חמץ דף קכ"ה וברמב"ן פ' כל שעה ובריטב"א ובמהר"ם חלאווה שם שכולם נסבו מסוגיא דהגוזל לאיסור אכולי עלמא וכבר יש מן האחרונים שהעירו מדברי הרמב"ן הנ"ל מיהו בגזל עכו"ם חמץ של ישראל ועבר עליו הפסח מצדד בא"ר להתיר והעתיקו בפמ"ג וכ"כ מהרי"ט אלגאזי:

ישר כח גדול, ומה הסברא בדבריו האם משום שיש לגזלן הגוי קניני גזלה, ולכן נחשב החמץ שלו.
או שזה מפני שלענין חמץ שעבר עליו הפסח העיקר שהחמץ לא היה ברשותו.


תריג מצוות
משתמש ותיק
הודעות: 258
הצטרף: 17 אפריל 2019, 00:39
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכירת חמץ שנגנב ע"י גוי

שליחה על ידי תריג מצוות » 18 אפריל 2020, 21:53

מעל הסטנדרט כתב:
18 אפריל 2020, 21:44
תריג מצוות כתב:
18 אפריל 2020, 21:31
ביאור הלכה סימן תמח: חמץ של ישראל: ובגזל חמץ ועבר עליו הפסח אם מותר החמץ לנגזל עיין בנודע ביהודה מה"ק או"ח סימן כ' שצידד להיתר והאחרונים חולקים עליו וכדבריהם מבואר בעיטור ה' ביעור חמץ דף קכ"ה וברמב"ן פ' כל שעה ובריטב"א ובמהר"ם חלאווה שם שכולם נסבו מסוגיא דהגוזל לאיסור אכולי עלמא וכבר יש מן האחרונים שהעירו מדברי הרמב"ן הנ"ל מיהו בגזל עכו"ם חמץ של ישראל ועבר עליו הפסח מצדד בא"ר להתיר והעתיקו בפמ"ג וכ"כ מהרי"ט אלגאזי:

ישר כח גדול, ומה הסברא בדבריו האם משום שיש לגזלן הגוי קניני גזלה, ולכן נחשב החמץ שלו.
או שזה מפני שלענין חמץ שעבר עליו הפסח העיקר שהחמץ לא היה ברשותו.

לא עיינתי בדברי א"ר ומהרי"ט אלגזי, אך יש לציין שאיסור חמץ שעבר עליו הפסח אינו אלא קנס דרבנן על כך שעבר עליו בבל יראה.
ונתבאר בדברי הפוסקים בסי' תמ, שחמץ של ישראל אין עוברים עליו בבל יראה אלא אם כן הוא שלו וברשותו, אך אם הוא אינו ברשותו הוא אינו עובר עליו, ולכן כאן שהחמץ נמצא ביד גזלן גוי, אין הישראל עובר בבל יראה ולכן אין טעם לקנוס אותו לאחר החג.
אלא שאם החמץ גנוב ביד ישראל, הרי הגזלן חייב באחריותו, ונתבאר בסי' תמ שחמץ שנמצא באחריותו של ישראל נאסר לאחר הפסח (ולדעת רוב הפוסקים אפילו אם החמץ שייך לגוי).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח